Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@17:06:53 GMT

مسلمیه کلید عزاداری محرم/ روضه‌های خانگی را رونق دهیم

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۰۸۴۹

مسلمیه کلید عزاداری محرم/ روضه‌های خانگی را رونق دهیم

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: امسال دیگر صدای روضه چهارپایه خوان‌های شب‌های مسلمیه، در گذر حضرتی و چهارسوق بازارِ حرم سیدالکریم نمی پیچد. خیابان منتهی به حرم صدای دو دمه دسته‌ها و دمام زن‌ها را کم دارد. در دلِ بازاری‌های حرم دلشوره ای به پا شده؛ عادت کرده بودند به میزبانی عاشقان حسینی.

شاید سال ۱۲۷۰ که حاج مرزوق از کربلا به ایران آمد و مراسم مسلمیه را به راه انداخت، وقتی با استقبال دلدادگان مواجه شد هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که روزی با تمام شور و محبتی که در دل عاشقان حسینی به پاست، مراسم مسلمیه برگزار نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج غلامرضا سازگار، پیشکسوت مداحان ایرانی از سابقه ۸۰ ساله برگزاری ایام مسلمیه که در روزهای ششم، هفتم و هشتم ذی‌الحجة برگزار می‌شود، یاد می‌کند و با غم پنهانی که از برگزار نشدن مراسم در دل دارد خیلی کوتاه می‌گوید: «متاسفانه امسال به خاطر کرونا مراسم برگزار نمی‌شود، ولی دلیل نمی‌شود که مراسم سوگواری اباعبدالله و مراسم مسلمیه تعطیل شود. مراسم مسلمیه به صورت مجازی با حضور سخنرانان و ذاکرین اباعبدالله بدون حضور جمعیت از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.»

مگر می‌شود محرم را با حال و هوای خوبش که با تمام غمی که دارد، دل‌ها را زنده می‌کند، به خاطر ویروسی که اگر تمامش را در سراسر دنیا جمع کنیم به چند گرم هم نمی‌رسد، تعطیل کنیم؟! عشق حسینی، غم حسینی، شور حسینی ریشه در دل بچه شیعه دارد! حسین در وجود بچه شیعه جای دارد.

مگر می‌شود عطر محرم را که از مسلمیه اش به مشام می‌رسد، فقط در برپایی دسته‌های عزاداری خلاصه کرد؟! مگر فقط وجود دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای و سیستم‌های صوتی چند میلیونی، اسباب پهن شدن سفره عزای آل الله می‌شود؟!

حاج آقا سازگار توصیه اش به مداحان این است که: «نگذارید نام امام حسین (ع) از خانه‌ها محو شود، حتی اگر شده فقط برای زن و بچه‌هایتان روضه بخوانید. اگر خانواده‌ای نمی‌تواند در خانه‌اش روضه خوان دعوت کند، به نیت آنها روضه بخوانید؛ عزاداری غیرممکن نمی‌شود.»

از کجا معلوم شاید یکی از حکمت‌های کرونا، تلنگری باشد برای اینکه دوباره روضه‌های نمکی و پر از خیر و برکت خانگی برپا شود. بالاخره خواسته و ناخواسته، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم؛ یکی از راه‌های اقامه عزای حسینی با وجود کرونا هم همین برگزاری روضه‌های خانگی است و دیگری برگزاری هیئت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی است.

وقتی گریه بر امام حسین (ع) بسیار توصیه شده است، همین که "صلی‌الله علیک یا اباعبدلله" هم گفته شود و دل بشکند، اشک جاری می‌شود؛ حالا می‌خواهد در جمعیتی هزاران نفری باشد یا در محفلی دو سه نفره! می‌خواهد ذکر مصیبت از سیستم‌های پیشرفته میلیون‌ها تومانی پخش شود یا تنها از حنجره گرم روضه خوان شنیده شود! مهم غم حسین (ع) و خاندانش است که همواره جاری و ساری است.

کد خبر 4983430 مرضیه کیان

منبع: مهر

کلیدواژه: مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم حضرت عبدالعظیم حسنی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم ع غلامرضا سازگار مداحان روضه خانگی امام حسین ع ماه محرم ماه محرم و صفر مراسم عزاداری دسته عزاداری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین ویروس کرونا صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ویروس کرونا اینفوگرافیک ایران توییتر شیوع کرونا رادیو مهر مسکن ایالات متحده آمریکا صفحه اول روزنامه های ورزشی روح الله رجایی مراسم مسلمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۰۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه دوره آموزشی متنا در علی آباد کتول برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد نودهی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم اختتامیه دوره آموزشی متنا یا معماران تمدن نوین اسلامی در شهرستان علی آباد با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی و دیگر مسؤولان استانی و شهرستانی در روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوره آموزشی متنا را با رویکرد تربیتی فرهنگی برگزار می‌شود، افزود: این دوره در سال گذشته در قالب ۸۰ ساعت طی ۶ ماه در مدرسه علمیه بیت الهدی شهرستان علی آباد برگزار شد.

مسؤول مرکز راهبردی تعالی خانواده تبلیغات اسلامی گلستان گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده در اختتامیه این مراسم به افرادی که این دوره را گذراندند گواهینامه آموزشی داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در دوره آموزشی متنا ۶۰ نفر آموزش دیدند.

کد خبر 6085469

دیگر خبرها

  • مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران با حضور وزیر کشور
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد
  • برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • اختتامیه دوره آموزشی متنا در علی آباد کتول برگزار می شود
  • مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی برگزار می شود
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • ۴۰۰ زائر کهگیلویه و بویراحمدی به عتبات عالیات اعزام شدند