Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امیرعلی مومنی، کارشناس حوزه نجوم به تشریح پدیده بارش شهابی که در دو سه روز آینده صورت می‌گیرد، پرداخت و گفت: پدیده بارش شهابی زمانی رخ می‌دهد که زمین در مدارش از قسمتی رد می‌شود که قبلا یک دنباله‌دار از آن منطقه عبور کرده و ذرات غبارمانندی از آن به جا مانده است.

وی ادامه داد: وقتی زمین به این نقطه می‌رسد، این ذرات به سرعت وارد جو زمین می‌شوند و بر اثر سوختن آن‌ها در جو ما شاهد ردی از نور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس حوزه نجوم گفت: در یکسالی که زمین به دور خورشید می‌گردد، چندین بار از این توده‌ها عبور می‌کند که در ماه‌های مختلف این پدیده ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

مومنی گفت: بارش شهابی که اوج آن را فردا و پس فردا شاهد هستیم، بارش چندان مطرحی نیست و بیشتر جو رسانه‌ای به آن داده شده است.

این کارشناس حوزه نجوم گفت: با توجه به وضعیت ماه، شهاب‌های چندانی را در این بارش شهابی مشاهده نخواهیم کرد و کلا شاید تعداد شهاب‌های این بارش شهابی به بیشینه این بارش یعنی ۱۶ عدد هم نرسد.
مومنی گفت: اسم بارش‌های شهابی از این حیث انتخاب می‌شوند که اگر امتداد شهاب‌هایی که دیده می‌شود را بهم وصل کنیم، در یک نقطه همدیگر را قطع می‌کنند و ما به آن نقطه کانون بارش می‌گوییم و با توجه به این که کانون در کدام صورت فلکی قرار گرفته است، نام آن صورت فلکی را به آن بارش نسبت می‌دهیم.

این کارشناس حوزه نجوم گفت: مشکلی که در مورد این بارش وجود دارد این است که تعداد شهاب‌های آن کم است و در شب اوج بارش، بیش از نیمی از ماه روشن است و عملا شهاب‌های کم نور در آسمان دیده نمی‌شوند.
مومنی گفت: تعداد این شهاب‌ها بسیار کم بوده و در مناطق شهری شاید به سختی بتوانیم تعدادی از آنان را مشاهده کنیم و به نظرم بیشتر جو خبری در این حوزه صورت گرفته است.

این کارشناس حوزه نجوم تصریح کرد: نکته‌ای در اینجا برای رصد بارش شهابی قابل ذکر است این مساله بوده که بارش‌های شهابی را در هر نقطه از کره زمین می‌توان مشاهده کرد، اما مشروط به اینکه آسمان تاریک باشد و آلودگی نوری نداشته باشیم.

وی گفت: برای مثال در تهران رصد چنین پدیده‌ای وجود ندارد چراکه آلودگی نوری اجازه مشاهده چنین وضعیتی را نمی‌دهند، اما اگر به بیرون از شهر و مناطق کویری یا کوهستانی برویم قطعا با وضعیت بهتری روبه‌رو خواهیم شد.

مومنی گفت: اواخر مردادماه ما با بارش شهابی برساووشی روبه‌رو می‌شویم که تعداد شهاب‌های آن بیشتر است و شاید امسال هم شرایط خوبی نداشته باشد چراکه وضعیت ماه مناسب نیست و شاید آن را هم نتوان به خوبی رصد کرد.

این کارشناس حوزه نجوم تاکید کرد: شهاب‌ها به صورت پراکنده در آسمان رویت می‌شوند و مسیر‌های نسبتا بلندی راهم در آسمان طی می‌کنند و به همین علت ما می‌توانیم بدون نیاز به ابزار خاصی آنان را رصد کنیم.

مومنی تصریح کرد: در آذر و آبان هم ما بارش‌های شهابی را خواهیم داشت که وضعیت بهتری را خواهیم دید، اما در این ماه به طور واقع می‌توان گفت که در تهران با این وضعیت آلودگی امکان دیدن بارش شهابی وجود ندارد.

میزان

انتهای پیام/

20 / 20 امیرعلی مومنی کارشناس حوزه نجوم بارش شهابی بارش شهابی در آسمان آلوده تهران پدیده بارش شهابی آلودگی نوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بارش شهابی پدیده بارش شهابی آلودگی نوری بارش شهابی مومنی گفت شهاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در جشنواره زمین پاک و کاروان سفیران سبز در دومین روز از هفته زمین پاک، با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست افزود: حضرت آقا تأکید کرده‌اند مهم‌ترین موضوع ویژه در بحث زمین، کم‌کاری‌ها و نادیده‌گرفتن فرسایش خاک است که بخشیدنی نیست و اگر بدانیم پلاستیک چقدر در فرسایش خاک مؤثر است، به اهمیت این موضوع پی می‌بریم.

وی ضمن بیان این نکته که هر ۱۰۰ مترمربع خاک حاصلخیز، بالغ بر ۱۰۰ سال طول می‌کشد که احیا شود، ادامه داد: این در حالی است که ۴۰۰ سال طول می‌کشد که پلاستیک در خاک فرسایش یابد که تازه به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود که آن هم برای خاک مضر است؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ سال زمان برای احیای خاکی که آلوده به پلاستیک است، زمان نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ در برگزاری این برنامه، اظهار امیدواری کرد، با مشارکت مردم و سیاست‌گذاری‌های درست مسؤولان، مصرف پلاستیک مدیریت و به موضوع احیای خاک بیش از پیش توجه شود.

گفتنی است، جشنواره زمین پاک و کاروان سفیران سبز همزمان با دومین روز از هفته ملی زمین پاک با حضور، موسوی شهردار منطقه ١١، حلیا سادات حسینی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار، شادی مالکی سرپرست سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری به میزبانی منطقه ١١ در بوستان رازی برگزار شد.

کد خبر 6087377 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • آسمان آفتابی و جوی پایدار در استان قزوین
  • آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • آسمان صاف همراه با وزش باد در استان قزوین
  • آسمان صاف با وزش باد
  • افزایش پوشش ابر و وزش باد در لرستان
  • ماهگرد ششم تهران
  • پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران
  • رگبار باران و وزش باد در مازندران
  • بارش شهابی -Puppid 2024π را از دست ندهید