Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی "زندانی که باشی، طعم شیرین آزادی را بهتر می‌فهمی و پشت میله‌های زندان ثانیه‌ها و لحظه‌ها را به شماره می‌اندازی تا دوباره به آغوش گرم خانواده‌ات بازگردی و سرپناه همسر و فرزندانت باشی. کاش توان پرداخت بدهی‌ام را داشتم و شرمنده اهل و عیالم نمی‌شدم، نمی‌دانم همسر و فرزندانم چگونه روزگار می‌گذرانند، من نان آور خانه بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.."

این‌ها بخشی از گفته‌های یک زندانی جرایم غیرعمد است که به علت عدم توان پرداخت بدهی‌اش، چند سالی است پشت میله‌های زندان، روزگار می‌گذارند. زندانیان جرایم غیرعمد، مجرم و خلافکار نیستند، بلکه به خاطر عدم توان پرداخت بدهی و یا یک‌سری حوادث، روانه زندان می‌شوند.

ستاد دیه نیز به عنوان نهاد متولی آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، بعد از بررسی‌های دقیق و کارشناسی‌شده و تحقیقات متقن، از زندانیان جرایم غیرعمد نیازمند حمایت کرده و با کمک خیران، اقدام به آزاد سازی این مددجویان می‌کند.

اما، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در شهر اولین‌ها "تبریز" رنگ و بوی دیگری دارد، مردم خیر این خطه، در تمامی امور خیر پیشقدم بوده و به ویژه در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد تا حدتوان و وسع خود پای کار آمده‌اند.

از جشن گلریزان گرفته تا راه‌اندازی کمپین و صرف هزینه‌های ضیافت متوفی؛ مردم تبریز به خط شده‌اند تا در حرکتی خداپسندانه، دست یاری زندان نیازمند را به گرمی فشرده و نه تنها یک زندانی، بلکه به خانواده وی نیز زندگی بخشند.

این حرکت به قدری مورد استقبال مردم تبریز قرار گرفت و مردم پیشگام این امر خدا پسندانه شدند که امروز، سنت حسنه اهدای هزینه ضیافت و احسان مرحومین جهت آزادسازی زندانیان غیرعمد و محکومین مالی در استان و به ویژه کلانشهر تبریز به یک فرهنگ تبدیل شده است.

به گفته مدیر ستاد دیه استان، طی دو سال اخیر تعداد خانواده‌هایی که به این کمپین پیوسته‌اند به بیش از ۴۴۰ خانواده رسیده و این تعداد از خانواده‌ها بخشی از بدهی بالغ بر ۳۱۰ زندانی غیرعمد و محکومان مالی را فراهم کرده‌اند.

رسول تقی‌پور در این خصوص به ایسنا می‌گوید: مردم خیر تبریز و استان همواره در امور خیر پیشقدم بوده‌اند و در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با صرف هزینه ضیافت متوفی نیز، اولینی دیگر برای این شهر رقم زدند.

مسئول روابط عمومی ستاد دیه استان نیز با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این خصوص، ادامه می‌دهد: ستاد دیه استان در راستای ارج نهادن به اقدام نوع‌دوستانه خانواده متوفی و همچنین در راستای فرهنگ‌سازی، مقابل منزل متوفی و یا مکان اعلام شده توسط خانواده متوفی، بنری نصب می‌کند.

فرزاد آقایی اضافه می‌کند: خیران بزرگوار می‌توانند با مراجعه به ستاد دیه استان به آدرس "تبریز، بلوار گلکار، خیابان ترافیک، خیابان نصر، جنب ایستگاه آتش نشانی شماره ۱۸" و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس 04133288428 در ارتباط باشند.

زندانیان جرایم غیرعمد، خلافکار نیستند

آقای احد ریحانی یکی از خیران تبریزی است که هزینه ضیافت پدرخانم خود را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده است. وی سال‌هاست که در امور خیریه پیشگام بوده و کمک به نیازمندان را برکت زندگی خود و اقدامی خداپسندانه ذکر می‌کند.

او به ایسنا می‌گوید: زندانیان جرایم غیرعمد، خلافکار نیستند، بلکه به خاطر یک سری حوادث ناگوار و به علت عدم پرداخت بدهی پشت میله‌های زندان افتاده‌اند. ما نیز باید به خاطر رضای خداوند دست این مددجویان نیازمند را بگیریم تا خانواده‌هایشان بدون حضور سرپرست، روزگار نگذرانند.

او با بیان این‌که بهتر است هزینه‌های تاج گل، تابلو تسلیت و ضیافت، صرف امور خیریه شده و درنتیجه آن پدر یا مادری از پشت میله‌ها رها شده و به آغوش خانواده‌اش بازگردد، تاکید می‌کند: بهتر است این هزینه‌های اضافی را صرف امور خیریه کرده و گره از مشکلات انسان‌های نیازمند باز کنیم.

ریحانی تاکید می‌کند: باید همه دست به دست هم داده و از نیازمندان جامعه حمایت کنند. همواره به اطرافیان نیز توصیه می‌کنم که هزینه‌های ضیافت و سایر هزینه‌های اضافی را صرف امور خیریه کنند، چراکه برکات بسیاری در زندگی به همراه دارد.

او با بیان این‌که کمک به نیازمندان امری خداپسندانه بوده و اگر دست نیازمندی را بگیریم، خداوند نیز دستمان را خواهد گرفت، اضافه می‌کند: باید از نعمتی که خداوند به ما عطا کرده سهمی را هم برای کمک به نیازمندان اختصاص دهیم. در ایام کرونا نیز بسیاری از افراد آبرودار بی‌کار شده و در مشقت قرار گرفته‌اند که لازم است که افراد متمکن در حد وسع خود به این اقشار توجه داشته و کمک کنند.

باز هم به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کمک خواهم کرد

خانم صلحی‌وند دیگر شهروند تبریزی است که هزینه ضیافت پدرش را صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد کرده است، او به ایسنا می‌گوید: پدرم همیشه در کارهای خیر پیشقدم بود و به همه کمک می‌کرد، من هم خواستم برای شادی روح پدرم، راه خیر ایشان را ادامه داده و موجبات شادی خانواده‌ای را فراهم کنم.

او می‌گوید: البته پیش‌تر از وجود چنین ستادی بی خبر بودم و هزینه‌های بی‌مورد بسیاری هم صرف مراسم‌های قبلی کرده بودم، اما با مشاهده بنر ستاد دیه در مقابل یک مسجد، بخشی از بدهی یک زندانی جرایم غیرعمد را از محل هزینه‌های ضیافت برای پدرم، تامین کردم و احساس می‌کنم روح پدر نیز بابت این اقدام خداپسندانه در آرامش است.

او با تاکید بر اهمیت کمک به زندانیان جرایم غیرعمد، ادامه می‌دهد: با مطالعه پرونده این زندانیان به راحتی می‌توان دریافت که به خاطر نداری، حادثه و گاه نیز مظلومانه به زندان افتاده‌اند. بنده مادر هستم و خوب می‌دانم که خانواده‌ای که بدون سرپرست باشد چگونه روزگار می‌گذراند.

صلحی‌وند تاکید می‌کند: خداوند را شاکرم که توفیق داد تا در این رابطه کمک کنم و اگر دوباره قصد صرف هزینه‌ای داشته باشم، حتما صرف آزادی زندانی جرایم غیرعمد خواهم کرد. خوشبختانه این موضوع نیز به فرهنگ تبدیل شده و اطرافیان نیز بسیار از این اقدام خرسند شده و حتی آنان نیز در این رابطه ترغیب شدند.

کار خیر، برکت زندگی است/آزادی یک زندانی، آزادی یک خانواده است

دکتر سید جواد مرتضوی نیز به همراه خانواده، هزینه ضیافت پدرخانم خود را صرف آزادی زندانی جرایم غیرعمد، کرده‌اند. او در مورد این حرکت خداپسندانه به ایسنا می‌گوید: پیش از این اقدام و قبل از شیوع کرونا، کمپین "نه به غذای عزا" را در فضای مجازی راه اندازی کرده بودیم، چراکه معتقدم به جای آن می‌توان به نیازمندان کمک کرد و گرهی از مشکلات مردم گشود. در روایتی از امام صادق(ع) نیز تاکید شده که نباید سربار خانواده‌های مصیبت‌دیده شد و حتی در روایات آمده که باید کمک حال خانواده‌های مصیب‌دیده بود.

او با بیان این‌که خوشبختانه بنده و همچنین اطرافیانم به این موضوع اعتقاد داریم و مخالف هزینه‌های بیهوده برای ضیافت و... هستیم و همواره سعی کرده‌ایم به جای هزینه‌های اضافی، در امور خیریه هزینه کنیم، ادامه می‌دهد: البته یکی از مصادیق کمک به نیازمندان کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد بوده و برکات بسیاری هم به دنبال دارد، اما در حد وسع می‌توان در تمامی امور خیر از جمله تامین جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و اقشار محروم و... کمک کرد. قدما هم تاکید کرده‌اند که ثواب چنین کارهایی بسیار سنگین است.

او با تاکید بر این‌که معتقدم کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد حرکت بسیار خوبی بوده و در حقیقت کمک به یک خانواده است، اضافه می‌کند: تبریز و آذربایجان همواره در این‌گونه کارهای خیر پیشقدم بوده و در این مورد نیز حرکت‌های بسیاری خوبی در شهر تبریز انجام شده و الگویی برای سایر شهرهاست.

مرتضوی می‌گوید: ان‌شاءالله این اقدام درکل استان فرهنگ‌سازی شود و رونق بسیاری پیدا کند، چراکه زندانیان جرایم غیرعمد به خاطر مسایل مالی گرفتار شده‌اند و نیازمند هستند؛ این موضوع با مطالعه پرونده‌هایشان قابل درک است.

او اظهار می‌کند: چنین اقدامات مثبتی، اثرات بسیار خوبی در زندگی داشته و در حقیقت برکت زندگی است.

به گزارش ایسنا، امروز نیز از محل کمک‌های ستاد دیه و خیران استان، پدری ۷۵ ساله که به علت محکومیت مطالبه وجه سفته بیش از سه سال در زندان به سر می‌برد، آزاد شده و به آغوش گرم خانواده بازمی‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ستاد ديه آزادی زندانیان غیر عمد جشن گلريزان متوفیان عزاداري ضیافت الهی زندانیان جرائم غیرعمد محکومان مالی محکومان مهریه آذربايجان شرقي شهر تبریز آزادی زندانیان جرایم غیرعمد آزادی زندانیان جرایم زندانی جرایم غیرعمد صرف آزادی زندانی کمک به نیازمندان ایسنا می گوید ستاد دیه استان پرداخت بدهی هزینه ضیافت پشت میله ها خانواده ها خیر پیشقدم امور خیریه یک زندانی امور خیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  در آیینی با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از خیرین جشن گلریزان میاندوآب تجلیل به عمل آمد.

 عتباتی   در این مراسم که در میاندوآب برگزار می شد گفت: هدف از حضور در این آیین تقدیر از انسان‌های بسیار بزرگوار و خیری است که به  نمایندگی از مردم اصیل و با فرهنگ میاندوآب بی هیچ چشم داشتی به همنوعان خود کمک می کنند و در این جمع حضور پیدا کرده اند.

عتباتی ادامه داد: با کمک های خیرین بزرگوار که با یک نگاه دقیق و درست به یک موضوع اجتماعی به نام زندان ورود کردند طی سه سال گذشته کمک های خیرین به جشن های گلریزان رشد ۵۵ برابری داشته که نشان از اعتماد مردم به مجموعه دستگاه قضایی استان است.

رئیس کل دادگستری استان افزود: از محل کمک های مردمی جمع آوری شده در سال گذشته ۷۷۵ محکوم مالی و جرایم غیر عمد از زندان های سطح استان آزاد شدند و امید است با کمک های مردمی به ستاد دیه در جشن های گلریزان امسال در قدم اول ۲۵۰ نفر از ۶۰۰ زندانی جرایم غیر عمد و مالی استان تا پایان اردیبهشت ماه از زندان آزاد و به کانون گرم خانواده بازگردند.

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه شهرستان میاندوآب در سازش پرونده ها خصوصاً در پرونده های قصاص نفس داری رتبه های برتر استان است گفت که این امر نشان از بزرگواری و قلب های بخشنده و مهربانی است که خدا نصیب مردم این خطه از استان نموده است لذا از خیرین انتظار است به مانند همیشه نگاه ویژه ای نیز به این فرهنگ حسنه داشته باشند.

عتباتی در پایان از انجمن حمایت از زندانیان نیز خواست تا اقدامات خود را در راستای حرکت به سمت درآمد زایی مستمر و پایدار برای خانواده های زندانیان نیازمند سوق دهند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام  گل حسینی رئیس دادگستری میاندوآب از کمک های خیرین میاندوآب تقدیر و پس از آن مسعودی دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان میاندوآب گفت که ۳۲۰ خانواده زندانی نیازمند تحت پوشش انجمن هستند و خدماتی همچون بسته های معیشتی، خدمات پزشکی، دارویی و روانپزشکی از سوی خیرین و پزشکان خیر به خانواده های زندانیان نیازمند ارائه می گردد.

مسعودی افزود: در جشن گلریزان امسال خیرین بزرگوار میاندوآب مبلغ ۷ میلیاردی و دویست و هشتاد میلیون تومان به صورت نقد به حساب ستاد دیه واریز نموده اند، همچنین شاکیان نیک سیرت نیز به میزان ۳ میلیارد و ششصد و چهل میلیون تومان در ماه مبارک رمضان از حق خود گذشت کرده اند.

فتحی مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با تقدیر از حضور فعال خیرین در جشن های گلریزان این امر را حاصل نگاه ویژه دکتر عتباتی به مقوله زندان و زندانی و به تأسی از ایشان ورود مجموعه دستگاه قضایی استان در این امر خداپسندانه دانست.

در پایان این آیین از خیرین نیک سیرت با اهدای لوح تقدیر از سوی دکتر عتباتی رئیس کل دادگستری استان تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • دانش آموزان اردبیلی آزادی یک زندانی غیرعمد را رقم زدند
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی تا پایان اردیبهشت
  • دانش‌آموزان یک دبستان بدهی ۲ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نجات خانواده است
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت
  • آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی
  • کمک ۱۲ میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • شاد شدن ۶۲ خانواده با رهایی زندانیان
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • افزایش دو و نیم برابری کمک خیران برای آزادی زندانیان