Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مقدم ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به ابطال آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که مرتبط با سن فرسودگی وسائل نقلیه براساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان گفت: در پی ابطال آیین نامه ماده هشت قانون هوای پاک که در مورد سن فرسودگی است به نظر می رسد که سازمان محیط زیست آئین نامه جدیدی را در این مورد تدوین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: در کشورهای دیگر سن فرسودگی خودروها ملاک عمل نیست چراکه وقتی خودروها سال تولیدشان افزایش می یابد، هزینه های نگهداری از جمله بیمه، عوارض و... به شدت افزایش می یابد و نگهداری این خودروها برای مالک اصلا مقرون به صرفه نیست؛ اما در ایران، این مهم ملاک عمل نیست و تنها عمر خودرو ملاک سن فرسودگی است و در هزینه ها نیز تفاوتی ایجاد نمی شود؛ این در حالی است که با بالا رفتن سن خودرو، ریسک تصادف و... آن نیز افزایش می یابد.

مقدم افزود: مسئله اصلی این است که خودروهای فرسوده می تواند با اندکی تعمیر، از سد شاخص های معاینه فنی عبور کنند؛ اما جای سوال است که آیا از نظر ایمنی و آلایندگی این خودروها می توانند یکسال تاییدیه خود را نگه دارند؟ که قطعا پاسخ منفی است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در میان شاخص های فرسودگی آیتمی به نام "خستگی فلز" وجود دارد که این مسئله در خودروهای دارای فرسودگی باید به شدت موردتوجه قرار گیرد، گفت: به دلیل بی توجهی به این شاخص است که ما در خودروهای فرسوده شاهد اتفاقاتی همچون شکستکی، بریدگی و در رفتن قطعات هستیم که این شاخص نیز با تست های ساده قابل شناسایی نیست.
او ضمن تاکید بر نگارش آئین نامه ای در مورد خودروهای فرسودگی توسط سازمان محیط زیست اضافه کرد: پیشنهاد مشخص ما این است حالا که براساس تشخیص شورای نگهبان، دیگر سن فرسودگی مورد قبول نیست، می بایست تعداد دفعات مراجعه خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی را افزایش داد.

مقدم با بیان اینکه شهرداری تهران در مورد وسایل حمل ونقل عمومی فرسوده تجربه مشابه خوبی دارد که می توان از این تجربه استفاده کرد به ایسنا گفت: می توان بر این اساس خودروهای فرسوده را سالانه دو الی چهار بار ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی کرد؛ چراکه در اینگونه خودروها شرایط ماندگاری معاینه فنی کم است و باید در مدت زمانهای کم این شاخص ها کنترل شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خودروهای فرسوده سن فرسودگی معاینه فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 

سیده مریم محمدی گفت: نصب دوربین‌های پلاک خوان به سامانه سیمفا با تدبیر شهرداری انجام شد که این اقدام زمینه جریمه خودرو‌های فاقد معاینه فنی و آلاینده و کاهش آلودگی هوا را فراهم می‌کند.

او گفت: انتخاب همدان در مجمع شهرداران آسیا به عنوان پایتخت گردشگری آسیا کار شهرداران را دشوار کرد چرا که با توجه به تبدیل شدن همدان به مقصد گردشگری، مسافران و گردشگران انتظار دارند پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، آراسته و پیراسته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: در ثبت جهانی هگمتانه محیط زیست اعلام کرد که چنانچه قدمت و مدنیت شهر همدان سه هزار و ۵۰۰ سال است، اما قدمت طبیعت همدان بیش از هفت هزار سال و زیبنده محافظت است.

محمدی گفت: شعار امسال هفته زمین پاک «سیاره زمین در مقابل پلاستیک، مشارکت مردم ایران در برابر معضل پلاستیک، نجات زمین» نامگذاری شده است چرا که زنگ خطر معضل پلاستیک به عنوان معضل جهانی، در سازمان ملل به صدا درآمده است.

او گفت: ارزانی پلاستیک موجب افزایش استفاده مردم از آن شده است و امروزه رد پای «میکروپلاستیک ها» در اجزای بدن انسان از جمله بندناف جنین، شیر مادر و موم زنبور عسل مشاهده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: پلاستیک‌هایی که در حاشیه جاده ها، سواحل، جنگل، منابع ملی و اراضی طبیعی رها شده به سرعت به سفره سپس به بدن ما برمی گردد و سرعت بازگشت به بدن روز به روز بیشتر شده چرا که میزان مصرف آن روزانه در حال افزایش است.

محمدی گفت: کاهش مصرف پلاستیک یک زنجیره است و بر اساس لایحه محدودیت و ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستکی مصوبه هیات وزیران در سال ۱۴۰۱ ابتدای این زنجیره وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

او از خانواده‌ها و مادران، بانوان درخواست کرد ابتدا برای سلامت اعضای خانواده سپس برای حفظ محیط زیست از پلاستیک کمتر استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: شهرداری برای حمل و نقل زباله باید از داخل شهر تا سایت پسماند بر روی خودرو‌ها تور بکشد تا به علت سرعت خودرو و وزش باد شاهد پراکنش بخشی از این زباله‌ها و پلاستیک‌ها در طبیعت نباشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 
  • معرفی ۲۴۰۰ متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم
  • مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی سیستان وبلوچستان
  • مراجعه ۸۰ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • مراجعه بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان 
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری