Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-پرونده انتخاب رییس دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی قوه مقننه و یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور، گرچه با معرفی رییس جدید آن بسته شد اما حاشیه‌ها درباره این انتخاب همچنان ادامه دارد.

دو ماه پس از آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پرونده انتخاب رییس دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی قوه مقننه و یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور، گرچه با معرفی رییس جدید آن بسته شد اما حاشیه‌ها درباره این انتخاب همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه اول مردادماه، از میان دو نامزد زیاست دیوان محاسبات یعنی «مهرداد بذرپاش» و «لطف الله» فروزنده، بذرپاش را با ۱۵۷ رای موافق به ریاست این دیوان انتخاب کردند. وی یک هفته بعد یعنی ششم مرداد در مراسمی با حضور رییس مجلس معارفه و کار خود را آغاز کرد.

از همان روزهای نخست آغاز به کار مجلس، نام بذرپاش به همراه برخی اسامی دیگر به عنوان نامزد ریاست دیوان محاسبات در گمانه‌زنی‌های رسانه ای مطرح می‌شد و بسیاری به دلیل سوابق محدود کاری وی را گزینه اصلی ریاست این نهاد محسوب نمی‌کردند و معتقد بودند وی شرط تبصرۀ ۱ مادۀ ۵۱ قانون آیین نامۀ داخلی مجلس یعنی داشتن ۲۰ سال سابقه کاری را با توجه به سن خود یعنی چهل سال نخواهد داشت. این گمانه ها اما پس از معرفی وی به عنوان یکی از نامزدها از سوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تا حدودی باطل شد.

پیش از انتخاب وی به ریاست دیوان و همزمان با افزایش انتقادات از نواقص موجود «احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام و رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت روز اول مرداد در نامه ای به «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس متذکر شد: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین نامه داخلی مجلس میگوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.»
 

«محمدرضا میرتاج الدینی»  نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به نامه‌ توکلی گفت: «شرایط نامزدهای ریاست دیوان محاسبات و دادستانی، از جمله داشتن ۲۰ سال سابقه‌ی کار، طی چند جلسه ابتدا در کمیته دیوان محاسبات و سپس در کمیسیون برنامه و بودجه مورد مداقه قرار گرفته و منتخبین پس از احراز شرایط، از بین نامزدها انتخاب شده‌اند.»

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به این موضوع در بیانیه‌ای از بذرپاش خواست که در اسرع وقت، به صورت صریح و شفاف در این رابطه با این نقض ظاهری قانون موضع‌گیری نموده و شفاف سازی نماید، و همچنین اگر سوءاستفاده‌ای از فعالیت در بسیج دانشجویی صورت نگرفته، هرچه سریع‌تر این موضوع را به شکل مستند و رسمی اعلام کند، وگرنه این امر توهینی آشکار به تشکل بسیج دانشجویی خواهد بود این تشکل دانشجویی خطاب به بذرپاش تاکید کرد که اگر چنانچه سوءاستفاده‌ای از این عنوان صورت گرفته، خواهان کناره‌گیری شما از این سمت هستیم.

پس از انتشار این نامه‌ها و بیانیه‌ها بذرپاش در توییتی به آن‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه‌ی کاری به مجلس ارائه نداده‌ام. بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.»

ساعاتی پس از این توییت یکی از کاربران فضای مجازی در حمایت از بذرپاش نامه اشتغال به کار وی از سال ۷۹ تا ۸۲ را در پژوهشگاه شهید رضایی منتشر کرد و به این ترتیب بر شدت شائبه‌ها افزوده شد. با بررسی این نامه از سوی کاربران توییتر مشخص شد که تاریخ آن با زمان بازگشایی پژوهشکده همخوانی ندارد. بحث‌ها در فضای مجازی بیشتر شد و پژوهشگاه شهید رضایی در بیانیه‌ای با اشاره به درخواست تازه صدور گواهی اشتغال به کار از سوی بذرپاش اعلام کرد: «در فقره مذکور نیز بنا به درخواست جناب آقای مهرداد بذرپاش جهت صدور گواهی همکاری، مفاد این گواهی در سربرگ فعلی پژوهشکده با توجه به شواهد و تایید ریاست وقت پژوهشکده، آقای مهندس منصور رحیمی مبنی بر همکاری ایشان از تاریخ ۷۹ تا ۸۲، با امضای ایشان صادر شده و در اختیار آقای بذرپاش قرار گرفته است.»  همزمان با انتشار انتقادات در این زمینه، برخی نمایندگان مجلس و نیز شخصیت‌های سیاسی هم بر قانونی بودن انتخاب وی به عنوان رییس دیوان محاسبات تاکید کردند. «علیرضا شهبازی»  رییس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس طی بیانیه‌ای تاکید کرد: کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، رسما اعلام می‌دارد فرایند انتخاب رییس دیوان محاسبات با رعایت تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی و رعایت شرایط احراز قانونی و متکی به رای نمایندگان ملت بوده است.»

به این ترتیب بر اساس اعلام قبلی مراسم تودیع «عادل آذر» رییس پیشین و معارفه بذرپاش رییس جدید دیوان محاسبات روز دوشنبه برگزار شد اما واکنش‌ها به این موضوع پایان نیافت. احمد توکلی در توییتی به جلسه خود با رییس مجلس و «حمیدرضا حاجی بابایی» رییس کمیسیون  برنامه و بودجه و البته بی‌نتیجه بودن آن قبل از مراسم معارفه اشاره کرد و نوشت: «دیروز جلسه با رییس مجلس، رییس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده بان، استدلال هایمان در اعتراض به انتخاب رییس دیوان محاسبات شرح دادیم. گفتند فرآیند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراضتان را قانونی پیگیری کنید. امروز در جلسه ویژه دیده بان در این باره تصمیم می‌گیریم.»

«الیاس نادران» نماینده مجلس هم به روند انتخاب رییس دیوان محاسبات ایراداتی وارد و در بیانیه ای تاکید کرد: «مشاهده می‌شود بر خلاف ادعای آقای رییس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و ... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شان منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است.»

«مجتبی توانگر» دیگر نماینده مجلس هم در واکنش به انتخاب بذرپاش نوشت: «کمیسیون بودجه در فرایند انتخاب رییس دیوان محاسبات نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت مدارک را تایید کرده است. با توجه به نظر رییس مجلس در چارچوب قانون کمیسیون بودجه بایستی پاسخگو و در جهت اصلاح حرکت نماید. دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌هاست.»
 

دفاع از انتخاب بذرپاش در مراسم معارفه

مراسم معارفه مهرداد بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات به تریبون دفاع وی از خود و عملکردش تبدیل شد. رییس مجلس هم درباره حاشیه‌های به وجود آمده سخن گفت. بذرپاش در این مراسم با اشاره به شائبه های موجود گفت: «کلکسیونی از حرف‌ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می کنم و با خدای خود عهد می‌بندم که ایستاده ام و ذره ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.»

وی افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می گیرم زیرا پای بیت المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت ترین شرایط آن را رعایت کنیم.

قالیباف هم با تاکید بر اینکه فرآیند انتخاب رییس دیوان محاسبات براساس قانون و رقابت ها مومنانه بود؛ تصریح کرد: «هرچه بود گذشت، از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست.» وی ادامه داد: «من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مومنانه‌ای شکل گرفت.»

برخی از نمایندگان هم در توییت هایی به حمایت از رییس دیوان محاسبات پرداختند. «احسان ارکانی» نماینده مردم نیشابور در مجلس یازدهم  از منتقدان بذرپاش که این روزها دغدغه اصلیشان، تاریخ گواهی رسمی اشتغال به کار وی است؛ پیشنهاد کرد برای اثبات "شفافیت و عدالت" به بررسی مدارک تحصیلی برخی دیگر از چهره های سیاسی و مسوولان هم بپردازند.

«احمد نادری» دیگر نماینده مجلس هم در توییتی تاکید کرد: «مهرداد بذرپاش با سوابق درخشان خود، می تواند در دیوان محاسبات یک بازوی جدی برای ما باشد. با انتخاب او، دیوان به یک نهاد کارآمد، منضبط، دقیق و به روز تبدیل خواهد شد جوان گرایی از نظر رهبری یعنی آنکه جوانان وارد عرصه مدیریت شده و این عرصه را متحول کنند.» 

برخی از کاربران فضای مجازی هم در حمایت از انتخاب بذرپاش توییت هایی منتشر کردند. «الهام اکبری» نوشت: «دوستانی که کاملا اتفاقی! آقای بذرپاش رو می زنند. بدانند که او از چند سال پیش در راستای کادرسازی برای نظام؛ جوانان مومن، انقلابی، توانمند و نخبه را در کنار هم جمع کرد. با وجود اینکه جوان بود، خود به مجلس نیامد اما به جوانان مومن از سراسر کشور برای ورود به مجلس کمک کرد.»

کاربر دیگری توییت کرد: آقای بذرپاش از نیروهای جوان و انقلابی به معنای واقعی هستند که ظرفیت ایجاد تحولات مثبت در دیوان محاسبات رو دارند هجمه‌های غیرمنصفانه و مغرضانه علیه ایشون نشان می دهد عملیات تخریب اکانت‌های قلم به مزد آقایون خیلی ها را به راحتی بازی داده است.

 همزمان با دفاع از عملکرد بذرپاش کارزار توییتری در انتقاد از این انتخاب شکل گرفت که در آن بسیاری از همفکران بذرپاش از جمله نمایندگان اشاره شده در بالا هم نکات انتقادی خود را مطرح کردند. حال به قول رییس مجلس خطاب به بذرپاش هرچه بود گذشت، از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست. باید دید رییس دیوان محاسبات در این جایگاه مهم نظارتی چگونه عمل خواهد کرد و در پایان دوره فعالیت وی مردم چه قضاوتی درباره عملکرد وی خواهند داشت.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد انتخاب رییس دیوان محاسبات کمیسیون برنامه برنامه و بودجه مهرداد بذرپاش انتخاب بذرپاش بسیج دانشجویی آقای بذرپاش ریاست دیوان بیانیه ای سال سابقه رییس مجلس سابقه کار مجلس هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۹۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش‌های دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین گزارش‌های تخصصی، فنی و تحلیلی دیوان محاسبات کشور پیش از مهلت مقرر تدوین و در اختیار مسؤولان و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور قرار گرفت.

این مجلدها شامل «گزارش تحلیل عملکرد منابع و مصارف عمومی»، «گزارش تحلیلی تخصیص اعتبارات مصارف عمومی دولت»، «گزارش سهام شرکت‌های دولتی به صندوق‌های بازنشستگی و بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت اجرای تکالیف قانونی» و «گزارش عملکرد هدفمندی یارانه ها» است.

کد خبر 6080673 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مخالفت مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند
  • گزارش‌های دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف