Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@17:08:36 GMT

وزارت نفت با طرح اعطای قیر رایگان موافق است

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۰۱۳۵

وزارت نفت با طرح اعطای قیر رایگان موافق است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت درباره تصویب کلیات طرح قیر رایگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این موضوع نمایندگان تصمیم گرفتند و این طرح دو فوریتی را تصویب کردند. وزارت نفت در این باره نظر موافق یا مخالفی ندارد و هرچه مجلس تصویب کند برای ما لازم اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقط نکته اینجاست که اگر در این پروسه می‌خواهند قیری تحویل بدهند باید مثل هر کالای دیگری از طرف مراکز ذی ربط پولش تامین شود و در وجه پالایشگاه‌ها واریز شود.

وی ادامه داد: قیر جزء محصولات ویژه پالایشگاه‌ها تلقی می‌شود و مالک آن پالایشگاه‌های غیردولتی هستند. در نتیجه دستگاه‌ها باید با داشتن پول به پالایشگاه‌ها مراجعه کنند و قیر مورد نیاز را متناسب با سهمیه‌ای که مجلس تعیین می‌کند، برای پروژه‌های اجرایی دریافت کنند.

فلاحتیان گفت: وزارت نفت عمدتا هیچ مشکلی برای اجرای مصوبه مجلس ندارد. ملاحظاتی که وزارت نفت و مراجع نظارتی بر اساس تجربه سال‌های گذشته داشتند به مجلس منعکس شده است. تا آنجایی که بنده در جریان پیش‌نویس طرح هستم این ملاحظات در طرح مجلس در نظر گرفته شده است و به نظر مشکل جدی ندارد.

شرکت ملی نفت متولی خرید و اعطای قیر رایگان به دستگاه‌ها است

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت اظهار داشت: در مصوبه مجلس اتفاقا بحث اعطای قیر رایگان یا تهاتری در میان نیست، بلکه بنا شده که منابع مالی را دولت یا سازمان برنامه و بودجه تامین کند و در وجه شرکت ملی نفت واریز کند، سپس شرکت ملی نفت قیر را از پالایشگاه‌ها خریداری کرده و در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد.

وی افزود: در سال 98 منابع این طرح 6 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که بعدا به دلیل محدودیت‌هایی که برای کشور ایجاد شد، در اصلاحیه دولت رقم 2 هزار میلیارد تومان نهایی شد. این مبلغ هم در وجه پالایشگاه‌ها پرداخت شد. پالایشگاه‌ها با واسطه، مواد اولیه را در اختیار قیرسازها قرار می‌دادند و دستگاه‌های ذی ربط هم تا سقف دو هزار میلیارد تومان قیر را گرفتند و مصرف کردند.

فلاحتیان تاکید کرد: در سنوات قبل یعنی سال‌های 97 و 96 قیر رایگان یا تهاتری اعطا می‌شد و روالش با امسال و سال 98 متفاوت بود. مجلس مقدار قیر اعطایی را هم تناژی تعیین و تصویب می‌کرد. این موضوع مورد ایراد شورای نگهبان هم قرار گرفت زیرا نمی شود بودجه را تناژی بست و حتما باید متکی به عدد و رقم باشد. در این بین قیمت مواد اولیه قیر که وکیوم باتوم است در بورس مشخص است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: بنابراین امسال هم با توجه به تجربه خوبی که در سال گذشته داشتیم که مبلغی برای اعطای قیر پیش بینی شده است و نمایندگان در صحن تخصیص 4 هزار میلیارد تومان برای اعطای قیر رایگان را تصویب کردند. این رقم از محل اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌های مختلف تامین مالی می‌شود و اگر کفاف ندهد می‌توان از طریق واگذاری اوراق مشارکت یا اسناد اسلامی این بودجه را تامین کرد تا دستگاه ها قیر دریافت کنند.

روش جدید اعطای قیر، منفذهای فساد را پوشش داده است

وی گفت: قیمت‌گذاری قیر به طور کلی در بازار تعیین می شود. در حال حاضر نفت خام به قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس در اختیار پالایشگاه قرار می‌گیرد. از آن طرف فرآورده‌های اصلی هم که در پالایشگاه تولید می‌شود، مال دولت است و این فرآورده‌ها فروخته شده و پولش به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داده می‌شود. اما قیر جز کالاهای ویژه است که ماخذ قیمت خوراکش قیمت فوب خلیج فارس است و تعیین قیمت آن در بورس انجام می‌شود و بازار نرخش را مشخص می‌کند.

فلاحتیان تاکید کرد: این روش فعلی منفذهای فساد قبلی را پوشش داده است. در قانون جدید که مجلس پیش‌بینی کرده قیر غیرقابل فروش است. یعنی صراحتا ذکر شده که غیرقابل فروش است. در این بین بحث قاچاق دیگر معنا ندارد. زیرا وقتی دستگاه ذی ربط پروژه‌ای دارد که زیرسازی اش انجام شده و نیاز به قیر دارد، سهمی که بابت قیر به آن ابلاغ می‌کنند مشخص است که چقدر آن پروژه نیاز به قیر دارد، همان میزان حواله به دستگاه ذی ربط می‌دهند و دستگاه ذی ربط هم به پیمانکار می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در پایان خاطرنشان کرد: مجلس کارگروهی را مشخص کرده است که بر اعطای این حواله‌ها نظارت کند. در این کارگروه نماینده دستگاه ذی ربط، وزارت نفت و سازمان برنامه هم حضور دارند و با نظارت آنها این حواله صادر می شود. همچنین دستگاه دیوان محاسبات و دیوان بازرسی است که بر کار دستگاه دولتی نظارت می‌کنند. بنابراین اگر طرح فعلی مجلس تغییر ماهوی نکند از نظر وزارت نفت مشکلی برای اجرا وجود ندارد.

پربیننده ترین تجربه خوش سهامداری یک ملت با حضور سهام عدالت در بورس/ عمومی‌کردن اقتصاد راهکار رهایی از اقتصاد نفتی ناآگاهی اکثر نمایندگان از فسادزا بودن توزیع قیر رایگان/ تصویب چنین طرح‌هایی دخالت مجلس در کار دولت است ترس چینی‌ها از تحریم‌های آمریکا علت توقف کشتی‌های ایرانی توزیع قیر رایگان فساد در حوزه قیرسازها را به همراه دارد انتصاب مدیرعامل جدید پتروشیمی امیرکبیر

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیر مجلس مجلس شورای اسلامی وزارت نفت قیر رایگان فراورده نفتی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت هزار میلیارد تومان معاون برنامه ریزی اعطای قیر رایگان دستگاه ذی ربط پالایشگاه ها دستگاه ها وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان جدید جذب ۳هزار نفر در ۳۳ دستگاه‌

یاسین کیخا در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به ذکر آماری در خصوص جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در یکسال اخیر اظهار کرد: طبق مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳ فراخوان از سوی بنیاد ملی نخبگان جذب اعلام شده است. فراخوان اول و دوم در سال ۱۴۰۱ اعلام و حدود ۷ هزار نفر ثبت نام کردند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان افزود: بعد از بررسی پرونده‌ها، ارزیابی و معرفی به کانون‌های ارزیابی در سال ۱۴۰۲ به صورت تدریجی انجام شد و در نهایت پرونده ۱۳۷۰ نفر در مجموع تأیید شد. در حال حاضر بیش از هزار نفر تعیین تکلیف و به دستگاه‌های اجرایی معرفی شدند و برای تعدادی هم کد استخدامی صادر شده است.

کیخا در ادامه خاطرنشان کرد: بهمن ماه سال ۱۴۰۲ فراخوان سوم بنیاد ملی نخبگان با حدود ۳ هزار و ۲۱ کدشغل از ۱۸ دستگاه اجرایی اعلام شد که ۲۵ هزار نفر موفق به ثبت نام و تأیید نهایی پرونده خود شدند.

وی به نسبت جنسیتی متقاضیان جذب در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرده و گفت: در فراخوان اول و دوم حدود ۶۰ درصداز متقاضیان آقا و حدود ۴۰ درصد خانم بودند ولی در فراخوان سوم نسبت جنسیتی متقاضیان برعکس شد به طوری که حدود ۶۰ درصد متقاضیان خانم و ۴۰ درصد آقا هستند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: در فراخوان اول و دوم میانگین سنی خانم‌ها ۳۵ سال و آقایان ۳۳ سال بود و بیشترین متقاضیان فارغ التحصیلان دکتری تخصصی و از استان تهران بودند.

کیخا ضمن اعلام اینکه در فراخوان اول و دوم وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی در بحث جذب نهایی نخبگان معرفی شده نسبت به سایر دستگاه‌ها موفق تر عمل کردند، تصریح کرد: بیشترین ظرفیت جذب و کدشغل ها در فراخوان سوم مربوط به وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو وزارت دفاع است. به طور مثال وزارت آموزش و پرورش در فراخوان سوم حدود ۸۰۰ کدشغل اعلام کرده است که نسبت به سایر دستگاه‌ها معنادارتر است.

وی همچنین به ذکر آماری در خصوص بیشترین درخواست‌ها نسبت به کدشغل‌های اعلام شده گفت: به طور مثال سازمان استاندارد ایران فقط ۴ کدشغل اعلام کرده است ولی مابه ازای هر یک کدشغل سازمان ۱۳۸ نفر انتخاب اولویت داشتند. بیشترین نسبت انتخاب افراد ما به ازای کدشغل مربوط به سازمان استاندارد ایران و وزارت نفت است.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اعلام اینکه در حال برنامه ریزی هستیم که فراخوان چهارم جذب را در اردیبهشت ماه اعلام کنیم، گفت: قرار است در این فراخوان علاوه بر ۱۸ دستگاهی که در فراخوان قبلی مشارکت داشتند، ۱۵ دستگاه دیگر پای کار بیایند و در مجموع جذب نخبگان برای ۳ هزار کدشغل در ۳۳ دستگاه صورت خواهد گرفت.

کد خبر 6086795 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • اعطای زمین رایگان به ۴۶۴ مشمول طرح جوانی جمعیت در بهارستان
  • فراخوان جدید جذب سه هزار نفر در ۳۳ دستگاه‌
  • فراخوان جدید جذب ۳هزار نفر در ۳۳ دستگاه‌
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه موافق است/ منتظر پاسخ استعلام از دفتر رهبری هستیم
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟