Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سبزوار از شهر‌های تاریخی و بزرگ خراسان رضوی در غرب این استان است که با ۹۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی، ۶ موزه، جاذبه‌های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی، ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

به گفته کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری، این صنعت در سبزوار آن طور که باید رشد نکرده و به آن پرداخته نشده است، گردشگری یکی از صنایع سودآور در دنیا است که اشتغال زایی بالایی را نیز به همراه دارد و در واقع توجه به صنعت گردشگری در سبزوار علاوه بر رشد فرهنگی شهر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  رونق گردشگری سبزوار؛ فقط به همت بخش خصوصی میسر است   علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث گردشگری سبزوار از زاویه‌های مختلفی قابل بررسی است، گفت: یک زاویه بنا‌های تاریخی و فرصت گردشگری است که می‌تواند از بابت قدمت و تاریخ سبزوار حائز اهمیت باشد.

 او با اشاره به آثار تاریخی سبزوار، ادامه داد: در این شهرستان مصلی تاریخی سربداران را داریم که متعلق به حدود ۸۰۰ سال قبل است و در خراسان کمتر چنین بنایی تاریخی سالم و آماده اجرا داریم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به «منارجنبان» سبزوار گفت: این اثر در اصفهان یک جاذبه گردشگری ویژه است، اما در سبزوار شاید خود اهالی سبزوار هم کمتر بدانند که چنین اثری وجود دارد. یکی دیگر از فرصت‌های تاریخی سبزوار کاروانسرا‌های قدیمی است که از فرصت‌های ویژه گردشگری سبزوار می‌باشند.   بیشتربخوانید ناشناخته ماندن ظرفیت های میراث فرهنگی سبزوار
عنابستانی بیان کرد: قرار گرفتن سبزوار در مسیر جاده مشهد تهران فرصت مناسبی است، زیرا سالانه ۴۰ میلیون مسافر از حاشیه این شهر عبور می‌کنند و ما متاسفانه توانسته ایم کمتر از ۱۰ درصد این مسافران را در سبزوار نگه داریم و یک شب اقامت کنند و از امکانات سبزوار استفاده کنند.

او با بیان اینکه فرصت دیگری که در سبزوار وجود دارد بحث گردشگری طبیعی و طبیعت گردی است، تصریح کرد: این مورد متاسفانه در سبزوار دیده نشده است. کویرگردی در منطقه شیر احمد و زیبایی‌هایی که در آن منطقه است، کویر مزینان و روستا‌های حاشیه کویر و مباحث مختلفی در سبزوار وجود دارد که می‌تواند فرصت‌های ویژه گردشگری باشد و برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد که هیچ کدام از این‌ها امروز به عنوان فرصت‌های بالقوه، بالفعل نشده و توجهی به آن‌ها نشده است.

عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مقاطعی به برخی از مباحث ممکن است پرداخته شده و احیا و کار شده باشد، اما اصلاً کاری که باید می‌شود انجام نشده و از این فرصت‌ها اصلا استفاده نشده؛ یکی از گلایه‌های ما همین است که متولیان امر در طول سالیان اخیر باید گزارش بدهند که برای احیای فرصت‌های تاریخی چه اقداماتی انجام داده‌اند و چه کار‌هایی صورت گرفته؟ برای اینکه از فرصت صنعت گردشگری ایجاد اشتغال کنیم چه کار‌هایی انجام داده‌ایم؟ به نظر می‌رسد کار‌هایی که انجام شده تقریبا صفر است. کار‌های انجام شده نسبت به فرصتی که داشته‌ایم کم بوده که در حد صفر است در این زمینه باید یک نهضتی را ایجاد کنیم.

عنابستانی در خصوص لزوم استفاده از بخش خصوصی در احیای بنا‌های تاریخی و رونق گردشگری، اظهار کرد: اگر بخواهیم برای احیای صنعت گردشگری به امید دولت‌ها باشیم یک امید واهی است، زیرا دولت‌ها درگیری‌های زیادی دارند و الان در شرایط فعلی هزینه‌های  دولت کمرشکن شده که سهم بسیار زیادی از بودجه مملکت را به خود اختصاص می‌دهد و چیزی به بودجه‌های عمرانی نمی‌رسد و اگر برسد به این جنس از بودجه‌های عمرانی نمی‌رسد.

او افزود: ممکن است اگر عمرانی باشد اولویت را به عمرانی‌های زیرساختی مانند جاده، پل، آب و برق داده شود و اعتبارات دولت‌ها و به ویژه این دولت فعلی اصلا به جنس احیای ساختار‌های بنا‌های تاریخی و یا گردشگری نمی‌رسد پس راهش این است که روابط را تسهیل و امکان حضور بخش خصوصی را در صنعت گردشگری به صورت خیلی خیلی قوی‌تر از امروز فراهم کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه بنا‌های تاریخی را بخش خصوصی باید احیا و از آن‌ها استفاده کند، ادامه داد: یکی از راهکار‌های احیای بنا‌ها بخش خصوصی است که در یک دوره منطقی بنا را تحویل دهند و درآمدزایی داشته باشند. کاروانسرای مهر یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر است، زیرا این بنا در حاشیه جاده رفت و برگشت تهران - مشهد قرار دارد. باید این کاروانسرا را به یک مجموعه شرکت گردشگری و هتلینگ تحویل دهیم تا احیا و فرصت ایجاد اشتغال انجام شود.

عنابستانی بیان کرد: برای سرمایه‌گذار باید ضوابط را آسان کرد و مقداری هم جرات و جسارت مدیران را زیاد کنیم. باید برای سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری فرش قرمز پهن کنیم و بخواهیم که بیاید و تسهیلات و مجوزات را برایش فراهم کنیم.

او با تاکید به اینکه باید به بخش خصوصی در گردشگری اعتماد کنیم، تصریح کرد: بدون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ممکن نیست که بتوانیم گردشگری را در منطقه سبزوار احیا کنیم. راه برون‌رفت از بن بست گردشگری که مدت‌هاست سبزوار در آن گیر کرده، باز کردن راه برای سرمایه‌گذار است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه و اقتصاد فرار است و جایی می‌رود که احساس امنیت و سود مناسب باشد؛ تاکید کرد: نمی‌توان بخش خصوصی را بیاوریم، اما امنیت مناسب را ایجاد نکنیم و یا سود مناسب را برایش طراحی نکنیم. بخش خصوصی باید بتواند برای سرمایه خود سود مناسبی ببیند و احساس امنیت و آرامش کند و این‌ها را باید در سبزوار درست کنیم. در توسعه گردشگری یک دست صدا ندارد احمد برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار با تاکید به اینکه توسعه گردشگری در هر شهرستان نیازمند همکاری بخش خصوصی و تمام ادارات و نهاد‌ها است، گفت: برنامه‌ریزی برای ارتقای ساختار‌های گردشگری و جذب مسافران به تنهایی بر عهده سازمان و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست.

او با بیان اینکه سبزوار دارای آثار تاریخی و فرهنگی شاخصی است که توسعه صنعت گردشگری آن نیازمند همکاری فرابخشی است، افزود: تبدیل سبزوار از معبر و گذر گردشگران به مقصد گردشگری نیازمند همکاری و توجه دستگاه‌های مختلف است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار با بیان اینکه در ورودی شهر که به نوعی ویترین گردشگری است، توسعه زیرساخت‌ها احساس می‌شود، ادامه داد: سبزوار در مسیر شاهراه ارتباطی قرار دارد و سالانه میلیون‌ها مسافر و زائر از مسیر این شهر تاریخی عبور می‌کنند که با جذب گردشگران بیشتر، صنایع دستی و اشتغال در این شهرستان رونق می‌یابد.

برادران با اشاره به آثار تاریخی موجود در این شهرستان، بیان کرد: وجود خانه‌های تاریخی، کاروانسرا‌ها و آرامگاه مفاخری، چون حکیم سبزواری، کاشفی، بیهقی و حمید سبزواری و مساجد تاریخی برخی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی این شهرستان برای گردشگران است.   انتهای پیام//ف.س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار تاریخی اشتغال زایی جاذبه های گردشگری مجلس شورای اسلامی گردشگری سبزوار بنا های تاریخی صنعت گردشگری نماینده مردم برای سرمایه آثار تاریخی بخش خصوصی فرصت ها بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، شهرام زند وکیلی با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر تذکر یکی از نیروهای مراقبتی مجموعه فرهنگی تاریخی، حافظیه به شعرخوانی کودکی بر سر مقبره حافظ شیرازی، گفت: برای حفظ کرامت انسانی بازدیدکنندگان از مقبره لسان‌الغیب به‌ویژه نونهالان ایران اسلامی، نیروی خاطی در مجموعه فرهنگی، تاریخی حافظیه توبیخ شد.

وی اظهار کرد: برخورد مناسب متولیان و مراقبین آثار، اهمیت بسزایی در توسعه صنعت گردشگری دارد و اگر نحوه برخورد با مسافران و گردشگران متناسب با اصول رفتاری حوزه گردشگری باشد، بی‌تردید عاملی برای سفر دوباره گردشگران به این مقصد خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند
  • فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان