Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، علی الهیار ترکمن در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ ضمن ارائه گزارش تحلیلی بر وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: معلم چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در آموزش نقش به سزایی دارد و جریان‌های دانش‌آموزی متأثر از عوامل گوناگون نیازسنجی تعداد معلمان را تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه روند گذشته نشان می‌دهد که به تعداد معلمان متناسب با ورودی دانش‌آموزان توجه نشده، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال در سال ۱۳۲۲ حدود ۲۶۵ هزار دانش‌آموز داشته‌ایم که در سقف خود در سال ۱۳۷۹ این تعداد به نزدیک ۱۸ میلیون دانش‌آموز رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع گفت: تا سال ۱۳۷۹ با افزایش جمعیت دانش‌آموزی، روند جذب نیروی انسانی نیز در آموزش‌وپرورش افزایشی بوده است اما از اوایل دهه ۸۰ نیروی انسانی آموزش‌وپرورش به سمت بازنشستگی رفته و جمعیت نیروی انسانی کاهشی شده است.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش متعهد است در مهرماه سال ۱۳۹۹ شرایط تحصیل برای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دانش‌آموز در بخش دولتی را فراهم کند تصریح کرد: برای تحقق این امر ۶۰۳ هزار نفر نیروی انسانی نیاز است.

وی افزود: عدم تناسب رشته و تحصیل، سن، جنسیت، توزیع نامتوازن نیروی انسانی و نارضایتی فرهنگیان به دلیل عدم موافقت با نقل‌وانتقال آنان از عوامل نابسامانی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع تصریح کرد: تعدد قوانین و مقررات حاکم برجذب منابع انسانی در آموزش‌وپرورش دلیل اصلی نابسامانی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش است که مهم‌ترین قانونی که مشکل ایجاد کرده قانون مصوب سال ۱۳۸۸ است که ۱۱ بار تعمیم و دامنه آن گسترش داده شده است.

وی گفت: قبل از این قانون استخدام‌های خلاف رویه در آموزش‌وپرورش خیلی کم بوده است و بیشتر جذب از مسیر دانش‌سراها و مراکز تعلیم معلم بود اما از سال ۱۳۸۸ به بعد با توجه به قانون مصوب مجلس شرایط استخدام تغییر کرد.

الهیار ترکمن با اشاره به مجوزهای مقطعی برای جذب نیروی انسانی از سال ۱۳۸۸ به بعد گفت: بر اساس این مجوزها تعداد نیروی زن جذب‌شده درآموزش‌وپرورش بیشتر از نیاز بوده است که نشان‌دهنده این موضوع است که در این مجوزها به ترکیب جنسیتی و نیاز آموزش‌وپرورش اهمیت داده نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع تأکید کرد: آموزش‌وپرورش بر اساس سند تحول بنیادین ملزم است که سیاست‌گذاری‌های مشخصی در جذب، آماده‌سازی، حفظ و ارتقاء و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی داشته باشد.

شایان‌ذکر است؛ "تعریف معلم در طراز سند تحول بنیادین"، "تفکیک نیروها به تمام‌وقت و پاره‌وقت"، "جذب نیرو به‌جز مشاغل اداری از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی"، "استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاه‌ها در تربیت دانشی معلمان آینده"، "ملاک قرار دادن نیاز سالانه به نیروی انسانی و صدور مجوز استخدامی بر اساس مصوبه جلسه ۸۸۶ شورای عالی آموزش‌وپرورش"، "جذب نیرو برای بوم متناسب با نیاز آموزش‌وپرورش" و "تعریف نرخ ماندگاری مشخص در مناطق آموزشی توسط وزارت آموزش‌وپرورش" ازجمله پیشنهادها وزارت آموزش‌وپرورش در سیاست‌های کلی جذب نیروی انسانی در این جلسه بود

کد خبر 4986617

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا شورای شهر تهران شهرداری تهران کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه محسن حاجی میرزایی ازدواج دستگیری سارق پیش بینی وضعیت هوا سازمان تامین اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران قوه قضائیه سرهنگ نادر رحمانی نیروی انسانی آموزش وپرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم

محمدتقی جهان‌پورگفت: بر اساس برآوردهای سازمان نظام پرستاری در خصوص نیاز نیروی انسانی در بخش پرستاری با کمبود بیش از  ۱۰۰هزار نفری مواجه هستیم. سازمان نظام پرستاری از «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان برنامه و بودجه» تقاضا دارد موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری را در کانون توجه قرار دهند.

وی از اقدامات انجام شده برای جذب نیروی پرستاری گفت: بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۶هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شده، در حالی که فقط ۸هزار پرستار به منظور ارائه خدمات در نظام سلامت جذب شده‌اند. جذب ۸۰۰۰ پرستار کافی نیست؛ چرا که فقط پاسخگوی بخش کوچکی از  نیازهای گذشته است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری کشور بر این باور است که ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی همزمان با افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب دیدن مردم ناشی از کمبود نیرو جلوگیری می‌شود  و با توجه به سختی کار پرستاری، نیروی انسانی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

جهان‌پور با بیان اینکه نظرات کارشناسی در ارتباط با جذب نیروی انسانی پرستاری حائز اهمیت است، افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان نظام پرستاری» با همکاری یکدیگر و بررسی نظرات کارشناسان می‌توانند در جهت جذب نیروی انسانی پرستاری گام بردارند. به طور قطع، سازمان نظام پرستاری به دلیل ارتباط با جامعه پرستاری می‌تواند در خصوص استخدام به سازمان‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی کمک کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تامین نیروی پرستاری بسیار مهم است، افزود: تامین نیروی انسانی پرستاری مورد نیاز نظام سلامت کشور نه تنها سبب ارتقای کیفیت خدمات پرستاری می‌شود، بلکه به تحقق حقوق مردم در امر سلامت نیز کمک می‌کند.

وی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی پرستاری سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۲۵۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی  سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. مرحله گزینش افرادی که در این آزمون پذیرفته شده بودند تا حدودی انجام شده است. سهم پرستاران از آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، حدود ۸هزار  نفر است. سازمان نظام پرستاری نسبت به سهم نیروی انسانی از آزمون استخدامی گلایه دارد؛ چرا که تعداد نیروهایی که توسط آزمون استخدامی جذب شدند کافی نیست و فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیازهای گذشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم
  • افزایش تک ماده كمكی به آموزش‌وپرورش نخواهد کرد