چرا با این همه پیشرفت باید دیندار بود؟
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۸۳۸۲
مدرس دروس عالی در حوزههای علمیه قم و تهران با تشریح نسبت بین انسان و دین گفت: انسان یک موجود بهترینخواه و بینهایتطلب بوده و این محرک اصلی انسان برای رفع همه نیازهای دیگر است.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علی رضائیان، مدرس دروس عالی در حوزههای علمیه قم و تهران با حضور در برنامه «بدون توقف» که چهارم مرداد از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، در پاسخ به این سؤال که «در این عصر چطور میتوانیم با احکام ۱۴۰۰ سال پیش زندگی کرده و پیشرفت هم کنیم» گفت: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید نسبت انسان با دین را تعریف کنیم و اینکه این نسبت چگونه میشود، یک سؤال اساسی است که میتوان صبغه تاریخی آن را از زمانی که انسان روی زمین قرار گرفت، پیگیری کرد و در نسبتی که بین همه دینها با انسانها وجود دارد، باید به این پاسخ برسیم که چه خواست مشترکی بین همه انسانها، از آغاز آفرینش تا به حال وجود دارد؟ نیازها متنوع است، اما نیاز همه انسانها در طول تاریخ، همواره نیاز به کمالخواهی بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: انسان یک موجود بهترینخواه و بینهایتطلب است؛ آن هم بدون توقف و سراغ آن چیزی که بهترین را برایش به همراه دارد میرود، در واقع این بهترین را بینهایت میخواهد. این ربطی به جغرافیا، دین، مسلک و نژاد خاصی ندارد، این محرک اصلی انسان برای رفع همه نیازهای دیگر است. یعنی کمالخواهی را تبدیل کردیم به بهترینخواهی، و برای بینهایت هم معادلی نداریم. حالا این نسبت را به دین بسنجیم. حالا کسی که خودکشی میکند، تعبیرش چیست؟ جواب این است که او هم بهترین را در این دیده و راه را اشتباه رفته است.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «چرا انسان در سال ۲۰۲۰ باید از راه دین گذر کند» عنوان کرد: حالا سؤال دوم این است که هرکس که میخواهد مثلا از خانه بیرون برود، میگوییم کجا میروی؟ میگوید آخرش، حالا میگوییم کجا میخواهی بروی که آن حال خوش را داشته باشی؟ میگوید نمیدانم. تا زمانی که انسان به آن حس درونی نرسد، سردرگم است، دچار انحراف میشود و دور خودش میچرخد. مثل کسی که راه را پیدا نکرده، انسان در طول تاریخ همین اتفاق برایش افتاده، یعنی مرتب در مکاتب مختلف دور زده است؛ از این مکتب به آن مکتب.
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه یادآور شد: حال سؤال بعدی این است که چگونه مقصد را بشناسیم که به سمت آن حرکت کنیم؟ خیلی دوست داشتم در جلساتمان اشخاصی از ادیان دیگر هم حضور داشتند، چون این سؤال مشترک همه ادیان است و قرار است که با گفتوگو به پاسخ آن برسیم. چون در کشور ما هستند افرادی که هنوز به دینی نرسیدهاند. مهم این است که چطور میخواهیم به این پاسخ برسیم و آیا جوابش روشنکننده و تبیینکننده است یا نه، چگونه برسد و راه رسیدن به آن شناخت چیست؟ انسان در ابتدای این مسیر دو ابزار بیشتر ندارد، یکی تجربه یا حس و دیگری قوه تعقل، پس عمده ابزار انسان عقل است.
رضائیان با این پرسش که آیا این فضای تجربه میتواند آن بهترین بینهایت را مشخص کند؟ ادامه داد: قطعا زمانبر است و میتواند برایش گران تمام شود، اما در اینجا از تجربه به معنای علم تجربی یاد میکنیم، پیش فرض داریم که این علم مرتبا در حال پیشرفت است، اما پیشرفت علم تجربی به معنای دیگری هم هست و آن این است که هر تکاملی لازمهاش این است که نواقصی بوده که تکمیل شده. الان اگر از دانشمندان علم تجربی بپرسند، شما به نهایت علم تجربی رسیدهاید؟ همه میگویند نه و گرنه راه علم و تحقیقات بسته میشد.
این کارشناس دینی در پایان یادآور شد: علم تجربی به معنای نفی علم تجربه هم نیست، در واقع هم علم تکامل پیدا کرده و هم عقل، اما هنوز به بهترین نرسیدهاند و هنوز علم و تجربه در مسیر هستند. سؤال ما این است که آیا آن بهترین بینهایت با علم تجربه پاسخ تام و تمامش را پیدا میکند؟ آیا عقل بشر به تنهایی میتواند به همه سؤالها پاسخ دهد؟ قطعا نه. علم ثانیهای پیشرفت میکند، یعنی ثانیه بعد از قبل جلوتر رفته، اگر من بگویم بهترین گزینه را پیدا کردم چه در بین دانشمندان فلسفی چه در حوزه تجربهگرایی همه میگویند نه. هنوز ما برای اینکه آن بهترین چیست دچار چالش هستیم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: دین انسان علم قم علم تجربی بی نهایت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست
حجتالاسلام و المسلمین علیرضا قائمینیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان به هوش مصنوعی درباره مسائل دینی اعتماد کرد؟ گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست میآید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است. باید همیشه یک متخصص در حوزههای مختلف کنار هوش مصنوعی باشد، تا بتواند اطلاعات را اعتبارسنجی کند.
حجتالاسلام قائمینیا در پاسخ به این سوال که ممکن است برای مردم سوال پیش بیاید که ما توانستیم در حوزه سوالات علمی به هوش مصنوعی اعتماد کنیم، گفت: در زمینههای علمی هم نمیتوان به هرچه که در اینترنت و فضای مجازی هست، اعتماد کرد. حتی دانشمندان میگویند نمیتوان به همه اطلاعات پزشکی موجود در این فضا اعتماد کرد. باید پزشک متخصص هم حضور داشته باشد، تا تشخیص دهد اطلاعات از منابع معتبر جمعآوری شده است، یا خیر. در زمینه دینی هم باید متخصصان دینی تایید کنند، که مطالب تاریخی یا برداشت قرآنی، روایی و ... معتبر است یا خیر.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی منجر به حذف انسان میشود؟ یا در کنار انسان قرار میگیرد، توضیح داد: بنظرم باید انسان در کنار هوش مصنوعی باشد؛ چراکه این فناوری نمیتواند به تنهایی تمام مشکلات معرفتی بشر را حل کند. این کار انسان است که به منابع معتبر رجوع کند. بعضیها معتقدند هوش مصنوعی انسان را حذف خواهد کرد. ولی من میگویم هوش مصنوعی نمیتواند در زمینه مطالعات علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی جایگزین انسان شود و فقط میتواند دستیار انسان باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت