Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: هماهنگ کرده ایم در روز عید قربان صرفا عرضه و کشتار دام در کشتارگاه های استان صورت بگیرد و اکیپ های دامپزشکی صبح و عصر در کشتارگاه حضور دارند و با نظارت تیم بهداشتی عملیات کشتار بهداشتی صورت می گیرد و حتما لاشه ها به پیش سردکن منتقل شده و روز بعد توزیع خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر"حسین رشیدی" در گفت و گو با ایسنا درباره پروتکل های اعمالی برای عرضه دام در روز عید سعید قربان در استان کرمان اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا، کشتار دام قربانی خارج از کشتارگاه علاوه بر مشکلات بهداشتی که در گذشته بوده، مشکل دیگری اضافه می شود و آن احتمال انتقال بیماری کرونا است.

وی افزود: افرادی که کشتار دام را انجام می دهند، قطعا نمی توانند پروتکل های بهداشتی که نیاز است را مانند کشتارگاه ۱۰۰ درصد رعایت بکنند و ممکن است فردی آلوده باشد و از طریق تماس دستش با لاشه دام و گوشت دام، آلودگی منتقل شود.

رشیدی تصریح کرد: حتی در سیستم کشتار سنتی مواردی داریم که برای پوست کنی، در زیر پوست دام با دهانشان می دمند که این می تواند به طور مستقیم آلودگی را از فرد آلوده که ممکن است علامت هم نداشته باشد، به لاشه منتقل بکند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه لاشه هایی که خارج از کشتارگاه کشتار می شوند، می توانند آلوده شده و توزیع این گوشت ها می تواند آلودگی را به مصفر کننده ها منتقل کند افزود: بنابراین کسانی که با نیت خیر قربانی را توزیع می کنند، نه تنها در برخی موارد کار خوبی انجام نمی دهند بلکه موجب بروز مشکلاتی برای جامعه می شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به این موضوع مهم، از سوی سازمان دامپزشکی کشور و هم ستاد کرونا و استاندار دستور داده شده از کشتار دام خارج از کشتارگاه اکیدا جلوگیری به عمل بیاید که اطلاع رسانی را از روزهای قبل آغاز کرده ایم.

رشیدی با بیان اینکه تجمع مردم در محل های عرضه دام خارج از کشتارگاه و هم نحوه کشتار خطرناک است، گفت: در کشتارگاه علاوه بر اینکه پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و افراد شاغل از نظر سلامتی کنترل شده اند، تماس مستقیم دست با لاشه صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: اقدام خوبی که در کشتارگاه ها صورت می گیرد این است لاشه دام بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در پیش سردکن کشتارگاه می ماند و اگر احتمال آلودگی باشد به علت تغییرات شیمیایی که در لاشه صورت می گیرد، آلودگی از بین می رود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه در صورتی که گوشت بلافاصله بعد از کشتار توزیع شود و در پیش سردکن قرار نگیرد و در خارج از کشتارگاه به دلیل اینکه شرایط پیش سردکن وجود ندارد، باز هم خطر انتقال بیماری بالاتر است اظهار کرد: هماهنگ کرده ایم در روز عید قربان صرفا عرضه و کشتار دام در کشتارگاه های استان صورت بگیرد و اکیپ های دامپزشکی صبح و عصر در کشتارگاه حضور دارند و با نظارت تیم بهداشتی عملیات کشتار بهداشتی صورت می گیرد و حتما لاشه ها به پیش سردکن منتقل شده و روز بعد توزیع شوند.

رشیدی افزود: با اجرای این دستورالعمل می توانیم به مقدار زیادی از مخاطرات کشتار دام در خارج از کشتارگاه جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: از رسانه ها درخواست داریم اطلاع رسانی کنند که مردم چنانچه قصد قربانی کردن دام را دارند، می توانند با هماهنگی با کشتارگاه این کار را انجام بدهند ضمن اینکه هم صاحبان کشتارگاه و هم خیریه هایی که قربانی قبول می کنند در کشتارگاه مستقر هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مردم حتی می توانند با تماس تلفنی دام خود را خریداری کنند تا کشتار شود و بعدا اگر می خواهند لاشه تحویل خیریه شده یا خودشان تحویل بگیرند و در شرایط بهداشتی توزیع کنند.

وی در ادامه درباره انتقال کرونا از دام بیان کرد: اصل و منشاء کرونا از حیوان به انسان منتقل شده اما در حاضل حاضر موردی در دام مشاهده نشده ولی به صورت فیزیکی می تواند آلودگی از طریق لاشه دام و گوشت دام منتقل شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشتار دام ماده عيد قربان دامپزشكي اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خارج از کشتارگاه کشتارگاه ها صورت می گیرد کشتار دام روز عید عید قربان پیش سردکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک رستوران بدلیل تخلفات بهداشتی در شادگان

سید غالب موسوی   گفت: در راستای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها، طی بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت در و رئیس اداره اماكن شادگان برای برخی واحدهای صنفی تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف اخطاریه صادر نموده و همچنین یک رستوران بدلیل نواقص متعدد، عدم رعایت توصیه و دستورالعمل‌های بهداشتی طی مراحل قانونی پلمب شد.

 او افزود: شهروندان گرامی در صورت مشاهده هرگونه تخلفات بهداشتی در کلیه ساعات شبانه روز میتوانند به سامانه ۱۹۰ بهداشت شکایات و گزارشات خود اعلام نمایند تا در اسرع وقت پیگیری لازم صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه
  • مهر و موم یک رستوران در شادگان
  • پلمب یک رستوران بدلیل تخلفات بهداشتی در شادگان
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • اسطوخودوس یا ماشین قیامت اسراییلی/ نقش هوش مصنوعی در جنایات غزه
  • تقویت نظارت ها بر عرضه بهداشتی شیر در مدارس از مهمترین مصوبات کمیته صیانت از سلامت و امنیت غذایی مردم
  • محاصره شرکت صهیونیستی البیت در انگلیس توسط معترضان
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان
  • برخی از کارکنان موسسه مالی و اعتباری نور همچنان در صف انتظار جذب رسمی در بانک ملی
  • بیش از ۷ هزار کیلوگرم فرآورده دامی در گیلان از چرخه مصرف خارج شد