حجتالاسلام سرلک: عرفه، عامل تقویت پایههای ایمان است/ چرا باید با دعای عرفه انس بگیریم؟
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۰۷۲۲
در دعای عرفه در اقیانوس بیکران نعمتهای خداوند غوطهور میشویم و مورد عنایتهای او قرار میگیریم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای عرفه را دعای خودشناسی میدانند؛ دعا و مناجاتی که زمینه اولین و مهمترین اساس خداشناسی است؛ زیرا تا انسان بر احوال خود و نعمتهایی که از جانب خدای متعال دریافت کرده آگاه نباشد و بر آنها دقت نداشته باشد، میتواند خدای متعال را بشناسد و شکر او را، آنچنان که در توان دارد، به جا بیاورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی که با حجتالاسلام و المسلمین علی سرلک، استاد و کارشناس دینی، انجام داده به بررسی رمزهایی در دعای عرفه پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی توضیح میدهد، در تعابیر حکما و فلاسفه با خدای واجبالوجودی آشنا میشویم که علتالعلل بوده و دارای قدرت و علم و حکمت بینظیری است. اما از طریق دعا که کلاس عرفان و محبت است، با خدایی مهربان، نوازشگر، بزرگوار و بیمنتی روبرو میشویم که نمیتوان جز اینکه او را دوست داشت و با همه وجود به او عشق ورزید، نوع دیگری با او مواجه شد. از یک طرف میبینیم که خداوند تا چه اندازه مقتدر است و از سوی دیگر میبینیم که تا چه اندازه سریع الرضا و مهربان است. حتی در مضامین دعا به این نکته اشاره میکنیم که «من عینک فما بالیت فبحکمک امهلتنی و بسترک سترتنی حتی کانک اغفلتنی و من عقوبات المعاصی جنبتنی حتی کانک استحییتنی؛ و با پردهپوشی خود من را فرو پوشیدی چنان که گویی نادیدهام گرفتی و از بادافره گناهان دورم داشتهای تا آنجا که گویی تو از من شرم کردهای!» اینها تعابیری است که در مکتب اهل بیت علیهم السلام و در دعاها با آن مواجه شده و یاد میگیریم. لذا دعای عرفه مانند برخی دعاهای دیگر شبیه مناجات شعبانیه یا دعای ابوحمزه ثمالی دعای معرفت، خودشناسی و خداشناسی است. آنجا که در دعایی اظهار میکنیم: «اِذا رَاَیتُ مَوْلای ذُنوُبی فَزِعْتُ وَ اِذا رَاَیتُ کَرَمَکَ طَمِعْتُ فَاِنْ عَفَوْتَ؛ ای مولای من! هنگامی که گناهانم را مشاهده میکنم هراسان میشوم و چون بزرگواری تو را ببینم به طمع میافتم.»
ترویج فرهنگ شکرگزاری در دعای عرفه
یکی از بخشهای مهم در دعای عرفه که در آغاز تلاوت دعا با آن مواجه میشویم، ترویج فرهنگ شکرگزاری است. چه چیز موجب شده شکرگزاری به عنوان یکی از مفاهیم اصلی در دعای عرفه مطرح شود؟
شکر، رابطه انسان با آثار عینی را از دریچه حسن تفاهم بیان میکند. به این ترتیب کسی شاکر است که مطمئن خواهد بود خداوند مهربان و نوازشگر او را رها نکرده است. امام حسین علیه السلام نیز از همین منظر، در آغاز دعای عرفه انواع و اقسام نعمتها را یاد کرده و به آنها سوگند یاد میکند.
چنانکه در محضر خداوند متعال عرضه میدارد : «وَاِنْ اَعُدَّ نِعَمَکَ وَمِنَنَکَ وَکَرائِمَ مِنَحِکَ لا اُحْصیها یا مَوْلاىَ» به این معنا که اگر بخواهم نعمتها، عطاها و بخششهای باارزشی که به من عنایت فرمودی را بشمارم، هرگز نمیتوانم آنها را به شماره بیاورم. این نوع احساس و ابراز عجز و ناتوانی در مقام شکر، خود نوعی شکر عاشقانه و عارفانه است که انجام وظیفه را در این مقام به کمال میرساند.
به این ترتیب است که ما در دعای عرفه در اقیانوس بیکران نعمتهای خداوند غوطهور میشویم و مورد نوازشها و عنایتهای او قرار میگیریم. درنهایت کمکم میتوانیم سر بلند کرده و محبت خداوند را به خودمان احساس کنیم که علیرغم همه کاستیها، ناتوانیها، قدرناشناسیهای ما، خداوند همچنان خداوندی میکند و ما را در سایه لطف و مهر خود میپروراند.
بیشتر بخوانید: آداب و اعمال شب و روز عرفه
آشنایی با آموزهها و نکات حج/ چرا طواف کعبه هفت دور است؟
پل ارتباط میان ما و خداوند
آیا میتوان این مفاهیم عمیق که در قالب شکر بیان میشود را نوعی خداشناسی دانست؟
دعاها و مناجاتها مانند دعای عرفه، کمیل یا مناجات شعبانیه سعی میکنند از طریق شناساندن نعمتهای خداوند و ضعفهای انسان، رابطه عاشقانهای میان انسان و خداوند ایجاد کنند. همچنین انسان را به خودش بشناساند. از سوی دیگر خداوند را به انسان معرفی کند تا بدانیم که خداوند از یک سو پر از لطف و احسان و کرم است و از سوی دیگر، پر از دستگیری و چشمپوشی و خیرخواهی است.
درواقع دعا پل رابطهای میان انسان با خداوند متعال است که به تعبیر روایات ما ریشه و هویت عبادت است. به این ترتیب انسان با دعا از یک جهت به نوعی به معرفت نفس و خودشناسی میرسد و از جهت دیگر، بلافاصله از باب من عرف نفسه فقد عرف ربه، به خداشناسی عاشقانه میرسد.
دعا، کلاس محبت و عرفان است
در تعابیر حکما و فلاسفه با خدای واجب الوجودی آشنا میشویم که علت العلل بوده و دارای قدرت و علم و حکمت بینظیری است. اما از طریق دعا که کلاس عرفان و محبت است، با خدایی مهربان، نوازشگر، بزرگوار و بیمنتی روبرو میشویم که نمیتوان جز اینکه او را دوست داشت و با همه وجود به او عشق ورزید، نوع دیگری با او مواجه شد.
از یک سو میبینیم که خداوند تا چه اندازه مقتدر است و از سوی دیگر میبینیم که تا چه اندازه سریع الرضا و مهربان است. حتی در مضامین دعا به این نکته اشاره میکنیم که «من عینک فما بالیت فبحکمک امهلتنی و بسترک سترتنی حتی کانک اغفلتنی و من عقوبات المعاصی جنبتنی حتی کانک استحییتنی؛ و با پردهپوشی خود مرا فرو پوشیدی چنان که گویی نادیدهام گرفتی و از باد افره گناهان دورم داشتهای تا آنجا که گویی تو از من شرم کردهای!»
اینها تعابیری است که در مکتب اهل بیت علیهم السلام و در دعاها با آن مواجه شده و یاد میگیریم. لذا دعای عرفه مانند برخی دعاهای دیگر شبیه مناجات شعبانیه یا دعای ابوحمزه ثمالی دعای معرفت، خودشناسی و خداشناسی است. آنجا که در دعایی اظهار میکنیم: «اِذا رَاَیتُ مَوْلای ذُنوُبی فَزِعْتُ وَ اِذا رَاَیتُ کَرَمَکَ طَمِعْتُ فَاِنْ عَفَوْتَ؛ ای مولای من! هنگامی که گناهانم را مشاهده میکنم هراسان میشوم و چون بزرگواری تو را ببینم به طمع میافتم.»
خوف و رجا، عامل تقویت ایمان
به این ترتیب آیا میتوان نتیجه گرفت که غالب دعای عرفه نیز انسان را در خوف و رجا، میل وصال و ترس از فراق نگه میدارد و به این صورت پایههای ایمانی بر مبنای عشق و محبت را محکم میکند؟
همین طور است. دعای عرفه ما را از مسیر شکر، وارد رابطه عاشقانه با خداوند میکند. ایمانی که از محبت نشأت گرفته، جان بگیرد و تقویت شود مستحکم خواهد بود. چراکه به مرور از شهد رابطه عاشقانه با خداوند مینوشد و انسان در هر حالی که باشد، نشسته، ایستاده، در حال راه رفتن یا استراحت، اظهار بندگی خواهد کرد و خود را در محضر خداوند خواهد دید.
چنانکه در آیه 191 سوره مبارکه آل عمران میفرماید: «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛ آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و بگویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریدهای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار.»
این اتفاق از مسیر دعا برای انسان روی میدهد. به همین دلیل است که در اسلام تا این اندازه بر خواندن دعاها و مرور مفاهیم آن، از جمله درباره دعای پرفیض و پر مفهوم عرفه تأکید شده است.
یادآوری یک نعمت بزرگ در دعای عرفه
یکی از مضامین قابل تأمل در دعای عرفه که مقام معظم رهبری اشاره لطیفی بر آن داشتهاند، به دنیا آمدن و زندگی در جایی است که مردم ایمان دارند. چنانکه مقام معظم رهبری فرمودهاند: «حضرت امام حسین علیه السلام، در دعای عرفه خدا را شکر میکند که در دولت کفر به دنیا نیامده است. (چون ایشان در دولت پیغمبر به دنیا آمدند.)» اهمیت زندگی در مکان و شرایط اسلامی چیست و چرا حکومت اسلامی به عنوان نعمتی بزرگ و قابل ستایش عنوان شده است؟
برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که رابطه دقیق و درست با خداوند متعال، تجربه شخصی و درونی نیست. در حقیقت باید گفت اگر این رابطه درونی و زهد عارفانه به شکلگیری اجتماعی منجر نشود، هدف از بندگی تأمین نشده است.
چنانکه مشاهده میکنیم حضرت سیدالشهدا علیه السلام در یک محدوده جغرافیایی اعتقادی اظهار شکر میکند که نشاندهنده اهمیت اجتماع اسلامی است. حتی نوع موضعگیری ما در قبال شرایط سیاسی و اجتماعی نکتهای است باید بر آن دقیق بود. چراکه اسلام، دین فردی و گوشهنشینی نیست، بلکه انسان در متن جامعه تعریف میشود.
درواقع انسان یک بعد فردی دارد که از طریق شکر و مناجات باید آن را مرتب و تنظیم کرد. همچنین یک بعد اجتماعی دارد که با شناخت ائمه حق و ائمه باطل باید آن را تقویت و تربیت کند. اگر انسان این جبهه را نشناسد به موجود ناقصی تبدیل خواهد شد. چنانکه عرفان خاکستری و بیخاصیتی که در شرق خاستگاه دارد، انسان را در فردیت خود حرکت و سیر داده و نتوانسته هدف از آفرینش را به درستی تبیین کند، حتی میتوان گفت این عرفان میتواند به جنگ با حقیقت برود.
توجه به جغرافیای اعتقادی
اما در عرفان اسلامی مشاهده میکنیم که انسان باید در میان سختیها و مشکلات، خود را رشد دهد و ارتقا پیدا کند. چراکه این سوی آن موسیها، عیسیها و ائمهای مانند امام حسین علیه السلام با حلقوم بریده و آثار زنجیر و تازیانه بر تن هستند که برای حق تلاش کردهاند تا آموزگاری برای انسانها شدهاند. به این ترتیب است که عرفان اسلامی انسان را تنها زاهد شب نمیکند، بلکه شیر روز هم تربیت میکند تا هم در بعد فردی و هم بعد اجتماعی فعال باشد.
اگر امام حسین علیه السلام به مسئله جغرافیایی اعتقادی اشاره کرده اند، به این دلیل است که این موضوع در توحید نهفته است. ما نمیتوانیم به ذکر، دعا و سجاده مشغول و دلخوش باشیم و نسبت به اوضاع پیرامون خود در سطح جهانی بیاعتنا بمانیم.
بلکه در کنار دعا و سجاده انگیزه میگیریم و این، همان کاری است که امام حسین علیه السلام در ظهر تاسوعا انجام دادند؛ چنانکه به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام فرمودند تا از دشمن تا فردا مهلت بگیرند تا شب را به عبادت و دعا مشغول باشند. این گونه بود که در شب عاشورا در صحرای کربلا، از تمام خیمهها صدای مناجات و ذکر عاشقانه بلند بود. چنین ذکر عاشقانه و مناجات عارفانهای زمینه حضور اجتماعی و تلاش برای برپایی حق در اجتماع شد.
انتهای پیام/
R1522/P1439/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط دعای عرفه امام حسین (ع) بیشتر بخوانید... جزئیات مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای تهران قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... جزئیات مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای تهران واژه های کاربردی مرتبط دعای عرفه امام حسین (ع) پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ وزیر بهداشت با وعاظ و مداحان دیدار کرد/ طاهری: استفاده هیئت های مذهبی از فضای باز باید یک فرهنگ شود ۲ نماهنگ|"دعای عشق" ویژۀ روز عرفه ۳ آزادی سهام بانک دی ۶۰۰ هزار ایثارگر از هفته آینده/از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم ۴ قدردانی برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس از سریال «آقازاده» / راه مبارزه با فساد براساس ارزشهای نظام نمایش داده شد ۵ وزیر بهداشت: میخواهیم الگوی جهانی برای زنده نگهداشتن یاد امام حسین(ع) ارائه کنیم ۶ چرا طنازان امروز تلویزیون شکست میخورند؟/ درسِ نقیضه "افسانه هزارپایان" به نقیصه "آخر خط" ۷ مجری "صبح بخیر ایران" تغییر کرد/ جنجال دو روزه کار دست آقای مجری داد ۸ آشنایی با ابعاد شخصیتی سفیر ویژه امام حسین(ع)/ مسلم بن عقیل چگونه مورد اعتماد ائمه اطهار(ع) شد؟ مهمترین اخبار فرهنگی آشنایی با ابعاد شخصیتی سفیر ویژه امام حسین(ع)/ مسلم بن عقیل چگونه مورد اعتماد ائمه اطهار(ع) شد؟ حجتالاسلام سرلک: عرفه، عامل تقویت پایههای ایمان است/ چرا باید با دعای عرفه انس بگیریم؟ ناجی عملیاتهای دفاع مقدس از نگاه حاج قاسم سلیمانی چه کسی بود؟ شبکههای خارجی تلویزیون، خنثیکننده توطئههای دشمنان/ خودمان را محاصره نکنیم، دور خودمان دیوار نکشیم مهمترین اخبار تسنیم الفیاض: کمر داعش در عراق شکسته شد/ تجاوزات اسرائیل علیه کشورهای عربی ادامه دارد/ روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود بهسر میبرد رهبر معظم انقلاب فردا با مردم سخن خواهند گفت طرح ۲ فوریتی مجلس برای ممنوعیت واردات کالاها از کره جنوبی گزارش| موشک ناشناخته سپاه علیه سامانه شناخته شده آمریکا/ سپاه زدن کدام سامانه ضد موشکی را تمرین کرد؟ مدرسخیابانی: افزایش صادرات غیرنفتی از راهکارهای جهش تولید است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: دعای عرفه امام حسین ع دعای عرفه امام حسین ع امام حسین علیه السلام دعای عرفه دعای عرفه تا چه اندازه امام حسین ع سوی دیگر مواجه شد نعمت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی،حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با وی ضمن تبریک هفته سلامت گفت: اسلام دوست دارد برنامهای پیاده کند تا بشر هم از سلامت جسم و هم سلامت روح برخوردار باشد و بکوشد تا همه جنبههای زندگی خود را تامین سازد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: دین اسلام برای بهتر زیستن بشر به سلامتی انسانها توجه بسیاری قائل است زیرا سلامتی انسان سبب میشود از زندگی خود لذت برده و به سعادت نزدیک شود.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) میفرمایند قدر جوانی را قبل از پیری، سلامتی را قبل از بیماری، غنای خود را را قبل از فقیری و زندگیتان را قبل از مرگ دانسته و غنیمت بشمارید افزود: در دین اسلام تاکید بیشتری به پیشگیری قبل از درمان شده است و سعی دارد برای انسانها راههایی که سلامت را حفظ میکند معرفی کند.
امام جمعه تبریز ورزش کردن، پرهیز از فشارهای روحی در مواقع مختلف، روزه داری، پرهیز از اسراف در همه بخشها و در نهایت ازدواج را از تاکیدات دیگر اسلام برای سلامتی انسان ها برشمرد و گفت: ازدواج سبب سلامتی روح و جسم شده و از بسیاری از بیماریها جلوگیری میکند اسلام سعی دارد ورزش کردن را در بین مردم نهادینه کند تا سلامتی مردم به خطر نیفتد و با ورزش سلامت روح و سلامت جان خود را تامین کند.
حجت الاسلام والمسلین آل هاشم اظهار داشت: رسانه ملی نقش مهمی در سلامت جامعه دارد چون مردم باید ببینند و بشنوند تا موضوع فرهنگ سازی در زمینه سلامت و ورزش کردن نهادینه شود.
نقی پور رییس دانشگاه علوم پرشکی تبریز گفت: یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است و امسال با شعار «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» در خصوص پیشگیری از بیماریها اقدام میشود.
وی افزود: برای سلامت مردم و گسترش عدالت در بخش سلامت برنامه سلامت خانواده که از منویات مقام معظم رهبری است به کارنامه تبدیل شده است و در شهرهای بالای ۵۰ هزارنفر هم اجرایی میشود.