Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  فرامرزی معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار در برنامه تیتر امشب در خصوص آمار تورم تیرماه تصریح کرد: برای محاسبه نرخ تورم از فرمول بین المللی استفاده می شود . برای گرفتن آمار تورم شهری به ۲۳۱ شهر کشور و ۳۵۷ منطقه  و برای اخذ  تورم روستایی به ۳۲۶ آبادی کشور مراجعه می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: برای  اخذ آمار هزینه و درآمد خانوار به خانواده ها مراجعه می کنیم و اطلاعات استفاده خانوار از ۱۰۰۰ قم کالا کسب می شود.

فرامرزی افزود: همچنین قیمت ۴۷۵ قلم کالای پرمصرف ۲ تا ۳ بار در ماه جمع آوری می شود و بعد از جمع آوری در کل کشور میانگین قیمت می‌گیریم با استفاده از سهم کالا در سبد خانوار  گروه کالایی را تشکیل می دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تورم اعلام شده مربوط به متوسط قیمت ۴۷۵ قلم کالا است گفت: تورم ماهانه رشد قیمت کالا نسبت به ماه قبل را نشان می دهد که آمار تیرماه ۶.۴ درصد بوده و این عدد نسبت به ماه های قبل بسیار بالاست.

او افزود: تورم نقطه به نقطه  ۲۶.۹ درصدی مربوط به رشد قیمتی کالاها در تیر امسال نسبت به تیرماه سال ۹۸ می شود.

فرامرزی در پاسخ به این انتقاد که مظنه قیمتی کالاها در سایت مرکز آمار مشخص نیست گفت:  داده های باز باید در اختیار کاربران قرار بگیرد . در حال حاضر  قیمت را از کارگاه های خرده فروشی به دست می آوریم اما قرار دادن داده های باز بر روی سایت در دستور کار ما قرار دارد.

او ادامه داد: هم اکنون متوسط قیمت برخی کالاها را روی سایت می گذاریم به طور مثال متوسط قیمت گوشت گوسفند در تیرماه ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

مظنه قیمت کالاها باید در سایت مرکز آمار اعلام شود

در ادامه عبدالهی کارشناس آمار تصریح کرد: شاخص تورم اعلام شده، متوسط افزایش قیمت ها در کل اقتصاد است اما ممکن است افراد مختلف با تورم های متفاوتی مواجه شده باشند.

او ادامه داد: تورم استان ها و دهک های مختلف  با هم متفاوت است، لزوما همه افراد جامعه درک یکسانی از تورم ندارند.

این کارشناس آمار در خصوص بحث کیفیت آمارها گفت: مرکز آمار مظنه قیمتی برای ۴۷۵ قلم کالا را اعلام نمی کند.در برخی کالاهای اساسی که حدود ۲۵ قلم کالا است قیمت روی سایت گذاشته می شود و مابقی یعنی ۴۵۰ قلم، مظنه قیمت ندارند.

او افزود : در این شرایط به هیچ وجه نمی شود ارزیابی کرد که مرکز آمار درست و طبق دستور العمل بین المللی عمل می کند یا خیر.

 

در ادامه برنامه اروندپور سخنگوی سازمان حمایت در خصوص برخورد با تخلف گران‌فروشی گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت قانونی مطابق با هزینه های تولید و افزایش قیمت غیرقانونی در بازار مواجه هستیم.

او افزود: از هفته گذشته طرح جدید بازرسی برای کالاهای پرمصرف و اولویت دار، در ادامه برنامه های قبلی  اجرا شده است.

اروندپور در خصوص چرایی افزایش چندین باره قیمت مصوب برخی کالاها گفت: قیمت مرغ تا ماه پیش ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود و یکبار افزایش قیمت داشت که  به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

او افزود: در بازار عوامل مختلفی بر قیمت مرغ اثر گذار است. قیمت مرغ با مولفه هایی همچون نهاده تغییر  می کند. مرغدارها پیش بینی می کنند نهاده با ارز دولتی تامین نشود و این بر گرانی مرغ تاثیر گذار است.

اروندپور با انتقاد از روند رسیدگی به پرونده های تخلف در سازمان تعزیرات تصریح کرد: تعداد پرونده های تشکیل شده در حوزه تخلف گران‌فروشی ۵۶ هزار و ۳۴۲ مورد بوده که به سازمان تعزیرات ارسال شده است. پرونده ۱۲ شرکت لبنیاتی از سال ۹۷ به سازمان تعزیرات ارسال شده است که از این تعداد تنها برای ۴ پرونده حکم صادر شده و ۱ مورد تبرئه شده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا نظارت ها منجر به پیشگیری از تخلف گران‌فروشی نمی شود؟  گفت: وقتی تکانه اقتصادی پیش می آید تاثیر آن را به صورت ملموس در بازار می بینیم. حبوبات تا قبل از عید با ارز دولتی تامین می شد و حذف ارز دولتی  باعث تغییر قیمت کالا ها می شود.

 

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرکز آمار قیمت کالا تخلف گران فروشی افزایش قیمت مظنه قیمت مرکز آمار قلم کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۲۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان

سید عماد شاهرخی در حاشیۀ برگزاری طرح تشدید بازرسی‌ها در بازار کالا‌های اساسی لرستان، گفت: ۵۰ تیم بازرسی نظارت بر بازار کالا‌های اساسی را در این استان به‌عهده دارند.

او با اشاره به انجام ۸۲ هزار بازرسی از واحد‌های صنفی لرستان در سال گذشته، اضافه کرد: این بازرسی‌ها به تشکیل شش هزار پرونده منجر شده‌است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام جریمۀ ۲۷۰ میلیارد تومانی برای واحد‌های صنفی متخلّف در این استان، متذّکر شد: فروشندگان درج قیمت و قیمت مصوّب روی کالا‌های اساسی را رعایت کنند.

او با تأکید به انجام ۹ هزار و ۴۰۰ بازرسی از بازار کالا‌های اساسی طی دو ماه اخیر، بیان کرد: ۹۰۰ پرونده برای عدم رعایت قانون در واحد‌های صنفی تشکیل شده‌است.

شاهرخی یادآور شد: طرح تشدید نظارت و بازرسی بر فعالیت کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های بسته‌بندی وابسته به دام، طیور و آبزیان از امروز توسط ۵۰ تیم بازرسی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام داد: مردم در تماس با سامانۀ ۱۲۴ هرگونه تخلف در حوزۀ کالا‌های اساسی را اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد