Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@12:44:02 GMT

سرمه کشیدن در چشم نوزادان مضر است

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۰۲۰۳

سرمه کشیدن در چشم نوزادان مضر است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نوزادی که متولد می‌شود از هر جهت بسیار حساس و نیازمند مراقبت می‌باشد. یکی از رسم‌هایی که در برخی مناطق کشور پس از تولد نوزاد انجام می‌شود سرمه کشیدن به چشم و ابروی نوزاد است این کار از جهات مختلف بسیار مضر است در ادامه همراه با ما شوید تا درباره مضرات مصرف سرمه برای نوزادان بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمه برای نوزادان

سرمه متشکل از موادی ناشناخته از قبیل دوده است که برای چشم و به ویژه چشم نوزادان به هیچ وجه سودمند نیست. دکتر محمد مهدی پرورش چشم پزشک و فوق تخصص جراحی شبکیه و زجاجیه گفت: سرمه کشیدن به چشم نوزاد در بدو تولد، از جمله راه‌های تقویتی سنتی محسوب می‌شود که کاربرد خانگی دارد نه علمی.

دکتر پژمان بختیاری فوق تخصص بیماری‌های قرنیه هم گفت: مواد آرایشی استفاده شده از عناصری تشکیل شده است که باید روی پوست پلک و یا تار‌های مژه به کار رود و استفاده از آن‌ها درون پلک مضر است. وی اضافه کرد: گاهی ذراتی را درون چشم بیمار و همراه اشک او می‌توان پیدا کرد که باقی مانده مواد آرایشی است، در حالی که به هیچ وجه این مواد نباید وارد چشم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مطالعات نشان می‌دهد که برخی از مواد آرایشی می‌تواند به سطح چشم و مجاری اشکی صدمه وارد کند.

سرمه کشیدن ابرو

بد نیست درباره سرمه زدن چشم و ابرو نوزادان بیشتر بدانید

دکتر مهدی برهانی متخصص طب ایرانی، در پاسخ به این سؤال که آیا زدن سرمه در دوران نوزادی برای تقویت ابرو و مژه نوزاد مؤثر است، گفت: سرمه‌ای که درست ساخته شده باشد و ماده معدنی اثمد در آن باشد می‌تواند تقویت‌کننده موی ابرو و مژه باشد و در آینده به پرپشت بودن آن کمک کند.

برهانی در خصوص تفاوت طب سنتی و رایج، گفت: در طب رایج برای اینکه دستوری تایید شده و علمی شمرده شود ابتدا بر روی حیوان و سپس انسان آزمایش می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن به صورت گسترده استفاده می‌شود، اما در طب سنتی یک دارو و دستورالعمل در صورتی مورد تأیید است که به صورت متوالی در کتاب‌های اصلی ذکر شده باشد مثلاً از زمان بقراط در کتاب‌های رازی، ابن‌سینا، جورجانی و ... آمده باشد و این یعنی این ر وش مورد تأیید طب سنتی است.


متخصص طب ایرانی در خصوص فواید و مضرات قنداق کردن نوزادان، گفت: در صورتی که قنداق کردن به طریقه درست انجام شود هیچ منعی نخواهد داشت.

قنداق کردن نوزاد

دکتر برهانی روش درست قنداق کردن نوزاد را به این‌صورت دانست که: بین دو پای بچه فاصله باشد و پا محکم به هم نچسبد همچنین بند قنداق کمی شل باشد که از لحاظ خون‌رسانی و فشار روی استخوان‌ها مشکلی ایجاد نشود؛ بچه‌هایی که در قدیم قنداق می‌شدند کمتر به ورم روده‌ای مبتلا می‌شدند، زیرا بند قنداق فشار مختصری بر روی ناحیه ناف و شکم نوزاد وارد می‌کرد و این سبب تسکین درد‌های شکمی می‌شد.

وی افزود:، اما قنداق کردن‌های نادرست سبب کج شدن پای نوزاد و دررفتگی‌های متعدد می‌شد و از آنجایی که بند قنداق از ناحیه سینه شروع و سپس دور شکم و پا بسته می‌شد، در بندپیچی‌های نادرست مشکلات تنفسی و فشار‌های مختلف روی لگن و پا ایجاد می‌کرد.

این متخصص طب ایرانی در خصوص درمان نفخ نوزادان، گفت: در این مورد تقریباً دستورات طب سنتی و رایج مانند هم است مثلاً مادر باید از خوردن غذا‌های نفاخ پرهیز کند، اما دستور خاصی که در طب سنتی در این مورد وجود دارد، بستن ناف نوزاد است و اکنون متخصصین طب سنتی به نوزادانی که دچار مشکلات دل‌درد و نفخ معده هستند چسب‌های مخصوصی برای بستن ناف نوزادان می‌دهند.

برهانی ادامه داد: این موضوع نیز از سوی مادران بسیاری تجربه شده است که نوزاد آن‌ها به‌خاطر دل‌درد و نفخ معده، بسیار گریه و ناآرامی می‌کرده، اما مادر با دمر خواباندن بچه و مختصر فشار به ناحیه شکم و ناف نوزاد، درد او را تسکین داده است.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در پایان در خصوص مالیدن روغن مورچه به بدن نوزاد برای از بین رفتن و کم شدن مو‌های بدن کودک گفت: تجربه‌ی ثابت شده‌ای در این خصوص وجود ندارد و اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بالینی دارد.

بیشتر بخوانید

جورابی که بیدار شدن و گریه کردن کودک را به مادر اطلاع می‌دهد+تصاویر

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قنداق کردن نوزاد قنداق کردن سرمه کشیدن طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۰۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت یک نوزاد در تیراندازی تروریست‌ها در خاش

ستاد انتظامی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: براثر تیراندازی تروریست ها ۲ عضو خانواده مجروح و یک نوزاد نیز به شهادت رسید.

به گزارش مشرق، در حمله تروریستی شامگاه دوشنبه به واحد گشت یگان تکاوری شهرستان خاش خودرو دیگر که حامل اعضای یک خانواده در حال تردد بود نیز هدف تیراندازی افراد تروریست قرار گرفت که بر اثر آن، متاسفانه، ۲ عضو خانواده مجروح و یک نوزاد نیز فوت شد.

شب گذشته، واحد گشت یگان تکاوری، ویژه تامین امنیت شهروندان در ایام نوروز، در محور خاش _ ایرانشهر، مورد حمله تروریست های کوردل قرار گرفت که بر اثر آن، ستوان سوم محمد ذخیره، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فعالیت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز
  • پاسخ کوبنده هادی چوپان به خط و نشان کشیدن لانسفورد، قهرمان مسترالمپیا (فیلم)
  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • افزایش ۲۲ درصدی تولد نوزادان در آغازین روزهای سال ۱۴۰۳ نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل
  • فعالیت مراکز غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان در شهرستان مراغه
  • چوپان و ۱۰۰ گوسفند در اصفهان خفه شدند + فیلم | هیچ روزنه‌ای برای نفس کشیدن وجود نداشت!
  • نوزاد عجول در این مکان متولد شد
  • ثواب نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان + فیلم
  • شهادت یک نوزاد در تیراندازی تروریست‌ها در خاش
  • دهکده المپیک پاریس میزبان مهدکودک برای فرزندان ورزشکاران