Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با آغاز اکران مستند داستانی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست، از تیزر جدید آن رونمایی شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در زیر اخبار سینمای مستند را می‌خوانید: 

مستند «ترینیتی» عرضه اینترنتی شد/ روایتی از  اسم رمز نخستین انفجار هسته‌ای

فیلم مستند «ترینیتی» با روایتی از تاریخچه انرژی اتم، فواید و بلایای این ذرات کوچک برای مردم دنیا و همچنین علت نیاز به این انرژی برای مردم جهان عرضه اینترنتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی قرار شد اولین بمب اتم توسط ارتش ایالات متحده آمریکا منفجر شود، اسم رمز این عملیات "ترینیتی" نام گرفت و در فیلم مستند «ترینیتی» به فواید بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای و تنازعات سیاسی و اقتصادیِ شکل‌گرفته حول این مسئله پرداخته شده است. این مستند هم‌اکنون در سایت‌های آنلاین فیلم در دسترس علاقه‌مندان به سینمای مستند قرار دارد.

پس از آزمایش تی‌ان‌تی قرار شد اولین بمب اتم توسط ارتش ایالات متحده آمریکا منفجر شود و اسم رمز این عملیات ترینیتی نام گرفت. اسم رمزی که به معنای تثلیث یا همان سه‌گانه‌باوری پدر، پسر و روح القدس در اعتقادات مسیحی بود و قرار بود بزرگ‌ترین کشتار بشری با نام مسیح آغاز شود. ترینیتی، اسم رمز نخستین آزمایش انفجار سلاح هسته‌ای بود. بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی تنها چند هفته پس از این آزمایش رخ داد.

در مستند «ترینیتی» از سویی به فواید بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای و کاربردهای متنوع این صنعت در زمینه‌های مختلف علمی پرداخته می‌شود و از سوی دیگر تنازعات سیاسی و اقتصادیِ شکل‌گرفته حول این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد.

فیلم مستند 26 دقیقه‌ای "ترینیتی" به کارگردانی مسعود کارگر و تهیه‌کنندگی سیدجمال عودسیمین  تهیه شده در مؤسسه اوما فیلم و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

مستند کرونایی A_B_C_D روی میز تدوین 

تدوین مستند کرونایی A_B_C_D ساخته محسن خان‌جهانی توسط مهدی باقری آغاز شد. این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه می‌شود.

این فیلم مستند به کارگردانی محسن خان‌جهانی، درباره‌ تأثیرات اجتماعی شیوع ویروس کرونا بر جامعه است؛ این مستندساز از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با گروه کوچکی به ثبت این لحظات خاص در جامعه پرداخته است.

وی که به تازگی فیلمبرداری این مستند را به پایان برده است، تدوین آن را به «مهدی باقری» از کارگردانان نام‌آشنای سینمای مستند سپرده که در عرصه‌ تدوین هم فعال است.

مهدی باقری کارگردانی و تدوین مستندهایی چون «اهمیت عارف بودن»، «پیر پسر»، «اهالی خیابان یک‌طرفه»، «مهربانو»، «ناگهان تو گمشدی»، «ایران‌شهر»، «مرغ سحر» و... را در کارنامه فیلمسازی خود ثبت کرده است.

محسن خان‌جهانی که جدیدترین مستندش را به تهیه‌کنندگی کاوه احمدی می‌سازد، امیدوار است در شرایطی این فیلم به نمایش درآید که ویروس کرونا ریشه‌کن شده باشد و مخاطبان با آرامش کامل به سینما بیایند.

مستند A_B_C_D محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و امیر جغتایی (مدیر فیلمبرداری)، احمدرضا طایی (صدابردار)، مهیار میرجلالی و محمد حسنی (فیلمبرداران) و امیرمهدی صادقی (مدیر تولید) با این پروژه همکاری داشتند.

محسن خان‌جهانی پیش از این ساخت مستندهای «آزادراه»، «کلید»، «صندلی 257‌» و «یار دبستانی» را در کارنامه کاری‌اش داشته است.

تیزر «خط باریک قرمز» رونمایی شد

همزمان با آغاز اکران مستند داستانی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از تیزر جدید آن رونمایی شد. این تیزر با صدای سارا بهرامی بازیگر سینما و دارنده سیمرغ جشنواره ملی فیلم فجر، برای بحث برانگیزترین مستند سال 98 طراحی و اجرا شده است.

ماجرای «خط باریک قرمز» از این قرارست که یک گروه مجرم نوجوان در زندان با کمک چند مربی نمایش تصمیم می‌گیرند نمایشی را روی صحنه ببرند و ناگفته‌های زندگی خود را از این طریق بیان کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که اگر این نمایش موفق بود، به این بهانه و برای اجرا یک روز از زندان خارج شوند، اما عده‌ای تصمیم به فرار دارند.

«خط باریک قرمز» اولین مستند ایرانیِ برنده جایزه نت‌پک (شبکه توسعه سینمایی آسیا و اقیانوسیه) در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است و جوایز مختلف داخلی و خارجی را در کارنامه دارد، اما آنچه این اثر را متمایز می‌کند این است که میلاد از شخصیت‌های داخل فیلم به دلیل ساخت و دیده شدن این مستند، مورد بخشش قرار گرفت و اعدام نشد.

نسخه‌ای که از این فیلم از امروز 6 مرداد اکران شده است با آنچه در جشنواره‌ها به نمایش در آمد، متفاوت است. خوشدست در این باره می‌گوید: فیلم پایان‌بندی تازه‌ای دارد و در آن به کنجکاوی مخاطبان حرفه‌ای که قبلاً یک بار فیلم را دیده بودند، به صورت تصویری درباره سرنوشت شخصیت‌های این مستند سینمایی پاسخ می‌دهد.

در این مستند داستانی، توماج دانش بهزادی در کنار فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، آرش آبسالان، یاسر خاسب و همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت حضور دارند.

 

مستندی متفاوت از شهیدی که حاج قاسم به او ارادت داشتمستند «سید شجاع» عرضه اینترنتی شد

انتهای پیام/ 

R1539/P/S4,34/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اوج مرکز گسترش سینمای مستند سینمای مستند مستند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط اوج مرکز گسترش سینمای مستند سینمای مستند مستند پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ هنرپیشه «اژدها وارد میشود» درگذشت ۲ آخرین بازمانده «برباد رفته» در ۱۰۴ سالگی درگذشت ۳ رحمت‌الله حسن‌پور درگذشت ۴ سفر ابدی و حتمی در بیان آیت‌الله بهجت/ چگونه خداوند در وجود مؤمن رغبت به مرگ را ایجاد می‌کند؟ ۵ خانواده ایرانی| راهکارهای مواجهه با همسران کاهل‌نماز/ انس با نماز چه‌نقشی در زندگی مشترک دارد؟ ۶ چرا "دخترم نرگس" سریال‌های تهرانی را پشت سر گذاشت؟/ داستان‌گویی روان و معماهای بجا ۷ حجت‌الاسلام انصاریان: برپایی مجلس امام‌حسین(ع) در این زمان از افضل واجبات است ۸ "غرقاب" روایت رهبر انقلاب از واقعیت‌های پنهانی افول تمدنی غرب مهمترین اخبار فرهنگی برخی «فیلمسازان» برای ساخت آثار مذهبی دو برابر بودجه دریافت می‌کنند!/در شأن نام شهدا فیلم بسازیم سفارشات بالاست،‌ حباب ارز نمی‌گذارد پاسخ دهیم/ موجی از تعدیل نیرو در انتظار صنعت چاپ هنجارشکنان فرهنگی چگونه از فیلتر وزارت ارشاد عبور می کنند؟/ مجوز سازمان سینمایی به شاخ اینستاگرام! "غرقاب" روایت رهبر انقلاب از واقعیت‌های پنهانی افول تمدنی غرب مهمترین اخبار تسنیم سوئیس: اولین معامله با ایران از طریق کانال تجاری بشردوستانه انجام شد افشاگری هنیه درباره پیشنهاد ۱۵میلیارددلاری رژیم‌های عربی برای توقف مقاومت جزییات ارزهای برنگشته به چرخه اقتصادی کشور/ کدام صادرکنندگان ارزهای صادراتی را برنمی‌گردانند؟ بررسی تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی در کمیسیون امنیت ملی تثبیت استراتژی بازدارندگی حزب‌الله لبنان/ چرا اسرائیل قبل از هرگونه تجاوز هزاران بار به عواقب آن می‌اندیشد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوج مرکز گسترش سینمای مستند سینمای مستند مستند اوج مرکز گسترش سینمای مستند سینمای مستند مستند مرکز گسترش سینمای مستند محسن خان جهانی خط باریک قرمز رونمایی شد فیلم مستند اسم رمز هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۹۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟

آفتاب‌‌نیوز :

حملات پهپاد‌های اوکراینی به یک سایت راداری روسیه ممکن است از یکی از خطوط قرمز مسکو برای استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای عبور کرده باشد؛ بند «اختلال در اقدامات واکنش نیرو‌های هسته‌ای» بر اساس متن فرمان کرملین که در سال ۲۰۲۰ توسط ولادیمیر پوتین امضا شد.

طبق گزارش‌ها، پهپاد‌های اوکراینی مرکز ۵۹۰ مهندسی رادیویی جداگانه واحد نظامی ۸۴۶۸۰ در شهر کویلکینو را در صبح چهارشنبه و همچنین ۱۱ آوریل هدف قرار دادند. کوویلکینو در جمهوری موردویا، حدود ۴۰۰ کیلومتری از مرز اوکراین است.

به نوشته نیوزویک، این سایت محل استقرار یک رادار «کانتینر» بر فراز افق ۲۹B۶ است که بخشی از شبکه شناسایی و هشدار اولیه روسیه برای حملات هوافضا، از جمله حملات موشک‌های بالستیک است.

منابع می‌گویند نتایج حمله روز چهارشنبه هنوز در حال ارزیابی است. گزارش‌های رسانه‌های اوکراینی حاکی از آن است که ساختمان پست فرماندهی این سایت در جریان حمله ۱۱ آوریل آسیب دیده است، در حالی که مقامات روسی گفته‌اند دو هواپیمای بدون سرنشین سرنگون شده‌اند.

اگر سیستم رادار کانتینر تحت تأثیر حمله قرار گرفته باشد، این حملات ممکن است طبق فرمان سال ۲۰۲۰ پوتین، یکی از «شرایط تعیین کننده امکان استفاده فدراسیون روسیه از سلاح هسته‌ای» را برآورده کند.

این شرایط شامل «دریافت اطلاعات موثق در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک برای حمله به سرزمین‌های فدراسیون روسیه و (یا) متحدان آن» و «استفاده دشمن از سلاح‌های هسته‌ای یا دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی در سرزمین‌های فدراسیون روسیه و (یا) متحدان آن است».

معیار‌های دیگر عبارتند از: «اثرگذاری دشمن بر تأسیسات حیاتی دولتی یا نظامی فدراسیون روسیه که منجر به اختلال در اقدامات واکنشی نیرو‌های هسته‌ای می‌شود» و «تجاوز به فدراسیون روسیه با استفاده از سلاح‌های متعارف، زمانی که موجودیت دولت در معرض تهدید است.»

تهدید تشدید تنش هسته‌ای از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ بر سر تهاجم گسترده روسیه به اوکراین بوده است - چه از طریق سلاح‌های هسته‌ای یا یک فاجعه در یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای غیرنظامی در منطقه نبرد.

پوتین و مقامات ارشد او بار‌ها درباره یک رویارویی هسته‌ای به دلیل دخالت غرب در درگیری هشدار داده‌اند، همانطور که رهبران متحدان اوکراین از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چنین هشدار‌هایی داده‌اند. برجسته‌ترین نگرانی‌ها مربوط به کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه است که برای استفاده موضعی در میدان نبرد طراحی شده‌اند. کرملین هرگز هیچ «خط قرمز» ملموسی فراتر از اسناد دکترین هسته‌ای خود تعیین نکرده است.

پوتین در ماه مارس گفت که دشمنان غربی «باید متوجه شوند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آن‌ها هدف قرار دهد. همه این‌ها واقعاً تهدیدی برای درگیری با استفاده از سلاح هسته‌ای و نابودی تمدن است، آیا آن‌ها متوجه نیستند؟»

تهدید تشدید تنش هسته‌ای ابزاری قدرتمند برای کرملین در تلاش برای جلوگیری از کمک غرب به اوکراین و تحت فشار قرار دادن کیف به سمت دادن امتیازات ارضی و سیاسی است. با وجود تمام تهدید‌های روسیه، ایالات متحده بار‌ها گفته است که هیچ نشانه‌ای از آمادگی مسکو برای توسل به سلاح‌های کشتار جمعی در اوکراین ندیده است.

در اوایل جنگ اوکراین الکسی زایتسف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، کسانی را که احتمال استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای را مطرح می‌کردند به «دروغ‌گویی آگاهانه» متهم کرد و افزود: «روسیه قاطعانه به این اصل پایبند است که هیچ برنده‌ای در جنگ هسته‌ای وجود ندارد و نباید چنین اتفاقی بیافتد.»

رفتار روسیه، برخلاف لفاظی‌ها، تاکنون با این اصل همسو بوده است. اوکراین چندین حمله به خاک روسیه انجام داده است که از نظر تئوری به آستانه‌های تعیین شده در دکترین هسته‌ای مسکو می‌رسد، اما کرملین هیچ قصدی برای تشدید تنش نشان نداده است.

پهپاد‌ها و موشک‌های اوکراینی بار‌ها به پایگاه‌های هوایی میزبان هواپیما‌های بمب‌افکن هسته‌ای روسیه حمله کرده‌اند و هواپیما‌های هشدار اولیه را هدف قرار داده‌اند، مانند حملات به پایگاه‌های هوایی انگلس و دیاگیلوو در داخل روسیه در دسامبر ۲۰۲۲. کیف همچنین کشتی‌های روسی‌ای را هدف قرار داده است که می‌توان آن‌ها را با موشک‌های هسته‌ای مسلح کرد.

مسکو عموما به جای تشدید درگیری، با تسلیحات متعارف و با عقب بردن نیروهایش به مواضع امن‌تر پاسخ داده است. با این حال، حملات دوربرد اوکراین شکایاتی را از سوی شرکای غربی کیف برانگیخته است که باعث ناراحتی اوکراینی‌هایی شده است که تحت بمباران دائمی روسیه در سراسر کشور زندگی می‌کنند، در حالی که در طول خط مقدم درگیر یک دفاع سخت و پرهزینه هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پاییز ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد که همتای روس او از ترس جان خود از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد. زلنسکی درباره پوتین گفت: «او می‌داند که پس از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای دیگر نمی‌تواند به اصطلاح جان خود را حفظ کند و من از این اطمینان دارم».

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»
  • راه یابی مستند بانوی کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره ملی
  • ساچمه‌های آلوده در جلیقه‌های انفجاری کرمان | افشای ابعاد جدید جنایت تروریستی؛ دلیل عفونت بسیار شدید و عجیب مجروحان مشخص شد
  • مستند راز میرزا رونمایی می‌شود
  • درباره «بی بدن» و «قوی‌دل»/ پرونده‌های واقعی، اشک‌ها و لبخندها
  • افشای ابعاد جدید از انفجار تروریستی کرمان
  • مستند «راز میرزا» رونمایی می‌شود
  • فیلم| برای نخستین بار؛ رونمایی از پهپاد رزمی مهاجر ۶ در بغداد
  • رونمایی از تیزر سریال «هیس، هیچی نیس!»