Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران معتقد است که با توجه به نوعی فردگرایی حاکم در جزیره کیش،‌ ساکنان آن در پذیرش پروتکل‌های بهداشتی، همراهی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

دکتر مجید فولادیان ساخت اجتماعی کیش را متفاوت از شهرهایی مانند تهران، مشهد، شیراز یا سایر شهرها دانست و در تبیین علت آن گفت: این تفاوت ناشی از نحوه شکل‌گیری کیش است که بر نظم مستقر،‌ احساسات و پیوندهای درون جزیره تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با یادآوری تاریخچه شکل‌گیری کیش اضافه کرد: اساسا از دوران پهلوی،‌کیش مکانی برای زندگی مدرن در نظرگرفته شده است و سعی شده بر اساس اصول زندگی مدرن بنیان گذاشته شود. در خاطرات محمدرضا پهلوی و سایرین این نکته به دفعات اشاره شده است؛ مکانی لوکس که گروه‌هایی خاص به آن دسترسی داشته‌اند. فولادیان معتقد است که همین رویکرد بعد از انقلاب و به خصوص در دوره سازندگی نیز دنبال شده است و از همین‌رو شاخصه‌های این شهر مدرن را از همان ابتدا با بقیه ‌شهرهای ایران متفاوت می‌داند و می‌گوید: این تفاوت به خصوص برای آن‌هایی که از بیرون وارد جزیره می‌شوند، از همان بدو ورود ملموس است؛ ماشین‌های لوکس، نوع رانندگی متفاوت و قوانین و مقررات رانندگی که بیشتر رعایت می‌شود، باعث می‌شود هر کسی وارد کیش شود، از همان ابتدا احساس می‌کند که وارد یک جای متفاوت شده است. هر کسی هم که بخواهد از امکانات این‌جا استفاده کند،‌ باید قوانین و مقررات را رعایت کند.

از همین‌رو عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی بنیان کیش را مبتنی بر امر مدرن (و نه سنتی) عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در اینجا قانون است که حکمروایی می‌کند و همه هم باید بر این مبنا عمل کنند. در حال حاضر نیز اکثریت کیش (حداقل از نظر مساحت در قیاس با بومیان جزیره) را کیشوندانی تشکیل می‌دهند که اینجا را برای یک زندگی باکیفیت‌تر یا کسب درآمد بیشتر انتخاب کرده‌اند و حاضرند قوانین و مقررات آن را هم بپذیرند؛ یعنی باز نوعی نگاه مدرن در اینجا مطرح است.

فولادیان در خصوص نحوه مواجهه ساکنان جزیره کیش با کرونا می‌گوید: در حال حاضر که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم،‌ بنا به همان دلایلی که عرض کردم و نوعی فردگرایی حاکم در این کیش، منجر به این می‌شود که ساکنان جزیره در پذیرش پروتکل‌ها و قوانینی مثل ماسک زدن و.. همراهی بیشتری از خود نشان دهند؛ به علت این که جنبه قانون‌پذیری بالاتری وجود دارد و وقتی چیزی به عنوان یک هنجار یا قانون ابلاغ می‌شود،‌ با پذیرش و مراعات بیشتری همراه می‌شود./ ایرنا

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات مدبران نور با حضور مسئولان در حوزه علمیه امام علی ابن ابیطالب علیه‌السلام شهر لار برگزار شد.

مهدی زارع، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در این مراسم که به‌عنوان یکی از داوران این دوره از مسابقات حضور داشت، اظهار کرد: سطح علمی بالای این دوره از مسابقات نشان‌دهنده استقبال نسل جوان به معارف قرانی بوده و لازم است مسئولان در این زمینه تدابیر ویژه‌ای به‌منظور حضور بیشتر جوانان و نوجوان در این‌گونه برنامه‌ها فراهم کنند.

وی با اشاره به نقش پررنگ دانش‌آموزان و دانشجویان در مسابقات قرآنی گفت: پیوند دانشگاه با مفاهیم غنی قرآنی و حضور دانشگاهیان در این‌گونه مسابقات، نقش بسزایی در مقابله با سیاست‌های دشمنان و بیمه کردن ارزش‌ها و فرهنگ مذهبی و ملی ایران اسلامی دارد.یکی از آثار الفت با قران کریم، توجه به اصول اخلاقی و استاندارد‌های اجتماعی بوده که می‌تواند در جامعه‌پذیری نسل جوان و توده مردم نقش مهمی ایفا کند. نفوذ قران در دل‌وجان جوانان باعث بالندگی و نشاط بیشتر اجتماعی شده و از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش آنا، در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از سوی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان از تلاش‌های قرآنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان قدردانی شد. این مسابقات همه ساله با حضور تیم‌های منتخب شهرستان لارستان و با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آستیپالیا ؛ اینجا 3 هزار نفر جمعیت دارد و فوق العاده دیدنی است (+تصاویر)
  • وحیدی: تعداد اندکی از بانوان حجاب را رعایت نمی‌کنند
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • معرفی کابینت های جدید
  • چرا باید حتما از پروتکل TLS (SSL سابق) استفاده کنیم؟
  • لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند
  • هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند