Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی از اجرای سیاست‌های تنظیم خانواده و شعار 2 فرزندی می‌گذرد که آمارها نشان می‌دهند نرخ رشد جمعیت در ایران نزولی بوده به گونه‌ای که در 40 سال گذشته بی‌سابقه است.

نیره قوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به رشد جمعیت و سیر نزولی آن و چالش‌های پیش رو عنوان کرد: موضوع جمعیت نه تنها در ایران بلکه اکثر کشورها درگیر این معضل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه درگیری کشورها با موضوع جمعیت متفاوت است، گفت: کشورهای در حال توسعه درگیر رشد بی‌رویه نرخ جمعیت هستند و برخی از کشورهای توسعه یافته نیز درگیر کاهش رشد جمعیت و سیر نزولی هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: جمعیت در بُعد کاهش و افزایش آن در جهان چالشی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی شاهد تحولات چشمگیری در حوزه جمعیت در ایران بوده‌ایم. دهه اول انقلاب رشد جمعیت داشتیم به گونه ای که کشور را در آستانه‌ این قرار داده بود که سیر صعودی جمعیت باعث ایجاد جامعه‌ای جوان شد.

به گفته قوی؛ دهه دوم و سوم انقلاب نیز جامعه جوان بر کشور حاکم بود که باعث پویایی و تحرک کشور شد. متاسفانه سیاست‌گذاران جمعبتی بدون نگاه به نیازهای داخل، مولفه‌ها و عناصر موثر در تغییر هویت یا بحران زا بودن موضوعات سیاست‌های کاهش جمعیتی که در کشورهای دیگر اجرایی میشد را در ایران عنوان کردند.

کاهش نرخ ناباروری باعث سالمندی جامعه در آینده می‌شود

این استاد دانشگاه تهران با انتقاد از اجرای سیاست‌های اشتباه کاهش جمعیت در ایران بیان کرد: تنظیم خانواده که مورد حمایت سازمان ملل و آمریکا بود بدون در نظر گرفتن عواقب و چالش‌ها در ایران اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه هویت هر کشور با موضوع جمیعت گره خوده است، گفت: دولت، مسئولان، نهادهای متولی فرهنگی، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها همگی دست به دست هم دادند تا برنامه تنظیم خانواده ابلاغ شده را اجرا کنند.

قوی ادامه داد: برنامه تنظیم خانواده با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در نهایت باعث شد در مدت کوتاهی ایران به عنوان اولین کشور در کاهش نرخ جمعیت از سوی نهادهای بین‌المللی معرفی شود. متاسفانه سیاست‌گذاران در ایران نیز بدون توجه به آسیب‌های جدی کاهش جمعیت و نرخ رشد در آینده، تنظیم خانواده را اجرایی کردند.

معاون امور بانوان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: درس 2 واحدی عمومی تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها تدریس شد که آموزه‌های این درس تاثیر منفی در رشد خانواده‌ها و جمعیت داشت.

وی ادامه داد: با گذشت 3 دهه از انقلاب ناگهان مسئولان با بررسی و تحلیل آمارها و رشد جمعیت تازه متوجه آسیب‌ها و چالش‌های سیر نزولی جمعیت شدند. کاهش نرخ باوری باعث کاهش رشد جمعیت می‌شود و در نتیجه منجر به افزایش جمعیت سالمندی را در پی خواهد داشت.

60درصد جوانان تمایل 3 فرزندی دارند

قوی با اشاره به فعالیت کمیته رصد و پژوهش مرکز آمار، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مراکز سیاست‌ گذار بیان کرد: با بررسی آمارهای ارائه شده توسط این شورا، متوجه می‌شویم که نرخ کاهش جمعیت در سال 98 در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نرخ رشد جمعیت از سال 80 تا 94 با توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب و کارشناسان دلسوز خانواده روند صعودی داشته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در سال‌های 90 تا 94 1/29 بوده که در سال 98 به 1/24 می‌رسد. خطرات ناشی از پیر شدن جمعیت توسط کارشناسان فرهنگی به مسئولان گوشزد شده و اقداماتی صورت گرفته اما نتایج مطلوبی نداشته است.

وی ادامه داد: مراکز فرهنگی و آموزشی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار در پژوهشی اعلام می‌کنند که 60 درصد جمعیت جوان کشور که می‌توانند با باروری نرخ جمعیت را بالا ببرند، تمایل به داشتن سه فرزند، 14 درصد تمایل به 2 فرزند دارند و مابقی که درصد کمی است یک فرزند می‌خواهند یا اصلا قصد بچه دار شدن را ندارند.

قوی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی بر میزان رشد منفی جمعیت اثرگذار است، گفت: در حال حاضر خیلی از جوانان تمایل به تشکیل خانواده و فرزنددار شدن دارند اما متاسفانه به دلایل بیکاری، گرانی و تورم و نبود مسکن این امکان برای آنها فراهم نیست.

انتهای پیام/

300 / 320 رشد جمعیت نیره قوی تنظیم خانواده کاهش رشد جمعیت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رشد جمعیت تنظیم خانواده کاهش رشد جمعیت تنظیم خانواده رشد جمعیت نرخ رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مراقبین سلامت/ تقویت شبکه سلامت کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی گفت: برای تحقق طرح سلامت خانواده، تعداد مراقبین سلامت و بسته‌های خدمت افزایش یافته و شبکه سلامت تقویت شده است.

وی با اشاره بر استخدام ۸۰۰۰ مراقب سلامت و ۴۰۰۰ بهورز در شبکه سلامت طی سال گذشته، افزود: تا پایان امسال ۲۷ میلیون نفر در کشور تحت پوشش شبکه سلامت قرار می‌گیرند.

فرشیدی اظهار کرد: در کنار نیروی انسانی بسته‌های خدماتی نیز با همکاری مشاورانی که در فرهنگستان علوم پزشکی نیز فعالند تهیه می‌شود.

وی گفت: مراقب سلامت برای جمعیت در نظر گرفته می‌شود، چون پزشک در مناطق محروم تغییر می‌کند، اما مراقبان سلامت حضور دارند و رابطه بیمار با پزشک خواهند بود.

فرشیدی افزود: بهورز یا همان مراقب سلامت به صورت چند منظوره بر بهداشت محیط زندگی جمعیت با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته نیز نظارت می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: هدف ما ارتقای سلامت با استفاده از شبکه نظام خانواده است.

کد خبر 6083926 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • اختصاص بیش از ۲ هزار و ۱۸۰ زمین رایگان در شهر‌های جنوبی کشور به خانواده‌های مشمول
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • تایید ۱۰ هزار متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت
  • تایید بیش از ۱۰ هزار متقاضی در طرح جوانی جمعیت خوزستان
  • افزایش تعداد مراقبین سلامت/ تقویت شبکه سلامت کشور
  • جوانترین مدیرکل خوش جمعیت ایران را بشناسید