Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@18:27:59 GMT

انواع اختلالات شخصیتی چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۸۹۸۹

انواع اختلالات شخصیتی چیست؟

شخصیت عبارت است از الگوهای پایدار تفکرات، احساسات و رفتارهای شخصی که تحت‌تأثیر تجربیات، محیط، موقعیت، شرایط زندگی و نیز ویژگی‌های ارثی شکل می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلال شخصیتی، الگوهای رفتاری طولانی‌مدت و تجربیات درونی هر فرد است که تفاوت زیادی نسبت به آنچه که در جامعه از افراد انتظار می‌رود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه این الگوها که از اواخر دوران بلوغ یا اوایل بزرگسالی شکل می‌گیرد، مخالف موازین تعریف‌شده باشد، منجر به بروز اختلال شخصیتی می‌شود؛ در نتیجه باعث پریشان‌احوالی و مشکلات عملکردی فرد مبتلا می‌شود که در صورت اقدام نکردن برای درمان تا آخر عمر پا بر جا می‌ماند. تشخیص این اختلالات نیازمند تجربه، تخصص و بررسی الگوهای عملکردی بلندمدت است و یک فرد می‌تواند به بیش از یک مورد از آن‌ها مبتلا باشد. اختلالات شخصیتی حداقل دو مورد از چهار زمینه "طرز تفکر در مورد خود و دیگران"، "شیوه پاسخگویی عاطفی"، "نحوه ارتباط با افراد دیگر" و "روش کنترل رفتار شخصی" را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در مجموع شامل ۱۰ مورد می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

این اختلال الگویی از بی اعتنایی به دیگران یا نقض حقوق آن‌ها است و فرد مبتلا به آن با هنجارهای اجتماعی مطابقت ندارد. ممکن است فرد به طور مکرر دروغ بگوید، دیگران را فریب دهد و حتی شتاب‌زده، بدون فکر و بی‌اراده عمل کند و در برابر رفتارهای نادرست خود هیچ‌گونه احساس اضطراب یا گناهی نداشته باشد.

اختلال شخصیت اجتنابی یا دوری‌گزین

الگوی کمرویی شدید، خودکم‌بینی بسیار، احساس بی‌کفایتی و حساسیت شدید نسبت به انتقاد، مخصوص مبتلایان به این نوع اختلال است. ترس از پذیرفته نشدن و دوست داشته نشدن، مورد انتقاد قرار گرفتن و طرد شدن باعث می‌شود که مبتلایان به اختلال شخصیت اجتنابی تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشند، خود را به‌اندازه کافی خوب نبیند و از نظر اجتماعی ناسازگار باشند.

اختلال شخصیت مرزی

الگوی شخصیتی فرد مبتلا به اختلال مرزی عبارت است از بی‌ثباتی در روابط شخصی و عاطفی، ابراز احساسات شدید، خودانگاری و تکانشگری (impulsivity) که باعث می‌شود فرد برای جلوگیری از نادیده گرفته شدن بیش از حد پیش رود، مرتباً اقدام به خودکشی کند، درجه بسیار شدید و نامناسب از عصبانیت را به نمایش بگذارد یا احساس خستگی مداوم داشته باشد.

اختلال شخصیت وابسته

فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته با فراگیری روانی بسیار بالا، رفتار مطیعانه، نیاز به مراقبت و توجه دائمی دیگران، احساس ناامنی و اضطراب شدید در صورت دریافت نکردن پاسخ از دیگران در برابر درخواست‌های خود و ترس دائمی از ترک شدن و تنها ماندن مواجه می‌شود. این فرد در تصمیم‌گیری‌های روزانه با مشکل مواجه می‌شود و به دلیل ترس از ناتوانی در مراقبت از خود، در مواقع تنهایی احساس ناراحتی یا درماندگی می‌کند.

اختلال شخصیت هیستریک یا نمایشی

مبتلایان به اختلال نمایشی، الگویی از احساسات بیش از حد، رفتارهای هیجانی و نمایشی، جلب‌توجه‌کننده و برقرارکننده روابط پرشور اما سطحی و موقت را از خود نشان می‌دهند که با تظاهر فخرفروشی و قرار دادن خود در کانون توجه همراه است. این افراد اگر مورد توجه کامل قرار نگیرند احساس ناراحت‌کننده و آزار دهنده پیدا می‌کنند.

اختلال شخصیت خودشیفته

افراد خودشیفته دائماً نیاز به تحسین دارند، خود را بزرگ‌تر، مهم‌تر، بالاتر، داناتر، تواناتر و لایق‌تر از دیگران می‌دانند و هرگز با دیگران هم‌دلی نمی‌کنند. فرد مبتلا به خودشیفتگی با وجود احساس برحق بودن، خودپسندی فرا طبیعی، تکبر بیش از حد و انتظارات غیر واقع‌گرایانه و غیرممکن که امکان تحقق ندارند، ممکن است دچار ناامیدی شدید و حتی افسردگی شوند.

اختلال شخصیت وسواسی-جبری

ویژگی‌های مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی-جبری شامل الگوی کنترل‌کننده، کمال‌گرا و غیرقابل‌انعطاف در اخلاق و ارزش‌های فردی، نظم بسیار زیاد و وسواس‌گرایانه، تمرکز بیش از حد روی تمامی جزئیات، کار کردن بیش از حد حتی به ازای وقت نگذاشتن برای تفریح با دوستان و خانواده،، ناتوانی در اعتماد به توانایی دیگران برای انجام مسئولیت‌ها و در نتیجه مخالف با تفویض اختیار به دیگران، محدودیت در برقراری روابط عمیق و ارائه پاسخ‌های تفصیلی برای سوالات است.

اختلال شخصیت پارانوئید یا بدگمان

همه افراد مورد سوءظن، شک و بی‌اعتمادی فرد پارانوئید قرار دارند و حتی ممکن است از نظر او بدجنس، پست‌فطرت و دشمن تلقی شوند. این افراد بسیار اهل دعوا و مرافعه بوده و گمان می‌کنند که دیگران به آن‌ها آسیب می‌رسانند و فریبشان می‌دهند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

زندگی اجتماعی منزوی و درون‌گرا، دوری از روابط اجتماعی و ابراز احساسات ضعیف و محدود از ویژگی‌های افراد مبتلا به اسکیزوئید است. این فرد به تمجید یا انتقاد دیگران اهمیت نمی‌دهند، به دنبال برقرای ارتباطات نزدیک با دیگران نیستند و فقط تمایل دارند که تنها باشند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اسکیزوتایپال طرز فکری تحریف‌شده و منتسب به خود، عقاید منحصر به فرد، خطاهای ادراکی، رفتارهای غیرمترقبه ناراحت‌کننده و علاقه به انزوای اجتماعی دارند. شخصیت، گفتار، رفتار و ظاهر این گروه به حدی عجیب و نامتعارف است که آن‌ها را دچار اضطراب اجتماعی بیش‌ازحد می‌کند. برقراری ارتباط با این افراد نیز به شیوه‌هایی غیرمعمول نیاز دارد.

کد خبر 434731

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اختلالات شخصیتی شخصیت خودشیفتگی اختلالات روانی روابط اجتماعی سلامت روانی طرز رفتار اختلال شخصیت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اختلال شخصیت فرد مبتلا بیش از حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مضرات خوردن زیاد هندوانه

زیاده‌روی در خوردن هندوانه برای برخی از ما در فصل تابستان یک تجربه تکراری است، اما برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD)، مصرف بیش از حد هندوانه می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش مشرق، خوردن بیش از حد هندوانه می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از ضعف عضلانی گرفته تا ضربان قلب نامنظم.

این نتیجه در یک مطالعه موردی روی سه بیمار مبتلا به CKD آزمایش شد. این افراد پس از خوردن مقادیر زیاد هندوانه به شدت بیمار شدند؛ اما چرا آن‌ها به مراقبت پزشکی نیاز پیدا کردند؟

پاسخ در این است که هندوانه فقط آب نیست. این میوه آبدار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بیشترین آن‌ها پتاسیم است. یک برش هندوانه (تقریباً ۲۸۶ گرم) حاوی ۳۲۰ میلی‌گرم پتاسیم است؛ حدود ۱۲ درصد مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه برای زنان و حدود ۹ درصد برای مردان.

بنابراین برای یک فرد سالم، هندوانه منبع فراوان و خوشمزه پتاسیم است که با توجه به نقش‌های متعدد آن در بدن مفید است. اعصاب ما از پتاسیم برای کمک به انتقال سیگنال‌ها، از جمله سیگنال‌هایی که سبب انقباض عضلانی می‌شوند، حفظ سطوح طبیعی مایع خارج از سلول‌ها و کنترل فشار خون استفاده می‌کند.

در شرایط عادی، پتاسیم اضافی که در این فرآیندها استفاده نمی‌شود توسط کلیه‌ها و از راه ادرار از بدن خارج می‌شود. با این حال، کلیه‌های افراد مبتلا به CKD در فیلتر کردن پتاسیم چندان کارآمد نیستند.

برای سه بیمار مذکور در مطالعه موردی، خوردن بیش از حد هندوانه غنی از پتاسیم منجر به هایپرکالمی شدید آن‌ها شد؛ وضعیتی که در آن پتاسیم زیادی در خون وجود دارد.

بیماران بین ۶.۶ تا ۷.۴ میلی‌مول در لیتر پتاسیم در خون خود داشتند، در حالی که محدوده طبیعی بین ۳.۵ تا ۵.۰ میلی‌مول در لیتر است. هر سه آن‌ها به مدت سه هفته تا دو ماه، هر روز مقادیر زیادی هندوانه به صورت میوه یا آب میوه مصرف کرده بودند.

بیماران توسط متخصصان ویزیت شدند، اما هایپرکالمی همیشه علائم واضح ندارد، همانطور که در مورد یکی از این سه بیمار اینطور بود. با این حال، می‌تواند علائم بسیار جدی هم داشته باشد.

برای مثال، دو بیمار دیگر دچار مشکلات قلبی شدند که به پتاسیم اضافی نسبت داده شد. یکی از آن‌ها ضربان قلبش کندتر از حد طبیعی شده بود و دومی از ایمپلنت دفیبریلاتور که برای بازگرداندن ریتم منظم قلب طراحی شده بود، شوک دریافت کرد.

علائم دیگر می‌تواند شامل ضعف عضلانی، احساس سوزن سوزن شدن، حالت تهوع و در موارد ناگهانی یا شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.

خوشبختانه، هایپرکالمی با وجود خطرناک بودن، قابل‌درمان است. در مورد بیماران مورد مطالعه، درمان فوری آن‌ها دارو بود، اما به همه آن‌ها توصیه شد مصرف هندوانه خود را کاهش دهند. پیگیری چند ماه بعد نشان داد هر سه به این توصیه عمل کردند و در نتیجه سطح پتاسیم آن‌ها به حالت عادی بازگشته بود.

نویسندگان این مطالعه موردی امیدوارند با این تحقیق توانسته باشند خطرات کمتر شناخته‌شده‌ی زیاده‌روی در مصرف هندوانه را برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه روشن کنند.

«هندوانه یک میوه تابستانی محبوب است. اگرچه موز، سیب زمینی و گوجه فرنگی به دلیل ایجاد هایپرکالمی بدنام هستند، اما خطر ابتلا به هایپرکالمی پس از مصرف بیش از حد هندوانه معمولاً نادیده گرفته می‌شود.»

دیگر خبرها

  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • ۴ تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟