Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نسیم آنلاین، متن یادداشت الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یازدهم، به شرح زیر است:

آقای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه تودیع و معارفه روسای دیوان محاسبات و طی توئیتی اعلام کرد که فرایند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات قانونی بود. در این یادداشت به این فرایند قانونی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملاک در این مورد قانون آئین نامه داخلی مجلس است. طبق بند(۲) ماده(۲۲) آئین نامه داخلی "تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس" بر عهده هیئت رئیسه مجلس است.مجلس اعم است از صحن علنی و کمیسیونها، به همین دلیل همواره در برنامه هفتگی مجلس دستورات صحن و کمیسیونها به چاپ می رسد.

در دستور هفتگی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۳۱/۴/۹۹ ساعت ۱۶ تا ۱۸ برای رسیدگی به صلاحیت و برنامه های کاندیداهای تصدی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات در نظر گرفته شده بود. روز دوشنبه ۳۰/۴/۹۹ کمیسیون، بدون چاپ تغییر دستور توسط هیئت رئیسه مجلس،اعلام کرد رسیدگی به صلاحیت نامزدها ۹ تا ۱۲ و طرح تامین قیر برای طرحهای عمرانی (که دوفوریتش یکشنبه ۲۹/۴/۹۹ به تصویب نمایندگان رسیده بود) ساعت ۱۴ تا ۱۶ می باشد.

در اینجا دو اقدام خلاف آئین نامه داخلی اتفاق افتاد؛ اول اینکه تغییر دستور بدون آنکه نمایندگان در جریان امر قرار گیرند. توجه داشته باشیم که تبصره(۵) ماده(۱۴۸) آئین نامه داخلی معاونت قوانین را موظف کرده است "(۱)بنحو مقتضی زمان رسیدگی به موضوعات ارجاعی در کمیسیون را به اطلاع نمایندگان برساند"چنین اطلاع رسانی صورت نگرفته بود. دوم و بدتر آنکه هیچ مستندی از سوابق شغلی نامزدها (طبق تبصره(۲) ماده(۵۱) باید حداقل ۲۰ سال باشد) در اختیار اعضاء قرار نگرفت و در نتیجه بررسی صلاحیت را غیرممکن کرد. توجه داشته باشیم که برای بکارگیری کارمندان جزء استعلامات متعدد صورت می گیرد و در تعیین کمیسیون ها مستندات علمی و سوابق شغلی تمامی نمایندگان (وفق تبصره(۱) ماده(۳۶) آئین نامه داخلی) شخصاً توسط رئیس محترم کمیسیون آئین نامه مجلس روئیت گردید.انتظار میرود با توجه به اعلام احدی از اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در عدم رعایت آئین نامه ابلاغی کمیسیون آئین نامه داخلی، موضوع تبصره(۳) ماده(۵۱)، ریاست محترم کمیسیون آئین نامه داخلی نیز در این خصوص موضع خود را اعلام نمایند.

(۱) یک برداشت این است که چون این تبصره در ماده مربوط به طرح و لوایح آمده است موضوع منحصر به طرح و لوایح است، در حالیکه وقتی در آئین نامه حکم صریح دیگری نداریم باید به قرینه عمل کنیم. در هر صورت اطلاع نمایندگان از جریان امور در کمیسیون ها جزو حقوق نمایندگان است.

تخلف آشکار دیگر از ناحیه هیئت رئیسه مجلس اتفاق افتاد. با وجود آنکه دستور هفتگی مجلس چاپ شده بود و نظر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ساعت ۱۷ روز ۳۱/۴/۹۹ به هیئت رئیسه اعلام گردید، به فاصله چند ساعت پیامکی به نمایندگان رسید که دستور هفتگی تغییر کرده و انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در ۰۱/۵/۹۹ انجام خواهد شد. حداقل از دو نفر از اعضای هیئت رئیسه سوال کردم مگر هیئت رئیسه جلسه ای برای تغییر دستور تشکیل داده است؟ گفتند نه. ظاهرا این مسئله به یکی از دبیران هیئت رئیسه تفویض شده است. توجه شود که هیچ فردی یا نهادی حق ندارد وظایف و اختیارات خود را به دیگری تفویض کند، آنهم در امر مهمی مثل دستور هفتگی مجلس که اطلاع از آن از زمره حقوق همه نمایندگان است.

مشاهده می شود بر خلاف ادعای آقای رئیس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و ... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شان منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است.

نتیجه آنکه حتی اگر با توجه به تفسیر خاص ظاهر آئین نامه هم رعایت شده باشد، بدلیل ابهام حداقل ۲۰ سال سابقه کار، رعایت آئین نامه ابلاغی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس و مخدوش بودن اطلاعات تقدیمی به کمیسیون و نمایندگان و عدم استعلام از مراجع ذیصلاح همانگونه که به ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عرض کردم، لازم است کمیسیونهای ذیربط (برنامه و بودجه، اصل۹۰، آئین نامه داخلی و...) تحقیقات جامعه را در این رابطه انجام و نتیجه بررسیهای خود را برای حفظ حیثیت کمیسیون برنامه و بودجه و کلیت مجلس منتشر کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته جامعه دانشگاهی و افکار عمومی بازسازی شود. ماده(۱۱) قانون محاسبات عمومی تکلیف را روشن کرده است.

چنانچه این امر صورت نپذیرد شخصاً به‌مراه تعدادی از نمایندگان محترم بررسی‌های خود را تکمیل و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان محترم و مردم شریف ایران خواهیم رسانیدو تا حصول نتیجه کار را ادامه خواهیم داد.

الیاس نادران
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات
نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

بیشتر بخوانید:

انتقاد نماینده اصولگرا از فرایند انتخاب بذرپاش | کمیسیون برنامه و بودجه کوتاهی کرد کنایه قالیباف به دولت و حمایت از نحوه انتخاب بذرپاش | بذرپاش در رقابتی مومنانه انتخاب شد؛ او ثابت کند فرزند گام دوم انقلاب است واکنش کنایه آمیز بذرپاش به منتقدانش | با کسی شوخی ندارم | با من کار سیاسی کردند اما ... | مدیران خوب کسانی هستند که کار نمی‌کنند تصاویر | معارفه بذرپاش رئیس دیوان محاسبات | حضور قالیباف و حاجی بابایی در معارفه جنجالی نتیجه جلسه احمد توکلی با قالیباف و حاجی بابایی درباره بذرپاش کد خبر 535293

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کمیسیون آئین نامه آئین نامه داخلی محترم کمیسیون دیوان محاسبات دستور هفتگی هیئت رئیسه هفتگی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند

وزیر دادگستری و وزیر سابق ورزش و جوانان سال گذشته از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفتن که در این گزارش موضوعات سوالات مطرح شده از آنها و ماجرای کارت زرد را می‌خوانیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سوال نمایندگان از وزرا یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس سوال نمایندگان پس از اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه در جلسه علنی به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود تا در جلسه‌ای وزیر به ارائه توضیحاتی پیرامون سوال بپردازد و اگر نماینده سوال کننده از توضیحات قانع نشد ، گزارش جلسه بنا به درخواست وی و با موافقت کمیسیون مربوطه برای طرح در صحن علنی به هیات رئیسه ارائه می‌شود.

خضریان: از استیضاح «صحرایی» منصرف نشده‌امطبق آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که یک سؤال از وزیر در صحن علنی مطرح شود، پس از توضیحات وزیر، در صحن علنی رأی‌گیری می‌شود و در صورتی که توضیحات قانع کننده باشد سوال مختومه اعلام می‌شود و یا نماینده با دادن مهلتی به وزیر به صورت مشروط قانع می‌شود  و اگر نصف به‌علاوه یک نمایندگان حاضر از توضیحات وزیر قانع نشده باشند، به‌عنوان یک اخطار یا کارت زرد به وزیر محسوب می‌شود.

*ماجرای کارت زرد در مجلس چیست؟

ماجرای کارت‌های زرد به وزرا به مجلس هشتم برمی‌گردد زمانی که نمایندگان تصمیم گرفتند برای تقویت بعد نظارتی قوه مقننه سازوکاری بنا کنند تا براساس آن هرگاه احساس کردند وزیری انتظاراتشان را پاسخ نمی‌دهد، بتوانند دست به جیب شوند و کارت زرد را به او نشان دهند و اگر کار به سومین کارت زرد برسد، استیضاح او را کلید بزنند.

طبق ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید: چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

*وزرایی که در سال 1402 از مجلس کارت زرد گرفتن

به  گزارش تسنیم، (روز دوشنبه 29 خرداد ماه، 1402) سوال روح‌الله نجابت نماینده شیراز و زرقان از حمید سجادی وزیر سابق ورزش و جوانان درباره علت بی‌عدالتی در توزیع زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی در کشور و کوتاهی در اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور و وعده‌های اعلام شده وزیر درباره ساخت تأسیسات ورزشی مطرح شد که نمایندگان با 63 رأی موافق، 146 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از توضیحات وزیر قانع نشدند و به این ترتیب وزیر از مجلس کارت زرد دریافت کرد.

*کارت زرد مجلس به وزیر دادگستری

بنابراین گزارش، رسیدگی به سؤال محمود احمدی بیغش نماینده شازند و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری درباره علت دخالت در روند رسیدگی به پرونده قضایی که مغایر با اصل 168 قانون اساسی می‌باشد در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی (17 مرداد ماه سال 1402) قرار داشت.

وزیر در این نشست پیرامون سؤال توضیحاتی ارائه کرد که نماینده سؤال‌کننده قانع نشد و سؤال به رأی نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان نیز از پاسخ وزیر دادگستری قانع نشدند و در نهایت وزیر دادگستری از مجلس کارت زرد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایندگان با هوشیاری رئیس مجلس آینده را انتخاب کنند
  • نظام به دنبال انتخاب سفارشی رییس مجلس نیست
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی‌حجابی
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • بازدید رئیس کل دیوان محاسبات از سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری 
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • بازدید دستغیب از سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند