Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی با صدور بیانیه ای، بازگشایی مسجد ایاصوفیه را اقدامی شجاعانه و بازگشت میراث اسلامی به دنیای اسلام دانست. تاریخ انتشار: 11:48 - 05 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۰۸۸۱ خبرگزاری میزان - دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن حمایت از بازگشایی مسجد ایاصوفیه، این اقدام هوشمندانه که نشانه خردمندی و مقابله با سلطه فرهنگی غرب، احیای هویت مسلمانان، حفظ کرامت و میراث فرهنگی است، ارج می‌نهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ

جنگ‌های صلیبی مصادف با دوره‌ای از تاریخ بود که برابر اعتراف اندیشمندانی همچون گوستاو لوبون فرانسوی، شرق مهد تمدن و مصادف با عصر شکوفایی تمدن اسلامی بوده است و به دلیل بی فرهنگی و عدم بهره مندی صلیبیان از مظاهر تمدن، جنگ‌های صلیبی برای مسلمانان سراسر زیانبار بود.
در همین حال بارور بودن درخت فرهنگ و تمدن در میان ملل اسلامی موجب گشت که اروپائیان با دستی پر از دانش و پیشرفت به خانه باز گردند، اما در مقابل شاید مهم‌ترین پیامد جنگ‌های صلیبی، تسلط قدرت نرم بر جوامع اسلامی از سوی آنان بود و جنایت‌های فراوان آنان در تسخیر مسجد الاقصی و تخریب مساجد و آتش زدن آثار تمدن اسلامی و تاراج ثروت‌های ملل مسلمان و نیز قتل عام ده‌ها هزار نفر از مسلمانان در تاریخی طولانی در حدود یکصد و هشتاد سال و در هشت دوره تهاجم به سرزمین‌های اسلامی، بخشی از این ننگ تاریخی بر پیشانی صلیبیان بوده است.   بیشتر بخوانید:  خواب اردوغان برای ایاصوفیه؛ چرا تغییر کاربری بنای تاریخی استانبول جنجالی شد؟   علی رغم این جنایات و تخریب زیرساخت‌های گسترده جهان اسلام که توسط غرب در جنگ‌های صلیبی صورت گرفت، اسلام در این جنگ‌ها نه تنها اقدام به تخریب آثار تمدنی غرب نکرد، بلکه با حفظ کلیسا‌ها و تبدیل آنان به عبادتگاه‌های اسلامی، به تعامل فرهنگی و استمرار تمدن بشری کمک شایانی نمود.
کلیسای ایاصوفیه با قدمتی ۱۵۰۰ ساله از آثار به جا مانده در دوره امپراتوری بیزانس و یکی از نماد‌های معماری دوره روم شرقی است که پس از تحولات آغازین عصر رنسانس و فتح قسطنطنیه (استانبول فعلی) به دست سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۲ میلادی با حفظ احترام به حقوق تمامی مسیحیان جهان مردم روم شرقی که به تدریج اسلام در میان آنان گسترش یافته بود به طور رسمی به مکتب حیات بخش اسلام گرویدند و کلیسای ایاصوفیه را به مسجد و عبادت گاه مسلمانان تبدیل کردند.
پنج قرن متمادی مسجد ایاصوفیه یکی از میراث مهم فرهنگی جهان اسلام بود، اما استعمار پیر، انگلیس که ضربات سهمگین از مسلمانان در این پنج قرن خورده بود، برای اسلام زدایی، تسلط بر سرنوشت مسلمان‌ها و فراموشی تمامی نتایج پیروزی‌های و عصر شکوفایی تمدن اسلام و حذف نماد‌های اسلامی، عبادتگاه مسلمانان و محل عبادت بندگان مخلص خدا را به موزه تبدیل کرد.
برابر قوانین و سنت الهی که "هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ "، دشمنان درصدد خاموشی نور الهی بودند که با رشد اسلام گرایی و بیداری اسلامی در موج دوم و سوم و آگاهی و بصیرت افزایی به دامان مسلمانان بازگشت.
در ایام مبارک دهه اول ذی الحجه الحرام که حاجیان به دنبال احیای فطرت خویش هستند، دولت ترکیه و به ویژه شخص رئیس جمهور این کشور اسلامی، در اقدامی شجاعانه و در خور تحسین به دنبال بازگشت به خویشتن خویش، احیای هویت اسلام و بازگردان میراث اسلامی به دنیای اسلام برآمد.
مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن حمایت از اقدام هوشمندانه که نشانه خردمندی و مقابله با سلطه فرهنگی غرب، احیای هویت مسلمانان، حفظ کرامت و میراث فرهنگی و. است را ارج نهاده و از کلیه مسلمانان جهان می‌خواهد از این اقدام هوشمندانه حمایت و پشتیبانی نمایند.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجمع جهانی بیداری اسلامی مسجد ایاصوفیه مجمع جهانی بیداری اسلامی جنگ های صلیبی جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل ورزشگاه آزادی موجب شکست رسانه‌های بیگانه شد

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان گفت:امروز فضای مجازی با تکیه بر علوم شناختی به‌دنبال تخریب تفکر نسل جوان است، در صورتی که روز گذشته با حضور ویژه جوانان در گردهمایی چندین هزار نفری در ورزشگاه آزادی شاهد شکست تلاش‌های دشمنان بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام احمد سالک شامگاه چهارشنبه_هشتم فرودین _ در نشست نوروزی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان اظهار کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که شاهدیم استکبار جهانی جنایاتی را انجام می‌دهد که در طول تاریخ بشریت کم نظیر است اما در مقابل نیز شاهدیم که جوامع جهانی به سوی اسلام ناب در حال پیشروی هستند و وضعیت جهان در یک نبرد بین حق و باطل قرار گرفته است؛ امیدواریم بر اساس آیات قرآن پیروزی حق را شاهد باشیم.

وی افزود: خداوند نعمت‌های متعددی به ما عطا کرده که یکی از مهم‌ترین این نعمت‌ها وجود جانشین بر حق حضرت مهدی (عج) رهبر معظم انقلاب است، خداوند در سوره توبه می‌فرماید که خدا پیامبرانش را با دو وسیله مهم دین حق و هدایتگری به سوی مردم می‌فرستد.

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان تاکید کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال قدرتی را تشکیل داده که موازنه قدرت را در سطح جهانی برهم زده و موجب شده است ملت‌ها به سوی بیداری بروند، کیسینجر در کتاب خود تاکید می‌کند در سال ۲۰۰۰ قدرت اصلی در سطح جهان اسلام بوده و محور این قدرت جمهوری اسلامی است، کیسینجر برای شکست قدرت اسلام ۱۵۰ نظریه را بیان می‌کند که یکی از این نظریه‌ها تبلیغات رسانه‌ای است.

وی تصریح کرد: امروز فضای مجازی با تکیه بر علوم شناختی به‌دنبال تخریب تفکر نسل جوان است، در صورتی که روز گذشته با حضور ویژه جوانان در گردهمایی چندین هزار نفری در ورزشگاه آزادی شاهد شکست تلاش‌های دشمنان بودیم.

حجت‌الاسلام سالک عنوان کرد: امروز امپراتوری رسانه دشمن و فضای مجازی با تکیه بر قلوب شناختی عهده‌دار تسخیر عقل و ذهن نسل جوان است و فکر می‌کند با این حرکت می‌تواند براندازی کند اما حرکتی مانند محفل روز گذشته در ورزشگاه آزادی در جهان مطرح می‌شود و با فلسطین و طوفان الاقصی پیوند می‌خورد که بیانگر شکست رسانه‌های بیگانه خواهد شد؛ به طوری که مقام معظم رهبری نیز به اسماعیل هنیه فرمودند که تبلیغات شما بر تبلیغات رژیم صهیونیستی برتری دارد.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی قدرت در مدیریت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اسلام ناب است، گفت: باید در جنگ‌های جهانی آینده سطح جهانی اسلام را در نظر بگیریم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم؛ همانگونه که امیرالمومنین (ع) در خطبه ۱۴۶ نهج‌البلاغه فرمودند، خداوند به مؤمنین وعده پیروزی داده و او به وعده‌های خود عمل می‌کند تا جایی که حتی سپاه خود را نیز به یاری آن‌ها می‌فرستد.

عضو شورای عالی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان به نقش زمامداران و رهبران دینی اشاره کرد و گفت: جایگاه رهبر در اجرای امر الهی جایگاه نخ تسبیح است که مهره‌ها را جمع کرده و هر کدام را در جایگاهی قرار می‌دهد؛ امروز هم سرنخ نظام اسلامی در دست مقام معظم رهبری است؛ اگر این نخ بگسلد و مهره‌ها پخش شوند به هیچ وجه نمی‌توان در اطراف آن‌ها را جمع کرد؛ بنابراین وحدت امت بر اساس فرهنگ اتحاد حول محور حاکمیت دینی رمز پیروزی است به بیانی دیگر وحدت و انسجام درون تشکیلاتی حول محور رهبر دینی بن مایه یک نظام پرقدرت است که در قرن حاضر حول محور رهبر معظم انقلاب قرار دارد؛ این نخ قدرت انسجام درون تشکیلاتی بر محور ولایت را دارد و این نظام می‌تواند جامعه را به گونه‌ ای که خدا می‌خواهد، شکل دهد.

وی بر اطلاعت از ولایت در جامعه تاکید کرد و افزود: انسجامی که در پرتو آئین پاک اسلام به دست می‌آید دو خصوصیت دارد که یکی قدرتمند بودن و دیگری شکست ناپذیر بودن آن است؛ بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب با قدرت و اقتدار می‌تواند در سطح جهان بایستد و با همه استکبار جهانی مقابله کرده و هدایتگر جوامع بشری باشد.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه که امیرالمومنین (ع) در آن فرموده‌اند خدا، پیغمبر و کتاب شما یکی است و باید بر اساس آن‌ها در راستای تبدیل تفرقه‌ها به وحدت و نزدیک شدن قلوب تلاش کرد، گفت: در سال ۱۴۰۳ نیاز به یک قدرت اجتماعی و عزت و شکست ناپذیری داریم که در این جلسات شکل می‌گیرد تا مطالبه ولایت یعنی جهش تولید با مشارکت مردم را پیاده کنیم و قطعاً می‌توانیم.

وی با تاکید بر اینکه در هر حال نباید خدا را فراموش کرد و باید هر لحظه خود را در محضر او ببینیم، خاطر نشان کرد: باید توکل خود را به خدا زیاد کرده و قلب‌ها را به هم نزدیک و کدورت‌ها را از بین ببریم و فرمان مقام معظم رهبری را به عنوان کلام خدا به جان خریده و آن را پیاده کنیم تا انقلاب اسلامی به عنوان امانت الهی را سالم به دست آیندگان بسپاریم تا آنها به وجود ما افتخار کنند.

کد خبر 739792

دیگر خبرها

  • محفل ورزشگاه آزادی موجب شکست رسانه‌های بیگانه شد
  • اعلام مسیرهای دهگانه راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • ماه مبارک رمضان سبب بیداری امت اسلامی در برابر ظلم علیه مسلمانان خواهد شد
  • مقاومت بی‌نظیر مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است
  • اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود
  • کشتار مردم بی دفاع هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان ندارد
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • کلکسیونی از زیبایی‌ها را در اورامانات کرمانشاه ببینید 
  • برگزاری کمیته اضطراری اجلاس جهانی اتحادیه بین‌المجالس در ژنو