Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان استرالیایی با استفاده از راهبرد جدیدی به دنبال استفاده از اکسیژن برای انتقال انرژی در سلول‌های خورشیدی هستند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان استرالیا و ایالات متحده در همکاری مشترک توانسته‌اند با استفاده از اکسیژن نور کم‌انرژی را به نور پرانرژی قابل استفاده در سلول‌های خورشیدی تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویکرد هنوز در مراحل اولیه بوده و نیازمند تحقیق بیشتر برای تجاری‌سازی است، با این حال، ایده آن بسیار امیدوارکننده است.
پروفسور اشمیت از دانشگاه سیدنی توضیح می‌دهد: «نور مرئی تنها انرژی خورشید نیست. طیف نور خورشید بسیار گسترده است، از جمله نور فروسرخ که ما را گرم می‌کند یا طیف فرابنفش که پوست را می‌سوزاند.»
بیشتر سلول‌های خورشیدی، دوربین‌های شارژی و فوتودیود‌های سیلیکونی (نیمه‌رسانا‌هایی که نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند) نمی‌توانند به نور کم‌انرژی‌تر از فروسروخ نزدیک پاسخ بدهند. پس برخی از قسمت‌های طیف نوری خورشید با دستگاه‌های امروزی ما قابل استفاده نیستند.
یک راهبرد برای افزایش گستره حساسیت این دستگاه‌ها و به‌خصوص سلول‌های خورشیدی، تبدیل نور کم‌انرژی به نور پرانرژی و قابل رویت است که می‌تواند سیلیکون را برانگیخته کند.
اشمیت می‌گوید: یکی از راهکار‌های عملی کردن این ایده، گرفتن فوتون‌های کم‌انرژی نور و چسباندن آن‌ها به یکدیگر است. این راهکار با تعامل برانگیختگی‌ها (حالت‌های حدی و حفره‌های الکترونی که می‌تواند انرژی را بدون جابجایی بارالکتریکی خالص منتقل کنند) در مولکول‌‌‌های آلی می‌تواند صورت بگیرد.
تاکنون این امر فراتر از شکاف نوار سیلیکونی محقق نشده است. این حداقل انرژی است که برای برانگیختگی الکترون در سیلیکون و رسانایی نیاز است. با این حال، محققان این چالش را با استفاده از اکسیژن حل کرده‌اند.
محققان از نقاط کوانتومی نیمه‌رسانا (کریستال‌های نانویی) و مولکول اکسیژن برای جذب نور کم‌انرژی و انتقال نور به مولکول‌های آلی استفاده کردند. معمولا اکسیژن برای برانگیختکی مولکولی مناسب نیست، اما در انرژی‌های پایین نقش متفاوتی ایفا می‌کند. اکسیژن می‌تواند بعنوان یک واسطه به مولکول‌های آلی اجازه دهد تا نور مرئی را بالاتر از شکاف نوار سیلیکونی ساطع کند.   با این وجود بازده همچنان پایین‌تر از سطح انتظار محققان است، اما راهبرد‌هایی برای بهبود این امر در آینده‌ای نزدیک وجود دارد. این راهبرد تنها یک ایده اولیه است و برای ساخت سلول‌های خورشیدی و تجاری‌سازی‌ آن‌ها مواد بیشتری نیاز است.
نویسنده اصلی مقاله الهام قلی زاده، درباره پتاسیل این راهبرد برای ایجاد تاثیر مثبت و سریع بسیار خوشبین است. او معتقد است استفاده از این راهبرد بعنوان اولین روش در این زمینه چالش‌های زیادی دارد، اما محققان بسیار امیدوار هستند که راندمان آن را بهبود بخشیده و از اکسیژن برای انتقال انرژی استفاده کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سلول خورشیدی اکسیژن نور مرئی انرژی خورشیدی سلول های خورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۲۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خفگی چوپان همراه با ۱۰۰ رأس گوسفندش در تریلی

دبیر ستاد مدیریت بحران تیران و کرون از مرگ چوپان و ۱۰۰ رأس دام پشت تریلر به دلیل خفگی خبر داد.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه این تریلر حامل ۱۲۰ رأس گوسفند از خوزستان به سمت اصفهان در حرکت بود، اضافه کرد: به دلیل گاز شدید و نبود اکسیژن این گوسفند‌ها دچار خفگی شدند و بیش از ۱۰۰ رأس این حیوانات تلف و تعداد اندک باقی مانده گوسفندان نیز ذبح شدند.

دبیر ستاد مدیریت بحران تیران و کرون ادامه داد: یک چوپان نیز در بین گوسفند در محل کابین باربری حضور داشت که این فرد نیز به دلیل نبود اکسیژن و گاز شدید دچار خفگی شد و جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه راننده تریلر در محدوده شهر عسگران برای بررسی وضعیت جان چوپان و گوسفندان از کابین بازدید کرده بود، اضافه کرد: در بازدید صورت گرفته راننده شاهد صحنه خفگی می‌شود و موضوع را به اورژانس اطلاع می‌دهد، اما تلاش‌های تیم پزشکی کارگشا نبوده و فرد جان خود را از دست داده بوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه میزان خسارت به دام‌ها یک میلیارد تومان برآورد شده است، ابراز کرد: خسارت چنین بی‌احتیاطی غیرقابل جبران است چرا که چوپان نیز جان خود را در این حادثه از دست داد.

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • چگونه سریع‌تر بدویم؟ | این راه ساده به شما کمک می‌کند
  • ساخت حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب
  • یک چوپان همراه با ۱۰۰ گوسفندش در تریلی خفه شد
  • خفگی چوپان همراه با ۱۰۰ رأس گوسفندش در تریلی
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • مار چهار متری به فضا فرستاده شد / عکس
  • سپر مغناطیسی که حیات روی زمین را ممکن می‌کند