Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی، یک کار فرا سازمانی است و با همکاری چندین سازمان باید شکل بگیرد، بدان معنا که خودروساز خودرو را تأمین کند و فرآیند اسقاط توسط ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور انجام شود که در این صورت شاهد انباشت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوسازی ناوگان در سال‌های اخیر با موانع زیادی رو به رو شده است که از جمله آن می‌توان به مصوباتی از جمله ارتقای سطح آلاینده‌ها از یورو چهار به یورو پنج اشاره کرد که کارشناسان حمل و نقل معتقدند: «رفع مشکل انباشت تاکسی‌های فرسوده نیازمند یک عزم ملی و مشارکت و هماهنگی دولت و محیط زیست و شرکت خودروسازی و تاکسیرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بر اساس اعلام مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در حال حاضر ۱۹۲ هزار تاکسی فرسوده در شهرهای کشور تردد می‌کند که با روند لاک‌پشتی نوسازی، تعداد آنها تا سال آینده به ۲۴۲ هزار تاکسی می‌رسد.

البته سازمان تاکسیرانی کلان‌شهرهایی همچون اصفهان و مشهد از محل منابع شهرداری در اقدامی خودجوش نسبت به ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به دارندگان تاکسی‌های فرسوده با نرخ سود چهار درصد برای نوسازی این ناوگان اقدام کردند و منتظر حمایت دولت نماندند، اما اختلاف نظر سازمان محیط زیست با شرکت‌های خودروسازی باعث توقف روند نوسازی تاکسی‌ها شده است.

طبق آخرین اخبار، اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تفاهم‌نامه نوسازی ۱۰ هزار تاکسی را با شرکت خودروساز (ایران خودرو) منعقد کرده و بر اساس طرح دیگری با توجه به نوسانات قیمتی خودرو به مالکان تاکسی‌ها اجازه داده شده خودروی دست‌دوم خریداری کنند تا رنگ و پلاک خودروی تاکسی به خودروی جدید منتقل شود.

هادی منوچهری، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: در حال حاضر به دلیل اختلاف نظر سازمان حفاظت محیط زیست کشور با خودروسازان در خصوص خودروهای یورو چهار و یورو پنج، روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهرهای کشور با چالش رو به رو شده و متوقف مانده است.

وی اظهار می‌کند: موضوع نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهرهای کشور به دلیل حمایت نکردن مالی و فنی و استراتژیکی دولت با مشکل مواجه شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان می‌افزاید: طبق قانون وظیفه نوسازی ناوگان تاکسی بر عهده دولت و وزارت کشور است که دولت به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های موجود نتوانسته به وظایف خود عمل کند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در حرکتی خودجوش تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با بهره چهار درصد برای هر تاکسی در نظر گرفت و منتظر حمایت دولت نماند، تصریح می‌کند: اختلاف نظر سازمان محیط زیست با شرکت‌های خودروسازی باعث توقف روند نوسازی تاکسی‌ها شده است زیرا تاکید محیط زیست بر استانداردهای یورو پنج برای تاکسی‌های جدید دارد، اما نظر خودروسازان بر ارائه خودروهای یورو سه و چهار است.

منوچهری تصریح می‌کند: اختلاف‌نظر دستگاه‌های دولتی باعث شده خودروها پلاک نشود و با توجه به اینکه نمی‌توان خودروی بدون پلاک را به مشتری تحویل داد در نمایندگی‌ها بلاتکلیف و متوقف مانده است.

وی اضافه می‌کند: از محیط زیست انتظار می‌رود با شماره‌گذاری خودروها موافقت کند، زیرا این تاکسی‌ها متعلق به رانندگان دارای خودروی فرسوده است و بسیاری از آنها تاکسی خود را اسقاط کرده‌اند، این در حالی است که فعالیت خودروهای فرسوده، آلایندگی بیشتری نسبت به یک خودروی صفر کیلومتر یورو چهار دارد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: حساسیت‌های مطرح شده در ارتباط با یورو چهار یا پنج بودن تاکسی‌های جدید در حالی است که هنوز سهم واقعی میزان آلودگی خودروها در بخش حمل و نقل عمومی مشخص نشده است.

وی اظهار می‌کند: با توجه به پیگیری‌های متعدد انجام شده از طرف اتحادیه تاکسیرانی کشور، تاکسیرانی کلانشهرهای کشور و ارائه درخواست‌های متعدد مصوبات لازم توسط هیئت دولت جهت حل اختلاف انجام شده و امیدواریم تا روزهای آینده هزاران خودرویی که در کارخانه خودروسازان به این دلیل متوقف شده، آزاد و با آغاز روند نوسازی ناوگان تاکسی به تعهدات خود عمل کنیم.

منوچهری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از سه هزار تاکسی معادل ۴۰ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر فرسوده است، می‌گوید: در شهر اصفهان بیش از سه هزار خودرو یورو یک تردد دارند که در این شرایط وجود خودروهای دارای یورو چهار بسیار بهتر است.

دیپلماسی شخصی راهکار نونوار شدن تاکسی‌های شهر

«غلامرضا شیران» کارشناس ارشد حمل و نقل شهری در این باره می‌گوید: نباید فراموش کنیم کارخانجات خودروسازی و سازمان محیط زیست هر دو یکی از ارکان و یا بخش‌های مهم دولتی هستند؛ بدان معنا که خودروسازان و سازمان حفاظت از محیط زیست هر دو نهادهای دولتی بوده، اما شهرداری یک مجموعه نیمه دولتی و مردمی است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از شهرهای مهم جهان مسئولیت موضوع حمل و نقل شهرها بر عهده دولت است، تصریح می‌کند: در کشور ما کلاه بزرگی که از چند سال پیش بر سر شهرداری‌ها و شورای شهر رفته این است که دولت موجود زیرکانه از زیر بار مسئولیت جا به جایی مردم در شهرها شانه خالی کرده و مسئولیت آن را به دوش شهرداری‌ها، شورای شهر و به عبارتی مردم نهاده است.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری می‌افزاید: در حالی که مسئولیت جا به جایی شهروندان با وسایل حمل و نقل همگانی همچون مترو، اتوبوس، تاکسی و تأمین خودروهای پاک و استاندارد همچنین ایجاد تسهیلات برای رانندگان و برای شبکه حمل و نقل بخش همگانی به عهده دولت‌ها است، دولت ما بد گونه عادت کرده و همان حق و حقوق ناچیز شهرداری‌ها را نیز ادا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ارائه حقوق ناشی از درصدهای خالص فرودگاهی، درصدهای سوخت، جرایم و غیره موضوعاتی است که متأسفانه در حق شهرداری‌ها یا به عبارت دیگر در حق مردم ظلم می‌شود، ادامه می‌دهد: این در حالی است که شهرداری‌ها برای اداره شهر به هزینه‌های کلان نیاز دارند، اما منبعی جز منابع مردمی ندارند.

شیران می‌افزاید: از سوی دیگر موضوع حفظ محیط زیست و خودروهای استاندارد نیز بسیار اهمیت دارد، اما شاهد یک ظلم دوگانه هستیم زیرا از یک سو دولت از انجام مسئولیت خود شانی خالی کرده و از سوی دیگر دولت اهرم‌های خود مانند محیط زیست و صنعت خودروسازی را با ظلم مضاعف رو به رو کرده و تاکسی‌هایی را به شهرها تحمیل می‌کند که در بسیاری از موارد خودروهای غیر استاندارد و روی دست صنعت مانده است.

وی با بیان اینکه حدود استانداردهای ایمنی و زیست محیطی در دست دولت است و دولت آینده باید برای مردم شهرها به این موضوعات مهم توجه کند تا بار وارده شهرداری‌ها و در نتیجه به مردم کمتر شود، تصریح می‌کند: حساسیت شهر و شهرداری و سازمان‌های تاکسیرانی برای نوسازی تاکسی‌ها درست است، مردم باید با وسایل حمل و نقل عمومی مناسب جا به جا شوند و رانندگان این وسایل نیز که با این خودروها ارتزاق می‌کنند، نباید دغدغه فرسوده بودن وسیله نقلیه را داشته باشند.

کارشناس ارشد حمل و نقل شهری می‌گوید: اینکه مدیریت مجموعه حمل و نقلی و تاکسیرانی شهرها موضوع نوسازی تاکسی‌ها را پیگیری می‌کنند، جای تشکر دارد، اما باید بدانیم از نظر زیست‌محیطی زمانی که طرح زوج و فرد و دیگر طرح‌های ترافیکی را اجرا و سهمیه بنزین را تأمین می‌کنیم، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها وضعیت خاصی پیدا می‌کنند و با توجه به تردد آنها در شهر برای جا به جایی شهروندان، مسئولیت هرگونه عارضه زیست محیطی با بخش حمل و نقل همگانی است؛ بنابراین باید با تدابیری که اندیشیده می‌شود به پاک بودن هوای شهر و رعایت استانداردها توجه شود.

وی اظهار می‌کند: امکان اینکه بخواهیم ۲۴ ساعته قوانینی را وضع کنیم، خواسته‌ای ساده‌لوحانه است، اما معتقدم یکی از تکالیف مهم مجلس یازدهم رسیدگی به موضوع نوسازی تاکسی‌ها و مرور قانون مدیریت‌های شهری است.

وی دیپلماسی شخصی و تعامل با مسئولان ذی‌ربط را تنها راه چاره مدیران فعلی برای نوسازی تاکسی‌ها می‌داند و تصریح می‌کند: دیپلماسی شهری بخشی از دیپلماسی کشوری است و موضوعات قانونی در آن وجود دارد؛ دیپلماسی شخصی یعنی مدیرعامل تاکسیرانی باید با عوامل دولتی و بانک‌ها چانه‌زنی کرده و برای نونوار شدن تاکسی‌های شهر تلاش کنند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 435326

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نوسازی تاکسی فرسوده سازمان تاكسيراني شهرداري اصفهان شهر کلانشهر تاکسی های فرسوده شهر شهرداری اصفهان سازمان حفاظت از محیط زیست یورو خودروسازان داخلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نوسازی تاکسی های فرسوده نوسازی تاکسی ها شهرداری اصفهان تاکسیرانی شهر نوسازی ناوگان ناوگان تاکسی شهرهای کشور برای نوسازی روند نوسازی محیط زیست شهرداری ها اختلاف نظر هزار تاکسی یورو چهار حمل و نقل جا به جا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۶۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی ۱۵۰ هزار بافت فرسوده از طریق مشارکت‌های مردمی

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی در نوسازی واحدهای مسکونی به طور قطع در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است گفت: استفاده از این ظرفیت نقش بسیار موثری در بهبود و افزایش نوسازی واحدهای مسکونی دارد و این بخش می تواند زمینه ساز افزایش میزان تولید مسکن شود.

وی افزود: نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده  یکی از مهم‌ترین  برنامه‌های است که نقش موثری در افزایش تولید واحدهای مسکونی دارد بنابراين اولویت دولت در این بخش قرار گرفته است.

آیینی توضیح داد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فرهنگ سازی در این بخش خود نقش موثری در تحقق شعار جهش تولید با مشارکت های مردمی دارد و ما امیدواریم این شعار در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده محقق شود.

وی تاکید کرد: به طور قطع اولویت‌های اصلی دولت در این بخش استفاده از ظرفیت های مردمی در نوسازی بافت‌های فرسوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد: در سال جدید علاوه بر آغاز نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، یکصد هزار واحد نوسازی شده نیز بهره‌برداری خواهد شد که با بهره‌برداری از این تعداد تا نیمه امسال، رقم واحدهای بهره‌برداری شد به بیش از ۱۸۲ هزار واحد خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • رهاسازی زباله‌ها، مهمترین چالش محیط زیست در روز طبیعت + فیلم
  • توقیف وانت‌بارهای متخلف در کرج
  • نوسازی ۱۵۰ هزار بافت فرسوده از طریق مشارکت‌های مردمی
  • نوسازی بیش از ۶۰۰ پلاک بافت فرسوده در منطقه ۱۷
  • زنگ خطر برای اکوسیستم زاگرس مرکزی به صدا درآمد
  • ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده افزایش یافت
  • ارزش اسقاط خودرو بالا رفت
  • افزایش ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده
  • ۲۵۰ ون تاکسی در حال سرویس‌رسانی به مراسم محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • مشارکت مردمی در نوسازی بافت‌های فرسوده پررنگ می‌شود