Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ماجرای روز پنجشنبه هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، با یک حاشیه نیز همراه بود؛ حاشیه‌ای که بار دیگر در صداقت برخی از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما با مخطبان تردید ایجاد کرد.

ماجرا از این قرار بود زمانی که هواپیمای مسافربری ماهان که پنشجشنبه گذشته از تهران عازم بیروت بود و در آسمان سوریه از سوی جنگنده‌های آمریکایی تهدید شد، خلبان این پرواز برای محافظت از هواپیما و مسافران به یک باره کاهش ارتفاع سریعی داد، این تصمیم منجر به آسیب دیدگی جدی و زخمی شدن تعدادی از مسافران این هواپیما از جمله ۲ کودک لبنانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از این اتفاق به سرعت تصاویری از آسیب دیدگان این حادثه در رسانه‌ها منتشر شد.

صدا و سیمای ایران نیز تصاویری منتشر کرد که نشان می‌داد یکی از مسافران این هواپیما با صورت خونین پس از این حمله آسیب جدی دیده است. این فرد که با خبرنگار صدا و سیمای حاضر در این پرواز صحبت می‌کرد به همراه یک مسافر دیگر که در کنار وی نشسته بود جزئیات حادثه را بازگو کردند.

ساعاتی بعد از پخش این تصاویر، کاربران شبکه‌های اجتماعی متوجه نکته جالبی شدند! کاربران عنوان کردند مسافر آسیب دیده حاضر در هواپیمای ماهان شباهت بسیار زیادی به یک بلال فروش مشهور دارد.


ماجرای بلال فروش مشهور چیست؟


در ادامه آتش‌سوزی‌ها و انفجارات اخیر در بخش‌های مختلف کشور، هفته گذشته نیز شایعه شد که صدای چند انفجار در غرب تهران شنیده شده است. ساعتی بعد صدا و سیما مصاحبه‌ای با فردی بلال فروش و مشتری او نمایش داد که در آن لحظه در غرب تهران گویی در حال فروش بلال بودند، این افراد ادعا کردند که هیچ صدای انفجاری نشنیده‌اند.

حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی، تصویر بلال فروش تکذیب کننده انفجار را کنار تصویر مسافر آسیب دیده هواپیما منتشر کرده و به کنایه می‌گویند او به لبنان می‌رفت تا دستور پخت فلافل بیروتی را بیاموزد!

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واقع سیمای ملی را متهم کردند که برای مخفی کردن حادثه انفجار از یک بازیگر برای مصاحبه و شهادت نادرست استفاده کرده است تا ضمن عدم انتشار واقعیت آنچه به وقوع پیوسته است، افکار عمومی نیز جهت دهی شود.

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صدا و سیما، سردمدار مصاحبه‌سازی!

حنای صدا و سیما سال‌هاست دیگر برای مخاطبان ایرانی رنگی ندارد. این برای نخستین بار نبود که صدا و سیما اقدام به مصاحبه‌سازی می‌کرد و پیشتر نیز اقدامات مشابهی انجام داده بود که همگی به لطف وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برملا شده بود. در واقع صدا و سیما سال‌هاست برای تبیین عقاید و نظرات مدیران خود دست به چنین اقداماتی از جمله تقطیع مصاحبه‌های مردمی و صحنه سازی می‌زند.

نمونه اخیر آن حوادث آبان ۹۸ بود، در میانه تنش‌های و اعتراضات پس از گران شدن بنزین در کشور، فردی مقابل دوربین‌های صدا و سیما در حالی که گریه می‌کرد ظاهر شد و گفت که جهیزیه دخترش توسط آشوبگران به آتش کشیده شده است، دقایقی پس از انتشار این فیلم از صدا و سیما، با پیگیری کاربران شبکه‌های اجتماعی، اما مشخص شد این فرد مالباخته، فرد ثروتمندی بوده است که تصاویر تفریحات او در اینستاگرام منتشر و قابل دسترسی بود. این فیلم و این اقدام صدا و سیما تا مدت‌ها مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

در یک مورد دیگر مشابه، بعد از قطع اینترنت در آبان ماه سال گذشته، صدا و سیما مصاحبه‌ای را پخش کرد که فردی از قطعی اینترنت و فرصت‌های پیش آمده به دلیل این اقدام، تشکر می‌کرد. این فرد، اما نسبت به این اقدام صدا و سیما اعتراض کرد و در شبکه‌های اجتماعی گفت قسمت اول و آخر مصاحبه او سانسور شده است و این در حالی است که او به شدت از قطعی اینترنت گلایه کرده است.

صدا و سیما از سانسور تا بی‌اعتباری!  

مصطفی ایزدی روزنامه نگار که سابقه مدیریت در صدا و سیما را داشته می‌گوید سانسور نظرات مخالف، یک رویه عادی در صدا و سیمای ایران است. به نظر می‌رسد مصاحبه‌های صدا و سیما تلاش دارند مطالب را به شکلی منعکس کند که موید سیاست‌های مدیران سیاسی این شبکه و سیاست‌های جریان اصولگرا باشد. مصاحبه‌های مکرر حمایت از بعضی مسئولان خاص مثل مدیران شهری دوره قالیباف یا مسئولان فعلی قوه قضاییه از مهم‌ترین مواردی است که این رسانه تلاش دارد با پروپاگاندای خود به مردم القا کند که این نظرات در بطن جامعه وجود دارد.

بیشتر بخوانید:تهران محکوم کرد، واشنگتن توضیح داد/ بر هوایپمای مسافربری ماهان چه گذشت؟
این رویه صدا و سیما به صحنه و مصاحبه سازی و سانسور محدود نمی‌شود، اسفندماه سال گذشته و در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی گزارش‌های خبری صدا و سیما نشان می‌داد مردم در انتخابات حضور گسترده خواهند داشت، این روند حتی تا روز انتخابات نیز ادامه داشت، اما در نهایت نرخ مشارکت در این انتخابات کمتر از ۵۰ درصد بود. در این مورد به نظر می‌رسید مدیران صدا و سیما مسئولان ارشد کشور را هم فریب داده اند و تصویری غیر واقعی از وضعیت مردم ایران نمایش دادند.


رشد شبکه‌های اجتماعی و افزایش ارتباطات مردم و افشا شدن مسائلی از پشت پرده این مصاحبه‌ها مثل تصاویری که نشان می‌دهد مصاحبه‌شونده‌ها از روی کاغذ جواب سوالات را می‌خوانند باعث شده تا اعتماد مردم به صدا و سیما روز به روز کاهش پیدا کند. حتی در اتفاقاتی مثل مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی که با واکنش تند مردم نسبت به این اقدام آمریکا در شبکه‌های اجتماعی همراه بود نیز مردم برای کسب اطلاع از آخرین اخبار این حادثه به خبر و تحلیل‌های صدا و سیما مراجعه نکردند و به دنبال یافتن حقیقت در شبکه‌ها اجتماعی و رسانه‌های دیگر بودند.


صدا و سیما هرچند مدت یک بار نتایج نظرسنجی را منتشر و ادعا می‌کند که ۹۰ درصد مردم مطالب و اخبار آن را می‌بینند و به آن اعتماد دارند، اما به نظر می‌رسد ۱۰ درصدی که به صدا و سیما انتقاد دارند و اخبار و تحلیل‌های آن را باور نمی‌کنند بسیار بیشتر از آن ۹۰ درصد در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند! البته شاید این آمار نیز مثل مصاحبه با فرد مالباخته در اعتراضات آبان ۹۸ و یا گفتگو با بلال فروش معروف جعلی و ساختگی باشد. لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، هواپیمای ماهان ، صدا و سیما سرگرمی

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه می‌توانید با شماره ۱۴۶ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ مسعود ده نمکی

این هفته مسعود ده نمکی مهمان برنامه «برمودا» شد و با کامران نجف زاده درباره مسایل مختلفی گفت و گو کرد که بخش هایی از آن در رسانه ها بازتاب پیدا کرد. برخی از صحبت های ده‌نمکی تبدیل به خوراک برای رسانه ها شد مثل این مورد که گفته بود در دوره احمدی نژاد پیشنهاد وزیری فرهنگ و ارشاد را نپذیرفته است. بخشی هم باعث کنش های انتقادی شد مثل جوابش به سوالی درباره نقدها به خود که با استفاده از احادیث درباره نقدها بیان کرد که مومن همیشه در معرض آزار قرار دارد. او همچنین در این برنامه به برخی تخریب کنندگان همیشگی اش اشاره کرد که به او حسادت دارند. این بخش از حرف های او هم در برخی رسانه ها بازتابی منفی پیدا کرد.

ده نمکی در ماه رمضان و نوروز امسال سریال «رستگاری» را روی آنتن داشت که در میان چهار سریال پخش شده رتبه آخر را به دست آورد. فصل سوم سریال «جومونگ» در میانگین بازدیدهای تلوبیون که توسط مدیر این سرویس طی نشستی اعلام شد با فاصله ای بالاتر از این سریال قرار گرفته بود. هرچند ده نمکی در سینما فیلم های پرفروش و رکورداری ساخته است با این حال این سال ها سریال های او نتوانسته اند رتبه بالای پربازدیدها را کسب کنند.

جنجال هفته؛ نماوا و مصاحبه حاشیه دار یک مدیر

مصاحبه جنجالی محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس گروه «شاتل» و نایب رییس هیات مدیره نماوا تقریباً در چند روز اخیر بحث روز شبکه های اجتماعی و حتی فضای رسمی اخبار فرهنگی و هنری بود. مصاحبه ای که در آن به ارزان ترین و گران ترین هزینه ساخت یک قسمت سریال در شبکه نمایش خانگی اشاره کرده بود. یا در بخشی از سخنانش با واژگانی چون «بی اخلاق» قشر هنرمند و تهیه کننده را یاد کرده بود. مصاحبه ای که خیلی بی‌محابا و در جایی هم عصبی نه فردی مشخص بلکه همه افراد یک قشر را خطاب قرار داده بود.

این مصاحبه نه تنها واکنش های فردی و اشخاص حقیقی که بیانیه ها و پاسخ های صنفی و حقوقی را هم به دنبال داشت. برخی از این انتقادات صرفاً واکنشی به بی احترامی ها بود و برخی به واکنش های عملی تهیه کننده و کارگردان مثل قطع همکاری هم کشیده شد.

درنهایت این واکنش ها پلتفرم نماوا را هم وادار کرد که عذرخواهی کند. ترکش های ماجرا البته همچنان باقی ماند و روز چهارشنبه پیمان جبلی رییس صداوسیما در پاسخ به خبرنگاران درباره فرایندهای اقتصادی تولید و دستمزد در شبکه خانگی بیان کرد که ساترا وظیفه پیگیری این فرایندهای اقتصادی را بر عهده دارد و در حال بررسی ماجراست.

آمار هفته؛ باز هم محفل در صدر نظرسنجی ها

۲ برنامه «زندگی پس از زندگی» و «محفل» از ابتدای ماه مبارک رمضان در صدر انتخاب های مردم و پربیننده ها بوده اند. این ۲ برنامه در چند مرحله نظرسنجی های سازمان حتی در ایام نوروز هم رتبه اول پربیننده ها را در اختیار داشته اند و با اختلافی میلیونی بالاتر از تاک شو و برنامه های چهره محور قرار داشتند. نکته ای که شاید در چند سال اخیر کمتر پیش آمده است که برنامه های معارفی بتوانند گوی سبقت را از برنامه های سرگرم کننده و تاک شو بربایند.

شاید چنین نظرسنجی هایی حتی از طرف مخاطب هم باورپذیر نباشد و استنباط کند که سفارشی است. با این حال در تلوبیون که سرویس کاربرمحور است هم «محفل» و «زندگی پس از زندگی» با فاصله ای یک درصدی و صدهزار تایی توانسته بودند در نظرسنجی های پایانی ماه رمضان در صدر قرار بگیرند.

اخیراً نظرسنجی دیگری هم منتشر شده است که براساس آمار ایسپا که یکی از نظرسنجی های معتبر است در این نظرسنجی بعد از «مردان آهنین» شبکه سه این دو برنامه یعنی «زندگی پس از زندگی» و محفل یک بار دیگر به عنوان پربیننده ترین برنامه ها معرفی شده و درخشیده اند.

درخشش این برنامه ها یک بار دیگر نشان از اهمیت برنامه سازی و طراحی و تحقیق و پژوهش می‌دهد که اگر محتوا با طراحی درست و جذابیت های بصری و تیم حرفه ای همراه شود می تواند مخاطب را جذب کند و در غیر این صورت بقیه موارد فرع ماجراست.

مناسبت هفته؛ روز رادیو

چهارم اردیبهشت روز رادیو بود و رادیو امسال ۸۴ ساله شد. رادیو تریبونی برای بسیاری از پیروزی ها و اتفاقات خوشایند و ناخوشایند بوده است. صدایی برای همبستگی ها و اطلاع رسانی ها در روزگاری که مردم کمتر وسیله ارتباطی از یکدیگر داشته اند.

با گسترش انواع ابزار و وسایل ارتباطی در دنیای امروز و پیشرفت تکنولوژی های گوناگون، رادیو هنوز نفس می کشد و هنوز بسیاری از پیشکسوت های رادیو به این رسانه گرم دلبستگی دارند.

چهره هایی که با این رسانه بزرگ شده اند و بزرگانی را تربیت کرده اند و باوجود گسترش شبکه های تلویزیونی، شبکه خانگی و دیگر مدیوم ها باز هم همه تعلق خاطرشان به میکروفن های دیده ناشده رادیو بوده است.

اما در کنار اینها لازم است یادآوری کنیم که بودجه رادیو و برنامه های رادیویی و مجریانش همچنان به شکل تبعیض آمیزی نمی تواند با تلویزیون برابری کند. پیمان جبلی رییس صداوسیما چند باری برای رفع این تبعیض ها وعده داد اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. برخی از پیشکسوت های رادیو دیگر برنامه ندارند و تمهیدی برای حضور دوباره شان برای برندهای رادیویی در نظر گرفته نشده است همچون عذرا وکیلی که بیش از نیم قرن برنامه «سلام کوچولو» را در رادیو داشت. رادیو از طرف مدیرانش هنوز جدی گرفته نمی شود اما گویندگان و برنامه سازانش هنوز عاشقانه دوستش دارند.

کد خبر 6088592 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • سریال جدید شبکه سه مشخص شد
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • پویش «کابوسِت منم» در شبکه یک
  • خون مردم و کودکان غزه بر روی دستان مالک واتس‌اپ
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد