Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اصل نود گفت: مجلس مصمم است مسائل تشکیل خانواده و تسهیل ازدواج و جمعیت با توجه به مطالبه چندین ساله و بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب احیا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، بنیادی ترین محور تشکیل یک جامعه موفق، خانواده موفق و ازدواج است که علاوه بر شفارس دین میبن اسلام به این امر، پیشرفت همه جانبه یک جامعه و یک کشور در گرو سیاست های جمعیتی و مسائل خانواده است که مورد توجه همه جوامع امروز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تسهیل امر ازدواج، از مسائل مهمی است که امروزه و در وضع اقتصادی کنونی نیاز به آن بیش از پیش در کشور ما احساس می شود، موضوعی که روزی حتی قانون می شود و دولت ها هم برای آن به ادعای خودشان برنامه های مختلفی ارائه کرده اند اما اینکه آیا ایران در امر تسهیل ازدواج جه میزان موفق بوده باید نگاهی به امار ازدواج در سال های اخیر کرد.

***کاهش 40 تا 50 هزار عددی ازدواج در هر سال

یکی از آمارهایی که هر ساله توسط سازمان ثبت احوال ‌به‌صورت رسمی اعلام می‌شود، آمار ازدواج است که میزان آن به لحاظ فرهنگی و جمعیت‌شناختی اهمیت دارد. آماری که ثبت احوال از میزان ازدواج‌های صورت‌گرفته در سال 1391 اعلام کرد 829 هزار و 968 مورد بود. در سال 92 این آمار به 774 هزار و 513 ازدواج رسید. در سال 93 آمار ازدواج در کل کشور 724 هزار و 324 مورد عنوان شد که این آمار در سال 94 با کاهش حدود 40 هزار موردی به 685 هزار و 357 واقعه ازدواج رسید.

***دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره تسهیل ازدواج

در سال 1395 وقتی رهبر انقلاب سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کردند صریحا یکی از موارد سمت و سوی حرکت نظام را «ایجاد نهضت فراگیر برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان» عنوان کردند.  گذاره «نهضت ترویج ازدواج آسان» از دل این سیاست‌های ابلاغی بیرون آمد اما به جز بر سر زبان‌ها و روی کاغذها به جایی نرسید و مانند باقی موارد ابلاغی این نامه، مسکوت ماند. در سال 1395 وقتی رهبر انقلاب سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کردند صریحا یکی از موارد سمت و سوی حرکت نظام را «ایجاد نهضت فراگیر برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان» عنوان کردند.  گذاره «نهضت ترویج ازدواج آسان» از دل این سیاست‌های ابلاغی بیرون آمد اما به جز بر سر زبان‌ها و روی کاغذها به جایی نرسید و مانند باقی موارد ابلاغی این نامه، مسکوت ماند.

با روی کارآمد مجلس یازدهم، بسیاری از امیدها برای ایجاد ساز و کار مناسب برای مسائل مختلف جمعیتی، خانواده و ازدواج زنده شد چراکه بسیاری از نمایندگانی که با انتخاب مردم به بهارستان راه یافتند بیش از هر مسئولی از این درد جامعه با خبر هستند.

***جمعیت، ازدواج و خانواده از اولویت های مجلس یازدهم

سید جلیل میرمحمدی نماینده تفت و میبد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه جمعیت، ازدواج و خانواده از اولویت های مجلس یازدهم است اظهار کرد: با توجه به مصمم بودن مجلس یازدهم برای احیای امر ازدواج و خانواده، نمایندگان در تلاش هستند کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده را به صورت مستقل و مجزا تشکیل دهد که حتی در دستور کار روز گذشته 1مرداد ماه مجلس هم بود.

***تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده در مجلس

وی با اشاره به اینکه اجزئیات طرح تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده برای رسیدن به صحن مجلس در دست بررسی است افزود: مسلما امر خانواده و ازدواج نیازمند کمیسیونی توانمند و بی اشکال است تا بتواند سیاست ها و تصمیم گیری های درستی ارائه کند که به همین منظور مقرر شد کار و بررسی فنی و تخصصی بیشتری، این کمیسیون وارد صحن مجلس شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در کنار این طرح نیز هم در کمیسیون بهداشت و درمان و هم در کمیسیون اصل نود کمیته هایی با عنوان خانواده و جمعیت بزودی فعالیت خود را کلید خواهند زد.

عضو کمیسیون اصل نود با تاکید بر اینکه مجلس مصمم است مسائل تشکیل خانواده و تسهیل ازدواج و جمعیت با توجه به مطالبه چندین ساله و بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب احیا کند گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه ها باشیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور داریم؛ اگر ۲ میلیون نفر از این تعداد هم ازدواج کنند نیازی به سیاست‌های تشویقی فرزندآوری نیست. زیرا اکثر زوجین تمایل برای فرزند اول را دارند و همین موضوع کوچک تأثیر زیادی بر جمعیت خواهد داشت.

میرمحمدی با بیان اینکه قطعاً تنها مشکل مسئله فرهنگی نیست و مشکل اقتصادی نیز وجود دارد عنوان کرد: در عین وجود مشکلات اقتصادی، تغییرات فرهنگی تأثیر بیشتری در تأخیر سن ازدواج دارد. موانع اقتصادی دیر یا زود حل می‌شوند اما عمق مشکل فرهنگی بیشتر است.

***قانون تسهیل ازدواج نیازمند بازبینی

وی با اشاره به عدم اهتمام به اجرای قانون تسهیل ازدواج بعد از گذشت 15 سال عنوان کرد: معتقد هستیم که این قانون در کل قانون بسیار خوبی است اما جزئیات آن هنوز به پختگی نرسیده و جای کار زیاد دارد و شاید عدم اجرای این قانون به خاطر نبود ساز و کارهای درست در ضمانت اجرایی ان است.

میرمحمدی میبدی خاطرنشان کرد: قطع به یقین قانون تسهیل ازدواج هم باید با بررسی دوباره به یک قانون اجرایی تبدیل شود و دولت هم مکلف و ملزم به اجرای آن باشد.

***فرهنگ سازی در حوزه خانواده و ازدواج دغدغه این روزهای رهبری

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه‌ خانواده در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ با تاکید بر مسئله‌ی بقاء خانواده، فضای داخل خانواده، ایجاد هنجارِ درستِ دینیِ اسلامی برای بانوان،  مسئله‌ی فرزندآوری، ازدواج مجرّدان اظهار کردند: «در مسائل خانواده به نظر من روی این چند موضوع بخصوص باید تکیه کرد و باید راه‌های عملی پیدا کرد. یکی از کارهای بسیار اساسی در این زمینه فرهنگ‌سازی است؛ باید فرهنگ‌سازی کنید. ببینید چگونه میشود فرهنگ‌سازی کرد؛ بالاخره بروید افکار عمومی را درست کنید، یعنی یک کار بزرگ این است. کار مردمی هم -که اشاره شد کارهای مردمی و اینها- کاملاً درست است. باید کار از دست مردم گرفته نشود، اگر چه دستگاه حکومت مسئولیت دارد، ما هم مسئولیت [داریم]، در مورد مسائل خانواده ما مسئولیت داریم، دولتها مسئولیت دارند، همه‌ی دستگاههای مختلف حکومتی مسئولیت دارند و باید به وظایفشان عمل کنند لکن این پویش مردمی و حرکت عمومی مردمی نبایستی متوقف بشود؛ کار اساسی را این می‌کند و دولتها بایستی کمک کنند.»

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمعیت و خانواده تسهیل ازدواج مجلس یازدهم فرهنگ سازی سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازدواج‌های صوری برای دریفات وام ازدواج!

به گزارش خبرآنلاین، اکبر عبدی، در روزنامه اعتمد نوشت: این قانون بسیار پر هزینه و مساله‌دار چه دستاوردی برای جامعه ایران داشته است؟ کل متولدین دو سال ۴۰۱ و ۴۰۲ به ترتیب برابر ۱.۰۷۵ و ۱.۰۵۸ میلیون کودک است. این آمار به معنای کاهش ۳.۷ و ۱.۶ درصدی زاد و ولد نسبت به سال پیش آنها و نسبت به سال ۱۳۹۵ نیز ۳۱ درصد کمتر شده است. گرچه هنوز آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ اعلام نشده است، ولی با فرض معقول حدود ۴۴۰ هزار فوتی، کل جمعیت کشور در سال ۱۴۰۲، حدود ۶۲۰ هزار نفر افزایش یافته است که با فرض جمعیت ۸۵.۶ میلیونی کشور (آمار روز سایت مرکز آمار) این رقم به منزله رشد سالانه ۰.۷۳ درصد است و با اصلاح جمعیت اتباع خارجی حدود ۰.۷۵ خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد که در سال‌های آینده نیز این روند کاهشی ادامه خواهد یافت. رشد سالانه جمعیت در سال ۱۳۹۵، حدود ۱.۳ درصد بود که اکنون تقریبا نصف شده است. تعداد ازدواج در سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۱۵درصد کمتر از سال ۱۴۰۰ شده که کاهش بسیار چشمگیری است ضمن اینکه بخشی از این ازدواج‌ها صوری و برای دریافت وام ازدواج است. در مجموع در این دو سال نرخ خام ولادت و ازدواج کاهش داشته و نرخ خام فوت و طلاق افزایش یافته است. جالب‌تر اینکه میانگین سن مردان و زنان در اولین ازدواج هم بالا رفته است. میانگین سن فوتی‌ها هم ۶ ماه کم شده که برخلاف روند سال‌های پیش از آن است. نکته مهم‌تر اینکه سیاست و قانون حمایت از فرزندآوری در حال تخریب منطق و طبیعت تشکیل ازدواج و خانواده است به عبارت دیگر مطابق گزارش مقامات رسمی، آمار ثبت احوال نشان داده است که کودکان اول و دوم خانوارها نسبت به گذشته کمتر متولد شده‌اند، ولی کودکان چهارم به بالا در خانواده‌ها بیش‌تر متولد شده‌اند، این یعنی سیاست فرزندآوری در حال افزایش در جمعیت فقرا و پدر و مادرانی در سنین بالاست و این منجر به اختلال در ساختار خانواده و وضعیت اجتماعی و کاهش ضریب هوشی کودکان خواهد شد و این قانون هیچ کمکی به فرزندآوری طبیعی نکرده و شاید اثرات منفی هم گذاشته که فرزندآوری به جای افزایش، کاهش یافته است.

چرا سیاستگذاران و مجلس ایران تا این حد نامعقول و غیرعلمی سیاستگذاری می‌کنند و در این شرایط بد اقتصادی، مبالغ هنگفتی را صرف کاری می‌کنند که نه تنها فاقد اثربخشی است؛ بلکه اثرات منفی هم دارد؟ چند علت برای این وضعیت وجود دارد. اول اینکه آنان درک علمی از مسایل و به ویژه این مساله ندارند. معمولا خیلی ساده‌انگارانه تحلیل می‌کنند و گمان می‌کنند با قدری پرداخت پول و اعتبار؛ مردم برای ازدواج و فرزندآوری صف می‌کشند. همچنین گمان می‌کنند که مردم فراموش کرده‌اند که فرزند بیاورند، لذا به شکل سطحی و حتی سخیفی اقدام به تبلیغات مختلف فرزندآوری می‌کنند، غافل از اینکه این رفتارها بیش از پیش مردم را از این سیاست منزجر می‌کند. علت دوم رویکرد دخالت‌محور و اراده‌گرایانه آنان است که گمان می‌کنند در هر کاری باید دخالت کنند و هم می‌توانند دخالت کنند و مساله هم حتما حل می‌شود. اینجا به در بسته می‌خورند و توان اندک خود را در مواجهه با واقعیت فرسوده می‌کنند و به جای عقب‌نشینی شجاعانه اقدام به پیشروی بیش‌تر و البته جبونانه می‌کنند! علت بعدی ناآگاهی از روش‌های علمی و مشورت با کارشناسان خبره است، چون مخالف علم هستند قادر نیستند که از یافته‌های علمی و پژوهش‌های جمعیت‌شناسی استفاده کنند. به همین علت است که اغلب جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان با این سیاست‌ها مخالف هستند؛ چون آن را محصول علم و دانش نمی‌دانند.


در مجموع می‌توان گفت که مساله آنان فرزندآوری نیست، چون واضح است که سیاست‌های پر هزینه و گران آنان شکست خورده است و عقل اقتضا می‌کند که این راه را ادامه ندهند ولی ادامه می‌دهند. چرا؟ زیرا این سیاست از نظر ما و آمار و ارقام رسمی شکست خورده است، ولی از نظر آنان شکست معنا ندارد و همین که قانون فرزندآوری را در قالب اصل ۸۵ و به دور از صحن مجلس و اطلاع مردم به تصویب رساندند و بخش مهمی از منابع مالی کشور را در این راه بیهوده تلف می‌کنند و تورم زیادی را هم به جامعه تحمیل کردند، کافی است که به وظیفه خود عمل کرده باشند، بقیه موارد از جمله اثربخشی سیاست‌ها فاقد اهمیت است. به قول امام جمعه تهران چون انگیزه خیر دارند حتی اگر اشتباه هم کنند، اجر و پاداش می‌برند!!


چندی پیش با یک بنگاه املاک محل که انسان شریفی است، گفت‌وگو می‌کردم، گفت پیش پای شما زوج جوانی آمده بودند تا خانه‌ای با ودیعه ۲۰۰ میلیونی و ۸ میلیون تومان ماهانه اجاره کنند، گفتم چنین واحدی وجود ندارد. دختر به گریه افتاد و گفتند هر کدام بروند نزد خانواده خود زندگی کنند تا آینده چه پیش آید. مشکل اصلی جوانان اینجاست، سقوط اقتصاد و درآمد. منابع کشور را صرف فرزندآوری و انواع کارهای بیهوده می‌کنند ولی از رشد اقتصادی و ایجاد شغل و مهار تورم غافل هستند. بانک مرکزی اعلام کرد: سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده‌اند. اینها باید سرمایه‌گذاری و تبدیل به شغل و تولید شود. ابتدا باید دنبال کاهش مرگ و میر و افزایش کیفیت زندگی برای زنده‌ها باشید نه آوردن فرزند بدون آینده. اگر به فکر مردم باشید خودشان فرزند می‌آورند و نیازی هم به وام ندارند.


متاسفانه برای بیش‌تر مسائل ایران در ذیل همین الگو سیاستگذاری می‌شود. به همین علت است که منابع وجود دارد ولی تلف می‌شود و نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895593

دیگر خبرها

  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند
  • رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟
  • ازدواج‌های صوری برای دریفات وام ازدواج!
  • روایتی دست اول از عمل جراحی رهبر انقلاب
  • ۱۷ میلیون زن و مرد دهه شصتی مجردند | چرا برخی دختران دهه شصتی در تجرد قطعی ماندند؟
  • برگزاری نشست ستاد ازدواج دانشگاهیان در بندرعباس
  • عضو کمیسیون امنیت ملی: سازوکارهای حمایتی تحقق شعار سال با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق می شود
  • واکنش مردم به حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل | برای انتقام لحظه شماری می کردم...| وعده صادق رهبری محقق شد | ببینید
  • نظارت اهرم بسیار قدرتمند مجلس است/ مجلس یازدهم ۵ اخطار علنی از رهبری گرفت