Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان قزوین دارای ۸۵۳ هزار و ۴۸۵ هکتار مرتع است که از این مقدار تاکنون ۷۹۲ هزار و ۵۹۰ هکتار ممیزی شده اند.

محرم رضایی زاده افزود: مراتع ممیزی نشده در استان قزوین شامل ۶۰ هزار و ۸۹۵ هکتار هستند که نیمی از آنها باید در سال جاری ممیزی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول گفت: با ممیزی مراتع از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، بهره برداران (دامداران) این مراتع شناسایی و برای آنها پروانه چرا صادر خواهد شد و ضمن اینکه کنترل مراتع از حیث جلوگیری از ورود دام های غیرمجاز تسهیل می شود.

معاون فنی اداره کل منابع و آبخیزداری استان قزوین گفت: پس از یک سال از ممیزی اراضی مرتعی براساس قانون، امکان صدور پروانه های چرا فراهم می شود.

وی در ادامه اظهار داشت:  ظرفیت چرای دام در مراتع استان قزوین با توجه به بارندگی‌های خوب بهاره، امسال از ۶۰۰ هزار واحد دامی به یک میلیون واحد دامی افزایش پیدا کرده است.

مجموع مراتع استان قزوین ۸۵۰ هزار هکتار است که به انواع ییلاقی و قشلاقی و سه درجه خوب، متوسط و ضعیف تقسیم می شوند.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع استان برای چرای دام ها مورد بهره برداری قرار دارد.

۶۰درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی در برگرفته است که از این میزان ۸۵۳ هزار هکتار شامل مراتع هستند.

برچسب‌ها مراتع استان قزوین منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع استان قزوین منابع طبیعی مراتع استان قزوین منابع طبیعی مراتع استان قزوین هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع ۴ هزار اصله الیمالات صحت ندارد

پیرو خبر قطع ۴ هزار اصله درخت در منطقه الیمالات شهرستان نور استان مازندران اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری بیانیه‌ای منتشر کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، روابط عمومی منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اعلام کرد؛ آب­بندان موجود در منطقه الیمالات حدود دو سال قبل توسط شرکت آب منطقه­‌ای مازندران (سهامی خاص) برای مدت 25 سال به منظور اجرای طرح گردشگری، بدون لحاظ زیرساخت‌­های لازم از جمله پارکینگ به یک شرکت خصوصی اجاره داده شده است و اجاره بند خاکی، در دل جنگل‌های هیرکانی، بدون اذن قانون و بدون اخذ نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران انجام پذیرفت که این امر در شرایطی اتفاق افتاد که بر  اساس قوانین اذن هر گونه اقدامی در عرصه­‌های منابع طبیعی که حریم رودخانه­‌ها، آب­بندان‌ها و خطوط فشار قوی برق محسوب می‌شوند باید پس از اخذ موافقت از مرجع ذیربط توسط منابع طبیعی صادر گردد.

از آنجایی که آب­بندان الیمالات و حریم آن بدون لحاظ زیرساخت­‌ها از جمله پارکینگ اجاره داده شده بود، سرمایه­‌گذار تقاضای اختصاص عرصه واقع در حریم خطوط فشار قوی برق برای پارکینگ را ارائه می‌کند.

براساس اعلام منابع طبیعی در آبان ماه سال 1402 طرح مذکور با حضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد در حالی که اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان مجوزی برای عقد قرارداد توسط شرکت آب منطقه‌ای (سهامی خاص) و ایجاد پارکینگ صادر نکرده است و بر اساس نظر شرکت آب منطقه­‌ای مازندران، محدوده و حریم بسترهای آبی و حریم خطوط فشار قوی برق متعلق به آنها بوده و حق اعمال تمامی حقوق مالکانه را دارند.

 این موضوع از موارد اختلافی بین اداره کل منابع طبیعی مازندران و شرکت­‌های آب و برق منطقه­‌ای است و دعاوی متعددی نیز در مراجع صالح مطرح شده است.

منابع طبیعی افزوده است: از زمانی که شرکت­‌های آب منطقه­‌ای (سهامی خاص) و وزارت نیرو پی­گیر سند مالکیت بستر و حریم منابع آبی و رودخانه­‌ها شده­‌اند بی توجهی به قوانین حاکم بر عرصه­‌های منابع ملی تشدید شده است و مصادیق متعددی از تعرض به عرصه های منابع طبیعی وجود دارد این در حالی است که رودخانه‌ها، مسیل­‌ها، آبراهه­‌ها و آب­بندان‌ها بخشی از بومسازگان­‌های جنگلی بوده و امکان مدیریت مستقل آنها وجود ندارد.

منابع طبیعی در پاسخ به پاکت‌های عرصه جنگلی تصریح کرد: پاکتراشی حریم خطوط فشار قوی برق در عرصه­‌های جنگلی به منظور رعایت استانداردهای مربوط و پیشگیری از حوادث از جمله احتمال وقوع آتش­ سوزی ضروری بوده و هر ساله انجام می­‌پذیرد، اما آنچه که توسط شرکت سرمایه­‌گذار جهت ایجاد پارکینگ صورت پذیرفت به دلیل قطع 30 اصله درخت جوان و جابجایی خاک از موارد تخلف می­‌باشد و اصولا می­‌بایست توسط دستگاه اجاره دهنده (شرکت آب منطقه­‌ای) به استناد مواد 6 و7 حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع برق مصوب 1394/1/30 و همچنین ماده 9 لایحه قانونی رفع تجاوز از تاسیسات آب و برق کشور مصوب 1359/4/3ضمن اقدام قانونی از وقوع آن پیشگیری بعمل می­‌آورد.

 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پی دریافت گزارش وقوع تخلف نسبت به طرح دعوی کیفری و اخذ دستور توقف فعالیت­های شرکت متخلف در عرصه­‌های ملی از مرجع محترم قضایی اقدام نموده و پرونده مربوط را تا حصول احکام قطعی و اجرای آن پیگیری می­‌نماید.

 شایان ذکر است عرصه پاکتراشی شده حدود 1.2 هکتار می­‌باشد که در حریم خطوط فشار قوی برق واقع گردیده و اصولا با توجه به تعریف درخت، این مساحت، استعداد استقرار 4000 اصله درخت که در فضای مجازی ذکر شده است را ندارد، بنابراین آمار ارائه شده در اخبار منتشره در فضای مجازی صحت نداشته و خلاف واقع می­‌باشد.

 با عنایت به موارد فوق­  معین می­‌گردد که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران تمامی وظایف قانونی خود را انجام داده و تخلفات بعمل آمده ناشی از استنباط متفاوت از قوانین معارض است بدیهی است در صورتی که مدیریت عرصه­‌های منابع طبیعی همانگونه که در قوانین حاکم تصریح شده فقط به عهده دستگاه متولی و تخصصی باشد از وقوع بسیاری از تخلفات همانند رودخانه چهل بازه مشهد و جنگل الیمالات پیشگیری خواهد شد.

از اصحاب رسانه انتظار است در بازنشر اخبار، مباحث فنی و کارشناسی را مد نظر قرار دهند تا سبب اعتبار بخشی به اخبار غیر واقعی نشوند و خوراک خبری رسانه های معاند و مخالف آبادانی ایران اسلامی فراهم نشود.

ارتباط دادن تخلف خاکبرداری یک سرمایه‌­گذار در منطقه الیمالات به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و موج­‌سواری روی احساسات مردم با نشر اخبار نادرست، ضد اخلاق رسانه­‌ای است، البته مردم شریف ایران اسلامی به خوبی می دانند که این افراد هیچ سنخیتی با زحمت­کشان شریف عرصه خبر در رسانه ندارند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران آمادگی خود را برای بازدید میدانی تشکل­‌های مردمی و اصحاب محترم رسانه از محل مورد اشاره اعلام می­‌دارد و از همه کنشگران و افرادی که در راستای حفاظت از عرصه­‌های ملی با گزارش­‌های صادقانه و به­‌هنگام و پیگیری­‌های مجدانه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را یاری می­‌فرمایند کمال تشکر و قدردانی را دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کوچ بهاره عشایر سیستان امسال زودتر آغاز شد
  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان
  • آبگیری ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم
  • مهارآتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در راین کرمان
  • احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد
  • قطع ۴ هزار اصله الیمالات صحت ندارد
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان