Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای فرهنگ عمومی استان سمنان از شوراهای بالادستی در فرآیند نیازسنجی، سیاست‌گذاری و نقش‌آفرینی در عرصه فرهنگ محسوب می‌شود که تا امروز آن‌چنان که باید، نتوانسته به وظایف کلیدی خود توجه کند.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه فرهنگی: یکی از مهم‌ترین نیازهایی که تلاش می‌شود تا در تمام کشورهای جهان پاسخی درخور، دقیق، جامع و متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای به آن داده شود، «فرهنگ» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیازهای فرهنگی گرچه در کشورهای مختلف و حتی در یک کشور در مناطق گوناگون، متفاوت است؛ اما آن‌قدر اهمیت دارد که دولت‌ها تلاش می‌کنند تا پاسخ به آن را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

در کشور ما نیز امروز فرهنگ یک دغدغه جدی است؛ از طرفی، مکرر گفته می‌شود که در جنگ نرم با دشمنان قرار داریم و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از عبارت «شبیخون فرهنگی» در این زمینه استفاده می‌کنند و از سوی دیگر، بنای فرهنگی و تاریخ تمدنی ایران اسلامی الزامات خاصی را در تدوین برنامه‌های راهبردی در بخش فرهنگ طلب می‌کند.

همین احساس نیاز سبب شده است تا دستگاه‌های مختلف فرهنگی و شوراهای متنوع با محوریت فرهنگ و شرح وظایف تقویت جایگاه فرهنگ در کشورمان تشکیل شود که هر یک به فراخور جایگاهی که دارند، وظایف و نقش‌هایی را عهده‌دار هستند.

در این میان، «شورای فرهنگ عمومی» یکی از شوراهای بالادستی بسیار مهم در فرآیند نیازسنجی، سیاست‌گذاری و نقش‌آفرینی در عرصه فرهنگ محسوب می‌شود که البته تا امروز آن‌چنان که باید و شاید، نتوانسته به وظایف کلیدی خود توجه کند؛ چنانچه فقط در استان سمنان گفته می‌شود این شورا در سال گذشته «هیچ مصوبه‌ای نداشته است»!

عدم تطابق نیازهای فرهنگی با برنامه‌ها؛ دغدغه‌ای جدی

جدای از همه این موارد، یکی از دغدغه‌های جدی که امروز در حوزه فرهنگ مشاهده می‌شود، عدم تطابق نیازهای فرهنگی جامعه با برنامه‌هایی است که گاهی مدیران در طول سال ارائه می‌دهند.

این عدم تطابق یا حتی بی‌توجهی به وظایف پیش‌بینی‌شده در شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی استان‌ها نیز قابل رهگیری و مشاهده است.

یکی از دغدغه‌های جدی، عدم تطابق نیازهای فرهنگی جامعه با برنامه‌هایی است که گاهی مدیران ارائه می‌دهند

به‌عنوان نمونه، در بند ۳ شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی استان‌ها آمده است که «انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی نتایج تحقیقات علمی انجام‌شده به‌منظور دسترسی به راهکارهای مناسب جهت حل مسائل فرهنگی» یکی از وظایف این شوراست.

این در حالی است که اگر بررسی اجمالی روی تارنمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان انجام شود، مشاهده خواهد شد که تقریباً هیچ اولویت پژوهشی‌ای در راستای رفع مشکلات فرهنگی استان سمنان از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون برنامه‌ریزی نشده یا اگر تلاش‌هایی در این زمینه صورت‌گرفته، جزو اولویت‌های پژوهشی نبوده است.

زبان سمنانی؛ رو به فراموشی

یک پژوهشگر فرهنگی در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در سال‌های اخیر، هیچ برنامه مشخص تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه فرهنگ استان سمنان وجود نداشته است و مسؤولان هم عمده دلیل این امر را کمبود اعتبارات در این بخش عنوان می‌کنند.

حسن عزالدین ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرهنگ و هنر در استان سمنان وجود دارد که امکان تحقیق و پژوهش روی آن برای رفع مشکلات و دغدغه‌های فرهنگی مهیاست.

او می‌گوید: تحقیق و پژوهش به اعتبار و تأمین هزینه نیاز دارد و دولت و مسؤولان استانی باید در این حوزه با حساسیت‌های بیشتری پیش روند.

گویش سمنانی این روزها رو به فراموشی می‌رود و باید ثبت و ضبط شود

این پژوهشگر فرهنگی عقیده دارد: فرهنگ و زبان سمنانی، امروز رو به فراموشی است و فقط در یک نمونه، گویش سمنانی این روزها رو به فراموشی می‌رود و باید با کارهای تحقیقاتی کاربردی ثبت و ضبط شود.

عزالدین بیان کرد: اگر این اقدام انجام نشود، در سال‌های آینده اثری از آن باقی نخواهد ماند؛ ابتدا باید با شیوه‌های به‌روز، روش‌های نوین آموزش زبان سمنانی را بررسی و احصا کرد و سپس نسبت به اجرای آن همت گماشت و این یکی از وظایف مسؤولان بخش فرهنگ در استان سمنان است.

شناختی که در مسؤولان وجود ندارد

توجه به امر تحقیق و پژوهش در حوزه فرهنگ، اما حتی بین مسؤولان و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان سمنان هم مهجور مانده و عمدتاً شناخت دقیق و صحیحی در این زمینه وجود ندارد.

بررسی تارنمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نشان می‌دهد که این اداره کل برای سال ۱۳۹۸ تنها ۶ اولویت پژوهشی پیشنهادی برای بخش فرهنگ و هنر در نظر گرفته است؛ جدول زیر را مشاهده فرمایید:

از این تعداد، یک مورد با عنوان «فصلنامه فرهنگی پژوهشی فرهنگ قومس» هیچ ارتباطی با پژوهشِ پیشنهادی ندارد!

طبیعی است انتشار یک فصلنامه نمی‌تواند عنوان یک پژوهش باشد و این نوع عنوان‌نویسی ذیل اولویت‌های پژوهشی، نشان‌دهنده عدم شناخت صحیح از اصل پژوهش است که در شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی به آن اشاره شده است.

جالب‌تر اینکه در سایر اولویت‌ها نیز تماماً به حوزه «گردشگری» توجه شده و مسائل بنیادین فرهنگی و تلاش برای رفع دغدغه‌ها در این بخش‌ها جایی در این حوزه ندارد!

برای سال ۱۳۹۹ نیز علی‌رغم خبررسانی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از ابوالفضل صادقی‌نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان مبنی بر اعلام اولویت‌های پژوهشی استان، هنوز هیچ فهرستی از عناوین مشخص این اولویت‌ها ارائه نشده است؛ تصویر زیر را ملاحظه فرمایید:

توجه به زیرساخت‌های فرهنگی؛ خواست هنرمندان

یکی دیگر از مطالبات اهالی فرهنگ در استان سمنان، توجه به زیرساخت‌های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در این استان است که چندان در اولویت‌های مدیران قرار ندارد و البته علت اصلی آن هم، کمبود اعتبارات دولتی و تنگناهای اقتصادی کشور عنوان می‌شود.

یکی از هنرمندان فعال در عرصه نمایش می‌گوید: سمنان مکان‌های مناسبی برای تمرین اهالی تئاتر و نمایش ندارد و این در حالی است که در عمده استان‌های کشور، شرایط خوبی برای هنرمندان فراهم می‌شود.

محسن برادران ادامه می‌دهد: در سمنان، در گذشته تالار آفتاب در اختیار هنرمندان قرار می‌گرفت تا تمرینات خود را آنجا پیگیری کنند که این تالار هم در سال‌های بعد، از آن شور و هیجان اولیه افتاد و در بازه‌هایی حتی به مکانی تقریباً تعطیل تبدیل شد.

سمنان مکان‌های مناسبی برای تمرین اهالی تئاتر و نمایش ندارد

او عقیده دارد: مسؤولان استان سمنان باید جدای از فرهنگسرای کومش و تالار آفتاب، مکان‌های ویژه‌ای را برای تمرین و اجرای نمایش اهالی تئاتر در نظر بگیرند تا انگیزه‌ها در این بخش افزایش یابد.

این انتظارات در حالی بیان می‌شود که مسؤولان امر اعلام می‌کنند حتی در تأمین هزینه نگهداری مکان‌های فعلی نیز دچار مشکل هستند و از طرفی، دولت با توجه به مشکلات مالی، در حال حاضر توان آغاز پروژه‌های جدید در عرصه فرهنگ و هنر را ندارد!

فرهنگ‌سازی ازدواج آسان؛ کاری که انجام نشد

در دوره اول شورای فرهنگ عمومی کشور که مصوبات آن غالباً پیرامون موضوعات کلان فرهنگی بود، سیاست‌ها و ضوابطی مقرر شد که پیش‌بینی می‌شد در ادامه نیز همچنان مورد توجه باشد؛ در این دوره، اساسنامه «شورای جوانان» نیز تدوین شد.

یکی از مشکلات جدی امروز در جامعه ایرانی و به تبع آن در استان سمنان، موضوع ازدواج جوانان است.

دغدغه ازدواج جوانان این روزها عمده خانواده‌های ایرانی را آزار می‌دهد و گرچه الزامات اساسی این امر نظیر توجه به اشتغال، مسکن و تأمین مالی جوانان قبل از ازدواج، باید به‌طور ویژه از سوی مسؤولان مورد توجه قرار گیرد؛ اما بخش مهمی از مشکلات نیز در حوزه فرهنگ است.

در این زمینه، اقدام جدی تا امروز در استان سمنان انجام نگرفته و باید تلاش‌ها با محوریت شورای فرهنگ عمومی، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی شود.

یکی از جوانان فعال در گروه‌های جهادی دانشجویی در سمنان که با رشته روان‌شناسی به امر ارائه مشاوره در روستاها می‌پردازد، در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: مشکل ازدواج جوانان این روزها دیگر فقط دغدغه مردم ساکن در شهرهای بزرگ که هزینه‌های سرسام‌آوری دارند، نیست.

زهرا محبی می‌افزاید: ما در شهر کوچک سمنان و حتی وقتی به روستاها می‌رویم، با تعداد زیادی از جوانانی مواجه می‌شویم که در سن ازدواج قرار دارند؛ اما مشکلات مالی و سخت‌گیری‌های خانواده‌ها به آنها اجازه نمی‌دهد تا پا پیش بگذارند.

اگر مسؤولان طی سال‌های گذشته سیاست‌گذاری دقیقی داشتند، امروز بسیاری از جوانان با دغدغه مهریه‌های بالا مواجه نبودند

او می‌گوید: در روستایی در جنوب شهرستان شاهرود، خانواده‌ای از خواستگار دخترشان، علاوه بر خرید چند قلم کالای سنگین جهیزیه، شیربها و عروسی مفصل با دعوت از حدود یک هزار نفر از اهالی روستا را مطالبه کرده بودند که طبیعی است جوانی که تازه ابتدای راه است، نتواند این انتظارات را برآورده سازد.

این داوطلب جهادی ادامه می‌دهد: این یک نمونه خیلی ساده و عینی از بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی در حوزه ازدواج آسان است که وظیفه مسؤولان فرهنگی استان سمنان محسوب می‌شود.

خانم محبی که خود با مهریه ۱۴ سکه بهار آزادی به نیت ۱۴ معصوم راهی خانه بخت شده است، مهریه‌های بالا را نیز یکی دیگر از مشکلات فرهنگی در مسیر ازدواج عنوان می‌کند و عقیده دارد: اگر مسؤولان طی سال‌های گذشته سیاست‌گذاری دقیقی در این زمینه داشتند، امروز بسیاری از جوانان با دغدغه مهریه‌های بالا مواجه نبودند.

فرهنگ حجاب و عفاف؛ همچنان مظلوم

یکی دیگر از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در استان سمنان، بی‌تردید توجه به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است؛ امری که تا امروز چندان مورد توجه قرار نگرفته و راهبرد مشخصی در شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برای آن پیش‌بینی نشده است.

گفته می‌شود که ۳۰۰ وظیفه ایجابی بر عهده ۲۶ دستگاه اجرایی در این بخش گذاشته شده تا فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه تقویت کنند؛ اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این روزها حتی لباس‌های مناسب همه طیف‌های مردم در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود و این امر می‌طلبد تا کمی بیشتر به احیای وظیفه شورای فرهنگ عمومی در این بخش پرداخته شود.

یک فعال اجتماعی و مشاور امور بانوان شهردار سمنان در این زمینه به فارس می‌گوید: امروز یکی از مشکلات مهم جامعه بانوان استان سمنان، عدم تنوع در خرید پوشاک موردنیازشان، حسب سلایق متنوعی که در جامعه وجود دارد، است.

سمیه قاسمی ادامه می‌دهد: سیاست‌گذاران فرهنگی بر اساس وظایفی که دارند، باید شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنند که تمام سلیقه‌ها بتوانند به‌راحتی و با قیمت ارزان‌تر از وضع کنونی، نیازمندی‌های خود در بخش پوشاک را بر اساس موازین دینی و اسلامی‌مان تأمین کنند.

این روزها لباس‌های مناسب همه طیف‌های مردم در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود 

او ادامه می‌دهد: امروز کشورهای غربی با برنامه‌ریزی دقیق و راهبردهای مختلف اجتماعی و رسانه‌ای تلاش دارند تا فرهنگ خود را به سایر کشورها به‌خصوص کشورهای اسلامی صادر کنند و در این میان، ایران اسلامی همواره یکی از کشورهای هدف بوده است و باید در زمینه تقویت فرهنگ عفاف و حجاب بهتر از گذشته برنامه‌ریزی شود.

این فعال اجتماعی جامعه زنان سمنان می‌گوید: دشمنان می‌کوشند تا ارزش‌های جامعه اسلامی را به ضد ارزش تبدیل و از آن به نفع فرهنگ خود بهره‌برداری کنند و در این حوزه وظیفه مسؤولان فرهنگی بیش از گذشته سنگین خواهد بود تا با برنامه‌ریزی بهتر، نگذارند فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی از دست برود.

به گزارش فارس؛ تردیدی وجود ندارد که یکی از وظایف مهم شورای فرهنگ عمومی که در ادوار مختلف این شورا نیز مورد توجه قرار گرفته، ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است.

البته که این امر صرفاً با برخوردهای قهری و ورود نیروی انتظامی برای اجرای طرح‌هایی نظیر «ارتقای امنیت اجتماعی» محقق نخواهد شد.

طبیعی است فرهنگ‌سازی گام نخست در این بخش محسوب می‌شود و هرگونه برخورد سخت‌گیرانه انتظامی و قهری باید آخرین قدم باشد؛ امری که تا امروز کمتر مورد عنایت برنامه‌ریزان فرهنگی قرار گرفته است.

این شورا را فعال و مؤثر سازید!

در اساسنامه شورای فرهنگ عمومی کشور آمده که «شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد. بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا دارای ۳۰ عضو است و هر دو هفته یک‌بار، به‌صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد».

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در شرح وظایف دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان آورده که «دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل می‌شود و تحت نظارت دبیر شورا فعالیت می‌کند. دبیرخانه شورا موظف است تمهیدات لازم را برای تشکیل جلسات شورا حداقل هر ماه یک‌بار فراهم سازد».

این در حالی است که شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در سال ۱۳۹۸ تنها پنج جلسه داشته است؛ به عبارتی، اگر دستورالعمل کشوری قرار بود مدنظر قرار گیرد، باید حداقل ۲۴ جلسه در این مدت برگزار می‌شد و در دستورالعمل‌های استانی نیز حداقل ۱۲ جلسه در ۱۲ ماه سال باید پیش‌بینی می‌شده که البته این امر اتفاق نیفتاده است و این کم‌کاری در سال ۹۹ دیگر نباید رخ دهد.

از طرفی، به گفته مسؤولان امر، سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان سمنان هیچ مصوبه‌ای نداشته و این یعنی، منهای گزارش‌گیری و گزارش‌دهی مسؤولان از برنامه‌های عمدتاً روتین خود، هیچ راهبرد جدید و مؤثر دیگری مدنظر این شورا نبوده است و این مسأله در شرایط کنونی جامعه ما، کارایی این شورا را زیر سؤال می‌برد.

به‌هرحال، امید است مسؤولان استان سمنان با فعال‌سازی هر چه بیشتر یکی از مؤثرترین شوراهای کشور در بخش فرهنگ و در عین حال، دعوت از چهره‌های شاخص و البته تأثیرگذار برای حضور در این شورا، به راهبردهای کاربردی، عملیاتی، دقیق و علمی برای مدیریت حوزه فرهنگ و هنر در استان سمنان برسند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ سمنان شورای فرهنگ عمومی استان سمنان بخش فرهنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقای امنیت اجتماعی فرهنگ حجاب و عفاف داوطلب جهادی ازدواج جوانان شورای جوانان جوانان تئاتر و نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان شورای فرهنگ عمومی استان سمنان فرهنگ عفاف و حجاب نیازهای فرهنگی استان سمنان رو به فراموشی حوزه فرهنگ ادامه می دهد محسوب می شود سیاست گذاری برنامه ریزی فرهنگ و هنر بخش فرهنگ شرح وظایف مورد توجه عدم تطابق برنامه ها اولویت ها دغدغه ها تا امروز پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۹۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر دریایی صبح پنج شنبه در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اظهار کرد: عملیات غرور آفرین و تنبیهی «وعده صادق» هیمنه دروغین رژیم غاصب را فرو ریخت.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و راههای تحقق آن افزود: در تحقق شعار سال و برداشتن موانع تحقق شعار سال فعالیت و برنامه‌ریزی فرهنگی در میان مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: تفاوت ماهوی مابین اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری وجود دارد که هدف از شکوفایی و رشد و توسعه اقتصادی با دیدگاه‌های رهبری مبنی بر استقرار اقتصاد اسلامی و تحقق عدالت فرهنگی با مشارکت مردم می‌باشد.

وی تحقق شعار سال را در پنج گزاره مبتنی بر سخنانه حکیمانه رهبر معظم اینچنین تبیین و اذعان داشت: در تحقق شعار سال امید آفرینی و تبیین مقولات امیدزا و همچنین توجه به مبحث رسانه که در حال حاضر تحت امپراطوری رسانه غرب است به صورت علمی مدنظر قرار گیرد.

ایشان خاطرنشان کرد: اتحاد اجتماعی با شکل دهی حلقه‌های میانی و توجه و اهتمام به اعتماد عمومی در سطح جامعه تقویت شود.

وی در پایان سخنان خویش در این جلسه شورا، بیان داشت: بارش برنامه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی در سال گذشته و به بارنشستن پروژه‌های عمرانی عرصه فرهنگ و هنر از جمله پلاتوهای نمایش و نگارخانه هنر سنندج و هنرستان دخترانه هنرهای زیبا از جمله مهمترین رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر و رسانه بوده است.

کد خبر 6081731

دیگر خبرها

  • نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان پاکدشت برگزار شد
  • اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است
  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • امامی: حدود ۵/۵ درصد از مصرف فرهنگی خانواده ایرانی، پوشاک است
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • با عملیات وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت
  • عملیات وعده صادق مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد
  • وزیر فرهنگ: از طرح‌های کاربردی درحوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود
  • از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود