Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس یک فعال فرهنگی و اجتماعی به راهبری خلاقانه و جوان پسندانه امور به عنوان یکی از مؤلفه‌های شاخص سمن‌ها اشاره و عنوان کرد: بسیاری از طرح‌ها و راهکارهایی که از سوی دستگاه‌های متولی برای تسهیلگری ازدواج ارائه می‌شود با علایق و سلایق جوانان امروزی همخوانی ندارد.

سعید خادمی در گفت‌وگو با ایسنا به نقش سمن‌ها در تسهیلگری و موفقیت ازدواج اشاره و خاطرنشان کرد: سازمانهای مردم نهاد یا سمن‌ها (‌NGO) زمینه ساز فعالیتهای داوطلبانه مردمی بدون در نظر داشتن مطامع مادی و در نظر گرفتن گرایشهای سیاسی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او افزود: در تعریف این دسته از سازمانهای حقوقی به ایفا کردن نقش واسط بین دولت و مردم اشاره می‌شود، رابطه‌ای دوسویه که هم نقش منتقل کننده توقعات مردم از دولتمردان، به مدیران جامعه و  هم نقش یاری رسانی به دولت و جامعه از سوی مردم، در زمینه‌های مختلف خواهد بود.

عضو سمن جوانان یاران مهربان پارس ادامه داد: تجربه مبارزه با کرونا و مشارکت موثر و سازنده و چشمگیر سمن‌ها، بازگو کننده گوشه‌ای از ظرفیت بسیار بالای این سازمانها در زمینه مشارکت در مسائل اجتماعی است.

خادمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بر اساس آمار و شواهد ما در جامعه با بحران ازدواج مواجهیم به گونه‌ای که شاهد بالارفتن سن ازدواج و بی انگیزگی بین جوانان در زمینه ازدواج هستیم و از سوی دیگر آمار بالای طلاق بسیار نگران کننده است و با توجه به اینکه بخش زیادی از ظرفیت سمنهای کشور در حوزه جوانان است، به نظر می‌رسد در این زمینه هم باید با میدان دادن به سمن‌ها و اعتماد و حمایت و توانمندسازی آنها از مزایای غیرقابل انکار فعالیت‌های آنها در این حوزه اجتماعی بهره جست. 

او همچنین به برخی از قابلیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه از جمله آموزش (افزایش مهارت‌های زندگی) اشاره و عنوان کرد: سمن‌ها با افزایش آگاهی جوانان در رابطه با مهارت‌های زندگی، خودشناسی و تکنیک‌های انتخاب همسر، تاثیر بسزایی در شناخت جوانان و خانواده آنها نسبت به انتخاب درست داشته و موجب شکل گیری خانواده‌های جدید بر پایه‌های صحیح در حوزه‌هایی که احتمالا دسترسی دولت به آنها میسر نیست، می‌شود و در نتیجه به کاهش طلاق کمک می‌کنند.

مسئول اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: سمن‌ها می‌توانند با ورود به موضوعاتی مانند آموزش تنظیم خانواده، کارآفرینی، حمایت از کودکان و بانوان و... زمینه ساز توانمندسازی، آگاهی و اشراف تمام افراد جامعه نسبت به اقتضائات، قوانین و حقوق و به تبع آن شکل گیری هوشمندانه تر ازدواج و دوام و قوام آن شوند.

خادمی به موضوع فرهنگسازی به عنوان یکی از قابلیت‌های دیگر سمن‌ها اشاره و بیان کرد: سمن‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ترویج فرهنگ ازدواجهای آسان و کم هزینه، فرهنگسازی برای امور خیریه در راستای شکل گیری ازدواج و حمایت از زوجهای جوان توسط خیرین و نیکوکاران، گامهای مهمی در راستای تسهیلگری ازدواج و تقویت زندگی زوجهای جوان بردارند. 

او تاکید کرد: هدایت کمک‌های خیرین به سمت حمایت از برگزاری مراسم ازدواج و حمایت در زمینه ایجاد شغل و مسکن برای زوج‌های جوان، از مواردی‌ست که در زمینه کارگشا بودن سمن‌ها، امتحان خود را پس داده است. هر چند در این موارد عوامل زیادی چون خانواده، دولت، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز نقش موثری دارند. 

این فعال فرهنگی و اجتماعی به بعد حمایتی و تقویتی سمن‌ها هم اشاره و بیان کرد: سمن‌ها قادرند با شناسایی جوانانی که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم توانایی در تامین هزینه‌های ازدواج از این امر باز مانده‌اند، گام‌های مهمی به منظور رفع مشکلات آنها بر دارند، چرا که برخی از موانع ازدواج ناشی از بازدارنده‌هایی مانند فقر اقتصادی، اعتیاد، تنوع طلبی، ترس از طلاق و شکست در زندگی مشترک،  رفاه زدگی و عدم مسئولیت پذیری در جوانان است. 

او تاکید کرد: اگر به سمن‌ها و جوانان اعتماد شود و کار به خود آنا سپرده شود و دستگاه‌ها فقط نقش حمایت از آنها را ایفا کنند، قطعا با حجم زیادی از ایده‌های عملی، خلاقانه و جوان پسندانه مواجه خواهیم شد و بخش زیادی از بحرانی که علاقه به ازدواج را کاهش و سن ازدواج را افزایش داده است، رفع خواهد کرد.

مسئول اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس یادآور شد: تجربه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان داده که هر کجا سمن‌ها ورود کرده‌اند با قدرت، مشارکت اثرگذاری در پیشبرد امور داشته‌اند. 

خادمی اضافه کرد: امروز در کشوری مانند آمریکا بیش از دو میلیون سازمان مردم نهاد، اثرگذاری اجتماعی همپا و چه بسا بیشتر از دولت از خود بروز می‌دهند و تاثیر بسزایی در توسعه این کشور داشته‌اند. 

او عنوان کرد: هر چند سازمانهای مردم نهاد، سازمانی غیر دولتی محسوب می‌شوند، اما این بدین معنی نیست که دولت نباید به این سازمان‌ها کمک مالی داشته باشد.سازمانهای غیر سیاسی و غیرانتفاعی مردم نهاد در هر کشوری برای سرپا ماندن و کمک به افزایش ظرفیتهای اجتماعی در مسیر توسعه، علاوه بر اقدامات خلاقانه درآمدزا، نیازمند حمایتهای دولتی هستند که البته این حمایت به هیچ وجه نباید برای آنها وابستگی و محدودیت ایجاد کند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: بدون تردید یکی از ماموریتهای مهم دولت برای تحقق اهدافی که در زمینه ترویج ازدواج سالم و موفق دارد، استفاده از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد جوانان و حمایت از آنها در روزگاری که بسیاری از جوانان به ویژه در کلان‌شهرها اعتماد به نفس ازدواج را از دست داده‌ و رو به زندگی مجردی آورده‌اند، است.

آشنایی دانش آموزان با سازمان‌های مردم نهاد

مسئول اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: در راستای برنامه‌هایی برای مهارت آموزی به دانش آموزان به دنبال تامین محتواهای الکترونیکی قوی برای دانش آموزان در راستای آشنایی آنان با کارکردها و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

خادمی با بیان اینکه اگر دانش آموزان سازمان‌های مردم نهاد را بشناسند، نوجوانان و جوانانی اثرگذاری خواهیم داشت که اصول زندگی اجتماعی و کار گروهی را خواهند آموخت و مسیر توسعه برای کشورمان هموارتر خواهد شد، گفت: دانش آموزان آشنا با سازمان‌های مردم نهاد، در زمینه برنامه ریزی و ایده پردازی و خلاقیت رشد می‌کنند که این منطبق بر اصول سند تحول بنیادین است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قانون تسهیل ازدواج جوانان دولت سمن های مردم نهاد سازمان های مردم نهاد آموزش و پرورش دانش آموزان سازمان ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته امداد امام خراسان شمالی از نوغانداران حمایت ویژه می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، مجید الهی راد در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه ایجاد اشتغال و توانمند سازی مددجویان به عنوان مهم‌ترین راهبرد این نهاد در زمینه خودکفایی مددجویان است، اظهار کرد: یکی از اقدامات این نهاد در زمینه ایجاد اشتغال و تقویت صنعت نوغانداری و تکمیل زنجیره ارزش نوغان در خراسان شمالی است.

الهی‌راد با تشریح اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمینه تکمیل زنجیره ارزش نوغان در خراسان شمالی افزود: توزیع ۱۵۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران و توزیع ۴۵۰۰ اصله نهال درخت توت بین مجریان طرح‌های اشتغال را از اقدامات این نهاد در راستای کمک به تکمیل زنجیره ارزش نوغان در استان نام برد.

وی ادامه داد: همچنین این نهاد ۶۰۰ کیلوگرم پافسول ضدعفونی کننده کرم ابریشم و ۵۰۰ عدد دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی بین مجریان طرح توزیع کرده است.

مدیر کل کمیته امداد خراسان شمالی خاطر نشان کرد: داشتن مناطق مستعد کاشت درخت توت، تقویت بعد اقتصاد خانوار بویژه در مناطق محروم و مرزی، افزایش تولید پیله خام ابریشم، ایجاد انگیزه و تقویت فعالیت شغلی با مشارکت اعضای خانوار، ریسک پایین و مبلغ پایین جهت راه اندازی فعالیت از مزیت‌های تکمیل زنجیره ارزش نوغان در خراسان شمالی است.

کد خبر 6084861

دیگر خبرها

  • رسیدگی به امور جوانان؛ نیازمند فرصت‌سازی و تسهیل اشتغال و ازدواج
  • رسیدگی به امور جوانان؛ نیازمند فرصت‌سازی و تسهیل موانع برای اشتغال و ازدواج
  • کمیته امداد امام خراسان شمالی از نوغانداران حمایت ویژه می‌کند
  • پرداخت ۳۶ هزار و ۷۳ میلیارد ریال وام ازدواج در همدان
  • برگزاری تور ماه عسل وصال شیرین
  • طرح‌های اوقات فراغت باید جوانان را در مسیر درست و صحیح قرار دهد
  • برگزاری تور ماه عسل «وصال شیرین» استان قم در مشهد مقدس
  • چرا تحدید نسل برای کشور آسیب‌زاست؟
  • تأمین زمین ۲۳۵۴ خانوار کهگیلویه و بویراحمدی در قالب طرح جوانی جمعیت
  • نگرانی از بی‌توجهی به قانون جوانی جمعیت