Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@17:09:13 GMT

چگونه مصرف رسانه‌ای کودکان را کنترل کنیم؟

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۳۴۹۷

چگونه مصرف رسانه‌ای کودکان را کنترل کنیم؟

معاون انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: یکی از راهکارهای رژیم مصرف و پیاده سازی رژیم مصرف در جامعه در اختیار بودن ابزارهای کنترل والدین برای والدین است تا بتوانند رژیم مصرف کودکان را کنترل کنند.

خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانه: تمام گروه های سنی باید به رژیم مصرف توجه کنند، زیرا عدم توجه به رژیم مصرف در هر مقطع سنی از زندگی می تواند آثار و تبعات مخصوص به خود را به وجود بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم دقیق موضوع را بررسی کنیم باید گفت در کودکان عدم رعایت رژیم مصرف باعث مشکلات جسمی می شود و حتی ممکن است که در رشد جسمی شان اختلال ایجاد کند، زیرا مصرف بیش از اندازه از رسانه در کودکان سبب می شود که آنها کم تحرک و در نهایت چاق شوند.

همچنین تأثیر زیاد از محتوای نامناسب با سن کودکان منجر به بلوغ زودرس می شود و در نهایت مشکلات روحی و روانی را در آنها شاهد خواهیم بود. این بخشی از صحبت های علی محمد رجبی معاون انجمن سواد رسانه ای ایران است.

 

او بر این باور است یکی از راهکارهای رژیم مصرف و پیاده سازی رژیم مصرف در جامعه در اختیار بودن ابزارهای کنترل والدین برای والدین است تا بتوانند رژیم مصرف کودکان را کنترل کنند. همچنین ابزار های مدیریت مصرف رسانه باید در اختیار بزرگسالان قرار بگیرند تا بتوانند مدیریت زمان را برای محتوا داشته باشند.

به بهانه رژیم مصرف رسانه کاربران دقایقی با او به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

** تعریف شما از رژیم مصرف چیست؟

- رژیم مصرف یا رژیم مصرف رسانه به برنامه ریزی و مدیریت زمانی و محتوای استفاده از رسانه ها، ابزارهای رسانه ای و محتوای رسانه ای گفته می شود و یکی از نیازمندی ها و ضروریات زندگی امروز بشر به شمار می رود.

** بنظر شما چرا باید اساسا رژیم مصرف رسانه را رعایت کنیم؟

- برخلاف چندین سال قبل که افراد رسانه ها را محدود در اختیار داشتند، امروز رسانه ها اعم از مدل های مختلفی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال، رسانه های مکتوب، رسانه های تعاملی، رسانه های دوسویه و رسانه های چندسویه با انواع و اقسامی در اختیار کاربران است، به همین دلیل افراد امروز تمام وقت رسانه ها را در انواع و اقسام مختلف در اختیار دارند، یعنی در همه لحظه ها می توانند به رسانه ها دسترسی داشته باشند و اگر در این فضا کاربری نتواند مصرف رسانه ای اش را مدیریت کند، قطعا دچار آسیب های بدتری می شود که اعتیاد رسانه ای و محتوای رسانه ای یکی از آسیب های آن به شمار می رود.

متأسفانه امروز در جامعه مان شاهد هستیم که در حوزه های کلان حاکمیتی به حوزه رژیم مصرف توجه جدی نمی شود. همچنین در مدارس و آموزش و پرورش هم موضوع آموزش رژیم مصرف به بچه ها جدی گرفته نمی شود. در حوزه فناوری هم شاهد این موضوع و عدم توجه هستیم.

 

بنابراین ما نیاز داریم متناسب با تنوعی که در رسانه های مختلفی که در اختیارمان است، حتما قدرت مدیریت استفاده از آنها را داشته باشیم تا دچار آسیب های ناشی از سوءمصرف رسانه نشویم.

**چه نهادها و سازمان هایی می توانند برای کاربران رژیم مصرف را مشخص و تعیین کنند؟

- تعیین رژیم مصرف یک امر کاملا فردی است و متناسب با شغل، تخصص و سطح نیاز افراد به رسانه، تغییر می کند. این موضوع مبنی بر اینکه برنامه ای مشخص و ثابتی از مصرف رسانه برای همه افراد جامعه تعیین کنیم، امکان پذیر نیست، اما کمک به انتخاب رژیم مصرف درست و مدیریت مصرف رسانه یک حوزه تخصصی است که برای تحقق این امر نیازمند گردآمدن آموزش و پرورش، روانشناسان، جامعه شناسان و متخصصان علوم ارتباطی به دور هم هستیم تا از نگاه ها و دیدگاه های مختلف با آگاهی بخشی به مردم و با معرفی مدل های انتخابی رژیم رسانه و رژیم مصرف و کمک به شناخت رسانه به جامعه و مردم کمک کنند و در نهایت کاربران بتوانند رژیم رسانه و رژیم مصرف رسانه ای خوبی انتخاب کنند و به آن پایبند باشند.

 

در خصوص کودکان باید گفت که والدین قطعا نقش زیاد و تعیین کننده ای دارند تا بتوانند رژیم مصرف رسانه ای فرزندان و خانواده شان را تعیین کنند و شکل مناسبی به آن دهند.

خانواده‌ مهم ترین نهاد برای کنترل مصرف رسانه 

اساسا مدیریت مصرف رسانه علاوه بر اینکه به کمک رسانه های جمعی رادیو تلویزیون و نهادهای مرجع هر جامعه نیاز دارد، به خانواده و درون خانواده بسیار وابسته است و شاید بتوانیم بگوییم مادران خانواده، اصلی ترین نقش در پیاده سازی رژیم مصرف رسانه را در خانواده دارند.

**بنظر شما آیا گروه های سنی مختلف به رژیم مصرف نیاز دارند؟

- هر فردی متناسب با سن علاوه بر تغییرات جسمانی، تغییرات روحی و روانی هم دارد، به همین دلیل نیازمند یک رژیم مصرف رسانه است. همچنین نیازمندی های جسمی، روحی و روانی هر گروه سنی نوجوان، جوان، بزرگسال و کهنسال، قطعا متفاوت با یکدیگر است و این تفاوت در هر نیازمندی های جسمی، روحی و روانی در هر مقطعی از زندگی ایجاب می کند که متناسب با همان نیازمندی ها رژیم مصرف رسانه ای شان هم تغییر کند و اساسا اگر ما به مقوله سن در رژیم مصرف و انتخاب رژیم مصرف توجه نکینم، نمی توانیم رژیم مصرف درست و خوبی را انتخاب کنیم و به درستی آن را پیاده سازی کنیم.

** در حال حاضر ارزیابی شما رژیم مصرف گروه های مختلف جامعه چگونه است؟

- اعداد و ارقام مختلفی از رژیم مصرف رسانه ای در گروه های سنی و کاربران مختلف اعلام می شود. در برخی تحقیقات از نگاه سنی به مووضوع نگاه می شود و در برخی دیگر اقشار مختلفی از جامعه همچون دانشجو، کارمند، خانم های خانه دار و دانش آموزان مورد پژوهش قرار می گیرد.

صرف نظر از اینکه افراد از نظر زمانی چقدر از رسانه استفاده می کند، از نظر محتوایی برآوردها نشان می دهد که بیشترین محتوایی که کاربران با آن سروکار دارند از نظر گروه بندی نوع محتوا، محتوایی است که با حوزه سرگرمی ارتباط دارد و محتواهایی که در حوزه سرگرمی دسته بندی می شود، بیشترین اقبال را در میان کاربران رسانه ای به خصوص در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها به خود اختصاص می دهند.

 

همچنین و از منظر اینکه این محتوا ها چگونه ارائه می شود، محتوای تصویری و ویدئویی بیشترین حجم محتوای را به خود اختصاص می دهند.

در گروه های سنی کودک و نوجوانان، بازی های رایانه ای و موبایل زمان بیشتری از کاربران را به خود اختصاص می دهد و متناسب با افزایش سن تغییرات به این صورت است که از بازی ها زمان کمتری صرف می شود و حوزه سرگرمی تقویت و سپس بحث اخبار و توجه به اخبار و پیگیری اخبار از طریق شبکه های اجتماعی به مرور افزایش می یابد و در رتبه های بعدی هم انواع تعاملات میان افراد اعم از ارسال پیام به یکدیگر، استفاده از آن برای تعاملات دو طرفه و چند طرفه بخش زیادی از مصرف رسانه ای را به خود اختصاص می دهند.

**بنظر شما کدام یک از گروه های سنی در جامعه بیش از سایرین به رژیم مصرف نیاز دارند؟

- واقعیت این است که تمام گروه های سنی باید به رژیم مصرف توجه کنند، زیرا عدم توجه به رژیم مصرف در هر مقطع سنی از زندگی می تواند آثار و تبعات مخصوص به خود را به وجود بیاورد. اگر بخواهیم دقیق موضوع را بررسی کنیم باید گفت در کودکان عدم رعایت رژیم مصرف باعث مشکلات جسمی می شود و حتی ممکن است که در رشد جسمی شان اختلال ایجاد کند، زیرا مصرف بیش از اندازه از رسانه در کودکان سبب می شود که آنها کم تحرک و در نهایت چاق شوند.

همچنین تأثیر زیاد از محتوای نامناسب با سن کودکان منجر به بلوغ زودرس می شود و در نهایت مشکلات روحی و روانی را در آنها شاهد خواهیم بود.

 

مصرف بیش از اندازه در نوجوانان سبب خودشیفتگی می شود و تقویت حس مطرح کردن خودشان، تظاهر، بروز ویژگی های جسمی و ایجاد مزاحمت برای یکدیگر می شود.

مصرف بیش از اندازه رسانه سبب سوءظن در زوجین می‌شود

مصرف بیش از اندازه در بزرگسالان تأثیر بسیار مستقیم در روابط خانوادگی شان دارد. خانواده های بسیاری را شاهد بودیم که به دلیل عدم رعایت رژیم مصرف و سواد رسانه ای، زندگی شان متلاشی شد و حتی در اثر سوءظن زوجین به یکدیگر شاهد طلاق آنها بودیم.

در سنین کهنسالی هم نمونه های زیادی از این اعتیاد و عدم کنترل درست از رسانه را شاهد بودیم که سبب تشدید آسیب های جسمی در افراد سالمند شده و مشکلاتی را برای شان به وجود آورده است.

در نگاه کلی آسیب پذیرین گروه در عدم رعایت رژیم مصرف رسانه، گروه کودک است که می تواند شخصیت آینده کودکان را تحت شعاع قرار دهد و آینده آنها را خراب کند.

**بنظر شما تا چه اندازه رعایت اصل رژیم مصرف رسانه در پیشرفت جامعه می تواند مهم باشد؟

- بیش از 47 میلیون کاربر در جامعه در تلگرام فعالیت می کنند و تعداد بیشماری هم در واتس آپ هستند؛ تقریبا همه مردم ایران به اینترنت سرعت بالا و بهره برداری از رسانه ها را به صورت همراه و برخط دارند.این جامعه با رشد سریع و خیره کننده ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه قدم بر داشت به همین دلیل موضوع مصرف رسانه و توجه به آن جایگاه مهمی را باید داشته باشد؛ چراکه نقش بسیار مهمی را می تواندایفا کند.

اساسا مدیریت مصرف رسانه علاوه بر اینکه به کمک رسانه های جمعی رادیو تلویزیون و نهادهای مرجع هر جامعه نیاز دارد، به خانواده و درون خانواده بسیار وابسته است و شاید بتوانیم بگوییم مادران خانواده، اصلی ترین نقش در پیاده سازی رژیم مصرف رسانه را در خانواده دارند.

 

متأسفانه امروز در جامعه مان شاهد هستیم که در حوزه های کلان حاکمیتی به حوزه رژیم مصرف توجه جدی نمی شود. همچنین در مدارس و آموزش و پرورش هم موضوع آموزش رژیم مصرف به بچه ها جدی گرفته نمی شود. در حوزه فناوری هم شاهد این موضوع و عدم توجه هستیم.

 

یکی از راهکارهای رژیم مصرف و پیاده سازی رژیم مصرف در جامعه در اختیار بودن ابزارهای کنترل والدین برای والدین است تا بتوانند رژیم مصرف کودکان را کنترل کنند. همچنین ابزار های مدیریت مصرف رسانه باید در اختیار بزرگسالان قرار بگیرند تا بتوانند مدیریت زمان را برای محتوا داشته باشند.

** البته در این راستا نظام رتبه بندی محتوایی کمک بسیاری می تواند به خانواده ها برای کنترل مصرف رسانه ای شان داشته باشد.

-  بله کاملا درست است؛ نظام رتبه بندی محتوایی یکی از اصول اساسی پیاده سازی رژیم مصرف رسانه است که متأسفانه ما این رتبه بندی سنی محتوایی را در کشور نداریم.

اگر سری به مارکت های معروف موبایلی و فروش نرم افزار موبایلی در ایران بزنید و آن را با نمونه های خارجی همچون گوگل پلی و اپ استور مقایسه کنید، متوجه می شوید که رتبه بندی سنی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای آنها منطبق بر اصول فرهنگی و ارزش های فرهنگی خودشان است.

آنها این رتبه بندی را ارائه می کنند و به کاربران توصیه می کنند پیش از اینکه نرم افزار را نصب کنند، به آموزش ها و داده های لازم نسبت به محتوا دقت کنند تا متوجه شوند که با چه محتوایی روبرو هستند و مخاطرات آن را دریابند.

نظام رتبه بندی سنی را برای نرم‌افزارها اجرایی کنیم

همچنین امکان را برای والدین فراهم می کنند که یک سری نرم افزارهای کنترلی را روی موبایل فرزندان شان تنظیم کنند تا متوجه مصرف رسانه ای فرزندان شان شوند.

نظارم رتبه بندی سنی در آنجا پیاده سازی و با یک سری تنظیمات مانع از محتوای نامناسب برای فرزندان شان می شوند.

اگر از نگاه فرهنگی به درون جامعه نگاه کنیم متوجه می شویم که هیچ آموزشی نسبت به رژیم مصرف به کودکان ارائه نمی شود و از طرفی هم والدین نسبت به موضوع مصرف رسانه هیچ آموزشی را از سوی نهادهایی به صورت منظم و مدون دریافت نمی کنند.

همچنین حوزه فناوری، ابزارهای کنترل والدین را مورد توجه قرار نمی دهد و محدود فعالیت که در این حوزه انجام و تولیداتی منتشر شده بسیار ناشناخته است و کمتر کسی این محصولات را می شناسند؛ زیرا هیچ نه تنها حمایتی از این محصولات داخلی صورت نمی گیرد بلکه در کشور هم معرفی نمی شود.

ضرورت اینترنت پاک و سالم برای کودکان

عملا در کشور امکان مدیریت پهنای باند برای کودکان وجود ندارد و علی رغم اینکه سال هاست موضوع صیانت از کودکان در فضای مجازی در حوزه های تصمیم گیری کشور مطرح است، اما هنوز هیچ قانونی و سندی در خصوص حمایت از کودکان و اینترنت پاک، سالم و قابل کنترل برای کودکان نداریم.

متأسفانه در داخل کشور نه از نظر قانون و مقررات و نه از نظر فنی هیچ کدام از این زمینه ها و پیش نیازهای مدیریت مصرف رسانه در کشورمان دیده نمی شود و عملا امروز وضعیت سردرگمی در میان نوجوانان و جوانان شاهد هستیم.

همچنین مصرف زدگی در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص خانم های خانه دار نگرانی هایی برای مان ایجاد می شود که همه این موضوعات در حال رصد هستیم.

 

همه این موضوعات  حوزه سواد رسانه توجه نداریم و متناسب با حجم بهره برداری و استفاده کاربران ایرانی از فضای مجازی به حوزه آموزش و فرهنگسازی توجه نشده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مصرف کودکان مدیریت زمان سواد رسانه ای رژیم مصرف رسانه اینترنت پاک ابزارهای کنترل والدین مصرف بیش از اندازه رژیم مصرف رسانه ای مدیریت مصرف رسانه خود اختصاص کودکان را کنترل رژیم مصرف توجه رتبه بندی سنی رژیم مصرف گروه های سنی روحی و روانی رژیم مصرف برای والدین نیازمندی ها رژیم مصرف سواد رسانه رسانه ها عدم توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۳۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار هایی برای کنترل اشتها

شاید بزرگترین دلیل شکست افراد در مسیر کاهش وزن اشتهای زیاد باشد. اکثر کسانی که مشکل اضافه وزن دارند به دلیل سبک زندگی اشتباه و همچنین عادات غذا خوردن اشتهای بیشتری نسبت به افراد لاغر دارند و همین عامل بعد از شروع رژیم کاهش وزن می‌تواند مانع بزرگی بر سر راهشان باشد. توصیه می شود رژیم لاغری خود را با یک رژیم آنلاین شروع کنید. خوشبختانه می‌توان با استفاده از چندین راهکار ساده اشتها را کنترل کرد و این مانع بزرگ را از سر راه برداشت. برای آشنایی با راه‌های کنترل اشتها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چه عواملی موجب افزایش اشتها می شود؟

برای حل کردن تمامی مشکلات ابتدا باید عوامل به وجود آورنده آن را بررسی کرد، این موضوع برای اشتهای زیاد هم صدق می‌کند. به طور کلی عوامل زیر می‌توانند منجر به افزایش اشتها شوند:

کم خوابی : نداشتن خواب کافی می‌تواند با تغییرات هورمونی منجر به افزایش اشتها و به وجود آوردن عادات غذایی ناسالم شود. احتمالا تا به حال تجربه این را داشته که اگر بعد از نیمه شب بیدار بمانید اشتهای زیادی برای خوردن مواد غذایی خصوصا از انواع ناسالم پیدا می‌کنید. از طرفی اگر به اندازه کافی نخوابید انرژی زیادی برای کارهای روزمره ندارید و برای جبران خستگی به سراغ تنقلات شیرین و دارای قند بالا می‌روید. استرس : یکی از مهم ترین دلایلی که اکثر افراد دارای اضافه وزن یا چاق از آن گلایه می‌کنند داشتن پرخوری عصبی است. پرخوری عصبی حالتی است که فرد در زمان تجربه عصبانیت یا استرس بالا پرخوری می‌کند. اکثر افراد در این شرایط کنترلی بر روی اشتهایشان ندارند و با استفاده از غذا خوردن خود را آرام می‌کنند. افت قند خون : شاید تا به حال تجربه افت قند را داشته اید. اگر مدت زمان زیادی غذا نخورده باشید قند خون شما کاهش می‌یابد و اگر در همان مراحل اولیه به آن پاسخ مناسبی ندهید با افت ناگهانی قند خون مواجه می‌شوید. در صورت افت شدید قند خون اشتها به شدت افزایش پیدا کرده و فرد دیگر کنترلی بر روی غذا خوردن خود ندارد. داروها : برخی از داروها به صورت جانبی می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. برخی از داروهایی که باعث افزایش اشتها می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

 داروهای استروئیدی مانند کورتیکو استروئید ، برخی از داروهای ضد افسردگی، میرتازاپین، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد صرع و ...

غذاهای افزاینده اشتها : برخی از غذاها می‌توانند باعث افزایش بیشتر اشتها شوند. انواع مواد غذایی حاوی قند ساده و یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل انواع پیش غذاهای شیرین و شیرینی‌ها. همچنین مواد غذایی یا چاشنی‌هایی که طعم ترش یا شوری دارند نیز می‌توانند باعث افزایش اشتها در افراد شوند.

چه عواملی باعث کاهش اشتها می شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث سرکوب و کاهش اشتها شوند؛ عواملی مانند:

نوشیدن آب قبل از غذا : آب یک نوشیدنی کلیدی برای رژیم‌های لاغری به شمار می‌رود. این نوشیدنی که مایه حیات است می‌تواند برای سرکوب اشتهای کاذب بسیار اثر بخش و مفید باشد. نوشیدن آب برای افراد سالم محدودیت خاصی ندارد و حداقل باید به میزان مورد نیاز که حدودا 5/1 الی 2 لیتر در روز است مصرف شود. بهتر است همیشه قبل از شروع به غذا خوردن حداقل یک لیوان آب بنوشید، در این صورت مشاهده می‌کنید که نوشیدن آب چقدر می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. مصرف پروتئین : پروتئین که یکی از مهم ترین درشت مغذی‌ها در رژیم غذایی است به دلیل طولانی بودن مدت هضم و جذب آن نسبت به دیگر گروه‌های غذایی خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید حتما در وعده‌ها یا میان وعده‌ها از پروتئین استفاده کنید تا به کنترل اشتهای شما در طول روز کمک کند. خوردن غذاهای پرفیبر : فیبرها از آن دسته مواد غذایی هستند که در بدن انسان هضم نمی‌شوند و به همین دلیل می‌توانند حجم دستگاه گوارش را پر کرده و یا سرعت تخلیه معده را کند کنند. به همین دلایل تاثیر بسیار خوبی در کاهش اشتها دارند. نوشیدن برخی از دمنوش ها : برخی از دمنوش‌ها مانند چای سبز یا ماچا به دلیل داشتن ترکیبات فنولی می‌توانند منجر به سرکوب اشتها شوند. می‌توانید با نوشیدن1 الی2 فنجان چای سبز در ابتدای روز اشتهای خود را در طول روز کمی کنترل کنید. داشتن خواب کافی : همانطور که در عوامل افزایش دهنده اشتها توضیح دادیم کم خوابی می‌تواند منجر به افزایش اشتها شود بنابراین منطقی است که داشتن خواب منظم و کافی با تنظیم هورمون‌های گرسنگی به کاهش اشتها کمک می‌کند. برای کاهش اشتها چه غذا هایی بخوریم؟

جالب است بدانید شما می‌توانید با انتخاب هوشمندانه غذاهایی که می‌خورید مدت زمان بیشتری سیر بمانید. در میان غذاهای مختلف تعدادی از مواد غذایی هستند که می‌توانند به کاهش اشتها کمک کنند از این میان می‌توانیم غذاهای پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات اشاره کنیم. علاوه بر مواد غذایی پر پروتئین منابع سرشار از فیبر مانند سبزیجات (خیار، هویج، کاهو، انواع کلم، انواع کدو و ...) و انواع غلات سبوس دار هم سیر کننده‌های خوبی به شمار می‌روند. بنابراین اگر در بشقاب خود سهم بیشتری را به پروتئین و سبزیجات اختصاص دهید و از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، کنجد، آووکادو یا مغزیجات در کنار آن استفاده کنید می‌توانید با خیال راحت تا ساعت‌ها احساس سیری داشته باشید.

چه خوراکی هایی باعث کاهش اشتها می شود؟

برای اینکه بیشتر با غذاهای کاهنده اشتها آشنا شوید بهتر است با چند مثال آن ها را به شما معرفی کنیم. می‌توانید در رژیم غذایی خود از این ترکیبات ایده بگیرید.

خوراک مرغ و سبزیجات ( مرغ + هویج + کدوی سبز + لوبیا سبز + گوجه ) سالاد لوبیا ( لوبیا + ذرت پخته + سیب زمینی پخته + جعفری + فلفل دلمه‌ای + روغن زیتون ) سالاد تخم مرغ و آووکادو ( تخم مرغ + هویج + فلفل دلمه‌ای + آووکادو ) سالاد کینوا ( کینوا + نخود + فلفل دلمه‌ای + جعفری + پیاز + روغن زیتون ) قرص های کاهش اشتها

انواع مختلفی از داروهای سرکوب کنده اشتها وجود دارند که از طریق مکانیسم‌های متفاوتی می‌توانند باعث کاهش اشتها شوند. برخی از داروها دارای ترکیباتی مانند فنترمین، دی اتیل پروپیبون و یا لیراگلوتاید هستند این داروها با اثر بر روی هورمون‌های کنترل کننده اشتها می‌توانند باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شوند. دسته دیگری از داروها با داشتن ترکیبات گیاهی مانند چای سبز، کافئین، فیبرهای محلول و برخی از ترکیبات گیاهی دیگر با ایجاد احساس سیری می‌توانند تا حدودی به کاهش اشتها کمک کنند. البته در کنار همه این توضیحات بهتر است بدون مشورت و توصیه افراد متخصص از داروهای کاهنده اشتها استفاده نکنید.

عوارض قرص های کاهش اشتها

قرص‌های کاهش دهنده اشتها علاوه بر فوایدی که برای سرکوب اشتها دارند عوارضی نیز به همراه دارند. از جمله عوارضی که ممکن است این داروها داشته باشند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

عوارض گوارشی مثل حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و درد معده سرگیجه مشکلات خواب اختلالات عصبی رژیم غذایی مناسب برای کاهش اشتها

رژیم های زیادی از جمله رژیم کالری شماری، فستینگ، کتوژنیک، مدیترانه ای، گیاهخواری و... برای لاغری وجود دارند. برای کاهش وزن از هرکدام از این رژیم ها میتوان استفاده کرد اما کارشناسان تغذیه به افرادی که نمی توانند محدودیت های غذایی را تحمل کنند رژیم کالری شماری را توصیه می کنند. برای پیش رفتن با رژیم کالری شماری کافی است از یک اپلیکیشن کالری شمار استفاده کنید.

یک رژیم غذایی اصولی حتی با کالری کمتر می‌تواند باعث احساس سیری شود و به این صورت شما بدون رنج بردن از گرسنگی می‌توانید وزن خود را کاهش دهید. از اصول اولیه رژیم مناسب برای کاهش اشتها مصرف منظم و مداوم میان وعده‌ها است. میوه‌ها و سبزیجات تازه، لبنیات کم چربی و مغزیجات گزینه‌های مناسبی برای میان وعده به شمار می‌روند. اصل دوم برای جلوگیری از گرسنگی در رژیم نوشیدن حداقل یک لیوان آب قبل از هر وعده غذایی  است. در کنار همه این موارد سعی کنید ساعت وعده‌ها و میان وعده‌های خود را با فاصله حداقل 2 ساعته تنظیم کنید و همانطور که پیش تر هم توصیه کردیم سهم پروتئین و سبزیجات بشقاب خود را به مقدار بیشتری در نظر بگیرید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • درس بزرگ کودکان و زنان غزه به تاریخ
  • خزعلی: گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت
  • گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • پرخاشگری مربیان به جامعه تسری پیدا می‌کند/جریمه ها بازدارنده نیست
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • خواص میوه خشک برای کودکان