Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی سعیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هدف از اجرای این طرح کمک و حمایت از مجریان برنامه‌های مرتعداری و جبران خسارت احتمالی بر اثر عوامل طبیعی است.

وی یادآور شد: در اجرای این طرح‌ ، مراتع در مقابل خطر ناشی از بلایای طبیعی شامل خشکسالی، سیل و تگرگ زیر پوشش بیمه قرار گرفت.

 وی بدون اشاره به اجرای این طرح در سال گذشته ،اظهار کرد: این طرح می تواند یکی از راهکارهای اصولی سرمایه گذاری برای توانمندسازی جوامع محلی و روستایی و مجریان و بهره برداران این بخش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعیدی با بیان اینکه با اجرای این طرح ۵۶ خانوار بهره ‌بردار شهرستان زیرپوشش بیمه قرار گرفتند ، خاطر نشان کرد: در مراتع یادشده مرتعداران مجاز به تعلیف هفت هزار و ۵۰۸ راس دام سبک هستند .

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه همچنین گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین فقیر بودن مراتع از ورود دام عشایر به مراتع تا مهرماه امسال جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر باید با توجه به بارندگی‌ها و تقویت پوشش گیاهی مراتع از چرای زودرس دام که باعث خسارت به پوشش گیاهی و سفت شدن خاک می‌شود، پرهیز کنند.

وی یادآور شد: ۹۰ درصد مساحت مراتع شهرستان ( ۲۱۵ هکتار)  از جمله مراتع قشلاقی است و ورود دام عشایر و دیگر دامداران تا اوایل فصل پاییز به این مراتع ممنوع است.

سعیدی همچنین با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان ییلاقی است: خاطرنشان کرد، ورود دام‌ افراد دارای پروانه چرا به مراتع مجاز است .

این مسوول  تاکید کرد: ظرفیت سالانه مراتع شهرستان ۲۰ هزار واحد دامی است ،این در حالی است که با شروع فصل چرا بیش از ۳۰ هزار واحد دامی عشایری و روستایی وارد مراتع می‌شوند.

به گفته وی جمعیت دامی موجود بیش از ۱.۵ برابر ظرفیت مراتع است بنابراین با دامدارانی که از ظرفیت مجاز بیشتر استفاده کنند، برخورد قانونی می شود.

۴۸۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است که با توجه به شرایط اقلیمی ۲۴۳ هزار هکتار آن بیابانی و ۲۳۷ هزار هکتار نیز مرتع است .

جمعیت عشایر شهرستان‌ ابرکوه چهار هزار نفر در قالب هزار و ۳۰۰ خانوار است که در روستاهای  هارونی، اسفندآباد ، فراغه و ده عرب ساکن هستند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها مراتع ابرکوه خسارت بیمه منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع ابرکوه خسارت بیمه منابع طبیعی مراتع ابرکوه خسارت بیمه منابع طبیعی مراتع شهرستان اجرای این طرح منابع طبیعی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره سازی۱۴۰هزارمترمکعب اب طرح های ابخیزداری شهرستان قوچان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان قوچان گفت: بارش ۴۰ میلی متری باران در ۲۴و ۲۵ فروردین ماه سالجاری سازه‌های آبخیزداری سطح شهرستان ضمن کنترل سیل ورسوب، آبگیری شد.

زمانی مقدم افزود: اجرای طرح های آبخیزداری باعث نفوذ آب وتغذیه سفره‌های زیر زمینی، کاهش بلایای طبیعی وکنترل سیل و رسوبات همچنین رونق اقتصادی وگردشگری درسطح روستا‌ها ونهایتامنجربه کاهش مهاجرت به شهر‌ها می‌شود.

وی گفت: امسال در بارندگی‌های اخیر بند‌های خاکی وسنگ وملاتی به حجم ۱۴۰ هزار مترمکعب آبگیری شد که این موضوع باعث خوشحالی آبخیزنشنیان برای پایداری وتغذیه سفره‌های آب زیر زمینی قنوات پایین دست طرح ها شد.

رییس اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان قوچان ابراز امیدواری کرد، با تخصیص اعتبارات ومشارکت مردم در سالجاری شاهد اجرای طرح های بیشترآبخیزداری درسطح شهرستان باشیم.

مساحت شهرستان قوچان  دارای ۳۸۴ هزار هکتاراست که ۲۵۰ هزار هکتار ان را اراضی ملی وحوزه‌های آبخیز تشکیل می‌دهند.

دیگر خبرها

  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • ذخیره سازی۱۴۰هزارمترمکعب اب طرح های ابخیزداری شهرستان قوچان
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • ۲ هزار مترمکعب آب در ابرکوه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعب آب در شهرستان ابرکوه
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعبی آب در شهرستان ابرکوه
  • تشکیل ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی و تخریب منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۱۹۰ هکتار از اراضی ملی ساوه
  •  ۷۲۹ نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند
  • ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود