Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@22:07:05 GMT

مرکز آمار: ایران چهارمین کشور پرتورم جهان شد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۸۱۲۲

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، ایوب فرامرزی در برنامه تیتر امشب درباره آمار تورم 26درصدی مرکز آمار و ارتباط آن با معیشت مردم به تبیین نحوه محاسبه تورم نقطه به نقطه پرداخت و گفت: در تمام دنیا برای محاسبه این نرخ، از یک فرمول استاندارد بین‌المللی استفاده می‌شود.

او افزود: در کشور خودمان برای به دست آوردن این عدد به 231 شهر کشور مراجعه می‌کنیم و با جمع‌آوری برخی اطلاعات از خانوار در خصوص قیمت‌ها، هزینه‌ها، میزان مصرف برخی کالاها، با مراجعه به 231 شهر و 626 آبادی در تمامی نقاط کشور، از قیمت حدود 475 قلم کالا مطلع می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار ادامه داد: در زمان حاضر، قیمت 475 کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط 26 درصد در حال صعود است که این مقدار سرعت، ما را در لیست 4 کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد و عدد بسیار بزرگی است. در این ماه به‌واسطه نوسانات مختلف، نرخ تورم ماهانه به 6.4 درصد رسیده است و درصورت پیشروی با همین روند، این عدد تا پایان سال می‌تواند بسیار بزرگ شود.

مجید ارغنده‌پور سخنگوی سازمان حمایت دیگر شرکت‌کننده در گفت‌وگو در ادامه به نوع افزایش قیمت‌ها در بازار اشاره و تأکید کرد: برخی از این افزایش قیمت‌ها قانونی و برخی دیگر غیرقانونی و متأثر از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت بوده است.

او گفت: برای مقابله با این افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و افراد متخلف در این عرصه، از هفته پیش طرح جدید بازرسی برای برخی کالا‌های متنوع را شروع کردیم که طرح بر کالا‌های مشخصی تمرکز دارد.

او اضافه کرد: در این طرح کالا‌هایی که قیمتشان از تغییرات موجود متأثر بوده در اولویت بازرسی ما قرار گرفته‌اند.

محمدرضا عبداللهی کارشناس آمار در ادامه برنامه تلفنی با اعلام اینکه نرخ تورم در تهران بالاتر است،گفت: مرکز آمار مظنّه قیمت کالاها را اعلام نمی‌کند.

او توضیح داد: نرخ تورم در کشور معمولاً استان به استان متفاوت است، در برخی موارد حتی شاهد اختلاف 10درصدی نیز بین ارقام اعلام‌شده بودیم.

این کارشناس آمار گفت: طبق آمارها، دهک‌های مختلف در استان‌های مختلف با افزایش قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو بوده‌اند.

طبق گفته عبداللهی تورم استان تهران در سه دهک 8، 9 و 10 قرار گرفته است که دهک 10 تهران در خرداد امسال عدد 26 را تجربه کرد و این درحالی است که نرخ تورم کل کشور در همین ماه به‌روی عدد 21 قرار گرفت.

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه اعلام کرد: 87 درصد پرونده‌های صنفی سال 99 که به سازمان تعزیرات ارجاع شده حکمشان قطعی و صادر شده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: افزایش قیمت مرکز آمار نرخ تورم قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار رشد کرد / قیمت روز ارزهای مبادله‌ای

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در معاملات امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۳ هزار و ۷۲۵ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۸۹۵ تومان معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید:
آماده سقوط قیمت دلار باشید

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۵۳۶ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۴۲۹ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۹۰۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۱۱۱ تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228030 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • آخرین قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • قیمت روز ارز‌های مبادله‌ای/ دلار رشد کرد
  • دلار رشد کرد / قیمت روز ارزهای مبادله‌ای
  • اسحاق جهانگیری : صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • صد و پنجاه و چهارمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • چهارمین هاوینگ بیت کوین انجام شد