Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم میری مقدم روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز انتقال خون افزود: بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت لذا از الان باید به فکر اهدای خون و پلاسما باشیم تا ذخیره لازم برای روزهای پیش رو را داشته باشیم.

وی گفت: تاکنون ۲۳ نفر از بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی نسبت به اهدای پلاسمای خود برای کمک به بیماران کرونایی اقدام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میری مقدم با اشاره به فراهم شدن امکان دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کرونا در خراسان جنوبی افزود: یک ماه قبل مجوز گرفتن پلاسما از سازمان انتقال خون دریافت شد.

وی گفت: برای این منظور دستگاه پلاسما فرزیس، کیسه و کیت‌های مورد نیاز برای سنجش آنتی بادی بهبودیافتگان هفته گذشته در استان تامین شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: امروز افتخار می‌کنیم جزو استان‌هایی هستیم که می‌توانند پلاسمای افراد بهبودیافته را با روش پلاسما فرز دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون در کشور بیش از سه هزار و ۶۸۴ مورد اهدای پلاسما از طریق این دستگاه انجام شده است اظهار داشت: در استان نیز در یک هفته گذشته ۱۱ نفر برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که ۹ نفر موفق به اهدا با روش جدید شدند.

میری مقدم افزود: قبل از دریافت دستگاه پلاسما فرز نیز ۱۴ نفر از بهبودیافتگان کرونا نسبت به اهدای پلاسما از طریق اهدای خون اقدام کردند.

وی تصریح کرد: از هر فرد بهبود یافته از طریق دستگاه پلاسما فرز ۵۰۰ تا ۶۰۰ سی سی پلاسما در یک نوبت دریافت می‌شود در صورتی که در روش سابق از طریق واحد خونی ۲۰۰ سی سی دریافت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در روش پلاسما فرز گلبول‌های قرمز از فرد گرفته نمی‌شود لذا نباید افراد دغدغه کم‌خونی یا ضعف سیستم ایمنی بدن را داشته باشند.

وی ادامه داد: در مجموع اگر فردی کم خون باشد، وارد پروسه اهدا نمی‌شود همچنین این شایعه که سیستم ایمنی بدن بعد از اهدای پلاسما تضعیف می‌شود را تکذیب می‌کنیم.

میری مقدم با بیان اینکه دستگاه پلاسما فرز روزانه قادر به دریافت پلاسمای چهار نفر است عنوان کرد: از بهبودیافتگان ۱۸ تا ۶۵ سال بدون سابقه بارداری درخواست داریم برای نجات جان همنوعان خود ۲۸ تا ۳۰ روز بعد از بهبودی برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون بیرجند در خیابان پاسداران مراجعه کنند.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا پایان تیرماه امسال ۹ هزار و ۷۶۹ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان مراجعه کنندگان ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: در پنج ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا هفت هزار و ۷۵۸ واحد خون توسط مردم اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۷ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: از مجموع افرادی که موفق به اهدای خون شدند ۷.۶ درصد مربوط به بانوان بوده است که این میزان در سه ماه نخست امسال ۹ درصد بود و خراسان جنوبی بالاترین میزان اهدای خون توسط بانوان در کشور را به خود اختصاص داد.

وی اظهار داشت: تعداد واحد خون درخواستی و ارسالی به مراکز درمانی قبل از کرونا ۱۶ هزار و ۸۳۶  واحد و بعد از شیوع کرونا به ۱۴ هزار و ۴۰۴ رسیده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه خون رسانی به صورت شبکه‌ای نیز در کشور انجام می‌شود قبل از کرونا ۲ هزار و ۸۸۱ واحد و بعد از این بیماری نیز ۲ هزار و ۷۳۸ واحد خون از استان به شبکه خون رسانی کشور تزریق شده است، چون همه استان‌ها نمی‌توانند خون مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه گروه‌های منفی حدود ۱۰ درصد مجموع گروه‌های خونی را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: بیشترین میزای اهدای خون مربوط به گروه o مثبت است و نیاز به گروه‌های منفی همیشه در اولویت بوده است.

میری مقدم گفت: مردم با اهدای خون در ۴۶ سال گذشته سازمان انتقال خون را به عنوان یک ساختار پویا در منطقه و در میان کشورها سرپا نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: علیرغم تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه علم پزشکی تاکنون اتفاق افتاده است هنوز نتوانسته‌ایم بافتی را جایگزین خون کنیم لذا اگر نیاز به این فراورده ایجاد شود بایستی حتما اهدا کننده‌ای وجود داشته باشد تا نیاز بیمار رفع شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: این فرآورده و محصولاتی که از خون طی پروسه‌های مختلف ایجاد می‌کنیم دارای طول عمر مشخصی هستند به نحوی که برخی فراورده‌ها در حد یک روز، سه روز، پنج روز و عده‌ای ۳۵ روز و در شرایطی برخی در حد سال قابل نگهداری است.

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون تمام هم و غم خود را بر این دارد که اهداکننده‌ها به صورت مستمر وارد شوند و خون و فراورده‌های مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را تامین کنند.

میری مقدم یکی از مهمترین فواید اهدای خون را نقش پیشگیری آن در بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و گفت: برخی تصور می‌کنند اهدای خون ممکن است منجر به کم خونی شود در حالیکه هیچوقت چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد زیرا بخشی از سلول‌ها و مایع بین سلولی که اهدا می‌شود پس از مدت کوتاهی جایگزین می‌شود.

وی با بیان اینکه اهدای هر واحد خون می‌تواند نجات دهنده جان سه نفر باشد افزود: در طول زندگی از هر سه نفر یک نفر حتما به خون نیاز پیدا می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار داشت: هر ۳۰ ثانیه یک بیمار در مراکز درمانی به خون و فراورده‌های آن نیاز دارد که در هر اهدای خون حدود ۴۵۰ سی سی خون در بازه زمانی ۱۰ دقیقه‌ای گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد از خونی که جمع‌آوری می‌شود برای بیماران خاص اختصاص دارد و بیمارانی که حیات آنها وابسته به تزریق خون است اگر در بازه‌های زمانی خاص خون دریافت نکنند حیات آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

میری مقدم گفت: از دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مختلف، ائمه جمعه و جماعات و رسانه ملی درخواست داریم برای تشویق مردم به اهدای خون و پلاسما سازمان انتقال خون را یاری کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا خراسان جنوبی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا و اهدای خون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا خراسان جنوبی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا خراسان جنوبی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی سازمان انتقال خون اهدای پلاسما میری مقدم اهدای خون مورد نیاز واحد خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و تشویق فرهنگ اهدای عضو را جدی بگیریم

استاندار کرمانشاه گفت: در سال گذشته در خصوص آمار پیوند کلیه در استان روند خوبی طی شده که این نشان دهنده روحیه ایثارگری و بخشندگی در مردم کرمانشاه است و باید آن را تقویت کنیم و جدی بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی امروز _چهارشنبه هشتم فروردین _ در بازدید از مرکز همودیالیز نوبهار در مرکز استان اظهار داشت: این مرکز نیاز به برخی از پشتیبانی‌ها دارد که حتماً انجام خواهد شد.

وی افزود: تقویت و تشویق فرهنگ اهدای عضو بسیار مهم است و در این راستا باید این فرهنگ را میان خانواده‌هایی که عزیزان آن‌ها دچار حادثه و مرگ مغزی شده‌اند، ترویج کنیم تا همه این نگاه انسانی و اسلامی را پاس بدارند زیرا اهدای عضو، اهدای زندگی است.

وی ادامه داد: بیماران خاص از جمله بیماران دیالیزی نیاز به برخی حمایت و پشتیبانی‌ها دارند و بر این اساس در بخش بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها دولتی و هم مراکز خصوصی که این کارها را انجام می‌دهند، نیاز به تقویت دارد.

صحرایی عنوان کرد: در بحث فرهنگ سازی و پشتیبانی‌های پایه هم باید تلاش کنیم تا در استان این فرهنگ نیز تقویت شود.

استاندار کرمانشاه گفت: طی آماری که مسئولان ذی‌ربط دادند در سال گذشته در خصوص پیوند کلیه در استان چه در خویشاوندان و چه در اهدای عضو و مرگ مغزی و چه خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند روند خوبی صورت گرفته است که این نشان دهنده روحیه ایثارگری در مردم کرمانشاه است و باید آن را تقویت کنیم.

کد خبر 739780

دیگر خبرها

  • مراکز اهدای خون خراسان‌شمالی در شب‌های قدر فعال است
  • تقویت و تشویق فرهنگ اهدای عضو را جدی بگیریم
  • در پویش مهر سرخ ۹۱۶ نفر خون اهداء کردند
  • اهدای 1794 سری جهیزیه و لوازم ضروری به نیازمندان خراسان جنوبی
  • پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی نیاز به ریسک پذیری دارد
  • ۱۰۴ نفر در خراسان جنوبی برای اولین بار خون اهدا کردند
  • شرکت 916 نفر در پویش اهدای خون مهر سرخ در خراسان جنوبی
  • تامین آرد خبازیهای خراسان جنوبی بدون هیچ محدودیتی
  • مشارکت ۹۱۶ نفر درپویش اهدای خون مهرسرخ در خراسان جنوبی
  • 916نفر درپویش اهدای خون مهرسرخ خراسان‌جنوبی شرکت کردند