Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:56:52 GMT

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی در قم

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۶۲۶۴

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی در قم

استاندار قم با اشاره به تمهیدات انجام‌شده برای ارتقای ظرفیت تولید ماسک، گفت: برای تولید ماسک در قم تا سقف روزانه ۲۵۰ هزار عدد هدف‌گذاری شده است.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا و صداوسیما افزود: کمیته‌ای زیر نظر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، داروخانه‌ها و بسیج اصناف قم به‌منظور نظارت بر نحوه تامین مواد اولیه و تولید ماسک و همچنین توزیع این کالا تشکیل‌شده و نتایج آن نیز به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید ماسک در قم طی گزارشی که هفته قبل صورت گرفت، روزانه ۱۵۰ هزار عدد بود، ولی امروز برای ۲۵۰ هزار عدد هدف‌گذاری شد و قرار است این رقم افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه خوشبختانه در طول هفته‌های اخیر و بعد از شیوع دوباره کرونا در استان گام‌های خوبی برای کنترل این بیماری برداشته‌شده است، تصریح کرد: میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مقایسه با گذشته افزایش پیداکرده ولی هنوز به شرایط مطلوب نرسیدیم.

ماسک تولیدی در قم با معضل توزیع خارج از شبکه مواجه است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان این‌که این استان در تولید ماسک بهداشتی به مرز موردنیاز رسیده است، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین معضل در قم توزیع خارج از شبکه این کالا می‌باشد.

محمود سیجانی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: متاسفانه بر روی نحوه توزیع ماسک در استان نظارتی صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که ماسک باید در داروخانه‌ها توزیع شود، گفت: ماسک تولیدی در قم خارج از شبکه توزیع می‌شود و به دلیل اختلاف قیمتی که با تهران دارد، به خارج از قم نیز انتقال پیدا می‌کند.

روش‌های جدید برای برگزاری عروسی و عزا درشرایط کرونا ارائه شود

فرماندار قم با بیان این‌که ویروس کرونا مردم را در برگزاری آیین‌های مختلف عزا و عروسی با چالش مواجه کرده‌است، گفت: در این شرایط برای برگزاری چنین مراسم‌هایی باید روش‌هایی جدید و نوآورانه‌ای به جامعه ارائه شود.

مرتضی حیدری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: در شرایط فعلی تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه است و این کار نیز باید با ارائه شیوه‌های جدید برگزاری مراسم‌ها و اجتماعات مختلف صورت گیرد.

وی اظهار داشت: ‌روش‌های اطلاع‌رسانی مرسوم و همچنین شیوه‌های قهری مانند بازرسی توسط بازرسان مرکز بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت تقریبا خاصیت خود را از دست داده و حوزه بهداشت و درمان عملا در عرصه تنها مانده‌است.

وی با یادآوری اینکه عزا، عروسی و همچنین سفر سه عامل اصلی گسترش کرونا به شمار می‌آیند و این بیماری از این طریق حوزه نفوذ خود را گسترش می‌دهد، گفت: در مورد جشن‌های عروسی که خارج از پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، مرکز بهداشت استان با پلمپ تالارهای پذیرایی با جدیت برخورد می‌کند، ولی ما در حقیقت با این کار یک سنت دیرینه مردم را به خاطر ویروس کرونا تغییر می‌دهیم.

وی گفت: مردم سال‌های سال با این روش‌ها زندگی کردند، و اگر بخواهیم از آن‌ها جلوگیری کنیم جامعه با مشکل می‌شود، ازاین‌رو باید برای برگزاری آیین‌های مذکور روشی را ابداع کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا فقط از آن روشی که پیشنهاد می‌دهیم، استفاده کنند.

حدود ۵۰ درصد آزمایش افراد مشکوک به کرونا در قم مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که طی روزهای اخیر تعداد بیماران مبتلابه کرونا در استان سیر صعودی داشته است گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد آزمایش‌های انجام‌شده از افراد مشکوک نیز مثبت است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: مطابق پژوهش‌های مهمی که به‌تازگی انجام‌شده ویروس کرونا دچار جهش شده و همین عامل نیز باعث نفوذ بیشتر آن شده است.

وی ادامه داد: به‌رغم این شرایط میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در قم رشد قابل‌توجهی نداشته و منحنی شیوع و درگیری نیز با منحنی مرگ فاصله قابل‌توجهی دارد.

بیماران کرونایی ۷۲ ساعت پس از بهبودی کامل می‌توانند از قرنطینه خارج شوند

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: بیماران کرونایی ۷۲ ساعت پس از بهبودی کامل می‌توانند از قرنطینه خارج شوند و به زندگی عادی بازگردند.

محمدجواد باقریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در منزل شرایطی خاصی را می‌طلبد، زیرا کرونا بیماری است که از طریق تماس با ذرات تنفسی به فرد دیگر منتقل می‌شود، بهترین راه پیشگیری قطع تماس بیماران و سایر ساکنان منزل است.

وی با تاکید بر قرنطینه بیماران در منزل، اضافه کرد: اتاق فرد بیمار باید مجزا از سایر افراد و تا ۷۲ ساعت پس از بهبودی کامل در قرنطینه باشد.

وی با بیان این‌که اتاق مجزا باید شرایط خاص از جمله تهویه و دمای مناسب دارا باشد، ادامه داد: سرویس بهداشتی بیمار باید مجزا باشد،‌ درصورتی‌که خانه‌ای فقط یک سرویس بهداشتی دارد، ۲ ساعت پس از استفاده بیمار باید ضدعفونی شود.

قم در یک قدمی وضعیت قرمز کرونایی است

رییس مرکز بهداشت قم با انتقاد از بی‌توجهی برخی اداره‌ها و اصناف این استان به مسائل بهداشتی، قم را در یک قدمی وضعیت قرمز دانست و گفت: اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند به‌طور حتم قم تا یک هفته آینده به جمع استان‌های قرمز کرونایی خواهد پیوست.

سیامک محبی در جلسه کمیته نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مدیریت کرونا با اشاره به شرایط نامطلوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی اصناف، ادارات و گروه‌های مختلف و شهروندان قم اظهار داشت: قم از معدود استان‌های دارای وضعیت زرد است که اگر به همین شیوه ادامه دهیم قطعا وضعیت این استان تا هفته آینده به قرمز تبدیل می‌شود.

وی ضمن تاکید بر برگزار نکردن آیین‌های، عزا و عروسی و حتی کلاس‌های آموزشی، تصریح کرد: تمامی سازمان‌های ذیربط برنامه‌هایی که در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارند، را با مرکز بهداشت درمیان گذاشته و همچنین بر رعایت کلیه اصول فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در جهت پیشگیری از بیماری درمجموعه خود پایبند بوده و در صورت مشاهده تخلف شدت عمل داشته و برخورد نمایند.

بیماران کرونایی از مواد غذایی خانگی استفاده کنند

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: بیماران کرونایی برای بهبودی کامل و بازگشت به‌سلامتی، باید از مواد غذایی سالم خانگی استفاده کنند.

محمدجواد باقریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ‌افزود: خوردن غذاهای فست فود، سرخ‌کردنی، نوشابه‌های گازدار، ‌کافیین، قهوه و غذاهای تهیه‌شده با روغن جامد و حیوانی مناسب این دسته از بیماران نیست.

وی اضافه کرد: مواد غذایی که باعث ایجاد خلط در دستگاه تنفسی می‌شود مانند لبنیات از جمله شیر و ماست نباید مصرف شود.

وی با تاکید بر مصرف میوه و سبزی تازه،‌ ادامه داد: باید از منابع غذایی دارای ویتامین آ از جمله هویج، کدوحلوایی و فلفل و سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج و کاهو و آب فراوان استفاده کرد.

باقریان اضافه کرد: منابع ویتامین سی مثل گوجه‌فرنگی، فلفل و مرکبات، مکمل‌های ویتامین دی، منابع پروتیین از جمله گوشت قرمز، تخم‌مرغ، ماهی و حبوبات برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا بیشتر مورد تاکید است.

بستری‌های کرونا در قم سه برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تعداد بیماران بستری در اثر ابتلا به کرونا در قم نسبت به اوایل خردادماه سه برابر افزایش‌یافته است.

محمدرضا قدیر در جمع خبرنگاران با بیان این‌که جهش ویروس کرونا باعث افزایش قدرت سرایت آن شده است، افزود: درحالی‌که در ماه‌های اولیه شیوع ویروس، ۱۵ درصد تست‌های صورت گرفته در قم مثبت بود، در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قم اولین استان بعد از تهران مجهز به انجام تست کرونا شد، بیان کرد: تست پی سی آر بهترین تست تشخیص ویروس کروناست و در افرادی ضروری است که بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، علایم اولیه را دارا باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم برای نخستین بار طی ماه‌های اخیر آمارهای فوتی استان ناشی از ویروس کرونا را اعلام کرد و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۳۸۷ تَن از شهروندان قم که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده، جان خود را از دست داده‌اند.

۲۶۴۷ بازرسی از اصناف و اماکن قم صورت گرفت

رییس مرکز بهداشت قم گفت: از ۲۲ تا ۲۷ تیرماه جاری، ۲ هزار و ۶۴۷ بازرسی از اصناف و اماکن این استان صورت گرفت.

سیامک محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: در این بازدیدها مشخص شد یک هزار و ۹۰۶ واحد صنفی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و ۲۷۰ صنف نیز به دلیل برخی تخطی‌ها، اخطار گرفتند.

وی اضافه کرد: در بازدید از ۳۲ شعبه بانکی، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شد اخطار تعطیلی برای این شعب صادر شود.

به گفته وی، دراین مدت، ۱۲۶ نمونه‌برداری از آب و مواد غذایی انجام، چهار هزار و ۱۵۳ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل‌مصرف معدوم و چهار صنف نیز پلمب شد.

محبی بیان کرد: کارشناسان بهداشت محیط به ۱۸ شکایت ثبت‌شده توسط مردم در سامانه ۱۹۰ رسیدگی کرده و از ۱۸ تالار، ۲ داروخانه،‌ ۱۶ اداره و سازمان، ‌۱۲ دفتر پیشخوان، ۵۶ شعبه بانک و یک هزار و هفت کارگاه،‌کارخانه و صنف بازدید کرده‌اند.

تمام تدابیر برای جلوگیری از اوج‌گیری کرونا در قم انجام شده‌است

استاندار قم گفت: با وجود این‌که قم از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد است، ولی نگران قرمز شدن آن هستیم، ازاین‌رو تمام تدابیر را به کار می‌گیریم تا از اوج‌گیری این بیماری در استان جلوگیری شود.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس مقایسه‌ای که بین استان‌های مختلف کشور صورت گرفته ، تقریبا ۲۷ استان در شرایط هشدار و قرمز قرار دارند و قم نیز همچنان در شرایط زرد است.

وی بیان داشت: در هفته‌های اخیر بستری‌های مربوط به ویروس کرونا در قم افزایش داشته که  امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می‌شود، بتوانیم این موج جدید را کنترل کنیم و به‌نوعی به کاهش بیماران و سیر نزولی بستری‌ها برسیم.

وی گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا راه‌حل‌هایی برای کنترل موج جدید بیماری مطرح شد که استفاده از ماسک در محل‌های پرجمعیت، سرپوشیده، پرازدحام، محیط‌های اداری و همچنین فاصله‌گذاری پویا و هوشمند از جمله آن بود که به اقتضای شرایطی که در شهرهای کشور به وجود می‌آید فاصله‌گذاری‌ها نیز باید رعایت شود.

سرمست با اشاره به اینکه بازگشایی‌های انجام‌شده ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شود، گفت: قم در وضعیت زرد قرار دارد ولی نگران قرمز شدن آن می‌باشیم، به همین علت باید تمام تدابیر را به کار بگیریم که این موج برنگردد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران دانشگاه علوم پزشکی جلسه ستاد پیشگیری بیماران کرونایی گفت وگو جلسه ستاد فاصله گذاری ویروس کرونا بهبودی کامل مرکز بهداشت کرونا در قم مواد غذایی تولید ماسک انجام شده قم گفت روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۶۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واعظ شامگاه دوشنبه در حاشیه اکران فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران آزمایشی سینما دانش قوچان اظهار کرد: سینما دانش قوچان که متعلق به اداره آموزش‌وپرورش این شهر است از دهه ۶۰ تأسیس شد و به علت برخی مشکلات در دهه ۷۰ تعطیل شد.

سرپرست آموزش‌وپرورش قوچان با اشاره به اینکه این سینما با مشارکت بخش خصوصی در دهه ۹۰ آغاز به کار مجدد کرد اما شیوع ویروس کرونا دوباره این سینما را به تعطیلی کشاند، تصریح کرد: متأسفانه وجود برخی مشکلات پس از کرونا و نبود همتی در جهت بازگشایی مجدد این سینما به سمتی کشاند تا بیش‌ازپیش مستهلک‌شده و منابع مالی و بیت‌المال هدر رود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز شهروندان به این مکان تفریحی فرهنگی به‌ویژه قشر نوجوان و جوان اهمیت راه‌اندازی این مجموعه را با قید فوریت دوچندان کرد، افزود: در این راستا برای مدت آزمایشی یک‌ماهه تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اکران‌های مردمی عمار بسته شد تا بتوان بر اساس حضور مردم در این بازه زمانی به سمت جذب اعتبار از طریق خیرین و نهادهای مرتبط برویم و سینمایی درخور شأن آماده‌سازی کنیم.

واعظ بابیان اینکه بهسازی و تعمیر سینما برای صندلی، پرده، صوت و … حدود ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: امشب اکران آزمایشی فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران برای بسیج دانشجویی برگزار و در روزهای آتی نیز برای دیگر اقشار جامعه اکران خواهد شد.

کد خبر 6085971

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • نگاهی به روابط اقتصادی ایران و پاکستان