Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ واکنش‌ها به ماجرای وقف شدن بخشی از کوه دماوند همچنان ادامه دارد؛ بخشی که به نوشته روزنامه همشهری، برشی یک‌یازدهمی از این کوه تا قله آن را دربر می‌گیرد.  

محمد درویش فعال محیط زیست گفت: کوه دماوند میراث‌ ماندگار و نماد طبیعت ایران است و علاوه بر این ثبت ملی شده است، این کوه قابل خرید و فروش نیست و هرگز کسی مالکیت آن را نداشته است و امکان ندارد کسی بتواند جایی را که مالک خصوصی ندارد، وقف کند بنابراین کل این ماجرا عجیب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به عقیده درویش «اگر سازمان اوقاف بتواند بخشی از دماوند را وقفی اعلام کند، این چراغ سبزی است به زمین‌خوارها، کوه‌خوارها و جنگل‌خوارها که از این شیوه تبعیت کنند و بروند یک سند زیرخاکی درست کنند یا پیدا کنند و بیاورند و بخش‌های دیگری از جنگل‌های هیرکانی یا دماوند و یا دیگر بخش‌های طبیعت را تصرف کنند و به این ترتیب طبیعت ایران را به خطر بیندازند.»

وی در واکنش به این توجیه حقوقی که «شاید مالکِ مدعی بخشی از دماوند بر اساس حقوق مکتسبه بر پایه آباد کردن یک منطقه‌ی بایر مالکیت بخش مورد نظر را به دست آورده باشد»، گفت: در دماوند اتفاقی نیفتاده که بخواهند آنجا را آباد کنند. منطقه مورد بحث یک زیستگاه مرتعی است که تا قله دماوند ادامه پیدا می‌کند. در ماجرای وقف بخشی از هیرکانی هم درخت‌ها به طور طبیعی روییده و رشد کرده‌اند، هر دو مورد، هم یک‌یازدهم یال‌های دماوند و هم ۵۶۰۰ هکتار جنگل هیرکانی در آق‌مشهد، کاملا با قوانینی که در کشورمان داریم متضاد است؛ ضمن اینکه تمام عرصه‌های طبیعی ملی اعلام شده و هر قانونی قبل از آنها بوده، «کأن لم یکن» است. 

درویش گفت: در این مناطق هیچ حضور انسانی وجود نداشته است که بخواهد به آبادی آنجا منجر شود، مرتع مِلار که از آن صحبت می‌شود، تا ارتفاع ۵۱۰۰ متری و نزدیک قله ادامه پیدا می‌کند، با توجه به اینکه ارتفاع کوه دماوند حدود ۵۶۷۰ متر است. در وب‌سایت شورای روستای ملار حدود این مرتع کاملا بیان شده است. در آنجا آمده که شرق ملار مرتع امیرآباد و شمال آن مرتع پهن‌کوه است. وضعیت مالکیت این بخش‌ها هم در آنجا کاملا روشن شده است. چیزی که الان بر سر آن بحث وجود دارد، یال شرقی دماوند است که به آن «وزمین چال» می‌گویند. 

وی با اشاره به تکذیب وقف شدن بخشی از کوه دماوند از سوی مدیرکل اوقاف مازندران گفت: مدیرکل اوقاف مازندران در حرف‌هایش به نکته جالبی اشاره کرد، اینکه یک پلاک از این مرتع را سال ۸۲ از سازمان جنگل‌ها گرفته‌ایم و هیچ مشکلی هم پیش نیامده و حالا گرفتن پلاک دوم با مشکل مواجه شده است. 

این فعال محیط زیست ادامه داد: سازمان جنگل‌ها - به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم چه بوده - کوتاه آمده ولی این بار کوتاه نیامده و مساله را رسانه‌ای کرده است. 

وی درباره پایان این ماجرا چنین پیش‌بینی کرد: من می‌دانم که الان گروهی در مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری پیگیر موضوع هستند و قوه قضائیه هم وارد ماجرا شده است. من فکر می‌کنم به خاطر حساسیت‌های رسانه‌ای که ایجاد شده و واکنش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی، مسئولان سعی می‌کنند به‌سرعت مشکل را حل کنند. من خیلی امیدوارم که این وقف لغو شود. 

بخشی از کوه دماوند وقف شد اوقاف تشویش اذهان می‌کند نه مخالفان وقف دماوند | با کلمات بازی نکنید؛ همه دماوند مرتع است | اوقاف می‌خواهد زمان بخرد و سند بگیرد  انتشار اسناد واگذاری بخشی از کوه دماوند کد خبر 535127 برچسب‌ها کوه دماوند وقف و موقوفات محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کوه دماوند وقف و موقوفات محیط زیست ایران بخشی از کوه کوه دماوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۸۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) شاهکار جنجالی راهسازی؛ تیر چراغ برق وسط جاده کمربندی دهلران به اندیمشک!

منبع: چندثانیه

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟
  • نخستین اقدام مالکان جدید پرسپولیس؛ پرداخت بخشی از مطالبات بازیکنان
  • حضور یک قلاده پلنگ در دماوند + ویدئو
  • حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف/ شفاف و به‌روز هستیم
  • (عکس) شاهکار جنجالی راهسازی؛ تیر چراغ برق وسط جاده کمربندی دهلران به اندیمشک!
  • تشریح دستاورد‌های وقف در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف برگزار می شود
  • ۳۹ شرکت دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه دستاورد‌های وقف اعلام آمادگی کردند
  • ماجرای عجیب کتک زدن پدر شوهر و فلج کردن او
  • مبارزه با زمین خواران در دستور کار دادگستری کردستان