Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته هفتاد و یکمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور لطف الله سیاهکلی، سید محمد حسینی (کارشناسان رسانه)، محمدرضا مقدسیان، پوریا پیشوایی (کارشناس و کارگردان فیلم کوتاه تاسوکی) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت. در این گزارش خلاصه‌ای از مباحث مهم برنامه را مطرح می‌کنیم:

باید بین ممیزی‌های رسانه ملی، نمایش خانگی و سینما فرق قائل بود

در اولین میزگرد این هفته برنامه، لطف الله سیاهکلی (نایب رئیس کمیسیون فضای مجازی و رسانه مجلس شورای اسلامی) و سید محمد حسینی (کارشناس فرهنگی) حضور داشتند و درباره چالش‌های جدید نمایش خانگی و وضعیت بلاتکلیف این حوزه مواردی مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاهکلی دراین باره گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم وزارت ارشاد و صدا و سیما چه وظایفی دارند و تولید سریال زیر مجموعه کدام نهاد است. ما نگاه می‌کنیم به وظایف ارشاد و می‌بینیم ارشاد دو محیط انتشار دارد یکی سینما و یک تئاتر. آیا در سینما و تئاتر می‌شود، سریال پخش کرد؟

وی افزود: ما وقتی می خواهیم کاری را انجام دهیم، باید تخصص آن را داشته باشیم. تولید فیلم در سینما خیلی با تلویزیون فرق دارد. چرا؟ چون وقتی رسانه ملی کاری را پخش می کند، از بچه دو ساله تا یک میانسال آن را می‌بیند. اگر سریال سازی تخصص ارشاد بود موفق می شد؛ ولی نمایش خانگی خیلی اصول خانوادگی را زیر سوال برده است.در وی او دی‌ها کنترل رسانه در دست مصرف کننده است. پس ما رسانه‌های جدیدی داریم که انتخاب محتوا با مصرف کننده است.

سیاهکلی اظهار کرد: ممیزی‌های رسانه ملی باید با ممیزی‌های نمایش خانگی فرق داشته باشد. چون بسیاری از مطالبی که میخواهیم بگوییم را در تلویزیون نمی‌شود، گفت. اگر ما بین ممیزی‌های رسانه‌های نوین، تلویزیون و سینما فرق قائل نشویم اشتباه دیگری را صورت دادیم. اگر واقعاً رسانه ملی بخواهد در این زمینه ورود کند، باید با یک تیم متخصص وارد شود. نباید خانواده، جایگاه مادر و .. را فروحت تا پول در آورد. باید به زندگی واقعی مردم نزدیک شویم. ما هرچه در وی او دی به زندگی واقعی مردم نزدیک‌تر شویم، موفق تریم.

گرفتن نمایش خانگی از ارشاد کار اشتباهی است

سید محمدحسینی کارشناس فرهنگی هم گفت: آنچه در فرایند سپردن نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به ارشاد سپرده شد، مرتبط با قانون بود. در واقع بر اساس مصوبه سال ۶۱ ابلاغ شد. اینکه فضای انتشار در ارشاد خوب نیست درست، اما اینکه نمایش خانگی از ارشاد گرفته شود به نظرم من درست نیست. اینکه اساسا نظارت درستی صورت نگرفته است کاملا بدیهی است، اما این دلیل کاملی نیست برای گرفتن این بخش از ارشاد و دادن آن به تلویزیون. به این نکته باید اشاره کنیم که ارشاد یک شخص نیست یک مجموعه است که برخی از مدیران آن از تلویزیون به ارشاد آمده اند. سوال جدی‌تر این است که آیا رفتنش به سمت تلویزیون مشکل را حل می کند یا یک پیچیدگی جدید را به وجود می‌آورد؟ در تلویزیون یکسری خط قرمز‌ها وجود دارد که بر اساس اصول سنتی و عرفی تبدیل شده به یکسری لکنت‌ها.

طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم در مورد برخی اخبار مهم سینمایی با حضور حسین سلطان محمدی، مهدی شیخ صراف و به میزبانی پژمان کریمی سپری شد.

مهدی شیخ صراف گفت: ما یک بیماری زمینه‌ای در مورد نحوه اکران داشتیم که در دوران بحران این بیماری بروز بیشتری کرد. ما داریم آینده فروشی می کنیم، در حالی که وضعیت زمان حال مشخص نیست. هنوز وقتی فیلمی قاچاق می شود، افراد نمی دانند شکایت خود را در کجا می توانند مطرح کنند.

حسین سلطان محمدی افزود: ما حدود ۶ ماه است که درگیر کرونا هستیم و باید به یک نتیجه جدی برسیم. انتظار می رفت در دوران تعطیلی تصمیمات مشخصی در حوزه اکران گرفته شود، ولی هنوز تصمیمات مشخص گرفته نشده است. اگر از اکران پایین آمدن مستحق جایزه است، پس چرا می خواهیم فیلم‌های دیگری را اکران کنیم.

تاسوکی از آن فیلم‌هاست که در سینما کم داریم

میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی فیلم کوتاه «تاسوکی» با حضور محمدرضا مقدسیان و پوریا پیشوایی (کارگردان) برگزار شد.

محمدرضا مقدسیان کارشناس و منتقد سینما درمورد تاسوکی گفت: تاسوکی از آن دسته فیلم‌هایی است که در سینمای ایران کم داریم. بار‌ها و بار‌ها بحث می شود که می خواهیم کار بسازیم، ولی موضوع نداریم. اصلاً لازم نیست کار عجیبی انجام دهیم. باید اطراف خود را مرور کنیم تا بتواینم مخاطب را جذب کنیم. تاسوکی در مورد یک اتفاق بسیار تلخ و ماجرای ریگی است که در سیستان و بلوچستان مردم را قتل عام می کند. حالا چگونه باید آن را به فیلم تبدیل کنیم؟ حجم اتفاقات ناگوار این قدر زیاد است اگر بخواهیم صریح بیان کنیم، خیلی تلخ و اگر بخواهیم مقداری از صراحت کم کنیم، شاید جان مطلب را بگیرد. تمهیدی که پوریا پیشوایی در تاسوکی انتخاب می‌کند، در انتخاب تکنیک ساخت و جلوه‌های ویژه و ارتباط نما‌ها با هم و آنچه که ریتم را شکل می دهد موفق شده است. او یک فضای رویاگونه و یک کابوس تلخ را بیان کرده تا مخاطب بتواند آن را تحمل کند؛ اما روی فیلمنامه نکته دارم.

وی افزود: درست است که ما داریم فیلم کوتاه می‌بینیم، اما انتهای کار را متوجه نمی‌شوم. سرنوشت بچه در انتهای فیلم مشخص نبود و این برای من نکته مبهمی بود. به نظرم تمیز گفتن و کم گفتن بهترین نکته یک فیلم کوتاه است.

پوریا پیشوایی ادامه داد: مرسی که این قدر خوب فیلم را توضیح دادید. من دوست داشتم یک تجربه خاص در فیلم کوتاه داشته باشم؛ فیلم کوتاه برای من یک نقطه جنون است برای رسیدن تنوع. در تاسوکی اتفاقی که برای من افتاد این خشونت عجیب و غریب در خاورمیانه بود. اینکه فکر می کنی هیچ راه فراری از آن نیست، دردناک است. من تعمدی رفتم سراغ این سوژه، می خواستم ذات ترور و کشتار یکسری مردم بی گناه را نشان دهم. من صد در صد واقع گرایی نکردم و میخواستم یک نگاه شخصی به فیلم بدهم تا گزارشی از یک قتل. 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه هفت صدا و سیما نمایش خانگی وزارت ارشاد نمایش خانگی فیلم کوتاه رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون

رئیس سازمان صداوسیما شب گذشته با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به لزوم اعتلای فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی دوره جدید صداوسیما برشمرد.

در این دیدار صمیمانه که در مجتمع ملاصدرای سازمان صداوسیما برگزار شد مهمانان حاضر در جلسه به شعرخوانی پرداختند و دیدگاه‌هایشان را درباره موضوعات و دغدغه‌های مشترک با رئیس سازمان صداوسیما در میان گذاشتند.

این پنجمین دیدار رئیس رسانه ملی با شعرا و ادبا طی دو و نیم سال اخیر و سومین نشستی بود که زمینه گفت‌وگوی صمیمانه جبلی با آفرینشگران حوزه شعر و ادبیات را در ماه مبارک رمضان فراهم ساخت.

در ادامه مروری اجمالی بر برخی اظهارات و دغدغه‌های مطرح شده ادبا و نویسندگان در این دیدار خواهیم داشت؛ آنها از ضرورت توجه بیشتر به حوزه شعر و ادبیات گفتند، یکی از آنها پیشنهاد کرد که ساختار تشکیلاتی مستقلی در سازمان صداوسیما برای ادبیات و زبان فارسی دایر شود، برخی از پاسداری زبان فارسی گفتند، شماری دغدغه ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در برنامه‌های مختلف تلویزیون داشتند، برخی برنامه سرزمین شعر شبکه چهار سیما را تحسین کردند و شاعری پیشنهاد کرد که برنامه‌هایی در حوزه شعر طنز دوباره ساخته شود.

اقدامات امیدوارکننده در رسانه ملی

محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعر که بازنشسته رادیوست با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در رسانه ملی انجام می‌شود، اما همچنان جای کار وجود دارد گفت: شبکه‌های معاند شبهاتی در ذهن جوانان ما ایجاد می‌کنند و وظیفه صداوسیماست که این شبهات را رفع کند. برنامه‌هایی نظیر پاورقی، گاهی اوقات به مسائل سیاسی پاسخ می‌دهند. اما در مجموع اطلاع‌رسانی درباره شبهه افکنی ضدایرانی بسیار مهم است و اقدامات انجام شده در رسانه ملی امیدوارکننده است.

معرفی کمرنگ ناشران خصوصی در قاب سیما

حمید هنرجو، شاعر کودک و نوجوان نیز خواستار افزایش حمایت صداوسیما از ناشران خصوصی شد و گفت: ناشران خصوصی با انگیزه بالا وارد عرصه فرهنگ و نشر می‌شوند و به سراغ ادبا و شعرا می‌روند. جای این ناشران و معرفی آنها در قاب سیما کمرنگ است. این در حالی است که نویسنده و شاعر می‌تواند به رشد فضای فرهنگی کشور کمک کند.

سرزمین شعر و رویش شکوفه‌هایی بر پیکر شبکه چهار

محمدرضا ترکی، شاعر و استاد دانشگاه تهران نیز ضمن قدردانی بابت تولید برنامه سرزمین شعر که این روز‌ها از شبکه چهارسیما پخش می‌شود گفت: این برنامه را دنبال می‌کنم و بازخورد‌های خوبی هم از اطراف به گوشم رسیده است. این برنامه، چون شکوفه‌هایی بر پیکره شبکه چهار روییده است.

وی بر ضرورت بازطراحی و توجه ویژه به ماموریت‌ها و برنامه‌های شبکه چهار سیما گفت: برنامه سرزمین شعر مخاطب دارد و می‌تواند بهتر از این هم باشد.

دغدغه‌هایی برای نمایش سبک زندگی ایرانی اسلامی

رضا رسولی، نویسنده نیز به بیان دغدغه‌های خود پیرامون ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در رسانه ملی پرداخت و ضمن طرح انتقاد‌هایی از رویه حاکم بر سریال‌های در حال پخش از شبکه نمایش خانگی گفت: نظارت‌های ساترا بر شبکه نمایش خانگی باید تقویت شود.

وی سخنانی نیز درباره انتشارات پرسابقه سروش که از قبل انقلاب فعال بوده داشت و گفت: این انتشارات آنگونه که باید مورد توجه نیست و باید نگاه تحولی و ثبات مدیریتی دراین انتشارات حاکم شود.

لزوم توجه بیشتر به ادبیات داستانی در رسانه ملی

مهدی بوشهریان، ناشر و نویسنده نیز پیشنهادی پیرامون روند اطلاع رسانی در حوزه نشر ارائه داد و گفت: اطلاع رسانی پیرامون کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و مانند آن به شکل مناسبی انجام می‌شود، اما جای پرداختن بیشتر به ادبیات داستانی کمرنگ است که خوب است برای آن تدبیر شود.

محمودرضا اکرامی فر، نویسنده و منتقد ادبی نیز بر ضرورت توجه بیشتر به احوال رادیو در این روزها، نکته‌ای را پیرامون توجه بیشتر به زیرنویس‌های تلویزیون و حفظ استقلال شکلی و محتوایی آنها متذکر شد.

جواد کلاته عربی، نویسنده نیز با اشاره به رسالت‌های رسانه ملی به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور اظهاراتی نسبت به در صدر نشستن برخی چهره‌ها در تلویزیون و آسیب‌های حضور سلبریتی‌ها در رسانه ملی مطرح کرد.

شعر به مثابه سرمایه ملی

حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، شاعر نیز با بیان اینکه شعر سرمایه ملی ماست گفت: به بیش از ۸۰ کشور جهان سفرکرده‌ام و به هرکجا که می‌روم درباره شعر آنجا تحقیق اجمالی می‌کنم و متوجه شده‌ام که یک علت قدر ندانستن شعرا در کشور، وفور شعر و شاعران در کشور ماست. لازم است توجه جدی به این مقوله داشته باشیم. علاوه بر این نهضت ترجمه را هم باید جدی گرفت.

شعر و ظرفیت عظیم برنامه‌سازی در رسانه ملی

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر نیز پخش برنامه سرزمین شعر را اتفاق خجسته‌ای دانست که برای شعر در این ۴۰ سال اتفاق افتاده و مشابهش کمتر ساخته شده بود گفت: شعر ظرفیت عظیمی‌برای برنامه سازی در رسانه ملی دارد که ساده‌ترینش همان مشاعره بود. این ظرفیت عظیم را دریابید.

فائزه ساسانی‌خواه، نویسنده نیز با اشاره به مضامین سریال‌های تلویزیون در چند سال اخیر، به کاهش شمار سریال‌های خانوادگی اشاره کرد و گفت: باید روی سریال‌های خانوادگی سرمایه گذاری شود. موضوع شبکه نمایش خانگی و سریال‌های ساخته شده در آن هم جدی است. قهرمان در خلأ رشد نمی‌کند. رسانه ملی باید قهرمانان ملی را معرفی کند.

معرفی کتاب در تلویزیون بیشتر شود

عاطفه جوشقانیان، شاعر نیز بر ضرورت معرفی کتاب در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی تاکید کرد. فاطمه افشاریان، شاعر و مجری تلویزیون نیز با بیان اینکه سال گذشته ویژه برنامه باغ کتاب را از نمایشگاه کتاب تقدیم نگاه مخاطبان کردیم که بهترین ویژه برنامه نمایشگاه کتاب هم شد گفت: ما همان فرصت ۱۰ روزه را غتیمت شمردیم و استودیویی در اختیارمان بود که توانستیم به طور مبسوط به موضوع کتاب بپردازیم و برنامه بسازیم. با کمترین هزینه مجموعه‌های شعر را معرفی کردیم. برای نمایشگاه آتی هم می‌توان برنامه ریزی دقیقی انجام داد.

پیشنهاد ساخت برنامه‌ای مختص شعر طنز

عباس احمدی، شاعر طنزپرداز نیز با بیان اینکه سرزمین شعر کار خوبی است که در ایام نوروز از شبکه چهار سیما در حال پخش است، پیشنهاد کرد که برنامه‌ای مختص طنز و شعر طنز هم ساخته شود.

سینا واحد، پژوهشگر و نویسنده نیز از راهبری تلویزیون در دوران کنونی قدردانی کرد و توضیحاتی پیرامون برخی پژوهش‌هایش ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون
  • تجلیل از رسانه‌نگارانِ فعال در طوفان‌الاقصی
  • تایید ثبت‌نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار مرکزی متقاضی مسکن
  • رو به سوی بحران؛ چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب
  • عقب‌گرد بزرگ جبلی به گذشته؛ سلبریتی گریزی جوابگو نبود همه سلبریتی‌ها مجری شدند!
  • رفتارهای زن و شوهری در یک شوی نمایش خانگی!
  • گفت وگوی جنجالی دو وزیر کابینه روحانی درباره تلویزیون/ عکس
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • تلویزیون امسال هم به نفع سینما کنار نکشید؟
  • تئاتر کودک، تقابل تأثیرگذارترین رسانه با تأثیرپذیرترین مخاطب