Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرّم (نوای خرم) با ارائه توضیحاتی از برگزاری هفتمین دوره این رویداد موسیقایی در سال ۱۴۰۰ به دلیل اقدامات پیشگیرانه برای شیوع بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، بردیا صدرنوری آهنگساز، نوازنده و مدیر برگزاری جشنواره و جایزه موسیقی نوای خرم با بیان اینکه هفتمین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۹ برگزار نمی شود، توضیح داد: با توجه به شرایط ناشی از بیماری کووید ۱۹ و عدم امکان برنامه‌ریزی برای اجراهای صحنه‌ای و گروهی بخش رقابتی، هفتمین جشنواره و جایزه همایون خرّم در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرمسئول موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری هفتمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم ۷) طبق روال سنوات پیش، پس از اتمام جشنواره ششم آغاز شد. اما شرایط روز جامعه ناشی از بیماری کووید ۱۹ و نیز آثار منفی آن بر کیفیت برگزاری جشنواره شرایطی را فراهم ساخت که این دوره از جشنواره را به سال آینده موکول کنیم. 

این نوازنده پیانو و آهنگساز موسیقی ایرانی بیان کرد:  بخش اصلی و مهم جشنواره نوای خرّم، بخش رقابتی و اجراهای صحنه‌ای کودکان و نوجوانان برای اجرای حضوری در مقابل داوران جشنواره و مخاطبین است که هر ساله با حضور پرشور هنرآموزان، خانواده‌ها، مدرسان موسیقی، مسئولان آموزشگاههای موسیقی و نیز علاقمندان طی ۴ تا  ۸ روز در تهران برگزار می‌شود. اما با وضعیت کنونی و پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت چند ماه آتی بیماری کووید ۱۹، برنامه‌ریزی اجراهای حضوری و صحنه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد. کما اینکه  در مجوز صادره از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری برنامه‌های مربوط به جشنواره در زمان مقرر، مشروط به تصمیم و مجوزهای ستاد ملی مبارزه با کرونا شده است. از طرفی با توجه به زیرساخت‌های فنی موجود و کیفیت اینترنت و به تبع آن کیفیت صدا و تصویر، امکان اجرای زنده (لایو) و داوری همزمان به صورت جدی و با کیفیت مناسب، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: بخش مهم دیگری از جشنواره نوای خرّم، بخش اجراهای گروهی و اجراهای آموزشگاها است که از دستاوردهای پرارزش جشنواره به شمار می‌رود و به واسطه آن هر ساله گروهای موسیقی بسیاری در رده سنی کودک و نوجوان به صورت آزاد، آموزشگاهی یا در مدارس تشکیل می‌شود. بنابراین با توجه به شرایط موجود، امکان تجمیع و تمرین گروها در فضاهای سربسته و آموزشگاهی بسیار دشوار و پرریسک است که ستاد جشنواره به هیچ وجه تمایل ندارد که به انگیزه شرکت در جشنواره، اسباب این دورهمی را فراهم نماید. کما اینکه برگزاری جشنواره بدون این بخش هم مغایر اهداف جشنواره در تشویق هنرآموزان به تشکیل گروه و انجام فعالیت‌های موسیقایی گروهی است.

صدرنوری گفت: با توجه به تمامی موارد اشاره شده، ستاد جشنواره به این جمع بندی رسید که برای حفظ سلامتی هنرآموزان، خانواده‌ها و مدرسین موسیقی، هفتمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرمّ ۷) را به سال ۱۴۰۰ موکول نماید. به امید آنکه با الطاف الهی تا آن زمان شرایط برگزاری یک جشنواره با کیفیت در حد و اندازه موسیقی اصیل و ملی ایران و نام استاد همایون خرّم فراهم شود. 

مدیر جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم ( نوای خرم ) در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: ستاد جشنواره برای حفظ ارتباط با هنرآموزان، اعضای گروه‌های موسیقی و آموزشگاه‌های شرکت کننده در دوره‌های پیشین جشنواره به عنوان اعضای فعلی خانواده نوای خرّم و نیز برای جذب اعضای جدید در این خانواده بزرگ، برنامه‌هایی را تدارک دیده است که به مرور از طریق درگاههای www.radnoandish.com و www.khorramfestival.com  و صفحه نوای خرّم در اینستاگرام (navaye_khorram) و سایر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) ، از جمله رویدادهای موسیقایی بخش خصوصی است که هر ساله با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای  هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با مدیریت بردیا صدر نوری برگزار می‌شود. 

در این جشنواره غیر دولتی نوازندگان  تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان موسیقی ایران که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی شرکت می کنند.

**********************************

 

 

فقدان بخشی از میراث مهم موسیقی بلوچستان

 

انجمن موسیقی ایران با انتشار پیامی درگذشت پیشکسوت موسیقی نواحی بلوچستان، استاد رسولبخش زنگشاهی، را تسلیت گفت. 

 

در این پیام آمده است:

استاد رسول بخش زنگشاهی نیز رخ در نقاب خاک کشید. درگذشت او افسوس و نگرانی را همزمان به جانمان می‌نشاند. افسوس از فقدان چهره‌ای شاخص از موسیقی ارزشمند نواحی و از آخرین بازماندگان نسل قدیم موسیقی حماسی و اصیل بلوچی و از تبار پهلوانان کهن ساز قیچک و نگرانی از احتمال فقدان بخشی از میراثی مهم از فرهنگ موسیقی بلوچستان، که در خطر نابودی یا فراموشی‌ است. 

انجمن موسیقی ایران، ضمن گرامی‌داشت یاد پهلوان رسولبخش زنگشاهی و عرض تسلیت به جامعه هنری کشور، اهالی موسیقی سیستان و بلوچستان و بازماندگان آن مرحوم، امیدوار است راه این هنرمند بزرگ در سایه توجهات هدفمند و بیشتر متولیان فرهنگ و هنر کشور قرار بگیرد تا هنر و میراث موسیقی بلوچستان بتواند توسط سایر هنرمندان جوان و پهلوانان بلوچ همچنین خانواده این استاد فقید به شایستگی پی‌گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: موسیقی بلوچستان درگذشت میراث نوای خرم کووید 19 جشنواره پیشکسوت جشنواره و جایزه همایون خر م موسیقی بلوچستان برگزاری جشنواره بیماری کووید ۱۹ موسیقی ایران هفتمین دوره نوای خر م نوای خرم سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۲۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود

ایسنا/خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی پیشنهاد کرد، اگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی هر سال برای برگزاری آیین گرگیعان برنامه‌ریزی‌ کرده و این آیین را با تبلیغات خاصی به عنوان جشنواره برگزار کنند می‌تواند باعث بنیه فرهنگی‌ ما در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای و فرهنگی شود.

احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشور ما سال‌هاست که به آیین فرهنگی و مذهبی گرگیعان، آن چنان که باید و شاید پرداخته نشده است‌.

وی با تاکید بر این‌که گرگیعان رسمی زیبا و سنتی است که برای فرهنگ‌سازی باید بیشتر به آن توجه کرد، گفت: این آیین فرهنگی و مذهبی در مقابله با هجمه‌های فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان می‌تواند کمک و اثرگذاری بسیاری داشته باشد.

امیری اضافه کرد: نهادهای فعال در حوزه گردشگری خوزستان نیز در صورت مدیریت و همکاری با یکدیگر و توجه هر چه بیشتر به اهمیت این آیین فرهنگی و مذهبی می‌توانند روز برگزاری آیین گرگیعان را به عنوان جاذبه‌ای گردشگری تبدیل کنند، به طوری که هر سال این آیین اصیل به همه گردشگران معرفی شود.

این دوستدار میراث ‌فرهنگی آبادان با بیان این‌که آیین گرگیعان میراث معنوی کودکان است، گفت: گرگیعان آیینی مردمی و خودجوش است و خوشبختانه مردم آبادان به واسطه علاقه و فرهنگ شیعی اسلامی توانستند این آیین را به خوبی حفظ کنند.

وی با بیان این‌که گرگیعان آیینی قدیمی و اصیل ‌است یادآور شد: در بیشتر مناطق خوزستان کودکان با پوشیدن لباس‌های محلی رنگارنگ دست به دست در شب نیمه ماه مبارک رمضان به خیابان‌ها می‌روند و به در خانه‌ها رفته و برای اهل خانه با ترانه‌ای از خداوند طلب رزق و روزی می‌کنند و صاحب‌خانه‌ها نیز به کودکان شیرینی و عیدی می‌دهند.

امیری با بیان این‌که در شهر آبادان می‌توان تازگی و دور نبودن از آیین گرگیعان را حس کرد، گفت: در این شهر قبل از افطار در بازار غوغایی است زیرا همگی مشغول خرید هدیه، شیرینی و خوراکی برای پذیرایی از کودکانی هستند که قرار است به خانه‌هایشان بیایند. در آیین گرگیعان شور و شور نه تنها بین کودکان بلکه آن را در میان بزرگ‌ترها هم می‌توان دید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • برگزاری مراسم شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • محفل انس با قرآن برگزار می شود
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود
  • برگزاری جشنواره نوروز کریمانه در شیراز
  • جشنواره بازی و گردشگری در همه مناطق تهران | آدرس اماکنی که شب ها پاتوق موسیقی و تفریح خانوادگی است
  • ثبت جشنواره لنگته و لچک ومراسم کشتی کچ گردان سیستان درفهرست میراث ملی
  • برگزاری جشنواره بهارگاهی وایجاد شور ونشاط برای مسافران در چابهار