Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:46:16 GMT

درمان بیماری هموفیلی A با روشی نوین

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۱۱۰۴

درمان بیماری هموفیلی A با روشی نوین

محققان "مرکز پزشکی احیا کننده ویک فارست"(WFIRM) آمریکا در مطالعه اخیرشان یک پلتفرم سلولی بهینه برای ارائه فاکتور ۸ برای درمان بهتر بیماران مبتلا به هموفیلی A تهیه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، هموفیلی A یک اختلال ژنتیکی است که در اثر کمبود یا عدم وجود فاکتور انعقادی ۸(یک پروتئین اساسی برای لخته شدن خون) ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هموفیلی A و B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهش‌هایی در ژن‌های F۸C و F۹ ایجاد می‌شوند. جهش‌های F۸C موجب کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی ۸(فاکتور هشت) و جهش‌های ژن F۹ باعث کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی ۱۱ می‌شوند. هموفیلی نوعی اختلال در تمام نژادها و بدون ترجیح نژادی است. میزان شیوع هموفیلی A از هموفیلی B بیشتر است. هموفیلی نوع C یک نوع اختلال ژنتیکی اتوزومال است که به علت کمبود فاکتور یازده خونی می‌باشد.

هموفیلی A یک بیماری ژنتیکی مرتبط با کروموزوم X است، بنابراین تقریباً همیشه مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال ابتلای مردان به آن بالاتر است و از هر پنج هزار نوزاد پسر یک نفر به این بیماری مبتلا می شوند. به گفته سایت مذکور تقریباً ۲۰ هزار فرد در ایالات متحده از هموفیلی A رنج می‌برند و تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری ویران کننده مبتلا هستند. بیماران هموفیلی A در حال حاضر درمان آنها به صورت تزریق هفته ای ۲ تا ۳ داروی گرانقیمت فاکتور هشت انجام می‌شود.

در حالی که این روش‌های درمانی امید به زندگی بیماران مبتلا به هموفیلی A را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده است اما همین داروها تقریباً در دسترس حدود ۷۵ درصد از بیماران جهان نیستند چرا که هزینه درمان این بیماری با این داروها بسیار گران است و هر بیمار می‌بایست سالانه بیش از ۲۵۰ هزار دلار برای درمانش هزینه کند.

علاوه بر این، بدن تقریباً ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به شکل وخیم هموفیلی A پاسخ ایمنی(مهار کننده ها) به پروتئین تزریقی فاکتور ۸ ایجاد می‌کنند و به همین دلیل این کار درمان‌های بعدی را بی اثر می‌کنند و بیمار را در معرض خونریزی خطرناک قرار می‌دهند. علاوه بر این و شاید مهمترین نکته این باشد که این روش‌های درمانی چندان خاصیت درمانی هم ندارند.

از این رو ارسال فاکتور ۸ از طریق ژن و یا پلتفرم‌های سلولی به عنوان یک روش امیدوار کننده برای درمان طولانی مدت هموفیلی A می‌تواند راهی مناسب باشد.

طی این مطالعه محققان مناسب بودن سلول‌های جفت انسانی به عنوان ابزار تحویل فاکتور ۸ را بررسی کردند و تراژن فاکتور ۸ مطلوب را برای ترشح و تولید فاکتور ۸ درمانی استفاده کردند. استفاده از سلول‌هایی که به بیش از ضریب فاکتور ۸ تغییر یافته‌اند امکان محافظت در تولید این فاکتور را فراهم می‌کند. محققان این مطالعه برای نخستین بار نشان دادند که سلول‌های جفت انسان به طور کلی سطح پایین فاکتور ۸ را ترشح می‌کنند و این موضوع تأیید می‌کند که این سلول‌ها از انرژی لازم برای بیان و پردازش این پروتئین چالش برانگیز برخوردار هستند و نشان می‌دهد که آنها می‌توانند به عنوان یک بستر سلولی مناسب برای تحویل دارو و تولید فاکتور ۸ برای اصلاح هموفیلی A باشند.

"گریس آلمیدا پورادا"(Graca Almeida-Porada) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما در این مطالعه نشان دادیم سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از جفت انسان دارای مجموعه‌ای از چندین خاصیت نسبتاً منحصر به فرد هستند که آنها را برای درمان‌های سلولی / ترمیمی و راهی برای تحویل فاکتور ۸ ایده آل می‌کند. ما امیدواریم که این رویکرد بتواند به عنوان یک روش درمانی طولانی مدت و درمانی برای بیماران مبتلا به هموفیلی A باشد.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی(MSCs ) که به عنوان سلول‌های مزانشیمی استرومایی(Mesenchymal stromal cells) نیز شناخته شده می‌شوند سلول‌های چند توانی هستند که می‌تواند به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های استئوبلاست(سلول‌های استخوانی)، کندروسیت(سلول‌های غضروفی)، میوسیت(سلول‌های عضلانی) و سلول‌های چربی تمایز پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هموفيلي فاکتور 8 خون بیماران مبتلا برای درمان هموفیلی A فاکتور ۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۱۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، با هوش مصنوعی فرآیندهای تشخیص بیماری‌ها و در آینده نزدیک امکان درمان آنها بدون مراجعه به بیمارستان فراهم خواهد شد.

با استفاده گسترده از کاربردهای هوش مصنوعی در بخش سلامت، فرآیندهای تشخیص سرعت می‌گیرد و در آینده نزدیک امکان درمان بدون مراجعه به بیمارستان برای بیماران فراهم می‌شود.

پیشرفت‌های فن‌آوری مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها مزایای بزرگی را در زمینه‌هایی مانند تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، برنامه‌ریزی درمان و ارائه مؤثرتر خدمات بهداشتی فراهم می‌کنند.

در حالی که سیستم‌های تشخیصی با پشتیبانی از هوش مصنوعی به پزشکان در شناسایی بیماری‌ها و تعیین روش‌های درمانی کمک می‌کنند، این سیستم‌ها با تجزیه و تحلیل سریع مجموعه داده‌های بزرگ، روند تشخیص را سرعت می‌بخشند و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهند.

پرفسور ودات گورال، متخصص گاستروانترولوژی در بیمارستان مدیپول ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار آنادولو با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت رو به افزایش است، گفت: از این سیستم‌ها در تشخیص و شناسایی ضایعات سرطانی نیز استفاده می‌شود.

او اظهار داشت: هوش مصنوعی یک کاربرد بسیار قابل اعتماد در تشخیص زودهنگام سرطان، غربالگری سرطان، اثربخشی دارو و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه این نمونه‌ها نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در سلامت منجر به دستاوردهای اقتصادی نیز می‌شود، ادامه داد: با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، امکان درمان بدون مراجعه به بیمارستان برای بیماران فراهم می‌شود و به این ترتیب به نوعی بیمارستان‌ها به لطف هوش مصنوعی به سراغ بیماران خواهد رفت.


 

دیگر خبرها

  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • هموفیلی ها دارو ندارند؛ خطر معلولیت با درمانی غیر علمی‌
  • (ویدئو) سگ‌های درمانگر
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • ارتقاء بستر ارتباط پزشک با بیمار حیاتی است/ پلتفرم مناسب نوبت دهی اینترنتی باید ایجاد شود
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون