Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@02:05:47 GMT

شناسایی داروی ایمن برای درمان هپاتیت C در بارداری

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۱۹۹۸

شناسایی داروی ایمن برای درمان هپاتیت C در بارداری

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری مدیکال نیوز، بر اساس این تحقیقات ترکیب دو داروی ضدویروس ledipasvir و sofosbuvir موجب بهبود ۱۰۰ درصدی ۹ زن باردار داوطلب بدون هرگونه عوارض منفی بر وضعیت سلامت آن‌ها شده است. تمام جنین‌های این داوطلبان کاملا طبیعی رشد کرده و هیچ‌گونه نشانی از تاثیرگذاری ویروس یا داروهای مورد استفاده برای درمان هپاتیت در آن‌ها مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این داروها از طریق مسدود کردن پروتئین‌های ویروسی مورد استفاده هپاتیت C برای تولید مثل درون سلول‌ها  عمل می‌کنند. از آنجا که این مکانیزم مختص ویروس است، عوارض جانبی این داروها در بدن انسان به حداقل می‌رسد. تنها نگرانی موجود در رابطه با استفاده از این داروها، این است که در دوران بارداری کلیه‌ها با حداکثر توان خود فعالیت می‌کنند و با سرعت بیشتری دارو  را از بدن خارج می‌کنند. این وضعیت ممکن است میزان داروی موردنیاز برای درمان هپاتیت را در بدن باقی نگذارد.
به گفته محققان معمولا با نادیده گرفتن وضعیت فیزیولوژیکی خاص دوران بارداری، در رابطه با استفاده از داروهای ضدویروس در این دوران، اظهار نگرانی می‌شود. اما زنان باردار در این مدت دائما تحت نظر متخصصان هستند و تمام تلاش خود را برای انجام تغییرات مثبت و حمایت از خانواده خود انجام می‌دهند. این وضعیت فرصت مناسبی را برای یک شروع تازه و رهایی از آلودگی هم برای مادران و هم برای نوزادان آن‌ها فراهم می‌کند.
به التهاب کبد هپاتیت گفته می‌شود. التهاب کبد می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت‌های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری‌های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می‌شوند.
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می‌شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت هپاتیت‌های نوع B و C با ۳۲۵ میلیون مورد ابتلا،‌ عامل مرگ ۱.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در سال است.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.

هپاتیت A

-هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد. برخلاف نوع B و C، این عفونت معمولا منجر به عارضه مزمن کبدی نمی‌شود و به ندرت کشنده است.
-ویروس هپاتیت A  یا HAV از طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود.
-بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۶ میلادی هفت هزار و ۱۳۴ نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست دادند.
تامین آب و غذای سالم، آموزش همگانی، واکسینه کردن افراد و اجتناب از روابط جنسی خارج از چارچوب مهمترین روش‌های پیشگیری از این عفونت هستند.  

هپاتیت B

-عفونت ویروسی هپاتیت B به کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود.
-این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود.
- بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۵۷ میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا بودند و در همین سال ۸۸۷ هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند.
- در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۷ میلیون نفر از عفونت خود آگاه بودند (یعنی حدود ۱۰.۵ درصد از افراد مبتلا) و ۴.۵ میلیون نفر تحت درمان قرار گرفتند.
-واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راهکار مقابله با آن است.

هپاتیت C

این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد.
-هپاتیت C عامل اصلی بروز سرطان کبد است.
-ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت‌های بهداشتی نا امن، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی محافظت‌نشده باشد.
- بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۷۱ میلیون نفر به این عفونت مبتلا هستند.
- اکثر مبتلایان به هپاتیت C، به سرطان کبد یا سیروز کبدی مبتلا می‌شوند.
-بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۹۹ هزار نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست دادند.

هپاتیت D

ویروس هپاتیت D (HDV) برای تکثیر به ویروس هپاتیت B (HBV) نیاز دارد.
-این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود.
- از دهه ۱۹۸۰ میلادی میزان عفونت به این ویروس به دلیل واکسیناسیون کاهش یافته است.

هپاتیت E

-این بیماری ناشی از ویروس HEV است.
-هر سال حدود ۲۰ میلیون مورد  ابتلا به این ویروس وجود دارد.
-بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت،‌ در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۴۴ هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Lancet Microbe منتشر شده است.

برچسب‌ها واکسن هپاتیت هپاتیت هپاتیت C

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واکسن هپاتیت هپاتیت هپاتیت C واکسن هپاتیت هپاتیت هپاتیت C جان خود را از دست دادند نفر بر اثر ویروس هپاتیت میلیون نفر خون آلوده هپاتیت C هپاتیت B

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۱۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

مهرداد شریفی با اشاره به اینکه ۱۷ آوریل برابر با ۲۹ فروردین به عنوان روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده است، گفت: براساس بسته‌های حمایتی ابلاغی وزارت بهداشت، خدمات مورد نیاز به بیماران هموفیلی با هدف کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به عنوان تنها مرکز جامع هموفیلی دانشگاه ارایه می‌شود.

او ادامه داد: ویزیت بیماران توسط پزشک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، تهیه و توزیع فاکتور‌های انعقادی رایگان، تزریق فاکتور‌های نادر انعقادی و فرآورده‌های خونی، آموزش، مشاوره و مددکاری به بیماران مبتلا به هموفیلی ارائه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه بیشتر بیماران مبتلا به هموفیلی دارای پیشینه خانوادگی خونریزی هستند، ادامه داد: از مجموع بیماران شناسایی شده، حدود ۴۲۲ نفر به هموفیلی نوع A، بالغ بر ۵۵ نفر به هموفیلی نوع B و حدود ۴۴۱ نفر به سایر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.

شریفی اضافه کرد: بر همین اساس، ۶۶۷ مرد و ۲۵۱ مورد زن مبتلا به هموفیلی تاکنون در شیراز و شهرستان‌های استان فارس شناسایی شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تغذیه سالم، ورزش منظم و مستمر، پرهیز از استرس و فشار‌های روانی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تا حد قابل توجهی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های خاص پیشگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • درمان لوزه بزرگ را جدی بگیرید
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • بجران کمبود ۳ داروی اصلی برای این بیماران
  • اجرای طرح شناسایی باغچه‌های‌آلوده حاشیه معابر مرکز شهر
  • طرح ضربتی پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز در بندرعباس اجرا شد
  • پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز بندرعباس
  • باز شدن پنجره‌ای نو در شناسایی ضایعات مغزی
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند!