Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@22:01:47 GMT

کاهش نرخ بیکاری مشکوک است

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۴۴۵۲

کاهش نرخ بیکاری مشکوک است


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مطابق آمار مرکز آمار ایران در بهار ۹۹، کاهش دو درصدی نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها در بهار ۹۹ را شاهد هستیم.

این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 98) 2.0 درصد کاهش یافته است.بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید 19 بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است.بررسی نرخ بیکاری گروه سنی 18تا 35 ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار امسال، 16.7 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار 98، به میزان 1.5درصد کاهش یافته است.اما برخی از تحلیل گران این کاهش نرخ را عجیب می دانند.

*اعتقاد ندارم نرخ بیکاری کاهش یافته

آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: به هیچ وجه اعتقادی ندارم که نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا کرده است، امکان ندارد در شرایطی که تمام کارخانجات از وضعیت خود گلایه دارند نرخ اشتغال بیشتر شده باشد.

وی بیان کرد: البته ممکن است مرکز آمار دست به خلاقیتی زده و تعریف نرخ بیکاری را تغییر داده است که این امر مستلزم آن است که با همین تعریف جدید نرخ بیکاری دیگر سال‌ها را نیز محاسبه کنیم.

بغزیان افزود: اگر تولید زیاد شده باشد می‌گوییم کارخانجات از ظرفیت خود نهایت استفاده را برده‌اند ولی سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته است و ما نمی‌توانیم بگویم نرخ بیکاری کاهش یافته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: احتمالاً تعریف نرخ بیکاری و صورت و مخرج کسر آن تغییر زیادی پیدا کرده است بنابراین این نرخ با توجه به وضعیت تورمی و رکود کشورمان مشکوک است و حتی برای آحاد مردم ملموس نیست.

آلبرت بغزیان گفت: احتمالاً تعریف نرخ بیکاری و صورت و مخرج کسر آن تغییر زیادی پیدا کرده است بنابراین این نرخ با توجه به وضعیت تورمی و رکود کشورمان مشکوک است و حتی برای آحاد مردم ملموس نیست.

*آمار نرخ بیکاری مرکز آمار اشتباه است/ نرخ بیکاری در کشور به شکل فزاینده ای افزایش یافته است

ساسان شاه ویسی تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در شرایط فعلی آن چیزی که بیش از همه ملموس است این است که بخش زیادی از بازار واقعی شامل کار و کالا از دست رفته است. بنابراین معتقدم نرخ بیکاری کشورمان به شکل بسیار فزاینده‌ای افزایش یافته است و این امر به فعالیت و خدمات غیر رسمی و ناپایدار برمی‌گردد.

وی بیان کرد: در این شرایط نه تنها خدمات بلکه تولید هم دچار از دست رفتگی شغلی شده است از این جهت به نظر می‌رسد نرخ اعلامی مرکز آمار در مورد کاهش آمار بیکاری اشتباه بوده است و باید این مرکز با تعمق بیشتری این آمارگیری را انجام دهد.

ساسان شاه ویسی بیان کرد: معتقدم نرخ بیکاری کشورمان به شکل بسیار فزاینده‌ای افزایش یافته است و این امر به فعالیت و خدمات غیر رسمی و ناپایدار برمی‌گردد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علی اشرف ریاحی مهرداد بذرپاش علی کامیار احمد شاملو وام حمایتی مستاجران سها رضانژاد نرخ بیکاری مرکز آمار ایران اقتصاد ایران علی اشرف ریاحی مهرداد بذرپاش علی کامیار احمد شاملو وام حمایتی مستاجران سها رضانژاد نرخ بیکاری مرکز آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۴۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌سومین جلسه کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی با حضور معاون وزیر علوم در مازندران برگزار شد.

ایجاد کارگروه جدید درمدیریت برنامه ریزی ساماندهی رشته‌های مورد نیاز در آمایش سرزمینی و نیز ایجاد دانشگاه واحد و معین در مازندران در کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی از مصوبات این جلسه بود. 

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه و دولت سیزدهم ریل گذاری دانشگاه‌ها با رویکرد جدیدی برنامه ریزی و سیاست گذاری شده است، گفت: حکمرانی آموزشی بر پایه محور‌های دانش و اخلاق اصلاح و پایه گذاری شده است.

قاسم عمو عابدینی امروز در سومین نشست کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در مازندران، آمایش رشته‌ها، ماموریت گرایی، اجرای طرح تحول دولت سیزدهم و ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را از جمله مسئولیت‌های مهم این کارگروه عنوان کرد.

عمو عابدینی افزود: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، ساماندهی موسسات، کیفی‌گرایی مهارت‌افزایی و مدیریت منطقه‌ای، از اهداف و اولویت‌های طرح آمایش آموزش عالی است که به طور جد به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات با بیان اینکه هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد دانشگاه دانایی‌ محور است، خاطرنشان کرد: رشته‌های دانشگاهی باید دارای پیوست اشتغال باشند و وجود رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به ظرفیت‌ها، نیاز‌ها و آمایش آموزش عالی، بر تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور افزوده است.

عمو عابدینی با اشاره به اینکه در طرح تحول آموزش عالی نیز، بورسیه شغلی در صنایع بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: رییس جمهور نیز در شورای اشتغال مصوبه‌ای ابلاغ کرد که براساس آن، تمام صنایع و شرکت‌ها موظف به استفاده از کار ورزان هستند.

استاندار مازندران نیز در این جلسه؛ به میانگین ۴۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور اشاره کرد و افزود: بر این اساس نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در مازندران ۲۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

سیدمحمود حسینی پور  با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های دولتی در مازندران به هیچ عنوان مفید فایده نبوده است، خاطرنشان کرد: این امر باعث شد هم رتبه دانشگاه این استان در مقایسه با دانشگاه‌های ملی کاهش یابد و هم در مدیریت دانشگاه‌ها مشکلاتی دشته باشیم.

حسینی پور تصریح کرد: طرح در دست اقدام وزارت علوم با عنوان پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول راهی برای برون رفت از مشکلاتی است که دانشگاه‌ها اکنون با آن مواجه هستند.

استاندار مازندران با بیان اینکه در پیاده سازی طرح تحول نباید به دنبال گزینه‌های غیر کارشناسی باشیم، تاکید کرد: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی، توانمندسازی دانشگاه مازندران هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی در دستور کار قرار گیرد.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه در طرح تحول باید از خواسته‌های صنفی و بخشی پرهیز و به خواسته‌های ملی توجه شود، گفت: باز تعریف و ساماندهی رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌های توسعه‌ای مازندران باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • کاهش۶ درصدی تورم سالانه در زنجان
  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • طرح نوروزی راهداری کردستان به روایت آمار
  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • قیمت طلا و سکه کاهش یافت