Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، کامیار عابدی نوشته است: گفته می‌شود که ما ایرانیان با ورود به دوره تجدد به دوره ترجمه هم قدم گذاشته‌ایم. به نظر می‌آید این سخن، سخن درستی باشد. اما شاید شمار کتاب‌های ترجمه شده در دهه‌های ۱۳۹۰-۱۳۷۰ به تدریج چنان بالا رفته که بخشی از ناشران در ایران فقط‌ انتشار آثار ترجمه شده را سرلوحه کار خود قرارداده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از آنان درباره دلیل این کار پرسش کنیم به احتمال زیاد پاسخ خواهیم شنید که آثار تالیفی فاقد کیفیت لازم یا کافی برای جذب مخاطبان است. آیا حق با آنان است؟ شاید با توجه به ضعف نهادهای آموزشی و پژوهشی تا حدی بتوان این رای را پذیرفت. اما راست این است که نباید ‌مولفان باقریحه‌ و توانمندی را، که با وجود دشواری‌های متعدد کار تالیف در ایران، همچنان به تالیف مقاله‌ها و کتاب‌های ارزشمند و خواندنی مشغولند، از یاد بُرد.

در این روزهای کرونایی، که بدبختانه به تدریج به روزگار کرونایی تبدیل شده است، بی مناسبت نیست به سه کتاب تالیفی اشاره و آن را به خوانندگان آثار تحقیقی و ادبی معرفی کنم:

‌کتاب نخست «شصت چهره از میان قاجاریان و معاصران» (نشر کتاب بهار،۵۲۱ ص) نام دارد. مولف این کتاب استاد عبدالحسین آذرنگ است و بی نیاز از معرفی. ‌این کتاب مشتمل است بر شصت مقاله دانشنامه‌ای که در دهه‌های ۱۳۶۰-۱۳۹۰ ‌تالیف شده است. به طبع، مقاله‌ها با رویکردی پژوهشی‌ تالیف شده است. اما علاوه بر این، نکته بارز این مقاله‌ها لحن بسیار مطبوع و منصفانه مولف است که‌ این مقاله‌های مستندنگارانه را به مجموعه‌ای  غیرجانبدارانه و خواندنی تبدیل کرده است. استاد آذرنگ در تالیف مقاله‌های دانشنامه‌ای ذوق و تبحر و توانایی خاصی دارد. با این که ممکن است برخی تاریخ‌نگاران متخصص حوزه سیاست یا فرهنگ یا ادب هنگام مطالعه این مجموعه به چند ملاحظه مختصر درباره دو-سه مقاله رسیده باشند، اما بی شک این مجموعه الگویی است بسیار مناسب برای پژوهشگران جوانی که علاقه‌مندند با صرف وقت و مطالعه به تالیف مقاله و کتاب بپردازند. زندگی و آثار حاج سیّاح، حسن وثوق، سلیمان حییم، امینۀ پاکروان، بیژن جزنی، غلامحسین مصاحب، مهدی بازرگان، محمد درخشش، هما ناطق، احسان یارشاطر و پنجاه چهره سیاسی و فرهنگی و ادبی دیگر در کتاب مورد نظر مورد بررسی قرار گرفته است.

نام کتاب دوم «آذربایجان و شاهنامه» (انتشارات موقوفات افشار،۷۷۸ ص) است. مولف این کتاب دکتر سجاد آیدِنلو است و با وجود جوانی، بی نیاز از معرفی. این شاهنامه‌پژوه بسیار خبره ‌در کتاب مورد نظر، حاصل دو دهه تلاش تحقیقی و انتقادی بی وقفه خود را درباره شاهنامه و ادبیات حماسی مرتبط با آذربایجان، زبان ترکی و آراء شاعران و ادیبان و نویسندگان آذربایجانی در طول سده‌ها، گردآوری و منتظم کرده است. با آن که در حدود دو دهه اخیر چند تن از قلمزنان آذربایجانی در مطبوعات تهران و تبریز و ارومیه تحلیل‌ها و سخن‌های عجیب و نادرستی درباره شاهنامه منتشر کرده‌اند، دکتر آیدنلو در فصل پایانی کتابش با دقت و نگاه و استدلال علمی، و بی هیچ خشم و خشونت، آراء این گروه را بررسی کرده است. کتاب آیدنلو در هفت فصل از نظر وسعت تتبع و تحقیق در روزگاری که در دانشگاه‌های ما پژوهش جای خود را به نظریه‌پردازی داده است، نمونه‌ای مثال زدنی است.

عنوان کتاب سوم، که یک پایان‌نامه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی است، «جهانی در خلوت تنهایی» (انتشارات زوار،۸۹۶ ص) است. مولف کتاب، دکتر محمدرضا شعبانی، دراین کتاب به تفصیل به معرفی و تحلیل بسیار خوب و همدلانه‌ای از آثار استاد برجسته ادب و فرهنگ ما، عبدالحسین زرین‌کوب، به جز آثار مرتبط با تاریخ سیاسی و اجتماعی، پرداخته است. وی در راه این معرفی و تحلیل، نه از شیوه موضوعی که از روش شناخت کتاب به کتاب نه بر حسب تاریخ انتشار، پیروی کرده است.

در دو فصل نخست، از زندگی زرین‌کوب و موقعیت او در نقد ادبی ایران یاد شده است. در پنج فصل بعد، کتاب‌های پُربهای استاد در حوزه‌های نقد ادبی، تاریخ ادبی، عرفان و تصوف، تک‌نگاری و مولاناشناسی شناسانده شده است. دکتر شعبانی یکایک آثار استاد را با دقت و حوصله خوانده است. وسعت تحقیق و تحلیل مولف برای شناخت این آثار بسیار چشمگیر است. اما نکته‌ای که شاید تا حدی کتاب را از حالت اعتدال خارج کرده، توجه بیش از حد مولف به انتقادهای ابراز شده بر برخی از کتاب‌های استاد زرین‌کوب است.

البته، دقت نظر در موضوع تحقیق و شناخت ابعاد آن بسیار اهمیت دارد. اما پرداختن وسیع به این نکته، آن هم در متن و نه در حاشیه، ممکن است تحقیق را به نوعی دفاعیه تبدیل کند. در حالی که استادی به بزرگیِ زرین‌کوب –که صاحب این قلم در هنگام درگذشتش در مقاله‌ای با عنوان «یاد خداوندگار» از او در مقام «پر برگ و بارترین پژوهشگر علوم انسانی» در ایرانِ دوره تجدد یادکرد (جهان کتاب، س ۴، ش ۱۸-۱۷، آبان ۱۳۷۸، صص ۳۲-۳۰) به طبع نیازی به دفاعیه ندارد. امید است این نکته که از قرار، یکی از استادان راهنمای پایان‌نامه، دکتر حسین نجفدری (ص ۲۰۳) هم به دکتر شعبانی یادآور شده، همراه با ویرایش زبانی دقیق و زدودن برخی تکرارها، در چاپ‌های بعدی کتاب مورد توجه این مولف و محقق کوشا و ارجمند قرار گیرد.

کد خبر 534496 برچسب‌ها کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زرین کوب مقاله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» نوشته رضا وحید به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب زندگینامه شهید اکبر خردپیشه شیرازی است.

شهید اکبر خرد پیشه شیرازی طلبه حوزه علمیه قم، پایه گذار کمیته دِه بید فارس و فرمانده گردان تبوک در عملیات بیت المقدس بوده است. وی همچنین مسؤول آموزش پادگان ۲۱ حمزه تهران، فرمانده یکان دریایی سپاه، مسؤول پادگان شهدای خیبر قم و آموزش سربازان و بسیجیان بوده است.

شهید خرد پیشه شیرازی پس از چند سال فعالیت در مسوولیت‌های مختلف در عملیات کربلای ۴ در جزیره بوارین به شهارت رسید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

روزهای آموزش که تمام شد، نوبت پذیرش اکبر شد، اما بعد از آموزش گفتند: «چند روز برو مرخصی و شنبه بیا سپاه.»

وقتی بعد از دو سه روز آمد سپاه، دید خبری نیست. هر روز می‌‏آمد و تا ظهر در آسایشگاه می‌نشست؛ ولی کسی کاری به او نمی‌‏سپرد. دیگر خسته شده بود. یک روز آمد آسایشگاه و دید تعدادی نیرو آمد. پرسید: «خبریه؟!» گفتند: «قراره توی میدون آستانه رژه بریم.»

تعدادی کلت و کلاش تاشو بود که بچه‌ها سرش دعوا داشتند. یک تیربار هم کناری افتاده بود؛ ولی کسی به آن محل نمی‌‏گذاشت. شیخ ‏اکبر تیربار را برداشت و روی کولش گذاشت و دو سه ردیف نوار فشنگش را دور کمرش بست و آماده شد برای رژه.

وقتی با آن تیربار سنگین جلوی فرمانده آن وقت سپاه، مرحوم حجت‌الاسلام «ایرانی» رژه رفت، از اکبر خوشش آمد و مشخصاتش را از بچه‌ها گرفت.

این کتاب با ۳۵۲ صفحه و قیمت ۱۴۰ هزارتومان عرضه شده است.

کد خبر 6086231 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • جزئیات تازه از دومین جلسه دادگاه تتلو | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت
  • روایت مفاخر ایران زمین در مجموعه مستند «تازه نفس»
  • مشکل اصلی انیمیشن های ایرانی این است که در قصه‌پردازی و روایت ضعیف هستیم
  • انتشار رباعی‌های حمید رضا شکارسری پس از ۷ سال