Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@21:00:10 GMT

مامای نمونه سازمان‌ ملل و شغلش را بهتر بشناسید

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۷۱۰۴

مامای نمونه سازمان‌ ملل و شغلش را بهتر بشناسید

ایسنا/مازندران مامای مرکز مشاوره شهرستان نور استان مازندران که از سوی انجمن علمی مامایی ایران به عنوان مامای نمونه کشوری به صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) معرفی شده بود موفق به کسب عنوان مامای نمونه سازمان ملل و دریافت مدرک دکترای مامایی از این سازمان جهانی شد.

شپنجـم مـاه می میلادی، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام «روز جهانی ماما»نام گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هـدف از روز جهانـی ماما، بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است. 

واضح است که پرستاران و ماماها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی دارند. آنان افرادی هستند که زندگی خود را وقف مراقبت از مادران و فرزندان می کنند. واکسیناسیون نجات بخش و توصیه های بهداشتی، مراقبت از سالمندان و به طور کلی نیازهای اساسی بهداشتی روزانه را برآورده می کنند. آنها اغلب، اولین و تنها نقطه مراقبت در اجتماعات خود هستند. 

مریم مشایخ، دارنده مدرک دکترای مامایی از صندوق جمعیت سازمان ملل، یکی از اعضای جامعه پرستاری و مامایی کشور است که در استان مازندران و شهرستان نور مشغول خدمت بوده و هم اکنون با ۱۸ سال سابقه کار در مرکز مشاوره این شهرستان فعالیت می کند. 

مریم مشایخ، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن معرفی خود به تشریح سابقه کاری و مراحل رسیدن به جایگاه فعلی خود سخن گفت و اظهار کرد: کار پرستاری را از شهرستان بوکان در آذربایجان غربی آغاز کردم و ۸ سال در مناطق جنگی و شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا مشغول به خدمت بودم.

وی از شرایط سخت ۸ ساله دوره خدمت خود در مناطق غربی و محروم کشور یاد کرد و افزود: در بعضی شب ها حتی تا ۸ زایمان در شب را به تنهایی انجام می دادم، در عین حال در همان مرکز پرستار سزارین و کورتاژ اتاق عمل بودم و بیشتر اوقات تنها با یک بهیار شیفت شب بودیم که واقعا شرایط سختی بود.

مشایخ با بیان اینکه در مناطق کردنشین بانوانی برای زایمان مراجعه می کردند که شرایط سختی داشتند تاکید کرد: مادرانی که ۷ تا ۱۰ فرزند داشتند برای زایمان مراجعه می کردند اصطلاحا گِرَوید (Gravida) بالا داشتند که با توجه به شرایط سنی و وضعیت مادران شرایط بسیار دشواری بود.

این مامای منتخب جهانی، از انتقال به شهرستان نور و روستای آهودشت منطقه چمستان پس از حضور در مناطق غربی یاد و خاطرنشان کرد: این روستا نیز امکانات محدودی داشت و شرایط مراقب از مادران سخت بود، من علاوه بر وظایف مامایی، کار تزریقات و مدیریت داروخانه را نیز عهده دار بودم.

وی در ادامه افزود: سپس به حوزه شهری رویان شهرستان نور منتقل شدم، منطقه شهری هم مشکلات خاص خود را دارد، پیگیری، مراجعه به درب خانه و مراقبت از مادران و شناسایی مادر در ۶ تا ۱۰ هفته اول بارداری از اهم وظایف ماست که نیازمند اشراف کامل به منطقه است.

مشایخ که در مرکز مشاوره شهرستان نور مشغول خدمت است تاکید کرد: هم اکنون فعالیت های زنان پرخطر و HIV عهده دار هستم، به دلیل تجارب ارزنده همچنین برای آموزش در این زمینه با دانشگاه ها و مدارس همکاری دارم.

وی که دارای گواهینامه بین المللی هلال احمر است از همکاری با این سازمان یاد و اظهار کرد: آموزش در بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد و مراکز ورزشی از دیگر فعالیت های جنبی است که در کنار حرفه اصلی مشغول به آن هستم.

این مامای منتخب کشوری و جهانی در پاسخ به این پرسش که چرا انجمن مامایی کشور شما را به عنوان مامای منتخب برگزیده است، خاطرنشان کرد: کسب عناوین متعدد بهترین مامای شهرستانی و استانی در نظام پزشکی از یک سو و نیز کسب نمره ۱۰۰ که حداکثر نمرات در پایش ها و آزمون های متعدد استانی در حوزه عملکرد است سبب شد تا علاوه بر گزینش، حقوق بالایی نیز بدست آورم.

مشایخ از عضویت در انجمن مامایی کشور یاد کرد و با تشریح چگونگی شرکت در گزینش منتخب جهان گفت: یک روز قبل از پایان مهلت نام نویسی، مستندات و روزمه کاری، عکس ها و نمونه فعالیت های انجام شده خود را برای شرکت در این مراسم ارسال کردم.

وی افزود: شب عید فطر بود، وقتی اعلام کردند به عنوان مامای منتخب جهان برگزیده شدم ابتدا باور نکردم، آدرس خواستند و اعلام کردند که به دلیل شیوع همه گیری کرونا، مراسمی برگزار نخواهد شد و به این ترتیب جوایز برایم پست شد.

این مامای نمونه جهان، از اعطای گواهینامه دکترای مامایی در بسته ارسالی از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) یاد و اظهار کرد: از آنجا که گواهینامه کاملا به زبان انگلیسی بود با انجمن مامایی کشور تماس گرفتم و مطالب را عنوان کردم، پاسخ دادند که این گواهینامه از طرف سازمان ارسال شده و بین المللی است و انجمن مامایی کشور در صدور آن نقشی نداشته است.

مشایخ در پایان گفت و گو خاطرنشان کرد: مسیری پر فراز و نشیب را با خاطرات تلخ و شیرین زیاد پشت سر گذاشتم و اکنون بسیار خوشحالم که توانستم به عنوای یک بانوی ایرانی افتخاری هر چند ناچیز برای کشور کسب کنم.

به گزارش ایسنا، اموری که در حیطه کاری ماماها قرار دارد، شامل تمام مراقبت‌های عادی دوران بارداری، مشاوره‌های دوران بلوغ، تشخیص و درمان بیماری‌های شایع دستگاه تناسلی و مشکلات دوران پیری است. بنابراین به نظر می رسد این رشته می تواند به تنهایی هم ردیف پزشکان مراجعین مخصوص به خود داشته باشد.

از چالش های این حوزه نیز در خطر قرار داشتن استقلال حرفه مامایی است که مهم‌ترین مشکلات کنونی جامعه مامایی در ایران بوده و این در حالی است که بنابر تعاریف سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، رشته مامایی کاملا مستقل تعریف شده‌ و می‌تواند بدون نیاز به سرپرست وظایف خود را انجام دهد. 

از سوی دیگر عدم عقد قرارداد دفاتر خصوصی‌، اداری و سازمان‌های بیمه با ماماها است. در تمام دنیا خدمت دهنده زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد چه خدمت از سوی پزشک انجام شود و چه ماما، اما در کشور ما اینگونه نیست. عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر و پذیرش سونوگرافی در دفترچه بیمه از سوی ماماهای کشور موجب می‌شود، بیماران نتوانند از بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی استفاده کنند، عدم قرارداد بیمه‌ها با ماما موجب می‌شود میل خانواده‌ها که ترجیح می‌دهند برای کوچک‌ترین مشکلی به پزشک متخصص مراجعه کنند، تشدید شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مامایی انجمن مامایی کشور عنوان مامای شهرستان نور مامای نمونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۷۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟! /از رأی نیاوردن باهنر تعجب نکردم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از گفتگوی نوروزی در «کافه خبر» به سوالاتی درباره رأی نیاوردن چهره های شاخصی چون باهنر و ریزش رأی قالیباف واکنش نشان داد.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

****

*شما از رأی نیاوردن فردی مانند باهنر تعجب نکردید؟

خیر.

*در مقابل رأی نیاوردن باهنر، افرادی نظیر رسایی رأی آوردند و حتی رأی آنها بالاتر از آقای قالیباف بود، آیا از این قضیه تعجب نکردید؟

خیر، چراکه در نبودن اکثریت مردم در صحنه، این آقایان رأی آوردند. پیش از این در عرصه سیاسی یک شوخی با قالیباف می‌کردند و می‌گفتند آن زمانی که مردم در انتخابات آمدند، قالیباف رأی نمی‌آورد و زمانی قالیباف رأی آورد که مردم در انتخابات نیامدند. اما در حال حاضر سقف رأیی که اینها در انتخابات آوردند از کف رأی قبلی خودشان هم پایین‌تر است.

وقتی نبویان و رسایی نفر اول و دوم می شوند یعنی درحال حرکت به سمت نامطلوبی هستیم

*یعنی می‌توان گفت باهنر به نوعی قربانی همین تفرقه میان اصولگرایان شد؟

در اصولگرایان باهنر از شخصیت‌های باتجربه، مطلع و مفید است. اما در حال حاضر فقط باهنر کنار نیست، بلکه افرادی نظیر ناطق نوری و لاریجانی هم کنار هستند. در حال حاضر بسیاری از شخصیت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب هم‌زمان کنار هستند، کار به جایی رسیده که نبویان نفر اول و رسایی نفر دوم تهران شده است. بنابراین در حال حرکت به سمت به نقطه نامطلوبی هستیم.

اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

*برای کارگزاران فرق می‌کند فردی مانند قالیباف رئیس مجلس باشد یا نبویان و رسایی؟

برای کارگزاران فرق نمی‌کند اما برای کشور فرق می‌کند. این افراد برای کشور متفاوت هستند. حمایت خاصی از هیچ‌کدام از این افراد نداریم. آن نکته‌ای که برای ما به عنوان کارگزاران اهمیت دارد این است که اداره کشوری مقداری بهبود پیدا کند.

یک وقتی به بعضی از دوستان در نهادهای حاکمیتی می‌گفتم فرض کنید رئیسی و قالیباف قرار است رئیس دو قوه شوند، چرا اینها را جابجا گذاشتید؟ قالیباف به درد اجرا می‌خورد و رئیسی به درد اینکه در مجلس سخنرانی کند. چیدمان دست ما نبوده است. شاید تدبیر این بوده که این دو نفر رئیس دو قوه مملکت شوند، در این شرایط قالیباف را اجرایی می‌گذاشتید و رییسی را اسپیکر، که بالاخره کار مناسب کنند.

به رئیسی گفتم رقیب ما یأس مردم است نه شما

در هر صورت علاقمند هستیم که حتی اگر اصولگرایان در کشور حاکم باشند، کشور بهتر اداره شود چراکه اگر کشور به نحو بهتری اداره شود و وضع مردم بهتر شود، به صحنه برمی‌گردند. زمانی اولین دیداری که با رئیسی داشتم جمله‌ای به او گفتم که هنوز به آن اعتقاد دارم. گفتم آقای رئیسی شما نه رقیب ما بودید و نه در آینده رقیب ما هستید، رقیب ما یأس مردم است و اگر بتوانید به عنوان رئیس جمهور کشور را به نحوی اداره کنید که وضع مردم بهتر شود و به صحنه برمی‌گردند، ما از شما تشکر می‌کنیم.

حتما قالیباف بهتر از نبویان و رسایی مجلس را اداره می کند اما...

در مورد مجلس هم وضعیت به همین ترتیب است به این صورت که حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند، منتها اگر بتواند نقشی ایفا کند، چراکه قالیباف در دوره اخیر مجلس مطلقاً موفق نبوده، تا جایی با دولت هم دوباره هماهنگ نیستند و کشمکش دارند. اگر دولت و مجلس بتوانند کشور را یک مقدار بهتر اداره کنند، استقبال می‌کنیم.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888769

دیگر خبرها

  • کار نیروی انتظامی نمونه‌ای از جهاد است
  • مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟! /از رأی نیاوردن باهنر تعجب نکردم
  • فعالیت مراکز غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان در شهرستان مراغه
  • گویش و لهجه خلیل‌آبادی از نمونه‌های زبان کهن فارسی است
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • صدور مجوز برای ساخت دانشکده پرستاری و مامایی مراغه
  • سبط اکبر(ع) را بهتر بشناسید
  • استقبال مسافران نوروزی از منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا
  • شاد راه نور باید تکرار و بهتر شود
  • غرب‌گرا‌ها علاقه ندارند روابط ما با روسیه بهتر شود