Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرگ مشکوک یک روزنامه‌نگار دیگر، نگاه‌ها را دوباره به سمت ولیعهد سعودی جلب کرد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، با نزدیک شدن به سالگرد قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار عربستانی که به دستور "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری استانبول در ترکیه قطعه قطعه شد، مرگ مشکوک یک روزنامه نگار دیگر، نگاه‌ها را دوباره به سمت ولیعهد سعودی جلب کرد و باردیگر پرونده‌های سرکوب منتقدان رژیم را که حتی به وابستگان نزدیکش هم رحم نمی‌کند، به سطح رسانه‌ها کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رژیم آل سعود که به سرکوب و حبس منتقدان سیاسی خود معروف است و با قتل جمال خاشقچی این رویه را به اوج رساند و موجی از انتقادات بین المللی را به سمت خود جلب کرد، حالا درگیر یک مرگ مشکوک دیگر شده است؛ روزنامه نگاری به نام "صالح الشیحی".

صالح الشیحی روزنامه نگار سعودی در دسامبر سال ۲۰۱۷، به دلیل انتقادات خود از رخنه فساد در دربار سعودی بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شد. او که در ۱۹ ماه می (۳۰ اردیبهشت ۹۹) به دلیل وخامت وضع جسمی اش از زندان آزاد و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت، ولی تلاش‌ها برای زنده ماندن او کارساز نشد و وی چند روز پیش درگذشت.

به دنبال مرگ مشکوک این روزنامه‌نگار سعودی، سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار آغاز تحقیقات مستقل برای کشف معمای مرگ او شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضع جسمانی صالح الشیحی پس از آزادی از زندان در ۱۹ ماه می، رو به وخامت گذاشت و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.

سازمان عفو بین الملل نیز در واکنش به انتشار خبر مرگ این روزنامه نگار سعودی، بار دیگر بر آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌های آل سعود تاکید کرد.

در حالی که رژیم سعودی با انتقادات شدیدی در خصوص مرگ مشکوک الشیحی روبه روست، یک رسانه آمریکایی از پیام‌های پی در پی تهدید آمیز بن سلمان برای "سعد الجبری" یکی از مسئولان امنیتی سابق عربستان که از او به عنوان جعبه سیاه فراری خاندان سعودی یاد می‌شود و در حال حاضر در کانادا به سر می‌برد، خبر داد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که الجبری یکی از مسئولان امنیتی سابق عربستان سعودی که در حال حاضر در کانادا به سر می‌برد در معرض تهدید و تلاش برای بازگرداندن وی به عربستان قرار گرفته است.

در گزارش‌های رسانه‌ای آمده است که الجبری بعد از آنکه ولیعهد عربستان به قدرت رسید و رقبای سیاسی خود را کنار زد احساس کرد که دیر یا زود مورد هدف قرار می‌گیرد و به همین دلیل از عربستان خارج شد و از آن زمان تاکنون محمد بن سلمان تلاش می‌کند الجبری را به این کشور بازگرداند.

در حالی که بن سلمان برای بازگرداندن الجبری تلاش‌های گسترده‌ای کرده است، اما پلیس اینترپل اعلام کرده که درخواست عربستان در این خصوص سیاسی بوده و نقض قوانین این سازمان محسوب می‌شود و قصد ندارد الجبری را بازداشت و به عربستان باز گرداند.

نیویورک تایمز نوشت که این اسناد و پیام‌ها پیش از این منتشر نشده و بیانگر آن است که محمد بن سلمان مجدانه برای بازگرداندن الجبری به عربستان تلاش می‌کند.

نکته جالب این که، پیش از این نیز تعدادی از اعضای مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور اعلام کرده بودند که آمریکا باید از الجبری محافظت کند!

الجبری زمانی که همچون جمال خاشقچی در ترکیه به سر می‌برد بار‌ها پیام‌های تهدیدآمیز از سوی محمد بن سلمان دریافت کرد و این مسئله باعث شد وی به کانادا سفر کند. بن سلمان در این پیام‌ها خطاب به الجبری می‌گوید، "به عربستان برگرد تا شرایط را برایت توضیح دهم؛ الجبری نیز در پاسخ می‌نویسد که نمی‌تواند".

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، توضیح مورد نظر بن سلمان به الجبری همانند توضیحاتی می‌باشد که ماموران ولیعهد سعودی به جمال خاشقچی در مهرماه سال ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه دادند.

روزنامه "واشنگتن‌پست" نیز چندی پیش در این باره نوشت که ولیعهد سعودی هزاران خانواده و شهروند عربستانی را به دلیل احتمال پیوستن آن‌ها به صف مخالفانش در خارج، ممنوع‌السفر کرده و همچنین لایحه محاکمه "محمد بن نایف" ولیعهد سابق عربستان را به اتهام فساد آماده می‌کند.

این روزنامه در گزارشی به قلم "دیوید ایگناتوس" افزود: بن سلمان هزاران سعودی را فقط به این دلیل که به احتمال بازگشت آن‌ها به کشور و پیوستن آن‌ها به معارضان در خارج شک دارد، ممنوع‌السفر کرده است.

واشنگتن پست به نقل از یک پزشک عربستانی مقیم کانادا به نام "خالد الجبری" نوشت: "گروگان‌گیری ابزاری برای تثبیت قدرت در عربستان محسوب می‌شود". الجبری در همین راستا، به بازداشت برادر و خواهرش "عمر" و "ساره" و ممنوع‌السفر شدن دیگر اعضای خانواده‌اش در عربستان در سال ۲۰۱۷ اشاره کرده است.

طبق گفته الجبری، ولیعهد سعودی با بازداشت خواهر و برادرش سعی دارد از پدرشان حق‌السکوت بگیرد و او را برای بازگشت به کشور و روبرو شدن با اتهامات "دروغین" مبنی بر دست داشتن در پرونده‌های فساد تحت فشار قرار دهند.

واشنگتن‌پست به نقل از مسئولان آمریکایی آشنا به مسائل سعودی این را هم اضافه کرده که، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از اختیارات و قدرت خود برای ممنوع‌السفر کردن بسیاری از خانواده‌های عربستانی استفاده می‌کند. او تلاش می‌کند کرسی پادشاهی را از پدر "مریضش" تا پایان سال‌جاری میلادی به ارث ببرد.

بارزترین خانواده‌هایی که ممنوع‌السفر شده‌اند، خانواده شاه پیشین عربستان یعنی "عبدالله بن عبدالعزیز" است که در بین آن‌ها ۲۷ نفر از دختران و پسران ملک عبدالله و حدود ۵۷ نوه وی ممنوع‌السفر شده‌اند. "متعب"، "مشعل" و "ترکی" از فرزندان ملک عبدالله یا بازداشت شده‌اند یا این‌که در بازداشت خانگی به سر می‌برند و تمامی فرزندان‌شان ممنوع‌السفر شده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از خانواده‌های بازداشت‌شدگان سابق در هتل "ریتز کارلتون"، با وجود بسته شدن پرونده‌های‌شان، در حال حاضر ممنوع‌السفر هستند.

هم اکنون عربستان با مشکلات فراوان داخلی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که فرو رفتن در باتلاق یمن و هزینه سرسام‌آور تجاوز به این کشور، تامین هزینه‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لیبی و لبنان، مشکلات مدیریتی و در راس همه این‌ها خیز بن سلمان برای رسیدن به تخت شاهی به هر قیمتی از جمله دستگیری و تحت تعقیب قرار دادن خاندان سعودی و مخالفان، از جمله علل مشکلات حکام سعودی می‌باشد. در کنار هزینه‌های منطقه‌ای دولت سعودی، می‌بایست باج‌هایی که این کشور با خرید انبوه تسلیحات نظامی به دونالد ترامپ پرداخته را نیز اضافه کرد؛ موضوعی که باعث شده، اوضاع اقتصادی این کشور برغم در آمد‌های نفتی، روبه وخامت بگذارد.

دخالت‌های عربستان در امور کشور‌های اسلامی از سال‌های گذشته ادامه دارد، ولی از سال ۲۰۱۵ که محمد بن سلمان ابتدا وزیر دفاع سعودی و سپس در سال ۲۰۱۷ ولیعهد این کشور شد، این مساله تشدید شده و وی با تحمیل جنگ به یمن در سال ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۱۳۹۴) و اتخاذ تصمیمات غیرعقلانی نه تنها عربستان را بلکه منطقه را با مشکل مواجه کرد، مشکلاتی که دود آن بیشتر به چشم آل سعود و عربستانی‌ها و مردم منطقه رفته است.

بازداشت ۱۱ شاهزاده سعودی و اقامت اجباری آن‌ها در لابی یکی از هتل‌های ریاض در آذر ماه سال ۹۶ که پس از چند روز با پرداخت پول‌های کلان از سوی شاهزاده‌های سعودی به بن سلمان آزاد شدند، قتل فجیع "جمال خاشقچی" خبرنگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول که در دهم مهر ماه سال۹۷ روی داد، قتل سرلشکر "عبدالعزیز الفغم" که به مدت ۳۰ سال محافظ شخصی "عبدالله بن عبدالعزیز" شاه پیشین عربستان بوده در هفتم مهرماه سال ۹۸ و تهاجم همه جانبه به کشور یمن و کشتار بیش از یکصد هزار یمنی مظلوم، تنها قسمتی از برنامه‌های مخوف بن سلمان برای زمینه‌سازی جهت رسیدن به پادشاهی عربستان است.

اقدامات خشونت‌بار بن سلمان ولیعهد سعودی از ابتدای روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵ و به ویژه در ماه‌های اخیر که با سکوت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا همراه است، نشان می‌دهد که وی عزم خود را برای نشستن بر تخت شاهی عربستان جزم کرده و در این راه از هیچ اقدامی به ویژه استفاده از شمشیر فروگذار نیست، شمشیری که به نظر می‌رسد گردن هیچ مخالفی از کنار آن سالم رد نخواهد شد و مخالفان نیز این موضوع را به خوبی درک کرده اند. او در چارچوب نیات و اهداف خود حتی به سران و رهبران کشور‌هایی که بر آنان نفوذ دارد نیز رحم نمی‌کند. از جمله این افراد سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان بود که او را در سفرش به ریاض ربودند و بعد هم وادارش کردند یک بیانیه تنظیم شده را در مقابل دوربین تلویزیون عربستان قرائت کند. آن افتضاح با فشار برخی کشور‌ها بخصوص فرانسه جمع و جور شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سالگرد قتل خاشقچی بن سلمان محمد بن سلمان روزنامه نگار ولیعهد سعودی جمال خاشقچی ممنوع السفر واشنگتن پست مرگ مشکوک پیام ها شده اند ماه سال کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه نگار انگلیسی: اقدام تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی دستاوردهای مهمی داشت

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ریچارد مدهرست، نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، علل موفقیت آمیز بودن اقدام تلافی جویانه‌ی ایران را ضد رژیم صهیونیستی برشمرد.
ریچارد مِدهِرست گفت گوش کنید می‌خواهم به شما بگویم که چرا اقدام تلافی جویانه‌ی ایران (ضد رژیم صهیونیستی) موفقیت بسیار بزرگی به شمار می‌آید. رسانه‌ها هیچ فهم و درکی ندارند و نمی‌دانند دارند از چه سخن می‌گویند. در درجه‌ی نخست این حمله، حمله‌ای چند وجهی بود؛ برای نخستین بار در تاریخ مشاهده می‌کنید که کل محور مقاومت از یمن گرفته تا لبنان، سوریه، ایران و عراق همه و همه در اقدامی نظامی و به صورت مستقیم ضد اسرائیل در کنار یکدیگر ایستادند و مشاهده می‌کنید موشک‌های ایرانی در دیوار دفاعی اسرائیل رخنه کرده و وارد حریم هوایی (رژیم صهیونیستی) شدند و به اهداف بسیار مهم نظامی و اطلاعاتی (جاسوسی) اصابت کردند. از جمله همان پایگاهی که حمله به سفارت ایران در دمشق از آنجا اتفاق افتاد یعنی پایگاه هوایی نواتیم.

وی در ادامه افزود می‌دانید اسرائیلی‌ها پس از این حمله چه گفتند؟ قسم می‌خورم باور نخواهید کرد! آنها گفتند ۹۹ درصد از راکت‌های پرتاب شده را رهگیری کرده اند و فقط دختری ۷ ساله زخمی شده است.! او تنها تلفات به جا مانده از راکت‌های بدردنخور ایران بوده است.! اگر شما این ادعای چرند را باور کنید حتی اگر باور هم داشته باشید؛ حدس بزنید چه می‌شود. در همه جنگ‌ها، پول حرف اول را می‌زند. اسرائیلی‌ها بیش از یک میلیارد دلار هزینه کردند تا به ادعای خودشان ۹۹ درصد از راکت‌ها را سرنگون کنند! ایران در مجموع ۳۵ میلیون دلار هزینه کرد تا تک تک اسرائیلی‌ها را زیر فشار قرار دهد و اسرائیلی‌ها برای هر موشک دو میلیون دلار هزینه کردند تا پهپادی را بزنند که با هزینه‌ی چند هزار دلاری ساخته شده است. خودتان حساب کنید! ایران همچنین به اطلاعات بسیار گسترده‌ای دست پیدا کرد؛ آنها (ایران) الان می‌دانند توانمندی ضد موشکی اسرائیل چگونه است، نقاط قوت و ضعف شان را می‌داند، مکان و موقعیت شان را می‌داند و می‌داند چقدر طول می‌کشد تا واکنش نشان بدهند. اسرائیلی‌ها چه چیزی آموختند؟ درست است؛ هیچ! زیرا آنها سلاح‌های ایرانی را مشاهده کردند که قبلا هم می‌دانستند، اما با این حجم بسیار گسترده ندیده بودند.

این روزنامه نگار انگلیسی گفت پهپاد شاهد ۲۳۸ و شاهد ۱۳۶ که نقش بسیار عمده‌ای در پیروزی روسیه ضد اوکراین ایفا کرد؛ اثرات و پیامد‌های روانشناختی این عملیات نظامی مثال زدنی و خارق العاده است. نخست اینکه تصویری که اسرائیل از توان نظامی برای خودش ساخته بود نابود شد و به فنا رفت. دو شکست از هفتم اکتبر تاکنون! تردید و دودلی در روز‌های پیش از حمله؛ این اقدام نظامی برای مقاومت بسیار خوشایند بود و روحیه‌ی آنان را تقویت کرد؛ تصور کنید در اشغال صهیونیست‌ها زندگی می‌کنید و نخستین بار در طول زندگی تان شاهد این هستید که دارند نازی‌ها را موشک باران می‌کنند؛ موشک‌ها برفراز نابلس، بیت الحم و مسجدالاقصی به پرواز درآمدند؛ چنین تصویری بسیار قدرتمند است. هیچ کس نمی‌تواند آنرا به چالش بکشد؛ هیچ کس.! و من می‌دانم هر کس آن را مشاهده کرده باشد می‌گوید این تصویر تاریخ ساز خواهد شد. ایران همچنین موفق شد بازدارندگی ایجاد کرده و قواعد تازه‌ای برای بازی تعیین کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدهرست تاکید کرد اسرائیل چندین دهه صبر ایران را آزمود؛ خیلی بیش از اندازه طول کشید، اما حالا اسرائیلی‌ها می‌دانند دیگر نمی‌توانند موش و گربه بازی کنند اگر به دارایی‌های ایران دست دارازی کنند باید منتظر تلافی باشند. مهم‌تر از همه ایران موفق شد جایگاه بین المللی خود را در صحنه‌ی جهانی ارتقاء بدهد و آن کشور‌های عربی را که هیچ کاری نمی‌کنند شرمسار کرد. همچنین واکنش ایران ریشه در قانون بین المللی داشت؛ حمله‌ی ایران بر پایه‌ی بند ۵۱ منشور ملل متحد اقدامی قانونی و برای دفاع از خود است. ایرانی‌ها به غرب و به شورای امنیت سازمان ملل دو هفته فرصت دادند تا حمله‌ی اسرائیل (به سفارت ایران در دمشق) را محکوم کند و حرکتی در قبال آن انجام بدهد، اما آنها هیچ کاری انجام ندادند. این راهم به یاد داشته باشید که ایران منابع و نیروهایش را از غزه دور کرد؛ هر حمله‌ای از سوی هر کسی اتفاق بیافتد به سود مردمی خواهد بود که دارند در شرایط اشغالگری زندگی می‌کنند. برخی ساکنان غزه می‌گفتند این نخستین شب در طول چند ماه گذشته بود که توانستند بدون شنیدن سر و صدای پهپاد‌های و جنگنده های اسرائیلی بالای سرشان به خواب بروند. به همین علت این عملیات را می‌توان موفقیت بزرگ نظامی به حساب آورد. پاسخ دادن به حمله به سفارت به خودی خود پیروزی به شمار می‌آید، اما برقراری سلطه و قوانین تازه برای درگیری و ایجاد توازن نو؛ این دیگر بازی شطرنج است.

وی تصریح کرد جبهه‌ی مقاومت راهبرد همه جانبه و بسیار گسترده‌ای طراحی کرده است که بر پایه‌ی آن اسرائیل را در حال انتظار نگاه می‌دارد و آنان را وارد جنگ‌های طولانی و فرسایشی می‌کند و درست آن جایی ضربه می‌زند که آسیب زننده است، اما سرتاسر منطقه را درگیر جنگ نمی‌کند و آنچه را اسرائیلی‌ها می‌خواهند در اختیارشان نمی‌گذارد. در نتیجه مشاهده می‌کنید شهرک نشین‌های اسرائیلی دارند فرار می‌کنند؛ شلوغ‌ترین روز فرودگاه بن گوریون را از هفتم اکتبر تا پیش از حمله‌ی ایران شاهد بودیم. هر زمان که جایی را استعمار کرده باشید و استعمارگران شروع به فرار می‌کنند پایان استعمار فرا رسیده است. نخستین نشانه‌های دردسر زمانی مشخص شد که اسرائیلی‌ها به سوی فرودگاه هجوم آوردند و دومین گذرنامه‌ی خودشان را بیرون کشیدند تا به جای امن در کشور‌های اصلی شان بازگردند، اما فلسطینی‌ها هیچ جایی نرفتند؛ جایی نداشتند که بروند؛ می‌دانید چرا؟ چون سرزمین شان آنجاست! تفاوت آنها در همین است.

دیگر خبرها

  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • مضحکه شدن زن صهیونیست عاقبت همنشینی با مسیح علینژاد
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • روزنامه نگار انگلیسی: اقدام تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی دستاوردهای مهمی داشت
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • شوک به سعودی‌ها؛ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان