Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@14:32:38 GMT

دادگاه تجدیدنظر کاخ ثابت پاسال رأی داد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۱۱۶۰

دادگاه تجدیدنظر کاخ ثابت پاسال رأی داد

به گزارش خبرنگار مهر  شعبه ۳ دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره کاخ ثابت پاسال رأی داد.
در بخشی از این رأی آمده است:

«تشخیص اهمیت این اثر به عنوان اثر تاریخی و فرهنگی و ملی با سازمان میراث فرهنگی است و این سازمان با توجه به نوع معماری و هنر به کار رفته در احداث کاخ ثابت پاسال که معماری آن هم سنگ کاخ ورسای فرانسه است، نسبت به ثبت آن در فهرست آثار ملی اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل و مدارک ابرازی از سوی شکات و ادعاهای ایشان از جمله ادعای عدم تعلق ملک و بنای کاخ به شخصی به نام «ثابت» از ارزش‌های فرهنگی، هنری و تاریخی بنا نمی‌کاهد و سبب ثبت بنا در فهرست آثار ملی نه تعلق آن به شخص خاص بلکه ویژگی‌های تاریخی و معماری کاخ بوده است.

همچنین ادعای مطرح شده در خصوص قدمت بنا و اینکه ساختمان کاخ مربوط به دوره پهلوی بوده و آثار ملی صرفاً ابنیه باقی‌مانده از زمان زندیه و قبل از آن است به صراحت حکم ماده واحده قانون ثبت آثار ملی که آثار واجد اهمیت تاریخی و شئون ملی را از شرط قدمت مستثنی کرده و صرف‌نظر از زمان ساخت و پیدایش آن، صرفاً به سبب وجود خصیصه ملی و تاریخی بودن اثر آن را جزو آثار ملی اعلام کرده است ادعای شکات غیرموجه است.

همچنین از سوی شکات هیچ‌گونه دلیلی بر عدم رعایت تشریفات ثبت بنا در فهرست آثار ملی ارائه نشده است و مطالب مندرج در دادخواست و ضمائم و مدارک پیوست آن، کمترین علتی بر تخلف سازمان میراث فرهنگی از مقررات در ثبت بنای موضوع شکایت ارائه نشده است و شعبه محترم بدوی صادرکننده رأی نیز در توجیه عدم رعایت مقررات ثبت اثر در فهرست آثار ملی هیچ‌گونه دلیلی ذکر نکرده است.

در بخشی دیگر از دلایل صدور این رأی آورده شده که با پذیرش تجدیدنظرخواهی سازمان میراث فرهنگی و مستنداً به ماده ۷۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، دادنامه معترض عنه نقض و حکم بر رد شکایت شاکیان صادر می‌شود. رأی صادره قطعی است».

کد خبر 4983311 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خانه ثابت پاسال دیوان عدالت اداری ثبت آثار تاریخی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه های نشر ادبیات جهان ترجمه ویروس کرونا گردشگری بازار نشر ادبیات کودک و نوجوان تجدید چاپ میراث فرهنگی رمان ایرانی رایزنی فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی موزه فهرست آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها

«حاجی بادام» یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های یزدی است که طعم خوب و سادگی آن زبانزد خاص و عام است، در ظرف شیرینی مخلوط یزدی‌ها جایگاه قابل توجهی دارد و جزو میراث ناملموس کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، شهر فلات مرکزی ایران به واسطه قرارگیری در اقلیم خاص بناها و سازه‌های منحصربه‌فردی از جمله قنات دارد و بیشتر به این نام شناخته می‌شود، اما در کنار این جاذبه‌های گردشگری خوراکی‌های خوشمزه و پرخاصیتی نیز دارد که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

تعدادی از مردم تصور می‌کنند که «میراث فرهنگی» تنها به آثار تاریخی و میراث ملموس باقی مانده از گذشتگان می‌پردازد، در حالی که در کنار این آثار، کشور ما در میراث ناملموس نیز بسیار غنی است که با تلاش متولیان امر در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بسیاری از خوراکی‌های نواحی و مناطق مختلف کشور جزو آثار ناملموس فرهنگی یک سرزمین محسوب می‌شود و ثبت آن‌ها راهی برای حفظ و معرفی این سوغاتی‌های محلی به مردم سایر نقاط کشور است.

ثبت ۱۴۷ اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی کشور

عبدالمجید شاکری شمسی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با تاکید بر ضرورت صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاکنون ۱۴۷ اثر فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد دارای ۷۰۰۰ اثر ارزشمند شناسایی شده از جمله خانه‌ها، مساجد، حسینیه، کاروانسراها، قلعه، حمام، آب انبارها، سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی بافت‌های شهری و روستایی است، عنوان می‌کند: از این تعداد ۱۷۱۲ اثر تاریخی، فرهنگی در حوزه غیر منقول به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد خاطرنشان می‌کند: بسیاری از خوراکی‌ها و شیرینی‌جات یزدی در لیست اثر ناملموس کشور به ثبت رسیده که یکی از آن‌ها «حاجی بادام» است. میراث ناملموس دیار جهانی یزد، سوغاتی‌های مهمی دارد که بعضی به خوبی شناخته شده و بعضی همچنان ناشناخته است.

شاکری شمسی تصریح می‌کند: «حاجی بادام» یکی از شیرینی‌های ساده است که جزو آثار ناملموس قرار دارد و در زمره خوراکی‌های این استان به ثبت ملی رسیده است.

شیرینی سنتی و مقوی یزدی‌ها

«حاجی بادام» را می‌توان به عنوان یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های یزدی نام برد که طعم خوب و سادگی آن زبانزد خاص و عام در یزد است و در ظرف شیرینی مخلوط یزدی‌ها جایگاه قابل توجهی دارد. این شیرینی ترکیبی از مواد اولیه مورد نیاز از جمله آرد بادام، آرد نخودچی، جوز و تخم‌مرغ است که هرکدام ارزش غذایی زیادی دارد و در کنار هم طعمی بسیار متمایز از دیگر شیرینی‌ها خواهد داشت.

حاجی بادام به شکل نقل و گرد و به رنگ نخودی کرم و تیره است، که از «بادام» یکی از مغزهای مهم با چربی‌های اشباع نشده و سرشار از پروتئین غذایی مغذی و غنی پر درست می‌شود که برای سلامتی مفید است.

بادام حاوی مقدار زیادی اسید چرب است که به نرم شدن پوست بدن کمک می‌کند و سرشار از ویتامین E است و خاصیت ضد پیری دارد و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

یزدی‌ها حاجی بادام را چگونه تهیه می‌کنند؟

زرده تخم‌مرغ برای درست کردن حاجی بادامی نقش اساسی را بر عهده دارد و باید حداقل پنج عدد زرده را از تخم‌مرغ جدا کرد. مواد غذایی دیگری همچون پودر قند، پودر هل، آرد نخودچی، جوز هندی، پودر بادام و بیکینگ پودر نیز از مواد مورد نیاز برای پخت حاجی بادام است.

با این مقدارمی‌توان ۲۰ تا ۳۰ عدد شیرینی حاجی بادامی را درست کرد. ابتدا باید کاسه‌ای بزرگ برداشت تا بتوان موادی که در ادامه اضافه می‌شود را به خوبی هم زد. پنج زرده تخم‌مرغی که جدا شده است در داخل کاسه ریخته و بعد از آن پودر قند، پودر هل و جوز هندی به آن اضافه می‌شود. می‌توان به این ترکیب مقدار کمی زعفران غلیظ آب شده اضافه کرد تا طعمی عالی به شیرینی بدهد.

در کنار درست کردن این ترکیب باید آرد نخودچی، بیکینگ پودر و پودر بادام را در ظرفی جدا با هم ترکیب و آن را چند سری اَلک کرد تا یک‌دست شود. لازم است این مخلوط به ترکیب زرده تخم‌مرغ، پودر قند، پودر هل و جوزه هندی اضافه شود. حالا خمیرمایه شیرینی آماده است تا در درون سینی فر قرار گیرد.

کد خبر 729024

دیگر خبرها

  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • بازدید بیش از ۳۵ هزار نفر از آرامگاه سعدی در یادروز شیخ اجل
  • بازدید بیش از ۳۵ هزار نفر از آرامگاه سعدی شیرین سخن
  • لزوم برگزاری رویداد‌های فرهنگی و گردشگری با محوریت روایتگری در فارس