Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@22:04:24 GMT

خروج فولاد از بورس کالا به مصلحت نیست

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۲۸۱۳

به گزارش اکوفارس به نقل از اخبارفلزات، قیمت محصولات فولادی در بورس کالا چند وقتی است که شیب صعودی دارد و این افزایش قیمت ها به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و فعالان صنعتی منطقی نیست؛ چرا که بازارهای جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا در رکود به سر می برند و تقاضای داخلی هم تحول خاصی نشان نمی دهد. با این شرایط و در نظر گرفتن این نکته که افزایش نرخ مصوب خیلی از صنایع تولیدی حدود 20 تا 25 درصد بوده و ضمنا درآمدهای مردم هم رشد زیادی نداشته؛ جهش قیمت فولاد که بهای تمام شده ساختمان و خودرو و لوازم خانگی و ده ها قلم کالای دیگر را بالا می برد، قابل توجیه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالا شایعه شده رئیس جمهور دستور خروج محصولات فولادی را در بورس کالا صادر کرده است و قرار است در آینده ای نه چندان دور، معاملات فولاد و محصولات مشتقه آن در خارج از بورس کالا انجام شود.
محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن و کارشناس صنعت فولاد در این خصوص گفت: خروج محصولات فولادی از بورس کالا، به مصلحت بازار فولاد و اقتصاد نیست و بهتر است به جای خارج کردن معاملات محصولات فولادی از بورس کالا، ساختار مبادلات، نحوه قیمت ها و میزان عرضه ها را اصلاح کرد.
وی افزود: می توان با تشدید نظارت ها بر بورس و رشد عرضه ها و اصلاح شیوه قیمت گذاری ها، بدون آنکه معاملات را از فضای شفاف بورس کالا خارج کنیم، بازار فولاد را سامان دهیم. بورس کالا بهترین بازار برای معاملات فولاد خواهد بود؛ مشروط بر آنکه دولت به فکر تشکیل یک اتاق قیمت گذاری باشد که قیمت ها را بر مبنای واقعیت های اقتصادی تعیین کند. خروج احتمالی فولاد از بورس کالا، این دغدغه را هم به دنبال خواهد داشت که برخی تولیدکنندگان، محصولات کم کیفیت تر را روانه بازار کنند یا محصولات درجه یک، بازار سیاه پیدا کند‌.
رئیس سابق اتحادیه آهن و فولاد گفت: افزایش قیمت محصولات فولادی، منطقی نیست. رشد قیمت ها به دلیل وابستگی ما در قیمت گذاری به نرخ ارزهای خارجی است. در شرایطی که تمام نهاده های تولید، از داخل کشور تامین می شود؛ چرا باید قیمت گذاری فولاد بر اساس نرخ ارز باشد؟ باید شورایی برای قیمت گذاری وجود داشته باشد که قیمت پایه محصولات، بر اساس قیمت تمام شده هر محصول به علاوه حاشیه سود منطقی تولیدکننده تعیین گردد. با این روش قیمت گذاری، نه تولیدکنندگان متحمل ضرر و زیانی می شوند و نه به مردم، اجحاف خواهد شد. این روش قیمت گذاری باید در مورد کل چرخه فولاد اجرایی شود. تولیدکنندگان می توانند مازاد بر نیاز داخل را هم صادر کنند و درآمدهای ارزی، جایزه ای است برای شرکت ها. اما گره زدن قیمت های داخلی به نرخ ارز اصلا اقدام مناسبی نیست.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: محصولات فولادی بورس کالا قیمت گذاری قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۴ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ قیمت امروز اطلس و شاهین

فرارو- قیمت اطلس در بازار آزاد امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت با کاهش پنج میلیونی نسبت به دیروز به ۵۸۵ میلیون تومان رسید.

ساینا S دنده‌ای هم که امروز ۴۴۵ میلیون تومان قیمت دارد، پنج میلیون ارزان شده، اما کوییک SR و شاهین دنده‌ای به‌همین اندازه افزایش قیمت دارند.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد به ۷۸۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد و خرید کوییک SR حدود ۴۶۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ هم که یکی از وارداتی‌های فعلی است، به‌طور متوسط یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان ارزش دارد و افت قیمت ۱۰ میلیونی را به‌ثبت رسانده است. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهد کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل سوم اردیبهشت چهارم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

450 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

442 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

460 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

590 میلیون تومان

585 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 750 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

775 میلیون تومان

780 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

875 میلیون تومان

875 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۴ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ قیمت امروز اطلس و شاهین
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • قیمت خودرو امروز ۲ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دنا گران شد
  • تغییر زمین بورس بازان
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند