Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:24:44 GMT

قشم برای کاهش آسیب های زمین‌لرزه آماده نیست

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۴۲۴۴

قشم برای کاهش آسیب های زمین‌لرزه آماده نیست

ایسنا/هرمزگان یک کارشناس عمران گفت: یک نگاه اجمالی به بافت فرسوده و محلات قدیمی قشم نیز نشان می‌دهد که بروز حوادث طبیعی یا غیرطبیعی در این محلات، فاجعه انسانی به بار خواهد آورد،

مریم خادمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بیشتر شهرها و روستاهای کشور ایران در معرض مخاطرات طبیعی نظیر زلزله قرار دارند. معمولاً به‌واسطه وقوع زمین‌لرزه‌های متوسط تا بزرگ، هر ساله خسارات و تلفات قابل‌توجهی به نقاط مختلف کشور وارد می‌شود که شهر قشم نیز از این مسئله مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از چند شب گذشته چند زلزله نسبتاً شدید در قشم رخ‌داده است که این زلزله‌ها هرچند خساراتی نداشته اما ترس و دلهره‌ای در دل قشموندان ایجاد کرده که چندان هم بی‌دلیل نیست، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ترس و احساس ناامنی می‌تواند فاصله دریایی جزیره با مرکز استان و نبود دسترسی آسان به شهر بندرعباس باشد که  در شرایط بحرانی استفاده‌ از امکانات و تجهیزات امدادی را با مشکل مواجه می‌کند.

خادمی اضافه کرد: از طرفی بروز زلزله و خسارات ناشی از آن در چند سال اخیر نیز ثابت کرده که شهر قشم از نظر لوازم، تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا برای مقابله با حوادث طبیعی، در وضعیت نامطلوبی قرار دارد به‌گونه‌ای که وقوع یک زلزله یا آتش‌سوزی معمولی می‌تواند ویرانی و تلفات جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد.

وی با اشاره به اینکه هرساله تعداد زیادی برج و آپارتمان‌های مرتفع مسکونی در قشم ساخته می‌شود که این سؤال مهم را در ذهن به وجود می‌آورد که آیا نظارت مطلوبی بر وجود تجهیزات آتش‌نشانی در این برج‌ها صورت می‌گیرد، اضافه کرد: آیا ساکنین این برج‌ها دسترسی آسانی به خروجی‌های اضطراری در مواقع بروز حوادثی چون  زلزله و آتش‌سوزی دارند؛ اگر زمانی نیاز به استفاده از بالگردهای امداد و نجات باشد، آیا این برج‌ها و آپارتمان‌ها مکانی برای فرود بالگرد دارند؟

این کارشناس عمران ادامه داد: اگر جواب این سؤالات مثبت است که باید شهروندان از وجود آن‌ها باخبر شوند و اگر جواب منفی است باید مسئولین مربوطه هرچه زودتر فکری به حال این معضل کرده و سلامت ساکنین جزیره را تأمین و تضمین کنند.

وی با بیان اینکه یک نگاه اجمالی به بافت فرسوده و محلات قدیمی قشم نیز نشان می‌دهد که بروز حوادث طبیعی یا غیرطبیعی در این محلات، فاجعه انسانی به بار خواهد آورد، خاطرنشان کرد: تراکم بالا و کوچه‌های باریک، دو مشکل بزرگ این محلات است که میزان امدادرسانی و دسترسی به تجهیزات امداد و نجات را تقریباً صفر کرده است. آب‌گرفتگی و خسارت به بسیاری از منازل این محلات در پی بارندگی‌های بهار امسال، شاهدی بر همین ادعاست.

خادمی بیان کرد: همچنین در این محلات خانه‌های یک طبقه زیادی وجود دارد که به‌صورت غیرمجاز اقدام به ساخت طبقات بالایی به‌دوراز استانداردها کرده و حالا در معرض خطر بیشتری قرار دارند و باید ایمن‌سازی آن‌ها باید فکری کرد.

وی در پایان عنوان کرد: با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد جزیره عجایب هفتگانه، در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی، توان مقابله و مدیریت کمی داشته باشد و این وضعیت برای بزرگ‌ترین جزیره خاورمیانه مناسب و درخور نیست و می‌طلبد مسئولین بیش‌ازپیش چاره‌اندیشی و اقدام اساسی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله‌ ۴.۵ ریشتری سالند را لرزاند

 حوالی ساعت ۱۲ و ۲۸ دقیقه امروز سه‌شنبه منطقه سالند در شهرستان دزفول با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر لرزید.

این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۸:۸۶، عرض ۳۲.۵۸ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

این زلزله در ۹ کیلومتری سالند، ۳۵ کیلومتری لالی، ۳۷ کیلومتری گتوند، ۱۱۱ کیلومتری خرم‌آباد و ۱۴۱ کیلومتری اهواز روی داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • وقوع زمین لرزه در کابل
  • «مشهد مهربان»؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • زلزله سالند دزفول خسارتی نداشت
  • کاهش ۳۰ درصدی حوادث طبیعی در خراسان رضوی
  • وقوع زمین لرزه در بدخشان
  • زلزله ۴.۵ ریشتری در خوزستان
  • زلزله‌ ۴.۵ ریشتری سالند را لرزاند
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند