Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: طرح جدیدی دولت مبنی بر ارائه تسهیلات ودیعه مسکن گرچه به عنوان سیاست کمکی بوده اما این امر درمانی موقتی در حوزه مسکن و اجاره بها است و آثاری منفی به لحاظ اقتصادی بر این بازار خواهد گذاشت.

محمدحسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: طرح جدید دولت مبنی بر ارائه تسهیلات ودیعه مسکن برای کاهش التهاب در بازار مسکن گرچه به‌عنوان یک طرح کمک‌کننده برای مستاجر خواهد بود اما این طرح درمانی موقت در این حوزه بوده و کلیات موضوع مسکن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در کنار یاریگری این تسهیلات در تامین پول پیش مسکن، اما فشار ناشی از بهره این تسهیلات مشکلاتی را برای مستاجران ایجاد می‌کند و باید توجه کنیم که اجرای این سیاست، اثراتی دیگر همچون افزایش قیمت اجاره بهاء را در بازار به همراه نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی عنوان کرد: اگر سیاست سقف قیمتی نیز هم‌زمان با این طرح اجراء شود شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر و بیشتر خواهد شد و اثرات زیان‌بارتر خواهد داشت

وی تصریح کرد: امید داریم که در این سیاست ارائه شده، هزینه وام مستاجر همان درصد سود اعلام شده بوده و هزینه‌های اضافی دیگری که از الزاماتی همچون هزینه ارزشیابی، بیمه، وثایق بانکی و ... برای مستاجران نداشته باشد.

سیاست سقف قیمت، کارایی مکانیزم قیمت‌ها در عرضه و تقاضا را مختل می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه‌های استان اردبیل با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های دولت با عنوان سقف قیمتی برای کاهش التهاب در بازار مسکن و اجاره بهاء تصریح کرد: در خصوص سیاست‌های حمایتی از مستاجرین توجه به دو نکته مهم و ضروری بوده که در چارچوب جدید قابل اهمیت می‌باشد؛ یک مساله سیاست مشخص کردن سقف افزایش اجاره بهاء است.

حسن‌زاده ادامه داد: اقتصاد دارای سیستم عرضه و تقاضا بوده و از تعادل این دو عامل، قیمت تعادلی برای کالای مورد نظر مشخص می‌شود و در یک قیمت تعادلی، عرضه و تقاضا برابر است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تشریح کرد: اگر قیمت کالایی بالاتر از قیمت تعادلی باشد تقاضا برای تهیه کالای مذکور وجود نخواهد داشت و به‌همین دلیل قیمت کالای مورد نظر کاهش می‌یابد و در قیمت‌های پایین‌تر هم عرضه کالا وجود نخواهد داشت و این امر نیز سبب افزایش قیمت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سیاست سقف قیمت کارایی مکانیزم قیمت‌ها در عرضه و تقاضا را از بین می‌برد، گفت: نقش قیمت در اقتصاد آن است که با افزایش و کاهش خود تعادلی را به وجود می‌آورد و سیاست سقف قیمت کارایی مکانیزم قیمت‌ها در برابرسازی عرضه و تقاضا را از بین می‌برد و دیگر دلیلی برای تعادل آن وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مکانیزم قیمت‌ها همانند مرکز اطلاع‌رسانی در اقتصاد عمل می‌کند و وقتی قیمت کالایی بالا می‌رود به عرضه کننده هشدار می‌دهد که قیمت را افزایش دهد و از طرف دیگر به تقاضا کننده اطلاع‌رسانی می‌کند که تقاضای خود را کمتر کند در واقع سیاست سقف قیمتی به مفهوم ایجاد اختلال در مکانیزم قیمت‌ها است.

حسن‌زاده با اشاره به سایر آثار سیاست‌ سقف قیمتی در بازار تصریح کرد: چنین اثری باعث می‌شود که تقاضا بیشتر از عرضه شده و با کمبود عرضه مواجه خواهیم شد عده‌ای از تقاضاکنندگان کالای مورد نظر خود را پیدا نخواهند کرد و وقتی در یک بازاری به اندازه تقاضا، عرضه وجود نداشته باشد رقابتی بین تقاضاکنندگان برای دستیابی به کالای مورد نظر به‌وجود می‌آید و این امر منجر به ایجاد صف خواهد شد.

تشکیل بازار سیاه و انتقال منابع از آثار منفی سیاست سقف قیمتی است

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیل تشریح کرد: یکی دیگر از آثار اجرای این سیاست، تشکیل بازار سیاه در خصوص کالایی که سیاست سقف قیمتی در آن اجرا شده است و در بازار سیاه نیز کالا با قیمت‌های بالای تعادلی خرید و فروش خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی دیگر از آثار سیاست سقف قیمتی، انتقال منابع از سمت کالا و یا بخشی که در آن سیاست سقف قیمتی اعمال شده، است. بدین ترتیب که وقتی سقف قیمت در بخش یا کالایی وجود داشته باشد، تولید کننده و یا صاحب محصول مورد نظر اجازه عرضه محصول خود به قیمتی بیش از سقف قیمت تعیین شده را ندارد.

وی گفت: به همین دلیل رغبتی به ادامه فعالیت در این بخش وجود نخواهد داشت و منابع مالی به جای آن‌که به این بخش سوق داده شود به سمت بخش‌های دیگری که سیاست سقف قیمتی ندارد منتقل می‌شود و همین امر عرضه مسکن اجاره را کاهش داده و در میان‌مدت و بلندمدت مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

گفتگو: مهران عقلمند

-انتهای پیام/۳۴۶۳/۱۷/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن تسهیلات تسهیلات ودیعه مسکن عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی محمدحسن زاده عضو هیات علمی دانشگاه محقق مکانیزم قیمت ها سیاست سقف قیمت کالای مورد نظر عرضه و تقاضا خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های تشخیص طلا یا سکه اصل از تقلبی | کسی که به او سکه تقلبی فروخته شده باید چه کند؟

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: بازار طلا و سکه همواره یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای ایران بوده است. در این میان، تشخیص جنس اصلی از تقلبی برای خرید یا فروش طلا و سکه، چالشی همیشگی برای سرمایه‌گذاران و خریداران بوده است. منصور نامداری زندی، کارشناس طلا و جواهرات راهکارهایی برای خرید امن و آگاهانه طلا و سکه ارائه می‌دهد. وی همچنین درباره ضرورت آگاهی خریداران نسبت به حقوق خود درصورت خرید سکه تقلبی توضیح داده و راه‌های پیگیری و جبران خسارت را شرح می‌دهد.

چه راه‌هایی برای تشخیص طلا یا سکه اصل از تقلبی وجود دارد؟

یک مشتری عادی که تخصص خاصی درباره طلا و سکه ندارد به هیچ عنوان نمی‌تواند سکه تقلبی یا طلای تقلبی را از اصل تشخیص بدهد.

طلا یا سکه را حتما باید از عرضه‌کنندگانی خرید که مجوز اتحادیه شهر ساکن در آن را دارند و باید به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کرد.

طلاها، زیورآلات و سکه‌های اصلی دارای کد شناسایی هستند که روی آنها حک شده است. کد شناسایی طلا مشخصات تولیدکننده از آدرس و شماره تلفن را در بر می‌گیرد.

اگر طلا یا سکه خریداری شده کد شناسایی نداشته باشد چه باید کرد؟

خریدار باید به اتحادیه طلافروشان شهری که در آنجا خرید انجام داده مراجعه کند و مورد را به اطلاع مسئولان مربوطه برساند تا از طریق قانونی پیگیری صورت بگیرد.

چگونه سکه تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

یکی از راه‌هایی که همیشه برای خرید زیورآلات طلا پیشنهاد می‌کنم، خرید از طلافروشی‌های با قدمت بالاست. اکثر طلافروش‌ها البته از اعضای صنف هستند و جواز کسب مخصوص اتحادیه را دارند.

تقریبا همه طلافروشی‌های مجاز جواز کسب خود را جایی در فروشگاه خود نصب می‌کنند، خریدارها می‌توانند با دیدن جواز کسب با خیال آسوده خرید انجام دهند. همچنین با جست‌وجوی نام طلافروشی در اینترنت می‌توانند از سابقه کاری اکثر طلافروشی‌های قدیمی باخبر شوند. یکی دیگر از مشخصات طلافروشی‌های معتبر و دارای مجوز رسمی، صدور فاکتورهای الکترونیکی‌است، چرا که طلافروشی‌های نامعتبر امکان استفاده از این سیستم را ندارند.

بیشتر بخوانید:

طلا فروشان و مردم با ثبت سرمایه‌های خود مشمول مالیات می شوند؟

آرامش در بازار طلافروشان

سکه‌های اصلی علائم و نشانه خاصی دارند؟

واقعیت امر این است که خریدار باید وزن سکه را بداند، هر سکه تمام بهار آزادی ۱۳/۸ گرم وزن دارد و عیار طلای آن ۹۰۰ از ۱۰۰۰ است. اما باز هم نمی‌توان از روی وزن، اصلی‌بودن سکه را تشخیص داد؛ چراکه سکه‌های تقلبی هم می‌توانند با همین وزن تولید شوند.

یکی دیگر از مشخصات سکه اصلی رنگ آن است، زمان خرید سکه، بهتر است یک سکه طلایی به همراه داشته‌باشیم تا بتوانیم رنگ سکه‌ها را با هم مقایسه کنیم. اگر رنگ سکه زرد یا کاملاً طلایی باشد این سکه به‌احتمال زیاد سکه تقلبی است.

سکه‌های اصلی ضرب بسیار مرتب و به‌اصطلاح تمیزی دارند، مثلا کنگره‌های دور سکه‌های اصل بسیار یکنواخت و منظم هستند که می‌توان با لمس‌کردن متوجه این مسئله شد. همچنین نقوش و خطوط روی سکه باید به‌صورت مرتب و بدون درهم‌ریختگی باشد.

با همه این اوصاف ممکن است که حتی سر خود فروشنده با تجربه نیز کلاه برود، منظورم این است که حتما برای خرید سکه و طلاهای گرانقیمت از یک کارشناس کمک بگیرید.

اگر سکه داخل وکیوم باشد می‌توانیم بگوییم اصلی است؟

خیر. سکه تقلبی هم می‌تواند داخل وکیوم باشد. بهترین راه برای خرید سکه طلای اصلی مراجعه به واحد صنفی عضو اتحادیه است، ‌اگر از جایی غیر از این خرید کنیم امکان تقلبی‌بودن سکه وجود دارد.

همچنین نمی‌توان گفت سکه‌هایی که داخل وکیوم نیستند همه تقلبی هستند یا عیار پایینی دارند، بیشتر سکه‌های بدون وکیوم توسط خود فروشندگان خریده می‌شود تا بعد از کارشناسی و اثبات اصل‌بودن، سکه‌ها را در وکیوم‌های مخصوص فروشگاه خود قرار دهند.

پس وکیوم سکه باید با نام فروشگاه یکی باشد؟

دقیقا. یکی از مسائلی که هنگام خرید سکه باید به آن توجه کرد همین وکیوم است که باید نام و مشخصات خود فروشنده و آن واحد صنفی روی آن چاپ شده باشد؛ چرا که اگر احیانا سکه دارای مشکل بود، خریدار بتواند از روی مشخصات درج شده روی وکیوم مسئله را پیگیری یا به فروشگاه مورد نظر مراجعه کند.

یعنی با خیال راحت از واحد صنفی عضو اتحادیه خرید کنیم؟

بله، اما در مواردی هم پیش آمده که از واحد صنفی معتبر نیز سکه تقلبی خریداری شود. به این صورت که فروشنده قبلی که بسیار قابل اعتماد بوده از آن ملک رفته و مغازه را فرد دیگری اجاره کرده که به اندازه فروشنده قبلی دارای تجربه نبوده و به‌خود او نیز سکه تقلبی به جای اصلی فروخته شده است. این در شرایطی است که فروشنده به هیچ وجه قصد کلاهبرداری نداشته و خود او نیز به‌خاطر خرید غیرکارشناسی دچار مشکل شده است.

البته باید بگویم که اکثر فروشندگان واحدهای صنفی معتبر دارای مجوز، صاحب ملک هستند و به ندرت پیش می‌آید که ملک خود را به فرد دیگری واگذار کنند.

در این صورت، خریدار باید چه کند؟

چون خرید از جای مشخصی انجام شده از طریق مراجع قانونی و اتحادیه قابل پیگیری است و امکان احقاق حق وجود دارد.

در بخش جواهرات و سنگ‌های قیمتی هم امکان تقلب وجود دارد؟

بله حتی بیشتر از سکه و زیورآلات طلا، چرا که کمتر کسی در زمینه شناخت سنگ‌های قیمتی تخصص دارد آن هم به‌دلیل خاص و کمتر در دسترس عموم بودن سنگ‌های جواهر است. برخی از این سنگ‌های تقلبی حتی از نظر خواص شیمیایی بسیار شبیه به سنگ‌های قیمتی واقعی هستند.

در بیشتر موارد، سنگ‌های تقلبی همان سنگ‌های قیمتی مصنوعی هستند؛ یعنی در آزمایشگاه و با وسایل پیشرفته ساخته شده‌اند تا جایگزینی برای سنگ‌های قیمتی واقعی باشند. به همین دلیل تشخیص تقلبی یا اصل‌بودن آنها بسیار دشوار است.

خرید سنگ‌های جواهر قیمتی باید حتما با کمک کارشناس انجام شود. کارشناسی سنگ‌های قیمتی با کارشناسی سکه و طلا بسیار متفاوت است و هر کدام در رشته خود می‌توانند صاحب‌نظر باشند.

آیا خرید سکه و طلا هم مانند خرید ارز زمان و ساعت خاصی در هفته دارد؟

سکه و طلا را نمی‌توانیم بگوییم که چه زمانی موقع خریدن آن است. خود من بعد از ۳۵ سال فعالیت در این زمینه هنوز دقیق نمی‌توانم بگویم بهترین زمان برای خرید یا فروش کدام است.

چرا که قیمت طلا در کشور ما همیشه چندان هم با قیمت انس جهانی طلا همخوانی ندارد و بر مبنای قیمت دلار قیمت‌گذاری می‌شود. مثلا روز ۱۹ فروردین طلا یک قیمت بود و فردای آن روز یک قیمت دیگر؛ اونس طلای جهانی نسبت به نوزدهم بالا رفته، اما قیمت طلای داخل کشور پایین آمده است.

کسی که به او سکه تقلبی فروخته شده باید چه بکند؟

توصیه می‌کنم به هیچ وجه از دستفروش‌ها سکه خریداری نشود، چرا که درصورت تقلبی‌بودن به هیچ‌وجه قابل پیگیری نیست، همچنین اگر از فروشگاه خریداری می‌کنید حتما وکیوم با مشخصات فروشگاه همخوانی داشته باشد.

اما درصورت خرید سکه تقلبی از یک فروشگاه مشخص، فرد می‌تواند از طریق اتحادیه پیگیری کند، همچنین اگر وکیوم سکه خریداری شده باز شده باشد، شکایت خریدار از سوی اتحادیه قابل‌قبول نیست.

در این رابطه نکته‌ای هست که بخواهید بگویید.

خواهش من از مردم این است که در سال جدید تصمیم بگیرند برای خرید اجناس، مصنوعات طلا، جواهر و سکه به جاهایی رجوع کنند که معتمد خودشان و معتمد صنف بوده و مجوز اتحادیه داشته باشند.

کد خبر 845961 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت اقتصاد

دیگر خبرها

  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان+فیلم
  • راه‌های تشخیص طلا یا سکه اصل از تقلبی | کسی که به او سکه تقلبی فروخته شده باید چه کند؟
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • تورم‏‏‌سنجی در فایل‏‏‌های آپارتمانی
  • تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی پرداخت شد
  • پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی
  • وزیر راه‌ و رئیس بانک مرکزی مسئول اجرای تعهدات دولت در عرضه زمین و تسهیلات مسکن هستند
  • همه درخواست‌های وام‌های دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پرداخت شد