Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@23:58:38 GMT

مواد اولیه ماسک چگونه سر از بازار آزاد درآورد ؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۹۹۳۸

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  بهرام شهریاری  اظهار کرد: در حال حاضر تولیدات کارخانه اصلی تولید پارچه ماسک تقسیم بندی شده و دو سوم آن در اختیار واحدهای صنعتی و یک سوم در اختیار اصناف فعال در حوزه پوشاک و گروه‌های جهادی که در حال حاضر با مجوز سازمان غذا و دارو ماسک تولید می کنند قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به توزیع مواد اولیه در وزارت صمت، گفت: باتوجه به تعیین نرخ ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ تومان برای ماسک، وزارت صمت باید بتواند، قیمت فروش در واحدهایی که به آنها مواد اولیه ارائه می‌کند را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر میرسد مکانیزم طراحی شده ایراداتی دارد و اجرای درست آن نیاز به زمان بیشتری دارد.
 

شهریاری با اشاره به لزوم شفاف سازی و مشخص شدن مراکز توزیع، تصریح کرد: وقتی مواد اولیه بین یک عده توزیع می‌شود، باید مکانیسم مشخصی برای تعیین محل خروج محصولات آنها نیز تعیین شود و آدرس مراکز عرضه ماسک به قیمت ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ تومان در اختیار مردم قرار گیرد. در غیر این صورت ممکن است عده‌ای به صورت انحصاری مواد اولیه دریافت کنند، اما به جای تولید آن را در بازار آزاد عرضه کنند.
 

پارچه ماسک در بازار آزاد ۱۰ برابر نرخ تعیین شده است

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه به نظر می رسد بخشی از مواد اولیه عرضه شده از سوی وزارت صمت از کانال‌هایی وارد بازار آزاد شده، تصریح کرد: در بازار آزاد قیمت پارچه ماسک حتی تا ۱۰ برابر نرخ تعیین شده از سوی وزارتخانه خرید و فروش می‌شود و در حالی که قیمت آن متری ۳۰۰ تومان اعلام شده در بازار به ۳۰۰۰ تومان هم رسیده است.

 

سیم فولادی هم که وزارت صمت نرخ آن را متری ۱۰۰ تومان اعلام کرده در بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و محل عرضه با قیمت مصوب مشخص نیست. همچنین قیمت کش که ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده به ۱۶۰ هزار تومان هم رسیده است.


وی افزود: البته ممکن است پیش از آغاز نظارت وزارتخانه بر توزیع مواد اولیه ماسک، مواد اولیه از کانال‌هایی وارد بازار شده باشد و برای جا افتادن مکانیزم‌های جدید به زمان بیشتری نیاز باشد. بنابراین باید باگ این سیستم تقسیم بندی و عرضه ماسک مشخص شود.
 

از طرف دیگر به گفته نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک بخشی از تولیدکنندگان مجوز تولید ماسک از وزارت بهداشت دریافت کردند، اما هنوز نتوانستند وارد کانال توزیع مواد اولیه وزارت صمت شوند، بنابراین یا باید مواد اولیه خود را از بازار تهیه کنند که کسی بر نرخ کالاهای آن نظارت نمی‌کند و این مواد چند برابر نرخ قیمت تعیین شده از سوی وزارت صمت به فروش می‌رسند، یا باید تولیدشان را تعطیل کنند.
 

در روزهای اخیر جدال بر سر رعایت نرخ مصوب ماسک بالا گرفته و در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داروخانه‌هایی را که ماسک را با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند "متخلف" توصیف می‌کند، داروخانه‌ها می‌گویند تاکنون هیچ ماسکی با نرخ مصوب دریافت نکرده‌اند و قیمت ماسک در داروخانه نیز بیش از ۲۰۰۰ تومان است.
 

البته وزارت صمت وعده داده که در فرآیند سیستمی کردن تولید و توزیع ماسک،  اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: وزارت صمت صادرات اقتصاد جام نیوز ماسک تولید مواد اولیه بازار آزاد تعیین شده وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان البرزگفت: در استان البرز بخش مهمی از تولیدات در بخش باغی، زراعی و دامی توسط کشاورز، دامدار و تولید کننده، انجام می‌شود و این بیانگر مردمی بودن اقتصاد در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی در استان البرز است.

وی افزود: در این میان جهاد کشاورزی نقش هدایت، راهبردی، تسهیلگری، کمک به صدور مجوزها و حل و فصل مشکلات در حوزه تولید را بر عهده دارد و تولید توسط بهره‌بردار، کشاورز، تولیدکننده، دامدار و مرغدار در حال انجام است. به این شکل حجم تولیدات برای مصرف وارد بازار استان شده و مازاد آن هم به استان‌های هم مرز و مجاور فرستاده می‌شود و متقابلا از استان‌های دیگر هم به استان البرز وارد می‌شود.

حسنی مقدم بیان کرد: طبق سند ابلاغی مقام معظم رهبری وظیفه اصلی و اساسی جهاد کشاورزی امنیت غذایی است. امنیت غذایی یعنی تولید غذا و بعد فراهم کردن دسترسی آحاد مردم به غذای کافی است. خوشبختانه بالای ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل در حال تولید بوده و در استان البرز هم به همین شکل است. چون استان البرز جزو استان‌هایی است که تراکم جمعیتی دارد، یعنی قریب ۳.۵ میلیون نفر جمعیت در این استان زندگی می‌کنند و قریب ۳.۷  درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه کمبودی در زمینه کمبود کالاهای اساسی در استان البرز وجود ندارد، چون از محل تولیدات استان تامین شده و یا اینکه از استان‌های همجوار وارد بازار می‌شود. بنابراین با توجه به توانمندی‌های تولید وفور کالاها و مواد غذایی را در استان داریم که اعم از میوه‌ها، مواد پروتئینی، شکر و مرغ و.. است.

حسنی مقدم در ادامه اظهار کرد: در بعضی از محصولات هم مثل تخم مرغ، شیر در استان مازاد تولید داریم و بعضی محصولات دیگر هم با کمبود تولید مواجه هستیم که در این زمینه برنامه‌های بلند مدتی برای افزایش حجم تولیدات در سازمان جهاد وجود دارد.

وی درخصوص وضعیت بازار گفت: هیچکدام از اقلام اساسی دولتی شامل برنج، شکر و گوشت منجمد و گوشت مرغ که توسط جهاد کشاورزی توزیع می‌شود، افزایش قیمت نداشته است و اگر موردی از افزایش قیمت مشاهده می‌شود، این گران فروشی است و گرانی نیست.

حسنی مقدم ادامه داد: در خصوص گران فروشی هم باید با آن برخورد شود. بازرسی از خرده فروشی‌ها برعهده وزارت صمت و اتاق اصناف است. البته این نظارت و بازرسی به جدیت در حال انجام بوده و روزانه از واحدهای صنفی بازدید و بازرسی می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی درخصوص عملکرد جهاد کشاورزی بر نظارت بر تامین و توزیع اقلام خوراکی گفت: جهاد کشاورزی در راستای وظایف و تعهدات خود در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰پرونده تعزیراتی تشکیل داده که در این زمینه بالغ بر۱۸ میلیارد تومان جریمه صورت گرفته است. اما وظیفه ما در جهاد کشاورزی تامین و تولید مواد غذایی بوده لذا در این حوزه جهاد نظارت و بازرسی مراکز عمده تولید، انبارها و سردخانه‌ها را بر عهده دارد. البته جهاد کشاورزی در کنار ارگان‌های دیگر ایستاده و در کار کارگروه‌های که تشکیل می‌شود مشترکا در بازرسی‌ها شرکت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۳۰ فروردین ماه
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد