Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@02:54:51 GMT

افزایش ۳۵ درصدی تحقق درآمدهای مالیاتی در شهرستان اهر

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۹۰۴۸

افزایش ۳۵ درصدی تحقق درآمدهای مالیاتی در شهرستان اهر

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، علی دایلاری اصل: شیوع ویروس کرونا علاوه بر آثار و تبعات منفی که در حوزه اقتصاد و سلامت مردم داشت، بر درآمدهای مالیاتی نیز تأثیرگذار بود و به اغلب کسب و کارها آسیب جدی رساند به طوری که مشاغلی همچون تالارهای پذیرایی، تصویربرداری از جشن‌ها، آموزشگاه‌های زبان و صنایع‌دستی، مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی از زمان شیوع کرونا تا به حال هیچ‌گونه درآمدی نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر درآمدهای اصناف و کسب و درآمدهای مالیاتی شهرستان اهر گفت‌وگوی تفصیلی با سیامک بهمنی رئیس امور مالیاتی اهر داشته‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*سازمان امور مالیاتی در جریان شیوع ویروس کرونا از اصناف و کسبه آسیب دیده از کرونا چه بسته‌های تشویقی ارائه می‌دهد؟

سازمان امور مالیاتی در راستای حمایت از اصناف و کسبه آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا به امور مالیاتی اهر ۵ بخشنامه ارسال کرده است، اولین بخشنامه در رابطه با بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی بود البته از مردادماه سال گذشته بخشودگی جرایم مالیاتی برای اصناف و کسبه شهرستان اهر داشتیم در این طرح هر کسی که اقدام به پرداخت اصل مالیات می‌کرد مشمول خشودگی جرایم نیز می‌شد و با شیوع ویروس کرونا، بسته تشویقی بخشودگی جرایم مالیاتی تا پایان خردادماه سال‌جاری تمدید شد، یکی دیگر از بسته‌های تشویقی مودیان مالیاتی این بود که تقسیط مالیات که پیش‌تر ۴ ماهه بود را به ۹ ماه افزایش دادند.

اشخاص یا شرکت‌هایی که در شرایط کرونایی به بیمارستان، مراکز بهداشت و هلال‌احمر کمک نقدی و غیرنقدی نمایند به عنوان هزینه قابل قبول تلقی می‌شود.

مراکز و واحدهای تولید و توزیع غذاهای آماده، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، مراکز گردشگری، مراکز حمل و نقل مسافر، تولید و توزیع پوشاک، دفاتر مسافرتی، تولید و توزیع کیف و کفش، آجیل‌فروشی‌ها، خشبارفروشی‌ها، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی، آموزشی و هنری از جمله مشاغل و صنف‌هایی هستند که برای امور مالیاتی از لحاظ متضرر بودن در شرایط کرونایی کاملاً محرز است.

با تفویض اختیارات و اجرای برخی تشریفات قانونی در شرایط کرونایی، مراجعات به امور مالیاتی شهرستان اهر به طور چشمگیر کاهش یافته است، به طوری که با ابلاغ سازمان، در زمان صدور پروانه کسب برای اصناف دیگر لزومی به دریافت گواهی ماده ۱۸۶ ندارند، همچنین نقل و انتقال املاک که به صورت حضوری انجام می‌گرفت جهت کاهش تردد مؤدیان به دفاتر اسناد رسمی واگذار شده است و با راه‌اندازی ابلاغ الکترونیکی، گامی ارزشمند در راستای خدمات غیرحضوری به مودیان مالیات است.

همچنین صدور گواهی ارزش‌افزوده نیز به لحاظ شرایط کرونایی و با ابلاغ این مصوبه از سوی سازمان امور مالیاتی حذف شد و قرار شد تا گواهی‌های صادر شده بدون مهلت انقضا باشد.

*برابر آخرین تصمیمات دولت، مودیان مالیاتی در شهرستان اهر تا چه زمانی مهلت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند؟

با تصمیم سازمان امور مالیاتی مبنی بر حمایت از اصناف و کسبه آسیبب دیده از شیوع ویروس کرونا مقرر شده تا اظهارنامه مالیاتی می‌گرفتیم از خردادماه به پایان مردادماه موکول شود و اشخاص حقوقی نیز تا پایان شهریورماه مهلت دارند تا اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند.

بر اساس این بسته حمایتی، تاکنون در شهرستان اهر اظهارنامه مالیاتی دریافت نکرده‌ایم.

*آیا آماری در اختیار دارید تا نشان دهد که چه تعداد واحد صنفی از شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر آسیب دیده‌اند؟

سازمان امور مالیاتی فعلاً تا به حال فقط گروه‌های شغلی آسیب دیده از کرونا را به امور مالیاتی اهر ابلاغ کرده است، بر این اساس به اتاق اصناف و اداره صمت متذکر شده‌ایم که می‌دانیم یکسری از مشاغل در جریان شیوع کرونا تعطیل و بعد از مدتی بازگشایی شدند و یکسری هم هنوز تعطیل هستند و یکسری هم از مشاغل در ظاهر فعالیت می‌کنند اما درآمدی ندارند، این مسائل را اطلاع دادیم و درخواست لیست اصناف آسیب‌دیده را کردیم تا وضعیت را برآورد کنیم.

مشاغلی همچون تالارهای پذیرایی، آموزشگاه‌های زبان، غذاخوری‌ها و امثال این صنوف هنوز هم حالت تعطیلی دارند، آماری از اصناف آسیب دیده از کرونا در شهرستان اهر را از اداره صمت خواسته‌ایم.

*شیوع ویروس کرونا چه میزان در درآمدهای مالیاتی شهرستان اهر تأثیر داشته است؟

شیوع ویروس کرونا بر درآمدهای مالیاتی شهرستان اهر تأثیر بسیاری زیادی داشته است و هنوز آماری رسمی که بخواهیم بگوییم معافیت‌های مالیاتی یا بسته‌هایی که در جریان شیوع ویروس کرونا اعمال شد چه میزان بر درآمدها تأثیر گذاشته است، چون اگر مطالبات را وصول کنیم امسال مالیات سال ۹۷ را دریافت خواهیم کرد و مودیان اظهارنامه مالیاتی سال ۹۸ را تازه تسلیم می‌کنند.

قبلاً برای افراد مالیات می‌نوشتیم تا پرداخت کند ولی اکنون این افراد به دلیل شرایط کرونایی و نبود درآمد عملاً نمی‌توانند مالیات پرداخت کنند و در مجموع هنوز تأثیر کرونا بر درآمدهای مالیاتی شهرستان اهر دیده نمی‌شود و زمان می‌برد، زمانی که مالیات سال ۹۹ را محاسبه خواهیم کرد به دلیل شرایط حاکم مجبوریم ۴ ماه کرونایی برای برخی از اصناف مدت زمان فعالیت سالانه کاهشی داشته باشیم و آن موقع تأثیر کرونا در مالیات خود را نشان می‌دهد.

*امسال چه میزان بر مالیاتی که قرار است از مودیان مالیاتی در شهرستان اهر دریافت شود افزایش یافته است؟

امسال برای آذربایجان شرقی ۳,۰۰۰ میلیارد تومان سهم درآمدی تعریف شده که ۲,۸۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی باید تأمین شود.

سهم شهرستان اهر نیز همانند سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی از این درآمد سال‌جاری برخوردار خواهند شد.

*جایگاه شهرستان اهر در وصول درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی چگونه است و در چه جایگاهی قرار دارد؟

در حال حاضر شهرستان اهر در وصول درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی نسبت به سال‌های گذشته در جایگاه مناسبی قرار دارد، فکر می‌کنم اهر در جایگاه ۱۲ یا ۱۳ شهرستان‌های استان باشد، سهم شهرستان اهر در استان بسیار کمتر از شهرستان‌هایی همچون مراغه، بناب و میانه است که شاید دلیل آن هم درآمد کم مردم شهرستان باشد.

*شهرستان اهر چه میزان سهم در درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی دارد؟

سهم شهرستان اهر در درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی حدود ۰.۸ درصد بوده که کمتر از حتی یک درصد است، به عنوان مثال شهرستان‌های بناب و مراغه در وصول درآمدهای مالیاتی استان از شهرستان‌ها پیش گرفته‌اند، چون از نظر توسعه صنایع و ایجاد شرکت‌های تولیدی و صنعتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، مثلاً در شهرستانی همچون مراغه و بناب وصول مالیات شهرستان شاید تنها از یک شرکت تأمین شود و دیگر به اصناف فشار نمی‌آورند تا مالیات دهد این مهم بر رونق کسب و کار و درآمد مردم نیز تأثیر مستقیمی دارد، ولی در شهرستان اهر صنایع بزرگی وجود ندارد تا مالیات وصول کنیم و هر صنایع و شرکتی که در اهر داریم سعی به فرار مالیاتی می‌کنند و اینکه مالیات خود را در سایر شهرها پرداخت کنند.

*آیا در شهرستان اهر فرار مالیاتی داریم، اگر وجود دارد می‌توان با آمار و ارقام گفت؟

هیچکس نمی‌تواند رقم دقیقی از فرار مالیاتی ارائه دهد، فرار مالیاتی زمانی است که امور مالیاتی نتواند آن فرد، شرکت یا واحد را شناسایی و نسبت به دریافت مالیات اقدام کند، وقتی بتوان فرد یا شرکتی که مالیاتی پرداخت نکرده را شناسایی کنیم دیگر فرار مالیاتی نیست باید از آنها مالیات بگیریم و هر کسی فرار مالیات را از لحاظ مبلغ برآورد می‌کند بر حسب حدس و گمان است.

*بر اساس قانون جاری کشور؛ مالیاتی که شهرستان اهر پرداخت می‌کند باید طبق قانون دولت آن را بازگردانده و در اهر هزینه کند، بعضاً چنین مطرح می‌شود که این مالیات به اهر بازگردانده نمی‌شود آیا می‌توانید در این زمینه توضیح دهید؟

اگر قرار باشد به اندازه مالیاتی که شهرستان اهر پرداخت می‌کند عین آن را بازگردانند رقمی درشت و چشمگیری نمی‌شود، برای تمامی بازگشت مالیات به شهرستان و هزینه آن برای مردم در امور مالیاتی اسناد کافی داریم، به عبارتی دولت ۲ برابر مالیات پرداختی مردم اهر را به صورت ماهانه بازمی‌گرداند و ماهانه به عبارتی دولت چند برابر مالیات پرداختی مردم اهر را به صورت ماهانه به عنوان اعتبارات عمرانی و جاری بازمی‌گرداند و ماهانه مبلغ متنابهی از محل مالیات بر ارزش‌افزوده جهت خدمت رسانی به حساب شهرداری و دهیاری‌ها واریز می‌کند.

این‌طور نیست که مالیات اخذ شده مستقیماً در اختیار شهرستان اهر قرار گیرد، اول به خزانه می‌رود و از خزانه به استان‌ها تخصیص می‌دهند و سپس تحت عنوان اعتبارات شهرستانی در بین شهرستان‌ها تقسیم می‌شود.

*روش تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سال‌جاری کمی تفاوت دارد، می‌توانید در مورد مراحل تسلیم اظهارنامه مودیان مالیاتی در اهر توضیح دهید؟

امسال شرایط تسلیم اظهارنامه مالیاتی نسبت به سال‌های گذشته حساس‌تر و متفاوت‌تر است، با توجه به تغییر قانون مالیات‌های مستقیم؛ تکمیل فرم‌های اظهارنامه مالیاتی از سوی مودیان مالیاتی به دقت زیادی نیاز دارد و همچنین باید مودیان فرم ابلاغ الکترونیکی را تکمیل کنند و اگر در سامانه ابلاغ الکترونیکی مشخصات مودیان وجود نداشته باشد احتمال این‌که اظهارنامه مالیاتی مودیان در سامانه بازگذاری نشود بسیار است، از این‌رو تاکید می‌کنیم مودیان نسبت به تکمیل فرم و تأیید سامانه ابلاغ الکترونیکی امور مالیاتی از طریق کافی‌نت‌ها و دفاتر پیشخوان دولتی اقدام کنند.

وقتی مودیان فرم اظهارنامه مالیاتی را تکمیل می‌کنند در کنار آن فرم ابلاغ الکترونیکی را نیز تکمیل نمایند و تاکید می‌کنیم، مودیان امسال اظهارنامه مالیاتی را در مراکز پیشخوان، پستی و کافی‌نت‌ها تکمیل نمایند و به دلیل شرایط حساس اظهارنامه، تکمیل آن را از طریق کافی‌نت‌ها و دفاتر پستی و پیشخوان دولتی اقدام کنند و مودیان تا پایان مردادماه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند.

کد خبر 4981108

منبع: مهر

کلیدواژه: مالیات معافیت مالیاتی تسهیلات کرونایی شهرستان اهر ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا بیرجند مسکن بهزیستی استانداری قزوین شهرستان کرج درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی سازمان امور مالیاتی اظهارنامه مالیاتی ابلاغ الکترونیکی شیوع ویروس کرونا تسلیم اظهارنامه مودیان مالیاتی شهرستان اهر شهرستان اهر شرایط کرونایی مودیان مالیات فرار مالیاتی آسیب دیده اصناف و کسبه فرار مالیات بر درآمدهای اصناف و کسب شهرستان ها چه میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان امور مالیاتی کشور در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که امکان ویرایش و تکمیل اظهارنامه‌های ارزش افزوده فصل زمستان سال ۱۴۰۲ فراهم می‌شود. بر همین اساس بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم موضوع بند ب ماده ۳۶ و ماده ۳۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز تا تاریخ اعلام شده نیز قابل اعمال خواهد بود.

در این ابلاغیه آمده است: در اجرای مقررات ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان آخرین مهلت استرداد اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم فصل زمستان سال ۱۴۰۲ یک ماه پس از پایان دوره مزبور است. لذا با توجه به درخواست‌های مؤدیان و به منظور تکریم ایشان و فراهم آوردن زمینه اجرای صحیح تکالیف قانونی برای آنان در اولین دوره اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در اجرای قانون صدرالاشاره، بنا به اختیار حاصل از ماده (۱۹۱) قانون مالیات‌های مستقیم مقرر می‌دارد:

ادارات کل امور مالیاتی موظفند در مورد مؤدیانی که تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مالیاتی چهارم سال ۱۴۰۲ خود را اصلاح و با تکمیل (ثبت خرید و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آنها در سامانه مودیان صادر نشده است) و به سازمان امور مالیاتی کشور مسترد نمایند امکان برخورداری صد درصدی از بخشودگی جریمه تأخیر موضوع ماده (۳۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده را تا زمان فوق و همچنین جرایم موضوع بند (ب) ماده (۳۶) قانون مذکور را تا سقف جرایم متعلق به مالیات و عوارض ابرازی (مندرج در تا اظهارنامه مسترد شده) برای موارد مذکور فراهم نمایند.

بدیهی است برای انجام محاسبات سیستمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان برای دوره چهارم سال ۱۴۰۲ مقتضی است خریداران کالا و خدمات دارای صورت حساب الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۱ نسبت به تعیین تکلیف خریدهای خود در سامانه مؤدیان اقدام نمایند تا اعتبار خرید آنها و آثار مالیاتی فروش‌های نسیه برای فروشندگان در اظهارنامه پیش فرض دوره چهارم (زمستان) سال ۱۴۰۲ آنها لحاظ شود در صورت عدم اقدام مؤدی و در نتیجه عدم احتساب آثار مالیاتی اینگونه صورت حساب‌ها در دوره چهارم سال ۱۹ زمستان آثار مالیاتی آن در دوره اول (بهار) سال ۱۴۰۳ لحاظ می‌شود.

کد خبر 6080062 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • افزایش ۶۳ درصدی سهم شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از مالیات
  • بخشودگی جرائم مالیاتی برای تکمیل کنندگان اظهارنامه‌های پیش فرض
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد
  • استقبال ۵۰ درصدی مودیان از اظهارنامه های پیش فرض