Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشور به سبک بچه پولدار ملی اداره می‌شود، گفت: نظام مالیاتی می‌تواند انگیزه‌های مردم را به سمت کار و تلاش سوق دهد و یا اینکه به سمت سوداگری و رانت‌جویی و... ببرد و اما اصلاح آن می تواند منابع و انگیزه‌ها را به سمت تولید واقعی هدایت کند که این یکی از ویژگی‌های برجسته بسته اقتصاد مردمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثم پیله فروش، تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد بسته اقتصاد مردمی که در مجلس یازدهم تهیه شده است، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های این بسته توجه به ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور است و یکی از ریشه‌های اصلی مشکلات، اداره کشور به سبک بچه پولدار ملی است.

وی افزود: دولت نفت را می‌فروشد و با پول آن همه خطاهای مدیریتی خودش را پوشش می‌دهد یعنی می گوید  نفت می فروشم و تکنولوژی وارد می‌کنم که دیگر به سراغ رشد و ارتقاء فناوری و بومی سازی آن نمی‌رود تا آن را تبدیل به محصولات کنیم یا اینکه در کشور، با پول فروش نفت، حقوق و دستمزد و برای اجرای طرح‌های عمرانی پرداخت می‌کند و این روش خام پروری را رشد می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: روش صحیح اداره کشور این است که مالیات گرفته و متناسب با آن هزینه‌های جاری و عمرانی تامین و پرداخت شود. 

 

باید مالیات از تولید کننده را کم کرد و از دلالان مالیات گرفت/ نتوانستیم نظام مالیات بر مجموع درآمد را در کشور پیاده و اجرا کنیم

پیله فروش تغییر و جهت دهی و نوسازی نظام مالیاتی به نفع تولید کننده واقعی را دومین ویژگی این بسته عنوان کرد و گفت: تا جایی که می‌توان باید مالیات از تولید کننده واقعی را کم کرد و در مقابل از آن‌هایی که دنبال دلالی، سوداگری و رانت جویی هستند و افرادی که می‌خواهند کار نکرده پول درآورند، مالیات گرفته شود. 

وی تصریح کرد: نظام مالیاتی می‌تواند انگیزه‌های مردم را به سمت کار و تلاش سوق دهد و یا اینکه به سمت سوداگری و رانت‌جویی  و...  ببرد و اما اصلاح آن می تواند منابع و انگیزه‌ها را به سمت تولید واقعی هدایت کند که این یکی از ویژگی‌های برجسته بسته اقتصاد مردمی است.

 این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: تعریف پایه های مالیاتی دیگر ویژگی این بسته است که تعریف این پایه‌ها به ضرر دلالان و رانت‌جویان است و رقبای تولید واقعی در کشور را محدود می‌کند و وقتی فرد می‌بیند اگر بخواهند از سیستم پول و سود کسب کند، می بینید اگر به سراغ دلالی و رانت‌جویی برود باید مالیات هنگفتی پرداخت کند ولی اگر در تولید واقعی سرمایه گذاری کند با معافیت‌های مالیاتی مواجه خواهد شد یعنی مالیات‌ها به ضرر دلالان  و به نفع تولید کنندهای واقعی سوق داده می‌شود.

به گفته پیله فروش؛ یکی از دیگر از ویژگی‌های بسته اقتصاد مردمی هوشمندسازی نظام حمایتی است؛ وقتی از مجموع درآمد و هزینه‌های خانوارها اطلاع داشته باشیم؛ دولت می‌تواند به افراد نیازمند، کمک کند و از فردی که درآمد بالایی دارد، مالیات بگیرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه نتوانستیم نظام مالیات بر مجموع درآمد را در کشور پیاده و اجرا کنیم در حالی که با زیرساخت فنی کشور، قابلیت اجرایی این نوع مالیات و یکپارچگی سازی نظام تامین اجتماعی و مالیاتی ما را فراهم کرده است.

 

بوس نقدینگی زیادی جذب کرده ولی طرح‌های تولید منتظر پول هستند

پیله فروش با اشاره به تامین مالی از طریق بازار سرمایه، گفت: یکی دیگر از قابلیت‌های بسته اقتصاد مردمی تامین مالی از طریق بورس است که قابلیت اجرایی دارد و  کاملا دیده شده است. 

 

وی افزود: بورس نقدینگی زیادی را جذب کرده و از طرف دیگر بسیاری از طرح‌های تولید منتظر پول هستند که با این روش می‌توان انواع و اقسام طرح‌های معدنی، پالایشی و نفتی را به گونه‌ای تعریف کرد که از طریق بازار تامین مالی شوند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مثلا کارآفرینی می‌خواهد پالایشگاه بسازد و نفت را به جای خام فروشی نفت به مواد با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم که به راحتی می‌تواند از طریق بورس این پروژه را تامین مالی کرد یا در بخش معدن این کار را انجام دهیم یعنی به راحتی می‌توان طرح‌های تولیدی که منتظر پول هستند را طریق بورس تامین کرد.

 

صادرات 200میلیارد دلاری از طریق تجارت با کشورهای همسایه

پیله فروش با بیان اینکه توجه به تجارت با کشورهای همسایه‌ یکی از دیگر ویژگی‌های این بسته است که قابلیت اجرایی آن را ارتقا می‌دهد، اظهار کرد: ایران با 15کشور همسایه است که این کشورها در سال گذشته بیش از 2هزار میلیارد دلار  واردات داشتند و اگر فقط بتوانیم 10درصد این واردات را تامین و به خودمان اختصاص دهیم حدود 200میلیارد دلار خواهد شد.

وی ادامه داد: این میزان صادرات  تمام  تولید و اشتغال ما را متحول می‌کند و رونق، شکوفایی و یک جهش تولید ایجاد می‌کند البته شرط تحقق آن داشتن استراتژی توسعه صنعتی است  یعنی در تولید کالاهایی متخصص شویم  که بتوان در کشورهای همسایه‌ها خودمان  بفروشیم.

این کارشناس گفت: تجارت با کشورهای همسایه تحریم ناپذیر است و انواع و اقسام روش‌های مبادلات  تجاری با این کشورها وجود دارد که می تواند هم تولید را رونق دهد و هم درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

کلیدواژه: بسته اقتصاد مردمی کشورهای همسایه تولید واقعی نظام مالیات مجموع درآمد رانت جویی تامین مالی پیله فروش انگیزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۰۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بشنوید/ نواهایی از «گل پامچال» که بارها از دل خاک درآمد

بهار شاید شاعرترین فصل‌ها باشد، فصلی که سرشار است از نغمه‌ها و حال خوش. بهار فصلی است که انسان را شاعر و هنرمند می‌کند و ناخودآگاه نغمه‌ها و ترانه‌های بهاری را به یادمان می‌آورد. بهار چنان ما را سرخوش می‌سازد که تا به خود می‌آییم می‌بینیم که در حال خواندن ترانه‌ای چون «گل پامچال» هستیم.

به گزارش ایسنا، «گل پامچال» یکی از گوش آشناترین آثار موسیقی فولکلور ایران است که هر کدام از ما حداقل یک با آن را شنیده‌ایم و حتی شاید اگر در جایی آن را بشنویم همراهش بخوانیم: «گل پامچال گل پامچال/ بیرون بیا بیرون بیا/ فصل بهاره/ عزیز موقع کاره».

گفته می‌شود که این قطعه موسیقی در دهه ۴۰ سروده و ساخته شده است اما در دهه ۷۰ با فیلم «گل پامچال» با صدای بیژن بیژنی دوباره احیا شد. البته بیژن بیژنی این اثر را به زبان گیلکی نخواند. بسیاری دیگر نیز این ترانه را خواندند اما اشتباهاتی در نوع بیان برخی کلمات و روایت تاریخی آن به وجود آمد.

درحقیقت ترانه‌ی «گل پامچال» در اصل یک ترانه‌ی گیلکی است که آن را یک دبیر فیزیک؛ یعنی سید جعفر مهرداد سروده است. سید جعفر مهرداد یکی از نفراتی است که برخی از مباحث کتاب‌های درسی از جمله «مکانیک دبیرستان» را تالیف کرده است. 

«گل پامچال»، نخستین بار توسط یکی از محصلان دبیرستان شاهپور، واقع در شهر رشت، در جشن «حزب ایران» اجرا شده است. چند ماه پس از اولین اجرای این ترانه، در جشنی که به مناسبت «تأیید ملی شدن نفت در سراسر کشور از طرف مجلسین شورا و سنا» در آستانه نوروز ۱۳۳۰ برگزار شده بود نیز اجرا شد. 

«گل پامچال» در واقع همان ملودی «تصنیف جنگل» است. این ملودی از زمان‌های دور در بین گیلک‌ها محبوبیت زیادی داشته، «تصنیف جنگل» زمانی شادی بخش محافل کوچک و گوشه‌نشینی‌های روستاییان شمال ایران بوده و گاهی لالایی شبانه‌ی مادران گیلکی که با زمزمه‌ی آن بچه‌ها را در گهواره به خواب بدرقه می‌کردند. «سید جعفر مهرداد» انگیزه‌اش برای سرودن ترانه‌ی «گل پامچال» را زنده نگاه داشتن این تصنیف فراموش شده عنوان کرده و اکنون پس از گذشت قریب به ۷۰ سال از زمان سروده شدن آن، «گل پامچال» همچنان به گوش ما آشناست.

اولین نسخه‌ی ضبط شده‌ی ترانه‌ی «گل پامچال» در سال ۱۳۵۵، توسط «عزت روح‌بخش» اجرا شده است. این ترانه در نوارهایی که به مناسبت هفمین سال تاسیس رادیو از طرف رادیو ملی منتشر شده، وجود دارد و به اشتباه اسم ترانه‌سرا روی این نوارها «ایرج دهقان» ثبت شده است! درحقیقت چون بعد از اجرای ترانه‌ی «گل پامچال»، روح‌بخش، چند بیتی از ترانه‌ی ایرج دهقان را می‌خواند، اشتباهی گل پامچال هم به نام ایرج دهقان روی این نوارها ثبت می‌شود. 

آهنگ «گل پامچال» به علت محبوبیت بسیار، توسط خوانندگان و موزیسین‌های معتبری بازخوانی و اجرا شده است. آهنگ‌سازان و نوازندگان مطرح ایرانی هم آهنگ «گل پامچال» را با شکل‌ها و تنظیم‌های متفاوتی اجرا کرده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان از احمد پژمان، فریبرز لاچینی و بیژن کامکار نام برد. 

در این قسمت می‌توانید آهنگ «گل پامچال» را با صدای بیژن بیژنی گوش کنید:

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • برخی متولیان امر تبلیغ نتوانستند موفقیت‌ها را به صورت شایسته در داخل و خارج کشور تبلیغ کنند
  • دولت مردان سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را تامین کند
  • تولید ثروت توسط مردم؛ راه حل نخست در تحقق شعار سال
  • بشنوید/ نواهایی از «گل پامچال» که بارها از دل خاک درآمد
  • بایدن از خجالت پوتین درآمد
  • خصوصی‌ها، کم‌کاری دو خودروساز بزرگ را جبران کردند...
  • ساخت کارخانه نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در زهک اجرا می‌شود
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • لزوم تفکیک «وقف» و «خیریه» در نظام سلامت
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی