Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر دستور رئیس جمهور برای خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا منتشر شد که واکنش‌های منفی فعالان حوزه فولاد را به همراه داشت. این خبر اگرچه در ادامه تکذیب شد، اما کماکان شاهد واکنش‌های منفی زیادی در این خصوص هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو روز پیش بود که رییس جمهور در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی اعلام کرد که بورس کالا باید تقویت شود. اما در خبری عجیب و به فاصله ۲۴ ساعت پس از آن، در فضای مجازی به نقل از منابع موثق اعلام شد که دستور رییس جمهور در خصوص خروج فولاد از بورس کالا صادر شده است! به این ترتیب همه در انتظار جلسه عصر دیروز حسن روحانی با فعالان و تولیدکنندگان فولاد و پتروشیمی بودن، اما هیچ موضوعی در این زمینه مطرح نشد.


طرحی بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از نخستین افرادی بود که به خبر خروج فولاد از بورس کالا واکنش نشان داد.

او گفت: طرح خروج فولاد از بورس کالا از پایه مشکل دارد چراکه معاملات در بورس کاملا شفاف در حال انجام است. خروج محصولات از بورس بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد است.


بازگشت به نرخ دستوری

طهمورث جوانبخت معاون فروش فولاد مبارکه نیز با اعلام تکذیب خبر دستور خروج فروش فولاد از بورس گفت: هیچ دستوری در این زمینه به فولاد مبارکه ابلاغ نشده است و چنین بحثی مطرح نیست. خروج از بورس و برگشت به نرخ دستوری، نه منطقی است و نه مورد تایید نهاد‌های ذی ربط و نه شرکت‌های فولادی قرار می گیرد.

سید رضا شهرسانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این باره چنین اظهار نظر کرد: خروج فولاد از بورس کالا محال است و در صورت اجرای این امر، فاجعه به بار می‌آورد و بازار فولاد را به شدت دچار التهاب و رانت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

عرضه ۱۲ درصد از سهام شرکت زر ماکارون در ۸ مرداد رویدادی که به مصلحت نیست

محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن درخصوص شایعه دستور رئیس جمهور بر خروج فولاد از بورس کالا گفت: این اتفاق به مصلحت بازار فولاد و اقتصاد نیست و بهتر آن است بجای حذف معاملات، ساختار مبادلات، نحوه قیمت‌ها و میزان عرضه‌ها اصلاح شوند.

در این بین مدیران بازار سرمایه هم از فرآیند‌های بورس کالا حمایت کرده و گفته‌اند بسیاری از محصولات فولادی، هم در بورس کالا و هم در خارج از بورس، داد و ستد می‌شوند.

محسن خدابخش مدیرنظارت بربورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس، به‌عنوان نهاد ناظر بر بازارسرمایه، به‌شدت با خروج فولاد از بورس کالا مخالف است.


خروج فولاد از بورس مطرح نیست

رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن فولاد نیز با اشاره به نشست تولیدکنندگان فولاد با رییس جمهور گفت: در این جلسه رییس جمهور به تنظیم بازار و البته عرضه سهام شرکت‌های فولادی در بورس تاکید کرد و طرح خروج عرضه محصولات فولادی از بورس کالا اصلا مطرح نشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت فولاد بورس کالا خروج فولاد از بورس کالا تولیدکنندگان فولاد رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۴۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ

مهدی بیات‌منش اظهار داشت: با عرضه زعفران در بورس کالا به سبب قاعده‌های پذیرش این محصول به شکل مستقیم به افزایش کیفیت این محصول کمک می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: عرضه زعفران در بورس کالا دارای مزیت‌های مختلفی است که این مزیت‌ها از چندین جهت به سود مصرف کننده نهایی و تولید کننده خواهد بود.

این کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اولین مزیت عرضه زعفران در بورس کالا بحث شفافیت است به سبب ساختار داده‌محوری بورس کالا تمام اطلاعات در یک بستر شفاف وجود دارد مورد بعدی حذف واسطه هاست همواره بسیاری از کشاورزان از وجود دلالان بر سر زمین ناراضی بودند، اما بستری هم برای عرضه وجود نداشت با فراهم شدن امکان عرضه در بورس کالا حالا کشاورزان می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای به شکل مستقیم محصول خود را به تمام دنیا بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی به دست مصرف‌کننده و متقاضیان برسانند.

او همچنین می‌گوید: موضوع دیگر بحث کشف نرخ در بورس کالا است بر اساس عرضه و تقاضا این کشف نرخ شکل می‌گیرد که این هم به شکل شفاف و بدون هیچگونه رقابت ناسالم است و همین روند هم اطمینان خاطر مناسبی را برای کشاورزان فراهم می‌کند. همچنین با عرضه زعفران دیگر امنیت فیزیکی هم تامین خواهد شد و کشاورزان مجبور به نگهداری محصول خود در خانه یا سردخانه‌های غیر استاندارد نخواهند بود.

بیات‌منش در ادامه اظهار کرد: اما بورس کالا چگونه به افزایش کیفیت کمک خواهد کرد؟ انبار‌های بورس کالا هر نوع کیفیت زعفرانی را پذیرش نمی‌کنند و تمام محصولات قبل از پذیرش کیفیت سنجی می‌شوند حالا کشاورزان برای این که محصول خود در بورس کالا پذیرش شود مجبور است کیفیت محصول خود ارتقاء و با کیفیت بورس کالا تطبیق دهد که این در مجموع کمک به افزایش کیفیت نهایی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • چرا فروش فرنکی دی یونگ کمک چندانی به اقتصاد بارسلونا نخواهد کرد؟
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • افزایش ۳۹۲۱ هزار واحدی شاخص بورس