Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@06:47:08 GMT

پیشتازی ۲ شرکت در تحقیقات تولید واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۴۹۰۳

پیشتازی ۲ شرکت در تحقیقات تولید واکسن کرونا

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر روز گذشته خود به استان اصفهان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: پس از همه‌گیری شیوع ویروس کرونا یک اتفاق بزرگ در سوله‌های تولیدی سراسر کشور رخ داد. پیش از بحران کرونا، ماسک‌های سه لایه به مقدار محدودی در کشور تولید می‌شد و خط تولید و دستگاه‌های آن نیز به صورت موثری در کشور تولید نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در بازه زمانی کمتر از یک ماه،  با تلاش شرکت‌‎های دانش‌بنیان و فناور، ایران به یک تولید کننده عمده انواع ماسک تبدیل شد. خطوط تولید و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور ساخته و ده‌ها خط تولید جدید به صورت شبانه‌روزی راه اندازی شد. این اتفاق علاوه بر حوزه تولید ماسک در حوزه دیگر محصولات مشابه نیز تکرار شد.

پاسخ سریع شرکت‌های دانش‌بنیان به نیاز کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: نیاز مبرمی در کشور به انواع محصولات مانند ضد عفونی کننده‌ها وجود داشت. این نیاز نه با تکیه به واردات، بلکه با تکیه بر توان نیروهای متخصص و جوان داخلی، برطرف شد.

ستاری ادامه داد: در ده‌ها شرکت فناور و دانش‌بنیان، خطوط تولید جدیدی برای تولید انواع تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های تنفسی ایجاد شد. در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور، واکنش سریع و مناسبی نسبت به این بحران از خود نشان دادند و این واکنش سریع به دلیل زیرساخت‌های بود که از قبل ایجاد شده بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: در حوزه محصولات مقابله با کرونا، تقریبا محصول عمده‌ای وجود ندارد که از خارج کشور تامین شود. در مسئله واکسن مقابله با کرونا نیز در حال حاضر با ۶ شرکت قرارداد منعقد شده است. در این بین، دو شرکت پیشتاز هستند و امیدوار هستیم، تحقیقات آنها در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان

ستاری، فرهنگ‌سازی و توسعه گفتمان را از جمله پیش‌نیازهای مهم تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ذکر کرد و افزود: مسئولان، نخبگان، دانشگاهیان و مردم نیز به اهمیت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان پی برده‌اند. در حال حاضر وضعیت نسبت به  چند سال قبل تفاوت دارد و همگان متفق‌القول هستند که باید در این مسیر گام برداشت و در این جهت تلاش کرد.

ستاری معتقد است که هنوز باید تلاش‌های بیشتری برای افزایش شناخت عمومی نسبت به ضرورت توسعه زیست بوم نوآوری کشور، صورت گیرد.

به گفته وی، در سال گذشته بیش از ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان وجود داشت و فروش شرکت‌ها رقمی در حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود. در  سال جاری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت عبور کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: این شرکت‌ها همچنین در حال بزرگ شدن هستند. به همین خاطر باید سازوکارهای جدیدی ایجاد کرد که با شرکت‌های رو به رشد هماهنگ باشد. احتمالا تا پایان سال تعداد شرکت‌های دانش بنیان به بیش از ۶ هزار شرکت افزایش پیدا می‌کند.

ستاری همچنین بیان کرد: بودجه مناسبی به معاونت علمی و فناوری‌ریاست جمهوری تخصیص یافته است. این بودجه هنوز کاملا عملیاتی نشده است، اما با جذب این اعتبارات، می‌توان سطح حمایت از پارک‌های علم و فناوری و دیگر اجزای زیست بوم نوآوری کشور را افزایش داد.

احداث رصدخانه

رئیس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه با اشاره به پروژه‌های اجرا شده در استان اصفهان، گفت: در  این چند سال، طرح‌های قابل توجهی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اصفهان اجرا شده است. بزرگ ترین پروژه علوم پایه (basic science) کشور در استان اصفهان و در شهر کاشان در حال اجرا است.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: این پروژه که در قالب احداث رصدخانه اجرایی شده است، تا چند ماه دیگر تکمیل خواهد شد. در صورتی که شرایط آب و هوایی و موضوع کرونا اجازه دهد تا ابتدای سال آینده، فرآیند نصب تجهیزات این پروژه تکمیل خواهد شد. پروژه‌های مشابه دیگری نیز در اصفهان در دست اجرا است.

راه‌اندازی پالایشگاه خون

ستاری با اشاره به همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: خطوط ویژه‌ای طراحی شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان و فنار بتوانند با شرایط مناسبی مجوزهای لازم را اخذ کنند. در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا، مراحل آزمایشگاهی خود را طی می‌کند و امیدوار هستیم که این واکسن تا پاییز سال جاری به بازار عرضه شود.

به گفته ستاری، نخستین در تاریخ است که ما در کشور موفق به ساخت واکسن آنفلوآنزا شده‌ایم.  همزمان تعداد بیشتری واکسن در مرحله تحقیقاتی قرار دارند. همچنین برای اولین بار در تاریخ کشور، پالایشگاه خون راه اندازی می‌شود، این پالایشگاه با استفاده از فناوری داخلی طراحی شده است و می‌تواند در مسیر مقابله با کرونا اثر بخش باشد.

صادرات محصولات مقابله با کرونا

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه گفت: مجوزهای مختلفی برای صادرات محصولات مقابله با کرونا صادر شده است. به غیر از چند محصول محدود، برای بقیه محصولات، امکان صادرات فراهم شده است. البته باید اطمینان حاصل کرد که این صادرات به افزایش قیمت داخلی منتهی نشود.  

برنامه راهبردی در حوزه امنیت غذایی

ستاری با اشاره به برنامه راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه امنیت غذایی، گفت: در مسئله صنایع غذایی و توسعه امنیت غذایی، محصولات فناورانه متعددی تولید شده است. برای نخستین بار در کشور برخی آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌های مورد نیاز تولید شد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین گفت: پروژه تولید ماده با ارزش جلبک و صنایع غذایی مبتنی بر دریا، از جمله دیگر محورهای  مورد حمایت  این معاونت است. پروژه‌ عظیم همکاری با پژوهشکده رویان اصفهان، نیز اصلاح نژاد دامی در سراسر کشور را هدف قرار داده است. مواد اولیه دارویی و واکسن دام و طیور نیز از جمله نیاز حوزه کشاورزی و دام و طیور کشور است.

 

 

منبع: معاونت علمی ریاست جمهوری

منبع: پارسینه

کلیدواژه: واکسن کرونا سورنا ستاری شرکت های دانش بنیان پارسی خبر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاون علمی و فناوری شرکت های دانش بنیان مقابله با کرونا دانش بنیان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۴۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان، استاد حوزه، مبلغ دینی و کارشناس حوزه وقف در رابطه با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه حمایت این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی مثبت و قابل تقدیر است، اظهار کرد: کاری که عالمانه انجام شود، اثر بیشتری از اقدامات یا منافع مقطعی دارد. یکی از مهمترین اعمال انسان همان وقف به عنوان صدقه جاریه است که به صورت دائمی و مستمر دیگر افراد جامعه را نیز منتفع می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه گر چه تعریف وقف شامل حبس مال و هزینه منفعت آن با توجه به نیات واقفان در راهی مشخص است، گفت: ورود سازمان اوقاف به حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان خیلی خوب است. رشد این حوزه همچنین از نظر سخت‌افزاری برای نگهداری، بهینه‌سازی و بروزرسانی موقوفات هم اثرگذار خواهد بود؛ چون به هر حال کار علمی انجام می‌شود. 

این استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: استفاده‌ از این نوع خدمات نیز به روز است. برای مثال نیاز کشور در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی است که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری به این حوزه ورود کنند، باعث رشد اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شوند.  

هادیان اظهار کرد: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شفافیت در مناصب اقتصادی می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مردم از طریق فناوری‌های روز را تسهیل می‌کند. در مجموع توجه به اقدامات علمی این شرکت‌ها در نهایت باعث رونق تمام جامعه می‌شود. 

وی تأکید کرد: در زمان‌های گذشته اگر وقفی انجام می‌شد، یک نیت فردی بود ولی اکنون با گذشت یک هزار و ۴۰۰ سال از تشکیل حکومت اسلامی باید نیات فردی را کنار گذاشته و با گفتمان‌سازی برای اجرای وقف در حوزه اجتماعی تلاش کرد؛ یعنی باید نیازهای جامعه را بررسی و براساس شاخص‌های آن موقوفات را درنظر بگیریم. 

این استاد حوزه و مبلغ دینی بیان کرد: البته در نهایت باید به فکر حکومت تمدن‌ساز باشیم؛ یعنی باید در مسیر حرکت به سمت حکومت جهانی وجود مبارک امام زمان (عج) این موضوع را درنظر بگیریم که به عنوان حکومت زمینه‌ساز، موقوفات نیز باید در این مسیر باشند و لاجرم از حوزه علم و فناوری باید این زمینه‌سازی را انجام دهیم.

هادیان اضافه کرد: خود علم به تنهایی کاری نمی‌کند و باید در حوزه تحول، اجرایی و تجاری‌سازی وارد شود. بنابراین، باید سرمایه‌ها به این سمت سوق پیدا کند. اوقاف هم به عنوان سازمانی که دارای سرمایه‌های زیاد مردمی است و با نیات خیر برای اعتلای دین و جامعه اقدام کرده است، مسئولیت سنگینی از این نظر دارد. 

وی تشریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به حوزه تبلیغات دین از طریق فناوری اطلاعات و آی ‌تی ورود کنند. اکنون دنیای داده‌ها مطرح شده و حوزه تحلیل داده‌ها با مبنای علوم انسانی حوزه بسیار بکری است.

این استاد حوزه و مبلغ دینی افزود: در حوزه فنی و دیگر حوزه‌های اقتصادی زمینه‌سازی انجام شده ولی در حوزه علوم انسانی که منشأ تبلیغات دینی است کم‌کاری شده است. این اقدامات بسیار مثمرثمر و جزء واجبات برای سازمان اوقاف است که باید انجام دهد. 

هادیان در مورد ظرفیت‌های سازمان اوقاف برای حمایت از علم و دانش و همچنین، رابطه علم و وقف بیان کرد: این سازمان به عنوان یکی از نهادهای مهم می‌تواند در حوزه توسعه علم و فناوری کشور مطرح شود. سازمان اوقاف ضمن ارائه خدمات می‌تواند از بهره‌های ایجاد شده خود شرکت‌ها نیز به آن‌ها پاداش دهد و از طرح‌های مولد و نوآورانه حمایت کرده و از ظرفیت‌های وقف برای ارتقای سطح دانش و فناوری استفاده کند. 

این استاد حوزه و مبلّغ دینی تصریح کرد: علم و وقف می‌توانند رابطه متقابل و مکملی داشته باشند. وقف می‌تواند منابع مالی و مادی برای توسعه علم ایجاد و از طرفی دیگر علم و فناوری می‌تواند ارزش‌ افزوده بیشتری برای موقوفات ایجاد کند. 

هادیان گفت: وقتی در حوزه اجتماعی ورود می‌کنیم، شاید نیت واقف عام‌المنفعه باشد ولی می‌توان با حفظ نیت واقف نسبت به سرمایه‌گذاری در علم و فناوری با حمایت از نخبگان اقدام کرد. نگاه تمدنی به حفظ، بهینه‌سازی و آینده موقوفات بسیار مهم است و باید موقوفات را با یک الگوی خاص به سمت رفع نیازهای جامعه هدایت کرد.

دیگر خبرها

  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • گردهمایی مدیران مراکز نوآوری در کارخانه نوآوری امیدینو
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • استقبال چشمگیر از محصولات دانش بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت جنوب شرق آسیا
  • طرح های دانش بنیان حمایت می شوند
  • تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در شرکت‌های دانش‌بنیان
  • تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان
  • حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش کیفیت نان/ بهره‌برداری از ۱۵۰ مزرعه با محوریت کشاورزان خبره
  • حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش کیفیت نان/ بهره‌ورداری از ۱۵۰ مزرعه با محوریت کشاورزان خبره