Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ التهاب فعلی بازار محصولات فولاد به ویژه ورق فولادی که به گفته فعالان بازار به ابطال‌های پی در پی معاملات از سوی معاونت معدنی در طول اردیبهشت ماه برمی‌گردد، تا جایی پیش رفته که ورق سرد در بازار آزاد به قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان در حال معامله است در حالی که کشف قیمت روز چهارشنبه در بورس کالا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

التهاب بازار فولاد در هفته‌های گذشته تا جایی افزایش یافت که چندی پیش پای قوه قضائیه نیز به این معاملات گشوده شد و معاون دادستان در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری خواستار ساماندهی بازار فولاد کشور شد. بر این اساس سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، ساماندهی بازار فولاد و رفع مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی را خواستار شد. در این نامه ضمن تاکید بر مشکل فولاد و عدم ارتباط آن به تحریم و ارز، آمده است: استدعا دارم به داد بازار فولاد برسید. به دلیل عدم عرضه مواد اولیه، ویژه فروشی و ایجاد رانت فاجعه در تعطیلی صنایع پایین دستی تولید محصولات فولادی و بیکاری کارگران در راه است. 

این در حالی است که پیشتر فعالان بازار مدام نسبت به افزایش قیمت‌ها در طول تیر و مرداد ماه در بازار آزاد با توجه به عدم دریافت ورق تولیدکنندگان در طول این دو ماهه تاکید داشتند؛ قیمت‌های بازار آزاد در شرایطی روند افسار گسیخته صعودی در پیش گرفته‌اند که ابطال معاملات در بورس کالا همچنان کماکان ادامه دارد.

اگرچه چندی پیش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، خواستار کنار گذاشتن رویه ابطال معاملات فولاد در بورس کالا شد. انجمن فولاد در نامه‌ای ابطال معاملات فولاد به دلیل «عدم رعایت سقف قیمتی دلخواه سیاستگذاران» را «رویه‌ای همه سر باخت» و «التهاب‌آفرین» توصیف کرد که هم به کارخانه‌های مصرف‌کننده شمش فولادی (نوردکاران) و هم به کارخانه‌های عرضه‌کننده (تولیدکنندگان شمش) آسیب می‌زند.

با این وجود اما بار دیگر در طول هفته جاری، معاملات ورق سرد که روز دوشنبه با کشف قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان انجام گرفته بود، تایید نشد و این مساله امروز چهارشنبه هم در سطح قیمتی ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان بار دیگر از سوی بورس کالا تکرار شد. بدون تردید هر بار عدم تایید معاملات منجر به ایجاد التهاب بیشتر در بازار آزاد و قیمت‌های آتی خواهد شد. آن هم در شرایطی که ابطال معاملات ورق تاثیر مستقیم بر قیمت لوازم خانگی و خودرویی بر جای می‌گذارد.

این مساله در کنار دستور به عرضه ۶۰ هزار تن شمش فولادی به سفارش وزارت صمت خارج از معاملات بورس کالا که نامه آن امروز در رسانه‌ها علنی شد، تا حدودی بیانگر این واقعیت است که خواه ناخواه معاملات فولادی در مسیر جدیدی قرار گرفته است. اگرچه برخی این اخبار را نوعی اولتیماتوم دولت به تولیدکنندگان فولادی در رعایت کف عرضه‌ها عنوان کرده‌اند اما مسیری که معاملات اخیر در پیش گرفته بیانگر رویکردی جدید است.

در این راستا کارشناسان بورسی همچنان یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل معضلات بازارهای فولادی را افزایش قابل توجه عرضه شرکت‌های فولادی برای رفع کمبود بازار عنوان می‌کنند، که هم منجر به تعدیل قیمت‌ها و هم آرامش بازار و معامله‌گران خواهد شد.

پربیننده ترین جدیدترین نرخ سیمان و فولاد اعلام شد پایبندی دولت نسبت به تمام تعهدات خود/ میزان تولید پتروشیمی دوبرابر شده است رشد مثبت شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی رئیس جمهور، تولید کنندگان را برای جهش تولید دلگرم کرد روحانی: محصولات ما در زنجیره فولاد دو برابر شده است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار فولاد محصولات فولادی بورس کالا صنعت فولاد فولاد بورس بازار سرمایه محصولات فولادی بازار فولاد قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ابطال معاملات معاملات فولاد بازار فولاد بازار آزاد بورس کالا قیمت ها نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده مهم قهرمان سابق لیگ به هواداران خودی

به گزارش "ورزش سه"، فولاد خوزستان که در لیگ بیست و سوم شروع خوبی نداشت، اگرچه در از اواخر نیم فصل اول تاکنون شرایط بهتری پیدا کرده، اما هنوز نتایج دلخواه هواداران خود را کسب نکرده است.

فولادی‌ها هفته پیش در قزوین مقابل شمس‌آذر شکست خوردند تا حالا با منطقه سقوط 5 امتیاز اختلاف داشته باشند. در چنین شرایطی هواداران فولاد از شرایط تیم خود ناراضی هستند و امیدوارند در 6 بازی آینده شرایط برای این تیم فرق کند.

بخش رسانه‌ای باشگاه فولاد امشب پوستری از بازیکنان و هواداران را منتشر کرده که روی آن از عبارت «ما برمی‌گردیم» استفاده کرده است.فولادی‌ها قصد دارند با ایجاد اتحاد به آینده بهتر فکر کنند و البته که امیدوارند روزهای خوبی را در هفته های پایانی لیگ برتر رقم بزنند.

گفتنی است؛ فولاد در هفته بیست و چهارم لیگ برتر میزبان مس رفسنجان است؛ مسابقه‌ای دشوار که عبدالله ویسی و شاگردانش در آن محکوم به کسب امتیاز هستند.

دیگر خبرها

  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • بورس امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روز سبز بورس تهران
  • وعده مهم قهرمان سابق لیگ به هواداران خودی
  • کاهش ۶هزار تومانی قیمت دلار در ۲ روز / کاهش قیمت سکه و دلار ادامه دارد ؟
  • دامنه نوسان بورس به حالت قبل بازمی‌گردد
  • ورق بورس برگشت
  • ورق بازار سرمایه برگشت